Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: JohanH på onsdag 10. desember 2014, klokken 09:49
Så jeg spør meg ydmykt: når det er så åpenbart at en teknisk løsning er overlegen, er det noen som helst grunn at det løsningen ikke kommer til å bestå og mest sannsynlig, som NegativeElectrode skriver over, etterhvert vinne over andre aktører?

Betamax vs VHS.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

JohanH

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. desember 2014, klokken 10:02
Sitat fra: JohanH på onsdag 10. desember 2014, klokken 09:49
Så jeg spør meg ydmykt: når det er så åpenbart at en teknisk løsning er overlegen, er det noen som helst grunn at det løsningen ikke kommer til å bestå og mest sannsynlig, som NegativeElectrode skriver over, etterhvert vinne over andre aktører?

Betamax vs VHS.

Du har et poeng :). Men forskjellen her er vel mer som som å sammenligne VHS med DVD? Dessuten, her er det ikke noen av Teslas konkurrenter som legger stort øknomisk trykk bak sin standard for å få den til å vinne frem (slik JVC gjorde). Her er situasjonen slik at Tesla bygger ut SC som ild i tørt gress mens japanerne virker litt tafatte i sin ChaDeMo-satsning og tyskerne venter på at andre skal bygge CCS ladere stort sett (foruten at jeg lest BMW mener alle forhandlere i USA i hvert fall skal ha en CCS lader hos seg).

turfsurf

Sitat fra: JohanH på onsdag 10. desember 2014, klokken 10:08
Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. desember 2014, klokken 10:02
Sitat fra: JohanH på onsdag 10. desember 2014, klokken 09:49
Så jeg spør meg ydmykt: når det er så åpenbart at en teknisk løsning er overlegen, er det noen som helst grunn at det løsningen ikke kommer til å bestå og mest sannsynlig, som NegativeElectrode skriver over, etterhvert vinne over andre aktører?

Betamax vs VHS.

Du har et poeng :). Men forskjellen her er vel mer som som å sammenligne VHS med DVD? Dessuten, her er det ikke noen av Teslas konkurrenter som legger stort øknomisk trykk bak sin standard for å få den til å vinne frem (slik JVC gjorde). Her er situasjonen slik at Tesla bygger ut SC som ild i tørt gress mens japanerne virker litt tafatte i sin ChaDeMo-satsning og tyskerne venter på at andre skal bygge CCS ladere stort sett (foruten at jeg lest BMW mener alle forhandlere i USA i hvert fall skal ha en CCS lader hos seg).

Rent fysisk så er det vel ganske likt Betamax vs VHS, den ene var litt mindre og nettere en den andre, og leverte bedre kvalitet. Grunnen til at Betamax tapte var vel at det var kun Sony som kontrollerte og lagde maskiner, mens VHS ble lisensiert til de som ville. Så mye lavere pris (pga konkuranse) for en litt dårligere standard i forbrukers øyne.

Så vi får håpe Tesla får med andre på laget...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

JohanH

#2643
Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. desember 2014, klokken 10:20
Sitat fra: JohanH på onsdag 10. desember 2014, klokken 10:08
Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. desember 2014, klokken 10:02
Sitat fra: JohanH på onsdag 10. desember 2014, klokken 09:49
Så jeg spør meg ydmykt: når det er så åpenbart at en teknisk løsning er overlegen, er det noen som helst grunn at det løsningen ikke kommer til å bestå og mest sannsynlig, som NegativeElectrode skriver over, etterhvert vinne over andre aktører?

Betamax vs VHS.

Du har et poeng :). Men forskjellen her er vel mer som som å sammenligne VHS med DVD? Dessuten, her er det ikke noen av Teslas konkurrenter som legger stort øknomisk trykk bak sin standard for å få den til å vinne frem (slik JVC gjorde). Her er situasjonen slik at Tesla bygger ut SC som ild i tørt gress mens japanerne virker litt tafatte i sin ChaDeMo-satsning og tyskerne venter på at andre skal bygge CCS ladere stort sett (foruten at jeg lest BMW mener alle forhandlere i USA i hvert fall skal ha en CCS lader hos seg).

Rent fysisk så er det vel ganske likt Betamax vs VHS, den ene var litt mindre og nettere en den andre, og leverte bedre kvalitet. Grunnen til at Betamax tapte var vel at det var kun Sony som kontrollerte og lagde maskiner, mens VHS ble lisensiert til de som ville. Så mye lavere pris (pga konkuranse) for en litt dårligere standard i forbrukers øyne.

Så vi får håpe Tesla får med andre på laget...


Det er riktig alt det du sier. Hva jeg mente med VHS kontra DVD er at det å sammenlignede Chademo/CCS opp imot Teslas kombinerte type2-AC+SC plug blir som å sammenligne VHS-kvalitet mot DVD-kvalitet d.v.s. forskjellen er såpass stor at konsumenten ikke vil oppleve disse to løsninger som "sån omtrent sammeligningsbare".

Jeg er veldig enig i din siste setning. Når elbiler med litt ordentlig rekkevidde først tar av ordentlig så tror jeg faktisk at flere kommer til å bruke seg av Teslas løsning. Det er ikke nødvendigvis det samme som at Tesla kommer til å dele sitt SC-netterverk med andre, det er mer et business-spørsmål. Og hva enn BMW har sagt offisielt så tror jeg de har diskutert en del kring dette med Tesla, men de holder kortene tett til brystet.

For øvrig, dersom noen er interessert i dette med standardisering så tenk over forskjelling på en "de facto standard" og en "de jure standard" og hva som vanligvis skjer når disse kommer i konflikt. Mitt syn på det er at de facto standarden alltid vinner frem til slutt.

http://en.wikipedia.org/wiki/De_facto_standard

Thomas Parsli

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. desember 2014, klokken 10:02
Sitat fra: JohanH på onsdag 10. desember 2014, klokken 09:49
Så jeg spør meg ydmykt: når det er så åpenbart at en teknisk løsning er overlegen, er det noen som helst grunn at det løsningen ikke kommer til å bestå og mest sannsynlig, som NegativeElectrode skriver over, etterhvert vinne over andre aktører?

Betamax vs VHS.

Betamax (Sony) tilbød kundene sine 60minutters opptak, mens VHS spilleren som sto ved siden av reklamerte med 120minutter. Forbrukere har tendens til å velge produkter som fungerer, når de får valget...
Kvalitetsforskjellen var marginal for forbruker.


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

satheesh.net

Det folk må forstå er at dette dreier seg om pris, pris og atter pris. Det er klart det ikke finnes flere CHAdeMO-ladere rundt omkring, når selve kontakten koster ca. 80.000,- stk (!!!!). Så har man hele infrastrukturen rundt som kost også.

Type 2 derimot tipper jeg man kan anskaffe billig fra Alibaba eller noe slikt for 50,- kontakten, om man bestiller 1000 av gangen. (Litt satt på spissen, men dere skjønner tegningen ...)

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)


satheesh.net

Mulig danskene bruker en annen kurs (og distributør), men direktøren for Clever i Danmark sa dette på et møte vi hadde med dem. Drift og vedlikehold var dessuten også dyrere. Det var derfor de nå gikk over til Type 2 kontakter.

Tror forresten den kontakten ovenfor muligens ikke er de som er plassert ut på de forskjellige ladestasjonene rundt omkring. :)

Car-El

Sitat fra: JohanH på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:50

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:46
Sitat fra: satheesh.net på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:21
når selve kontakten koster ca. 80.000,- stk (!!!!).

Hæ?

Han tok i litt der gitt :)



Den CHAdeMO-kontakten tror jeg ikke er lik den som står i Leaf og Outlander PHEV. Bare se på bildene med å søke på Google og Wikipedia.

P.S. <utklipp fra Wikipedia>
"CHAdeMO er merkevarenavnet på en metode for hurtiglading av elbiler som leverer opp til 62,5 kW høyspent likestrøm via en spesiell elektrisk kontakt. Det er foreslått som en global industristandard av en sammenslutning med samme navn. Lading av elbiler med denne standarden vil i de fleste tilfeller ta under en halv time."

Dette er bare 62,5% av de 100kW som noen mener CHAdeMO skal levere. (Og så er da Wikipedia det mest korrekte og sannferdige vi har på Internett.)  :D
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

JohanH


Sitat fra: Car-El på onsdag 10. desember 2014, klokken 20:14
Sitat fra: JohanH på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:50

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:46
Sitat fra: satheesh.net på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:21
når selve kontakten koster ca. 80.000,- stk (!!!!).

Hæ?

Han tok i litt der gitt :)



Den CHAdeMO-kontakten tror jeg ikke er lik den som står i Leaf og Outlander PHEV. Bare se på bildene med å søke på Google og Wikipedia.

P.S. <utklipp fra Wikipedia>
"CHAdeMO er merkevarenavnet på en metode for hurtiglading av elbiler som leverer opp til 62,5 kW høyspent likestrøm via en spesiell elektrisk kontakt. Det er foreslått som en global industristandard av en sammenslutning med samme navn. Lading av elbiler med denne standarden vil i de fleste tilfeller ta under en halv time."

Dette er bare 62,5% av de 100kW som noen mener CHAdeMO skal levere. (Og så er da Wikipedia det mest korrekte og sannferdige vi har på Internett.)  :D

Du har nok rett. Men koster alikevel neppe 80k. Kanskje hele ladern, men ikke plugg/kontakt.

TS

Sitat fra: JohanH på onsdag 10. desember 2014, klokken 21:12

Sitat fra: Car-El på onsdag 10. desember 2014, klokken 20:14
Sitat fra: JohanH på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:50

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:46
Sitat fra: satheesh.net på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:21
når selve kontakten koster ca. 80.000,- stk (!!!!).

Hæ?

Han tok i litt der gitt :)



Den CHAdeMO-kontakten tror jeg ikke er lik den som står i Leaf og Outlander PHEV. Bare se på bildene med å søke på Google og Wikipedia.

P.S. <utklipp fra Wikipedia>
"CHAdeMO er merkevarenavnet på en metode for hurtiglading av elbiler som leverer opp til 62,5 kW høyspent likestrøm via en spesiell elektrisk kontakt. Det er foreslått som en global industristandard av en sammenslutning med samme navn. Lading av elbiler med denne standarden vil i de fleste tilfeller ta under en halv time."

Dette er bare 62,5% av de 100kW som noen mener CHAdeMO skal levere. (Og så er da Wikipedia det mest korrekte og sannferdige vi har på Internett.)  :D

Du har nok rett. Men koster alikevel neppe 80k. Kanskje hele ladern, men ikke plugg/kontakt.
Dette er vel OT, men kommenterer det likevel. En høytstående  ansatt  i et selskap i Danmark som bygger ut hurtigladere nevnte visst rundt 70.000Dkr for Chademo. Tror ikke man kan bytte bare plugg. Må sikkert bytte med kabel pga IP grad.
Om det er med arbeid vet jeg ikke.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Rio

Man får en hel semihurtiglader med CHAdeMO for ca 120 000 kr.

Det ser ut som en vanlig CHAdeMO-konnektor på bildet ovenfor.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

NegativeElectrode

Vet ikke hvor alvorlig "trussel" VWs investering i Solid State Ion er mot Tesla, men her et et perspektiv
http://www.bloombergview.com/articles/2014-12-10/why-tesla-has-a-target-on-its-back
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Rio

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 10. desember 2014, klokken 22:24
Vet ikke hvor alvorlig "trussel" VWs investering i Solid State Ion er mot Tesla, men her et et perspektiv
http://www.bloombergview.com/articles/2014-12-10/why-tesla-has-a-target-on-its-back

Det var en meget interessant artikkel, inkl. detaljer om hvem som gjør hva.

Jeg bet meg også merke i denne setningen:

SitatAt around $100,000, Tesla's Model S plays in a tiny consumer segment that automakers simply can't be bothered to respond to.

Det er også det jeg har påpekt - for Nissan og VW og andre er strategien at andre markeder er viktigere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA