Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: sigurdi på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:05
Men om EU kunne, ville og hadde satt krav til CCS i hele Europa, ville fremdeles Tesla sine SC stasjoner kun støttet Tesla biler og andre som betaler seg inn, siden de eier stasjonene. Sette opp en CCS eller Chademo kabel i tillegg til Tesla sin, er ikke verdens mest avanserte jobb. ;-)

Om EU skulle finne på å sette noen som helst krav på ladere som settes opp, så vil nok kravet være det samme som det alt er i Norge - for å få offentlig støtte, så må det støtte standarden. Ett ikke-problem for Telsa. Om det kommer krav til bilene for å bli godkjente, så lager Tesla lett en overgang fra CCS til Tesla.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Car-El

Sitat fra: Rio på tirsdag 09. desember 2014, klokken 21:28
Sitat fra: tklev på tirsdag 09. desember 2014, klokken 20:14

I "fremtiden" vil det være ledige ladere rett rundt hjørnet. Strøm er tross alt mye lettere å transportere enn bensin - staten vil sette krav til at att bensinstasjoner må utrustes med min. 2 hurtigladestasjoner.
(Bensinstasjonene vil etterhvert bli pokka nødt til å sette dem opp uansett dersom de ønsker besøk :))

Laderne vil poppe opp over alt, Tesla har egeninteresse av å ha flest mulig stoppesteder.

Da ville det jo vært fint at Tesla også kunne lade fra CCS! ;)

Eeeh...  NEI! Det som hadde vært fint va å heller fylle 25liter bensin eller helst diesel. Det e jo et mye bedre skritt imot framtiden.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Rio

Sitat fra: Amoss på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:13
Sitat fra: sigurdi på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:05
Men om EU kunne, ville og hadde satt krav til CCS i hele Europa, ville fremdeles Tesla sine SC stasjoner kun støttet Tesla biler og andre som betaler seg inn, siden de eier stasjonene. Sette opp en CCS eller Chademo kabel i tillegg til Tesla sin, er ikke verdens mest avanserte jobb. ;-)

Om EU skulle finne på å sette noen som helst krav på ladere som settes opp, så vil nok kravet være det samme som det alt er i Norge - for å få offentlig støtte, så må det støtte standarden. Ett ikke-problem for Telsa. Om det kommer krav til bilene for å bli godkjente, så lager Tesla lett en overgang fra CCS til Tesla.

Neida, dersom EU ønsket det (og jeg sier ikke at de vil) kunne de veldig enkelt bestemt at alle hurtigladere (inkl. "Superladere") SKAL ha CCS som et minimum.

De har også myndighet til å bestemme at nye biler SKAL ha CCS (og ev. andre).

Igjen, jeg sier ikke at de vil gjøre det (det tror jeg ikke), men poenget er at de kan.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tho

EU vil nok annerkjenne privat eindomsrett en stund til.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Rio

Sitat fra: tho på onsdag 10. desember 2014, klokken 01:29
EU vil nok annerkjenne privat eindomsrett en stund til.

Det har intet å gjøre med "privat eiendomsrett"; akkurat som EU kan bestemme f. eks. lys i frontlyktene på en bil, så kan de også standardisere på CCS:

http://cleantechnica.com/2013/08/13/eu-to-ban-chademo-ev-charger-by-2018/

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf


Sitat fra: Rio på onsdag 10. desember 2014, klokken 01:34
Sitat fra: tho på onsdag 10. desember 2014, klokken 01:29
EU vil nok annerkjenne privat eindomsrett en stund til.

Det har intet å gjøre med "privat eiendomsrett"; akkurat som EU kan bestemme f. eks. lys i frontlyktene på en bil, så kan de også standardisere på CCS:

http://cleantechnica.com/2013/08/13/eu-to-ban-chademo-ev-charger-by-2018/

Ganske gammelt nytt, og det blir fremdeles satt opp Chademo ladere. Det eneste EU kan bestemme er vel at nye elbiler solgt i EU skal ha CCS.

Om jeg bestemmer meg for å sette opp en Chademo lader i bakgården, så er det fint lite de kan gjøre med det.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Car-El

#2631
Kan noen forklare mæ korfør vi skal gå for et gammeldags dyrt og lite fleksibelt system?

Unnskyld mæ, men CHAdeMO og CCS er så utdatert og gammeldags at det er nesten bedre å fylle bensin eller diesel på bilene.

Neste elbil som blir kjøpt SKAL ikke benytte noe dårligere hurtigladesystem enn SC er i dag. Alternativet er DIESEL (eller kullfyring.)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

pgi

Sitat fra: Rio på onsdag 10. desember 2014, klokken 01:23
De har også myndighet til å bestemme at nye biler SKAL ha CCS (og ev. andre).
Da kan de vel i samme slengen foerlange at alle (el)biler som selgs i europa er tyske, er nok mange i tysk bilindstri som ønsker nettopp det du skisserer. lett å skjule seg bak standarder som for å hindre konkurranse, velkjent fenomen, wto har vel begynt å komme med pålegg for å hindre dette etterhvert. Standarder er ikke det samme som en lov eller forskrift og bør pålegges med vett,for ikke å hindre sunn konkurranse, selv om det alltid for enkelte gruper vil være fristende å misbruke mulighetene standardisering

Rio

Til de 3 siste:

1) Som jeg gjorde klinkende klart ovenfor, så skrev jeg at jeg ikke tok stilling til om EU skal/burde gjøre dette, men at de KAN (har makt) til å gjøre det.

2) Disse reglene (som tillater dette) er innført i Norge for mange år siden. For hurtigladere er det samme regler som gjør at utstyr som selges i Norge skal være CE-merket. De bestemmer hva som kan merkes.

3) Det er tilsvarende regler for biler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

Heldigvis at Norge ikke er med i EU da.

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Car-El på onsdag 10. desember 2014, klokken 07:17
Kan noen forklare mæ korfør vi skal gå for et gammeldags dyrt og lite fleksibelt system?

Unnskyld mæ, men CHAdeMO og CCS er så utdatert og gammeldags at det er nesten bedre å fylle bensin eller diesel på bilene.

Neste elbil som blir kjøpt SKAL ikke benytte noe dårligere hurtigladesystem enn SC er i dag. Alternativet er DIESEL (eller kullfyring.)

Som du vet er Teslas standard proprietær, inntil de overgir den til en standardiseringsorganisasjon.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

NegativeElectrode

#2637
Sitat fra: Rio på onsdag 10. desember 2014, klokken 09:27
Sitat fra: Car-El på onsdag 10. desember 2014, klokken 07:17
Kan noen forklare mæ korfør vi skal gå for et gammeldags dyrt og lite fleksibelt system?

Unnskyld mæ, men CHAdeMO og CCS er så utdatert og gammeldags at det er nesten bedre å fylle bensin eller diesel på bilene.

Neste elbil som blir kjøpt SKAL ikke benytte noe dårligere hurtigladesystem enn SC er i dag. Alternativet er DIESEL (eller kullfyring.)

Som du vet er Teslas standard proprietær, inntil de overgir den til en standardiseringsorganisasjon.

Vet ikke om det finnes noen 100% gode analogier, men de fleste utbredte teknologier for å utvikle datasystemer er åpen kildekode. Unntaket er .Net, SAP osv. Noen av de åpne kildekodeprosjektene er under kontroll av kommersielle aktører, men tar gjerne bidrag i form av kode og tilbakemeldinger fra utviklere som bruker teknologiene. Eksempler er Spring Framework (SpringSource eid av VMWare), MySQL (Oracle) og en rekke andre.

Prosjekter/teknologier med en sterk aktør som tar imot innspill er regelen for de som overlever. MySQL er et eksempel hvor posisjonen er svekket etter at Oracle kjøpte opp MySQL, og en fikk avleggeren MariaDB.

Tesla vil jeg si har forsøkt på en god måte å få med seg resten av bransjen, men de vil ikke.

På et senere tidspunkt, når det utpeker seg noen klare industristandarder som holder stand vil det være kunne fornuftig å formalisere krav til ladekontakter og dekning for infrastruktur.

Edit: Snakker om sola http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3437-155-abb-hurtigladere-i-nytt-europeisk-nettverk Samarbeid med Tesla kan være aktuelt når ladenettverk bygges i EU :)
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

JohanH

Ingen kan vel argumentere at Teslas Europeiske løsning er overlegen alt annet: En inlet på bilen som er kompatibel med Mennekes type 2 AC opp til 22kW (sannsynlig kunne pluggløsningen klart 43kW også dersom bilens ladere støttet det) samtidig som den samme kontakten håndterer DC-lading på opp til (hva vi vet idag) 120 kW. For det første støtter jo hverken CCS eller Chademo så høy likestrømslading. I tillegg kreves det for Chademo en separat DC-kontakt mens CCS kontakten er helt ulogisk utformet:


Så jeg spør meg ydmykt: når det er så åpenbart at en teknisk løsning er overlegen, er det noen som helst grunn at det løsningen ikke kommer til å bestå og mest sannsynlig, som NegativeElectrode skriver over, etterhvert vinne over andre aktører?

turfsurf

Sitat fra: Rio på onsdag 10. desember 2014, klokken 08:29
2) Disse reglene (som tillater dette) er innført i Norge for mange år siden. For hurtigladere er det samme regler som gjør at utstyr som selges i Norge skal være CE-merket. De bestemmer hva som kan merkes.

CE merking er så vidt jeg vet ikke brukt til å regulere standarder. Har du en link til noe som sier annerledes?

"CE-merking er et bevis på at produktet imøtekommer EUs krav til sikkerhet, samt til krav til helse og miljø."

http://europa.eu/youreurope/business/product/ce-mark/index_no.htm

Uansett vil det ikke hindre noen i å sette opp en hurtiglader med Chademo på privat område.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA