Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 24. november 2014, klokken 12:38
Om Porsche hadde valgt elektrisk så hadde vi aldri fått 911, 9ELve derimot ;) Porsche Cay-El, El-man osv :)

PanamELa? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 24. november 2014, klokken 07:41
Det er ikke kun Tesla som er den eneste elbilen som duger, men det er vanskelig for veldig mange å klare seg med en lavrekkevidde elbil som eneste bil. Ca halvparten av alle husholdninger med bil har to eller flere biler. Altså skulle det være fullstendig uproblematisk å få ca 33% lavrekkevidde elbiler. Hvis man også tar med de som klarer seg med en lavrekkevidde elbil som eneste bil eller med to lavrekkevidde elbiler, så snakker vi trolig om ca 50-60%.

Det er andre grunner for at lavrekkevidde elbilene ikke har slått igjennom på tross av at de har vært på markedet lenge. Pris, batterilevetid, ladeinfrastruktur, osv.

Enig, men det er ikke det inntrykket man gjerne får hvis man leser på dette forumet. Der føles det ofte som om det er Tesla mot røkla.

Jeg synes det er viktig av vi, som forum, fremmer idéen om at man ikke trenger legge ut over en halv million kroner for å være elbilsjåfør. Som du påpeker, dagens Leaf, e-Golf, osv. dekker trolig behovet til opp mot 50% av dagens fossilbilsjåfører.

Det er en god start! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Car-El

Jepp! Leaf, e-Golf og SoulE dekker 50% av det som hvermansen trenger av en (El)bil. Resten har vi Tesla til!

8)


Forslag for å bytte navn på tråden til: "Rio sover ikke".   :o
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Sjøhyene

Sitat fra: Rio på mandag 24. november 2014, klokken 19:14

Enig, men det er ikke det inntrykket man gjerne får hvis man leser på dette forumet. Der føles det ofte som om det er Tesla mot røkla.

Jeg synes det er viktig av vi, som forum, fremmer idéen om at man ikke trenger legge ut over en halv million kroner for å være elbilsjåfør. Som du påpeker, dagens Leaf, e-Golf, osv. dekker trolig behovet til opp mot 50% av dagens fossilbilsjåfører.

Det er en god start! :)

forsåvidt helt enig, men er jo ikke så rart det blir sånn i dette tesla-hjørnet av forumet ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Rio

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 24. november 2014, klokken 20:22
Sitat fra: Rio på mandag 24. november 2014, klokken 19:14

Enig, men det er ikke det inntrykket man gjerne får hvis man leser på dette forumet. Der føles det ofte som om det er Tesla mot røkla.

Jeg synes det er viktig av vi, som forum, fremmer idéen om at man ikke trenger legge ut over en halv million kroner for å være elbilsjåfør. Som du påpeker, dagens Leaf, e-Golf, osv. dekker trolig behovet til opp mot 50% av dagens fossilbilsjåfører.

Det er en god start! :)

forsåvidt helt enig, men er jo ikke så rart det blir sånn i dette tesla-hjørnet av forumet ;)

Nei, men samtidig er det viktig å ta diskusjonen her, for det er neppe folkene på Reva-forumet som forfekter den holdningen! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#2075
Sitat fra: Olatho på søndag 23. november 2014, klokken 22:21
Det var nok noe større utfordringer med lade-infrastruktur og hurtiglading i 1898. Selv om det ikke var bensinstasjon på hvert gatehjørne heller, så var nok den teknologien noe bedre egnet for 100 år siden.
Dessverre.
Sitat fra: Griffel på fredag 09. februar 2007, klokken 01:13
Hvem slo av strømmen til Elbilene rundt 1910?
Svar: Nikola Tesla
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,88.0.html
Andre innlegg om tidlige elbiler:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,69.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,77.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,84.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,87.0.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Rio på mandag 24. november 2014, klokken 20:26
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 24. november 2014, klokken 20:22
Sitat fra: Rio på mandag 24. november 2014, klokken 19:14

Enig, men det er ikke det inntrykket man gjerne får hvis man leser på dette forumet. Der føles det ofte som om det er Tesla mot røkla.

Jeg synes det er viktig av vi, som forum, fremmer idéen om at man ikke trenger legge ut over en halv million kroner for å være elbilsjåfør. Som du påpeker, dagens Leaf, e-Golf, osv. dekker trolig behovet til opp mot 50% av dagens fossilbilsjåfører.

Det er en god start! :)

forsåvidt helt enig, men er jo ikke så rart det blir sånn i dette tesla-hjørnet av forumet ;)

Nei, men samtidig er det viktig å ta diskusjonen her, for det er neppe folkene på Reva-forumet som forfekter den holdningen! :D

Sant det, men vi må heller ikke glemme hvorfor vi har gått i årevis og venta på "Tesla" - vi ville ha en bil som kunne erstatte den ene bilen vi hadde, også i utkantstrøk. Og fortsatt er teller jeg antall elbiler jeg møter (ikke antall Teslaer :) ) for å se om det blir flere...

Den største innrømmelsen jeg kan komme med er at Griffel hadde latterlig rett da vi rørte rundt med hva vi trengte av ladekapasitet hjemme - jeg har nå klart meg med 10A i et år (og trenger kun å lade hver andre natt...). Stort batteri har mer enn en fordel :)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Rio

Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 24. november 2014, klokken 20:44

Sant det, men vi må heller ikke glemme hvorfor vi har gått i årevis og venta på "Tesla" - vi ville ha en bil som kunne erstatte den ene bilen vi hadde, også i utkantstrøk. Og fortsatt er teller jeg antall elbiler jeg møter (ikke antall Teslaer :) ) for å se om det blir flere...

Den største innrømmelsen jeg kan komme med er at Griffel hadde latterlig rett da vi rørte rundt med hva vi trengte av ladekapasitet hjemme - jeg har nå klart meg med 10A i et år (og trenger kun å lade hver andre natt...). Stort batteri har mer enn en fordel :)

Det er jo ingenting av det jeg skriver som skal tolkes som "anti-Tesla"; helt det motsatte, jeg er meget imponert over Tesla, og det de har fått til. Gratulerer og mere til.

Derimot har jeg gjennom denne tråden påpekt at akkurat som Tesla og Teslas strategi er nødvendig, så er også Nissan/VW/BMW, etc. sin strategi nødvendig. Vi kan ikke bare satse på biler i "Tesla Model S"-klasse; vi har faktisk et like stort behov (minst) for elektriske e-UP, som er forbredt på lang rekkevidde/billige.

Og det er grunnen til at jeg vil den "alle andre enn Tesla sover"-holdningen til livs; fordi de som forfekter den ser ikke at det store antallet biler er biler som er langt mindre enn Model S (og Model E/3, osv.). Både fordi de er billigere, men også fordi det er ikke nok plass til å parkere hvis "alle" kjørte 6 meter lange biler i Paris, Roma, London osv. :)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hansi

Sitat fra: Rio på mandag 24. november 2014, klokken 20:53
Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 24. november 2014, klokken 20:44

Sant det, men vi må heller ikke glemme hvorfor vi har gått i årevis og venta på "Tesla" - vi ville ha en bil som kunne erstatte den ene bilen vi hadde, også i utkantstrøk. Og fortsatt er teller jeg antall elbiler jeg møter (ikke antall Teslaer :) ) for å se om det blir flere...

Den største innrømmelsen jeg kan komme med er at Griffel hadde latterlig rett da vi rørte rundt med hva vi trengte av ladekapasitet hjemme - jeg har nå klart meg med 10A i et år (og trenger kun å lade hver andre natt...). Stort batteri har mer enn en fordel :)

Det er jo ingenting av det jeg skriver som skal tolkes som "anti-Tesla"; helt det motsatte, jeg er meget imponert over Tesla, og det de har fått til. Gratulerer og mere til.

Derimot har jeg gjennom denne tråden påpekt at akkurat som Tesla og Teslas strategi er nødvendig, så er også Nissan/VW/BMW, etc. sin strategi nødvendig. Vi kan ikke bare satse på biler i "Tesla Model S"-klasse; vi har faktisk et like stort behov (minst) for elektriske e-UP, som er forbredt på lang rekkevidde/billige.

Og det er grunnen til at jeg vil den "alle andre enn Tesla sover"-holdningen til livs; fordi de som forfekter den ser ikke at det store antallet biler er biler som er langt mindre enn Model S (og Model E/3, osv.). Både fordi de er billigere, men også fordi det er ikke nok plass til å parkere hvis "alle" kjørte 6 meter lange biler i Paris, Roma, London osv. :)

Du gir deg ikke Rio, det skal du ha :)

Jeg håper (som de fleste andre i denne tråden etter mitt inntrykk) at andre bilfabrikanter enn Tesla satser helhjertet på elbiler selv om de kannibaliserer eget marked. Det er vel snart ikke til å unngå forhåpentligvis :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Rio

Hansi:

Enig; og jeg håper at Tesla også lager billige småbiler (som nok er vanskeligere enn store biler).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hansi

Rio:

Enig. Alle typer biler, både store og små, vil komme bare flere bilprodusenter begynner å satse helhjertet på el, det er vel ganske naturlig.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

toppi

Sitat fra: Rio på mandag 24. november 2014, klokken 20:53
Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 24. november 2014, klokken 20:44

Sant det, men vi må heller ikke glemme hvorfor vi har gått i årevis og venta på "Tesla" - vi ville ha en bil som kunne erstatte den ene bilen vi hadde, også i utkantstrøk. Og fortsatt er teller jeg antall elbiler jeg møter (ikke antall Teslaer :) ) for å se om det blir flere...

Den største innrømmelsen jeg kan komme med er at Griffel hadde latterlig rett da vi rørte rundt med hva vi trengte av ladekapasitet hjemme - jeg har nå klart meg med 10A i et år (og trenger kun å lade hver andre natt...). Stort batteri har mer enn en fordel :)

Det er jo ingenting av det jeg skriver som skal tolkes som "anti-Tesla"; helt det motsatte, jeg er meget imponert over Tesla, og det de har fått til. Gratulerer og mere til.

Derimot har jeg gjennom denne tråden påpekt at akkurat som Tesla og Teslas strategi er nødvendig, så er også Nissan/VW/BMW, etc. sin strategi nødvendig. Vi kan ikke bare satse på biler i "Tesla Model S"-klasse; vi har faktisk et like stort behov (minst) for elektriske e-UP, som er forbredt på lang rekkevidde/billige.

Og det er grunnen til at jeg vil den "alle andre enn Tesla sover"-holdningen til livs; fordi de som forfekter den ser ikke at det store antallet biler er biler som er langt mindre enn Model S (og Model E/3, osv.). Både fordi de er billigere, men også fordi det er ikke nok plass til å parkere hvis "alle" kjørte 6 meter lange biler i Paris, Roma, London osv. :)

Tråden "handlet" opprinnelig om konkurrenter til Tesla Model S, noe som enkelte har tungt for å svelge.
Men uansett når vi er inne på alle størrelser av el-bil, til ethvert  behov, så har aldri jeg sett noen som ikke ønsker dette.
Vi har fossilbiler i alle størrelser, prisklasser, bruksformål, osv, osv, og skal selvfølgelig ha dette etter fossilbilens død også.

Problemet er derimot at "de fleste andre" egentlig ikke ønsker å lage elbiler, men gjør det fordi de blir tvunget til det.
Hvordan blir dette en god strategi på å komme til 100% elektrisk?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Amoss

Sitat fra: toppi på mandag 24. november 2014, klokken 22:18
Problemet er derimot at "de fleste andre" egentlig ikke ønsker å lage elbiler, men gjør det fordi de blir tvunget til det.
Hvordan blir dette en god strategi på å komme til 100% elektrisk?

Det tror jeg man må ha på seg noen spesielle briller for å se. Antagelig de samme brillene som trengs for å klare å lese tråden slink enkelte troll har klart - gjentatte ganger - etter å ha blitt informert om at de leser tråden feil - gjentatte ganger.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: toppi på mandag 24. november 2014, klokken 22:18
Problemet er derimot at "de fleste andre" egentlig ikke ønsker å lage elbiler, men gjør det fordi de blir tvunget til det.
Hvordan blir dette en god strategi på å komme til 100% elektrisk?

Hvis ikke VW ønsket å lage elbiler, så ville de neppe gjort det. De ville i hvert fall ikke produsert både e-UP, og gjort deres flaggskip (i nummer) til en elbil. Ei heller ville de tilpasset den til masseproduksjon (som er DYRT!).

Det er denne mistenkeliggjøringen og konspirasjonsteoriene om "de andre" som jeg synes er så tåpelig. Joda, selvsagt må MB, VW og de andre også se på deres "helhet", men det er da ingen som sier at VW ikke lager nok dieselbiler fordi de ikke vil konkurrere med bensinbilene deres.

For et konsern på størrelse med VW så er beslutningsveiene lange. De er ikke en gründerbedrift som Tesla, Fiskar, Think, og de andre. De må planlegge og teste på et helt annet nivå, og det tar tid.

De har også valgt massemarkedet (e-UP, e-Golf), som er langt vanskeligere enn hvis man tillater ingeniørene å lage en bil på 2 tonn. Dersom noen ga meg valget mellom å lage en e-Golf og en Tesla, så vet jeg at jeg ville valgt Teslaen, fordi det er enklere. Man står friere, både økonomisk og designmesig.

Med e-Golf, spesielt, er man presset på alle sider - pris, vekt, passe inn med eksisterende produksjon, osv. Og man må lage den fremtidsrettet, fordi man vet at den skal takle helt nye batterikjemier.

Det enkleste og billigste for VW ville vært å starte et eget lite elektrisk firma. Heldigvis har de heller valgt å bevise at deres mestselgende modell kan være elektrisk, og det har nok senket terskelen betraktelig for mange som vanligvis bare kjøper Golf.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på mandag 24. november 2014, klokken 22:28
Sitat fra: toppi på mandag 24. november 2014, klokken 22:18
Problemet er derimot at "de fleste andre" egentlig ikke ønsker å lage elbiler, men gjør det fordi de blir tvunget til det.
Hvordan blir dette en god strategi på å komme til 100% elektrisk?

Det tror jeg man må ha på seg noen spesielle briller for å se. Antagelig de samme brillene som trengs for å klare å lese tråden slink enkelte troll har klart - gjentatte ganger - etter å ha blitt informert om at de leser tråden feil - gjentatte ganger.

Fint hvis du fortsetter din personfokus på VGD, Hegnar eller Nettavisen, og lar voksne mennesker skrive her.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA