Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: tklev på onsdag 26. november 2014, klokken 02:36
Det ER ett (bil)firma som holder på å gjør noe med utfasingen av fossile drivstoff. På tide du våkner opp og innser at denne diskusjonen har du tapt. :)

Sikter du til Tesla?

De "utfaser" jo ikke noe som helst, ettersom de aldri har produsert eksosbiler.

Det er på tide du våkner, etc etc etc....  :P

Selvsagt gjør Tesla flott arbeid; det er det også andre som gjør. Nissan, for eksempel, bygget sin egen batterifabrikk før Tesla, og den er allerede i drift.

VW laget en elbil i småbilsegmentet og en i mellombilsegmentet før Tesla har fått det til.

Og sånn går nå dagene...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 02:42
Sitat fra: tklev på onsdag 26. november 2014, klokken 02:36
Det ER ett (bil)firma som holder på å gjør noe med utfasingen av fossile drivstoff. På tide du våkner opp og innser at denne diskusjonen har du tapt. :)

Sikter du til Tesla?

De "utfaser" jo ikke noe som helst, ettersom de aldri har produsert eksosbiler.

Det er på tide du våkner, etc etc etc....  :P

Selvsagt gjør Tesla flott arbeid; det er det også andre som gjør. Nissan, for eksempel, bygget sin egen batterifabrikk før Tesla, og den er allerede i drift.

VW laget en elbil i småbilsegmentet og en i mellombilsegmentet før Tesla har fått det til.

Og sånn går nå dagene...

De har som mål å fase ut fossilt drivstoff - ikke bare i biler, men i hele transportsektoren.

Selvsagt er det ikke noe galt med å kjøpe en annen elbil - men her går utviklingen altfor sakte :(. Alle elbilkjøpere er med på å hjelpe til utviklingen - men som du selv sier, de "andre" gjør det fordi politikerne sier de skal.

Firmaene må våkne opp og være seg sitt samfunnsansvar bevisst!

Rio

Sitat fra: tklev på onsdag 26. november 2014, klokken 02:53

De har som mål å fase ut fossilt drivstoff - ikke bare i biler, men i hele transportsektoren.

Selvsagt er det ikke noe galt med å kjøpe en annen elbil - men her går utviklingen altfor sakte :(. Alle elbilkjøpere er med på å hjelpe til utviklingen - men som du selv sier, de "andre" gjør det fordi politikerne sier de skal.

Firmaene må våkne opp og være seg sitt samfunnsansvar bevisst!

Nei, politikerene sier ikke at de "må". VW har produsert elbiler på 90-tallet også, men dessverre for oss alle er ikke batterikjemien god nok til å fjerne eksosbilene enda. De veier for mye, og de er for dyre. Du ser jo selv at Tesla Model S koster 2-3 ganger mer enn en vanlig bil.

Det som er vanskelig er ikke å lage en "Tesla Model S", men å lage en "vanlig elbil" til en pris folk har råd til. Det har heller ikke Tesla klart, og derfor virker kritikken mot "de andre" meget misplassert.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

teslaz

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 03:01
Sitat fra: tklev på onsdag 26. november 2014, klokken 02:53

De har som mål å fase ut fossilt drivstoff - ikke bare i biler, men i hele transportsektoren.

Selvsagt er det ikke noe galt med å kjøpe en annen elbil - men her går utviklingen altfor sakte :(. Alle elbilkjøpere er med på å hjelpe til utviklingen - men som du selv sier, de "andre" gjør det fordi politikerne sier de skal.

Firmaene må våkne opp og være seg sitt samfunnsansvar bevisst!

Nei, politikerene sier ikke at de "må". VW har produsert elbiler på 90-tallet også, men dessverre for oss alle er ikke batterikjemien god nok til å fjerne eksosbilene enda. De veier for mye, og de er for dyre. Du ser jo selv at Tesla Model S koster 2-3 ganger mer enn en vanlig bil.

Det som er vanskelig er ikke å lage en "Tesla Model S", men å lage en "vanlig elbil" til en pris folk har råd til. Det har heller ikke Tesla klart, og derfor virker kritikken mot "de andre" meget misplassert.
Ja men skjære deg klokka er langt ut på natta nå.
Du må gå og legge deg for å sove litt også starter vi igjen fra like langt etc etc etc etc etc etc ::)
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Cobos

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 03:01
Sitat fra: tklev på onsdag 26. november 2014, klokken 02:53

De har som mål å fase ut fossilt drivstoff - ikke bare i biler, men i hele transportsektoren.

Selvsagt er det ikke noe galt med å kjøpe en annen elbil - men her går utviklingen altfor sakte :(. Alle elbilkjøpere er med på å hjelpe til utviklingen - men som du selv sier, de "andre" gjør det fordi politikerne sier de skal.

Firmaene må våkne opp og være seg sitt samfunnsansvar bevisst!

Nei, politikerene sier ikke at de "må". VW har produsert elbiler på 90-tallet også, men dessverre for oss alle er ikke batterikjemien god nok til å fjerne eksosbilene enda. De veier for mye, og de er for dyre. Du ser jo selv at Tesla Model S koster 2-3 ganger mer enn en vanlig bil.

Det som er vanskelig er ikke å lage en "Tesla Model S", men å lage en "vanlig elbil" til en pris folk har råd til. Det har heller ikke Tesla klart, og derfor virker kritikken mot "de andre" meget misplassert.
Nei faktisk ikke. VW lager elbil som koster nesten 2 ganger av det en vanlig bil koster. Tesla lager elbil som koster 3 ganger så mye som en vanlig bil koster eller ca 15% dyrere enn en tilsvarende motorisert Audi. Pga batteriprisene VW har klarer de faktisk ikke levere en helelektrisk A6 til en pris som er i nærheten av Tesla. Inntil VW faktisk gjør noe med dette så kommer de til å levere elbiler til Norge og knapt nok noe annet sted. Av den enkle grunn at e-Golf er for rike miljøfanatikere ikke vanlige folk.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

JohanH

Enig med Cobos her! Tesla konkurrerer på pris i sin klasse, spesielt i Norge hvor den slår "alt" tilsvarende men også i land med få insentiver! (Luksussedan med toppytelser)

F. eks e-Golf kan såvidt konkurrere med tilsvarende biler i sin klasse (veldig naturlig å sammenligne seg mot Golf TDI, Audi A3, Toyota Auros) på pris, hvis du kalkylerer med drivstoffbesparelser, i Norge men neppe andre steder i verlden.

Dette kan du vel enda ikke si emot Rio???

Øyvind.h

#2136
Nissan har på snaut 4 år klart å levere i underkant av 150.000 Nissan Leaf. En relativt rimelig bil med lite batteri.
På ca 2 år har Tesla klart å levere 50-55.000 av Model S til tredobbel pris, og med 3-4 ganger rekkevidden.

Om noen imponerer av de to så er det ikke Nissan. Selv bittelille Tesla er mer imponerende enn hva enorme Nissan har fått til. Dette blir riktinok epler og pærer, for Leaf er et helt annet produkt enn Model S, og er ment for totalt forskjellige kundegrupper. Sammenligningen er omtrent like spennende som BMW 1-serie VS Audi A8 :)

Målt i batterikapasitet har Tesla på 2 år levert mer enn hva Nissan har gjort på 4 år :) Ikke dårlig at David klarer dette. Er det Goliat som imponerer da, eller?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: JohanH på onsdag 26. november 2014, klokken 09:09
Enig med Cobos her! Tesla konkurrerer på pris i sin klasse, spesielt i Norge hvor den slår "alt" tilsvarende men også i land med få insentiver! (Luksussedan med toppytelser)

F. eks e-Golf kan såvidt konkurrere med tilsvarende biler i sin klasse (veldig naturlig å sammenligne seg mot Golf TDI, Audi A3, Toyota Auros) på pris, hvis du kalkylerer med drivstoffbesparelser, i Norge men neppe andre steder i verlden.

Dette kan du vel enda ikke si emot Rio???

Og derfor venter VW også på billigere batterier for de bilene. Men de bygger dem for å få erfaring. Batterier blir jo en stor del av kostnaden på en slik bil.

Det er ingen her som er "mot" Tesla, og at de har gjort et meget godt stykke arbeid, men økonomien og mulighetene er en helt annen når prisen på det man kan ha i en bil er så mye større.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. november 2014, klokken 09:34
Nissan har på snaut 4 år klart å levere i underkant av 150.000 Nissan Leaf. En relativt rimelig bil med lite batteri.
På ca 2 år har Tesla klart å levere 50-55.000 av Model S til tredobbel pris, og med 3-4 ganger rekkevidden.

Om noen imponerer av de to så er det ikke Nissan. Selv bittelille Tesla er mer imponerende enn hva enorme Nissan har fått til. Dette blir riktinok epler og pærer, for Leaf er et helt annet produkt enn Model S, og er ment for totalt forskjellige kundegrupper. Sammenligningen er omtrent like spennende som BMW 1-serie VS Audi A8 :)

Målt i batterikapasitet har Tesla på 2 år levert mer enn hva Nissan har gjort på 4 år :) Ikke dårlig at David klarer dette. Er det Goliat som imponerer da, eller?

Du kan også nevne at Nissan var tidligere ute enn Model S, og at de allerede har en batterifabrikk.

Men mer fundamentalt: det er interessant hvordan man "snakker ned" Nissan og VW (som lager imponerende elbiler), mens man totalt overser Opel, Ford, og en skokk andre som ikke gjør noe som helst. Det virker veldig malplassert.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

B_Tesla

Det er slik jeg ser det en fundamental ting som mangler på samtlige konkurenter, og det er noe tilsvarende av Super Chargers. Har ikke sett at noen konkurenter har snakket om noe liknende, og da er det egentlig ikke noe alternaltiv. Når jeg har kjørt langtur med Tesla, ser jeg at det ville ikke være aktuelt med en annen bil med 500-600 km range (rated), dersom man ikke har tilgang til ladere med hastigheter som Tesla. Da blir ikke turen i nærheten av å konkurere med Tesla. Så inn til jeg ser antydninger til 100kw ladere i planene (mulig det er det), så sover konkurrentene ganske godt.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Cobos

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 09:37
Og derfor venter VW også på billigere batterier for de bilene. Men de bygger dem for å få erfaring. Batterier blir jo en stor del av kostnaden på en slik bil.

Det er ingen her som er "mot" Tesla, og at de har gjort et meget godt stykke arbeid, men økonomien og mulighetene er en helt annen når prisen på det man kan ha i en bil er så mye større.
Nå må du nesten bestemme deg Rio, i den ene posten sier du at det er kjempeenkelt å dytte et stort batteri i en stor sportslig sedan. Men VW har av en eller annen grunn valgt å ikke gjøre det selv om mulighetene og økonomien er en helt annen i den bilklassen.
Så sier du at Tesla har gjort et godt stykke arbeid, som om det Tesla har gjort plutselig er blitt vrient.

Det vi prøver å si er at det faktisk ikke ER noen av de store som tilsynelatende klarer å bygge en bil som konkurrerer med Tesla. Med sine enorme utviklingsbudsjetter, ekstreme nishemodeller (A5 og A7, CLS-shooting brake osv kan vel knapt kalles noe annet enn nishemodeller) burde det å lage en genuin konkurrent til Model S eller Model X vært noe som var ute for LENGE siden jmf. tittelen på tråden.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Sjøhyene

Det jeg tror er at de store bil produsentene kunne klart og lage noe som i hvertfall var ganske nært en MS. Grunnen til at de allikevel ikke gjør det er at de er redde for å feile, eller å ikke nå helt opp. (med den negative PR``en det medfører) Tesla har allerede satt standarden så ekstremt høyt for klassen "stor elbil med god rekkevidde" at det vil ta store ressurser å i det hele tatt komme nær. Og så i tillegg har du det faktumet biler i denne klassen neppe vil selge særlig godt de nærmeste årene (på verdens basis)

Så alt i alt er det stor risiko for relativt liten reward.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

JohanH

Sitat fra: Cobos på onsdag 26. november 2014, klokken 09:44
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 09:37
Og derfor venter VW også på billigere batterier for de bilene. Men de bygger dem for å få erfaring. Batterier blir jo en stor del av kostnaden på en slik bil.

Det er ingen her som er "mot" Tesla, og at de har gjort et meget godt stykke arbeid, men økonomien og mulighetene er en helt annen når prisen på det man kan ha i en bil er så mye større.
Nå må du nesten bestemme deg Rio, i den ene posten sier du at det er kjempeenkelt å dytte et stort batteri i en stor sportslig sedan. Men VW har av en eller annen grunn valgt å ikke gjøre det selv om mulighetene og økonomien er en helt annen i den bilklassen.
Så sier du at Tesla har gjort et godt stykke arbeid, som om det Tesla har gjort plutselig er blitt vrient.

Det vi prøver å si er at det faktisk ikke ER noen av de store som tilsynelatende klarer å bygge en bil som konkurrerer med Tesla. Med sine enorme utviklingsbudsjetter, ekstreme nishemodeller (A5 og A7, CLS-shooting brake osv kan vel knapt kalles noe annet enn nishemodeller) burde det å lage en genuin konkurrent til Model S eller Model X vært noe som var ute for LENGE siden jmf. tittelen på tråden.

Cobos

Stemmer derfor for at tråden igjen døpes om til "Konkurrentene sover" og viser til at tråden ligger under Tesla Model S subforumet og ingen kan vise til en reell konkurrent til Tesla Model S eller X d.v.s. konkurrentene sover!

toppi

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 09:37
Sitat fra: JohanH på onsdag 26. november 2014, klokken 09:09
Enig med Cobos her! Tesla konkurrerer på pris i sin klasse, spesielt i Norge hvor den slår "alt" tilsvarende men også i land med få insentiver! (Luksussedan med toppytelser)

F. eks e-Golf kan såvidt konkurrere med tilsvarende biler i sin klasse (veldig naturlig å sammenligne seg mot Golf TDI, Audi A3, Toyota Auros) på pris, hvis du kalkylerer med drivstoffbesparelser, i Norge men neppe andre steder i verlden.

Dette kan du vel enda ikke si emot Rio???

Og derfor venter VW også på billigere batterier for de bilene. Men de bygger dem for å få erfaring. Batterier blir jo en stor del av kostnaden på en slik bil.

Det er ingen her som er "mot" Tesla, og at de har gjort et meget godt stykke arbeid, men økonomien og mulighetene er en helt annen når prisen på det man kan ha i en bil er så mye større.

Helt riktig Rio.
VW sitter å venter på bedre batterier.
Det er akkurat det som er problemet, og som gjør at ingenting har skjedd hos VW siden du puttet batterier i Golfen sin på slutten av 80 tallet.

Har VW sittet og ventet på bedre, mer effektive og billigere fossilmotorer også de siste 25 årene?
Selvfølgelig ikke, fordi det er det de kan, det aksjonærene vil og det de tjener penger på.

Ingenting i veien med dette, bortsett fra at på denne måten får man aldri bedre og billigere batterier.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Oreo

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 26. november 2014, klokken 09:50
Det jeg tror er at de store bil produsentene kunne klart og lage noe som i hvertfall var ganske nært en MS. Grunnen til at de allikevel ikke gjør det er at de er redde for å feile, eller å ikke nå helt opp. (med den negative PR``en det medfører) Tesla har allerede satt standarden så ekstremt høyt for klassen "stor elbil med god rekkevidde" at det vil ta store ressurser å i det hele tatt komme nær. Og så i tillegg har du det faktumet biler i denne klassen neppe vil selge særlig godt de nærmeste årene (på verdens basis)

Så alt i alt er det stor risiko for relativt liten reward.
Interessant poeng.
Og sett at de hadde laget en prototype som hadde vært på høyde med TMS, hva da?? Ville de risikere å måtte sette bilen i produksjon i "storskala" (20k-40k). Hvor skulle de da hentet batterier i fra? De ville være minst like produksjonsbegrenset som Tesla. Om de likevel fikk tak i batterier, har ingen konkurenter ladestatsjoner som Tesla's SC. Ikke en gang på de bilene de selger i dag.

Da jeg bestilte min TMS var ennå ingen SC'ere nevnt og mange var tvilsomme til om de kom til å overleve som firma (jfr. Fisker). Jeg hadde glatt bestilt en 5-serie eller A6 med samme batterikapasitet den gangen. Ikke kun fordi jeg liker 5-serien spesielt, men pga. tryggheten i en stor veletablert bilfabrikant. I dag tror jeg folk har et annet syn på Tesla enn for noen få år siden, og det i Tesla's fordel.

Ser ut som om BMW holder på å våkne i og med at Elon rapporterer om samtaler med dem ang. batterier ("If you can't beat them, join them").
http://www.reuters.com/article/2014/11/23/us-tesla-motors-germany-idUSKCN0J70PY20141123?feedType=RSS&feedName=innovationNews
Sitat"We are talking about whether we can collaborate in battery technology or charging stations," Musk was quoted as saying in the interview.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA