Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

F_P

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 18:23

Jeg har ikke sett undersøkelser for daglig bruk, men la oss tenke oss følgende distribusjon:

50% av dagene i året kjører man 35 km eller mindre.
25% av dagene i året kjører man 35 km eller et dobbelte. (mellom 35 og 70 km)
12,5% av dagene i året kjører man mellom 70 og 105 km.
6,75% av dagene i året kjører man mellom 105 og 140 km (1 hurtiglading om vinteren).
3,375% av dagene i året kjører man mellom 140 km og 175 km. (1 hurtiglading både vinter og sommer)
1,688% av dagene kjører man mellom 175 km og 210 km (1 HL)

Da gjenstår 2,5 dager i året i dette eksempelet. Selvsagt vil det være andre individuelle distribusjoner, men dette viser hvorfor 35 km er relevant - fordi det er sjeldent man kjører f. eks. 8 ganger gjennomsnittet.

Da har man kanskje 2,5 dager (i dette eksempelet) man ikke kan bruke bilen til det man ønsker, men man har kanskje 2,5 dager man trenger en varebil, man trenger en leiebil, osv. også, uten at det diskvalifiserer den bilen man vanligvis har.

Joda, men nå tenker og antar du igjen. Dette eksemplet bidrar ikke til noe som helst i mine øyne. Jeg kunne antatt og tenkt ut noe som så helt annerledes ut og kommet frem til en helt annen konklusjon enn deg. Det ville ikke blitt mer korrekt i det store bildet uansett.

Sitat fra: Rio
Påstanden min er at langt flere biler enn i dag kan erstattes med en e-Golf, Leaf, BMW, Soul, osv. for en pris som er sikkert 300 000 kr billigere enn en Tesla.

Dette er faktisk meget viktig, for det er store deler av befolkningen som ikke har råd til Tesla.

Og derfor mener jeg det er feil å rakke ned på VW, Nissan og de andre med at de "sover": de gjør noe for dette segmentet, som er meget stort, og (miljømessig) meget viktig.

Som sagt. Dette opplever flere enn meg som din oppfattelse av virkeligheten. Jeg rakker ikke ned, og jeg kan heller ikke huske sist noen rakket ned på disse produsentene. Å ønske at de kom på banen med noe mer enn +/-15mil rekkevidde er ikke å rakke ned. At prisen er 300000 er flott, men bare i Norge. Jeg har nevnt tidligere, med eksempel, at eGolf koster det samme som en Golf R20 i Tyskland. Det er ikke billig for hvermannsen.

Sitat fra: Rio
Vi må ikke la elbiler bli bare noe for de få som kan betale 600 000 for en bil. Allerede i dag er det biler til langt under halvparten av det som duger for svært mange.

Det blir det jo ikke heller. Nissan kommer nå med noe som smaker av fugl, flott! I tillegg håper vi alle å se Model 3 på veiene om ca. 2 år. Begge biler til mellom 200'-300' (før avgift). Spørsmålet er, hvor i svarte blir det av ditto biler fra BMW, Mercedes, VW, Audi, etc.? Kanskje ser det ut til at Audi prøver seg med en "Tesla-killer". Jeg håper, men har liten tro på masseproduskjon. Det som værre er. De fleste er p.t. kjørt helt av lasset når det kommer til ladetilgang. Gi meg en Audi A6 med 4-500km rekkevidde, og jeg hadd valgt Model S 10 av 10 ganger i morgen grunnet ladestrukturen til Tesla. Det blir som om noen (guess who) lanserte, skal vi se, en hybridbil i dag med 4-5 fyllestasjoner tilgjengelig ;)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

sigurdi

Da var nok en natt over og senga lokker, men skrivelysten sover ikke.
Ser at det blir nye EU krav for kjøresyklus fra 2017, dette blir bra for alle elbiler som leverandørene har fått frem til 2017. (Dinside har artikkel nå, gidder ikke klippe og lime på padda, så slå opp selv.)
Diesel, bensin og Hybrider vil gå opp i pris, Norges må øke elbil andelen sin drastisk for å klare 2020 kravene.
Bilprodusentene, må produsere elbil eller hydrogen biler for å selge resten av bilene sine, er nok fare for at de ikke klarer 2017 kravene med den nye EU sykluser, om de ikke finner smutthull nå også. (Tyskerene fra 2020 sakte desverre)
Så tror 2017 blir året da vi vil se lanseringen av Elbiler med lengre rekevidde i både høy og lavere prisklasse.
Men frem til 2017, er nok denne tråden blitt svært lang eller stoppet.
Burde jo hatt egen tråd med kun linker til nye elbiler som kanskje kommer på markedet, altså uten diskusjon siden linkene da vil forsvinne i svada.
Så kan vi bruke den til oppslag.
Men tror alle er enige at Toyota har vist sovnet når det gjelder elbiler, svært synd pga Rav4 var en genial bil og hadde 60kWh batteriet, som de siste ble produsert med hatt 55kWh tilgjengengelig og ikke software blokkering på 40 hadde det bare vært digg.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

satheesh.net

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 09. desember 2014, klokken 08:53
Burde jo hatt egen tråd med kun linker til nye elbiler som kanskje kommer på markedet, altså uten diskusjon siden linkene da vil forsvinne i svada.

Pussig du nevner det, jeg opprettet nettopp en slik tråd: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 18:23
3,375% av dagene i året kjører man mellom 140 km og 175 km. (1 hurtiglading både vinter og sommer)
1,688% av dagene kjører man mellom 175 km og 210 km (1 HL)

Da gjenstår 2,5 dager i året i dette eksempelet. Selvsagt vil det være andre individuelle distribusjoner, men dette viser hvorfor 35 km er relevant - fordi det er sjeldent man kjører f. eks. 8 ganger gjennomsnittet.

Da har man kanskje 2,5 dager (i dette eksempelet) man ikke kan bruke bilen til det man ønsker, men man har kanskje 2,5 dager man trenger en varebil, man trenger en leiebil, osv. også, uten at det diskvalifiserer den bilen man vanligvis har.
Problemet med et slikt regnestykke er at det kan være riktig isolert sett, men kan ikke brukes til å anbefale løsninger.

Om det er 3 dager i året du kjører mer enn 21 mil så betyr ikke det at du kjører hjemmefra, til destinasjon og tilbake (dvs. fra utleier, til destinasjon og tilbake til utleier).

Den første dagen du kjører mer enn 21 mil kan gjerne være første dagen i sommerferien (i starten av juli kjørte jeg 15 mil , den andre dagen du kjører mer enn 21 mil kan være den siste dagen i sommerferien. Jeg måtte leid bil 3-4 uker i sommer bare for å dekke noen av langturene jeg tar i løpet av ett år. Da er jeg plutselig oppe i leiebil 6-7% av dagene i året bare for sommerferien....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: tklev på tirsdag 09. desember 2014, klokken 04:23
Sitat fra: Rio på tirsdag 09. desember 2014, klokken 01:36
Sitat fra: tklev på tirsdag 09. desember 2014, klokken 01:25
Sitat fra: Rio på tirsdag 09. desember 2014, klokken 00:48

Så hvorfor har ikke 100% av bilkjøpere bestilt Tesla Model S?

Fordi vi ikke lever i ett diktatur. Det er ikke umulig å få til, vi har mer enn nok penger til det. Oljefondet har plenty med cash - vi kunne hatt 1 P85D til hver eneste nordmann. Og fri strøm ut livet.

Jeg snakker selvsagt ikke om å tvinge folk til å kjøpe Model S.

Hvorfor kjøper ikke flere folk Model S av egen fri vilje?
Med tanke på alle fordelene, hvorfor er det kun 1 ut av 6 elbiler på markedet (og langt færre av totale antall biler) som er en Tesla Model S?

Hvorfor er det da så få som velger Model S?

Tesla har vært den raskest selgende Elbilen på det norske markedet. Nå i mars kommer Tesla igjen til å sette ny salgsrekord.

Tesla har hatt 1 år på å etablere seg i Norge - gi dem litt mer tid før du dømmer dem ut.

Det er ikke et svar på det jeg spurte om: hvorfor er 5 ut av 6 elbiler i Norge noe annet enn Tesla, og/eller hvorfor ligger "kortrekkeviddebiler" som de fra Nissan og VW over Tesla i salgsstatistikken?

Hvorfor tror du det er?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf


Sitat fra: Rio på tirsdag 09. desember 2014, klokken 15:11
Sitat fra: tklev på tirsdag 09. desember 2014, klokken 04:23
Sitat fra: Rio på tirsdag 09. desember 2014, klokken 01:36
Sitat fra: tklev på tirsdag 09. desember 2014, klokken 01:25
Sitat fra: Rio på tirsdag 09. desember 2014, klokken 00:48

Så hvorfor har ikke 100% av bilkjøpere bestilt Tesla Model S?

Fordi vi ikke lever i ett diktatur. Det er ikke umulig å få til, vi har mer enn nok penger til det. Oljefondet har plenty med cash - vi kunne hatt 1 P85D til hver eneste nordmann. Og fri strøm ut livet.

Jeg snakker selvsagt ikke om å tvinge folk til å kjøpe Model S.

Hvorfor kjøper ikke flere folk Model S av egen fri vilje?
Med tanke på alle fordelene, hvorfor er det kun 1 ut av 6 elbiler på markedet (og langt færre av totale antall biler) som er en Tesla Model S?

Hvorfor er det da så få som velger Model S?

Tesla har vært den raskest selgende Elbilen på det norske markedet. Nå i mars kommer Tesla igjen til å sette ny salgsrekord.

Tesla har hatt 1 år på å etablere seg i Norge - gi dem litt mer tid før du dømmer dem ut.

Det er ikke et svar på det jeg spurte om: hvorfor er 5 ut av 6 elbiler i Norge noe annet enn Tesla, og/eller hvorfor ligger "kortrekkeviddebiler" som de fra Nissan og VW over Tesla i salgsstatistikken?

Hvorfor tror du det er?

Fordi at for de fleste er Tesla for dyr til å ha som bil nr 2. 94% av kortrekkeviddebilene er jo en av to biler.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Car-El

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 23:25
JohanH:

Vennligst ikke begynn igjen.

Jeg svarer de som skriver til meg. Helt saklig og høflig - som de fleste også er mot meg.

JaHa!

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 18:04
Fint hvis du skriver voksent skriftspråk (nynorsk eller bokmål), fremfor fjortis-dialekt, for øvrig. De fleste her er jo voksne.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Kjell Leaf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. desember 2014, klokken 06:53
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 09. desember 2014, klokken 01:37
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. desember 2014, klokken 10:40
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 08. desember 2014, klokken 00:00
Det holder ikke at en bil dekker 95% av behovet, hva med de siste 5% ? Hva skal man gjøre da ?
35-40 mil er for lite for de fleste det også om man kun skal ha en bil. Skal man lade på hurtiglader er det til 80%, det tar jo en evighet til 100%, dermed får man jo ikke fylle "hele tanken", og da har man ikke lenger 35.40 mil. Legg også til litt vintertemperatur og kjørelengden er da nede på det jeg vil kalle for "ikke godkjent" til å dekke alle behov. Jeg vil ha en bil som går 50 mil på 80% batteri om sommeren. Det er jo 80% som gir reell kjørelengde om man legger ut på langtur. Skal man over fjellet om vinteren må man ha rikelig med strøm i tilfelle kolonnekjøring og evigheter med venting i bilen oppe i fjellet. Den dagen elbilen blir sånn trenger vi ikke lenger fossilbil.
Beklager, men dette høres ut som argumentene til en fossilbil-sjåfør. 35-40 mil rekkevidde før man må ta en pause holder da i lange baner for folk flest? Jeg tviler på det sterkeste at "folk flest" kjører mer enn 40 mil uten stans, og Teslas ladere er så raske at en normal pause på en 50 mils tur (gjerne 15-20 minutter) fyller mer enn nok til å komme frem til destinasjonen. Dvs. du venter faktisk ikke på lading, fordi bilen lader mens du har pause. Ikke omvendt.

Det hadde vært enda mer praktisk å ha et 100 mils batteri som gjorde at man aldri trengte å lade andre steder enn hjemme, men for min egen del lever jeg fint med at det fort går 4-6 måneder mellom hver gang jeg tar pause på en Supercharger. Og det tror jeg folk flest også lever svært godt med, spesielt mtp. at de er vant med å måtte dra for å fylle bensin/diesel flere ganger hver eneste måned....
Nei, nå er du på bærtur. Mine argumenter er det som skal til for å begrave fossilbilen. En Tesla er ikke en fullgod erstatning til fossilbilen den heller. Les innlegget mitt en gang til-
Hehe. Som sagt - du snakker som en fossilbil-sjåfør. Det virker ikke som du vil forholde deg til at "folk flest" sjeldent kjører mer enn 40 mil, og når de først gjør det er det få som ikke tar pause. I tillegg virker det ikke som du har erfaring med Teslas hurtigladere :)

Starter du med 100% ved avreise vil du med en enkelt 20-minutters pause ha ca 60-65 mil rekkevidde (rundt 50 mil under dårlige vinter-forhold.
Med 20 minutters pause får du altså dekket turer på 50-65 mil, noe "folk flest" kjører svært sjeldent.

Resten av året (alle andre turer som er kortere enn 35 mil) kan du kjøre rett forbi hurtigladerne og lade hjemme/på destinasjon. For min del betyr det at jeg ikke lenger trenger besøke bensinstasjonen 3 ganger i måneden (tidkrevende og dyrt!), mot at jeg plugger bilen i en lader når jeg tar pause på langtur.
Som sagt, les en gang til.
Ville du stått på Haukeli med din Tesla om det var kolonnekjøring og du risikerte å bli stående der på ubestemt tid ? Bruker du hodet litt så fatter du kanskje at Tesla S i dag ikke kan erstatte en fossilbil fullt ut. Men kommer det ny batteriteknologi med 70-100 % forbedring er Tesla i mål.
Din tankegang er et stort hinder for videre utvikling av elbiler.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 09. desember 2014, klokken 16:21
Ville du stått på Haukeli med din Tesla om det var kolonnekjøring og du risikerte å bli stående der på ubestemt tid ?

Personlig hadde jeg ikke vært nervøs for det, det trengs ikke mye strøm for å holde ok varme i bilen. Et døgn i kø bør gå fint. Men jeg sjekker jo forholdene på forhånd, er det stor fare for kolonne og lang ventetid er det vel smartere å kjøre langs kysten om jeg skal til f.eks Bergen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hgs

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. desember 2014, klokken 17:21
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 09. desember 2014, klokken 16:21
Ville du stått på Haukeli med din Tesla om det var kolonnekjøring og du risikerte å bli stående der på ubestemt tid ?

Personlig hadde jeg ikke vært nervøs for det, det trengs ikke mye strøm for å holde ok varme i bilen. Et døgn i kø bør gå fint. Men jeg sjekker jo forholdene på forhånd, er det stor fare for kolonne og lang ventetid er det vel smartere å kjøre langs kysten om jeg skal til f.eks Bergen.

+1. Bekymrer meg ikke i det hele tatt, og Teslaen kommer til å være førstevalget til kiteturer på vidda. Da står man kolonnefast rett som det er. Mange av overgangene har SC rett før fjellet også. Men full tank og varme klær i bilen er et must ved usikre forhold - akkurat som med fossilbil.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Veggen

Jepp, vi var flere som kjørte kolonne over fjellet i fjor med model S.
Det gikk helt fint, ta bare samme forholdregler som i en hvilken som helst annen bil.
En fordel med elektrisk er at man kan ha på varmen hvis man blir stående inne i en tunnel. Det går ikke med en eksosbil.

Kjell Leaf

Så dere øbsker ikke lenger rekkevidde ? Tesla er altså perfekt ? Litt hjernevasket ? Noen som har tenkt på at det ikke alltid vil være en ledig lader i fremtiden når man ønsker det, eller at laderne ikke ligger nettopp der du har tenkt å legge ruten din ? Ingen som tenker på at det hadde vært litt irriterende om en BMW 520i bare hadde 25  liters tank, dette til tross for at det går mye raskere å fylle 25 liter bensin enn å lade en Tesla ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Espen Hugaas Andersen

Lengre rekkevidde hadde så klart vært bedre. Men det er ikke et absolutt behov.

En fossilbil med 25 liters tank er ikke sammenlignbar, så lenge man ikke får full tank i garasjen hver natt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tklev

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 09. desember 2014, klokken 20:04
Så dere øbsker ikke lenger rekkevidde ? Tesla er altså perfekt ? Litt hjernevasket ? Noen som har tenkt på at det ikke alltid vil være en ledig lader i fremtiden når man ønsker det, eller at laderne ikke ligger nettopp der du har tenkt å legge ruten din ? Ingen som tenker på at det hadde vært litt irriterende om en BMW 520i bare hadde 25  liters tank, dette til tross for at det går mye raskere å fylle 25 liter bensin enn å lade en Tesla ?

I "fremtiden" vil det være ledige ladere rett rundt hjørnet. Strøm er tross alt mye lettere å transportere enn bensin - staten vil sette krav til at att bensinstasjoner må utrustes med min. 2 hurtigladestasjoner.
(Bensinstasjonene vil etterhvert bli pokka nødt til å sette dem opp uansett dersom de ønsker besøk :))

Laderne vil poppe opp over alt, Tesla har egeninteresse av å ha flest mulig stoppesteder. Både pga. reklamen det gir, men også fordi det skaper mindre press på de andre ladepunktene. Ladekartene vil integreres i navigasjonsenheten, bare plott inn dit du skal så vil Teslaen automatisk anbefaler hvilke ladestasjoner du bør besøke samt hvorvidt de fungerer eller ikke.

Dersom du skal kjøre 40 mil uten å kjøre via en Tesla ladestasjon så har du mest sansynlig planlagt dårlig - men for all det. Det *kan* skje.. Men det kan også skje at du glemmer å fylle på siste bensinstasjonen før du kommer til fjellovergangen..

Det er ingen som har noe imot lengre rekkevidde, men som du ser er det iallefall ikke noe stort opplevd problem for oss Tesla *eiere*. Jeg også trodde jeg skulle trenge hurtiglader hjemme, men 16A holder i massevis! Det å ha så stor "tank" gjør ting mye lettere.

Tesla er på langt nær perfekt - men de har utviklet en strategi og en tankegang som det går ann å forstå vil fungere. Kanskje du synes den er for dårlig, men anbefaler deg å prøve deg på en langtur med en Tesla så skal du se at den er slett ikke så dum! (Selv om dagens NAVI system suger balle - hehe :))

turfsurf


Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 09. desember 2014, klokken 20:04
Så dere øbsker ikke lenger rekkevidde ? Tesla er altså perfekt ? Litt hjernevasket ? Noen som har tenkt på at det ikke alltid vil være en ledig lader i fremtiden når man ønsker det, eller at laderne ikke ligger nettopp der du har tenkt å legge ruten din ? Ingen som tenker på at det hadde vært litt irriterende om en BMW 520i bare hadde 25  liters tank, dette til tross for at det går mye raskere å fylle 25 liter bensin enn å lade en Tesla ?

Kan alltids ønske større rekkevidde, men batteriet og lademulighetene på Model S er såpass at det ikke er høyt på lista. Tror ikke de fleste er villig til å betale i kroner og vekt det det koster å få ett 120kw batteri.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA