Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg er blant dem som er skuffet over innsatsen til øvrige bilprodusenter. Jeg tror ikke på noe konspirasjonsteori, men at de kunne gjort bedre elbiler i dg hvis de hadde villet er åpenbart. eGolf kommer på markedet 3 år etter Leaf med samme rekkevidde, ingen varmepumpe og kun 3.3 kw ombord lader. B-klasse har litt lengre rekkevidde, men ingen hurtiglader, det er jo skandale, ikke har den varmepumpe heller. Av disse tre mener jeg Leaf med 6,6 kw lader, hurtiglader og varmepumpe er den beste elbilen... Ikke den beste bilen, men beste elbil...

Hvorfor det ikke blir gjort bedre kan en spørre seg, spes er det rart at de ikke får litt mer rekkevidde, men vekt er nok en stor utfordring, men utviklingen er nok litt rykkvis her. Snakket med Nissan i forrige uke, de tror ikke det kommer lengre rekkevidden før ca 2017...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Rio

Sitat fra: bjoris på mandag 24. november 2014, klokken 22:47
Jeg er blant dem som er skuffet over innsatsen til øvrige bilprodusenter. Jeg tror ikke på noe konspirasjonsteori, men at de kunne gjort bedre elbiler i dg hvis de hadde villet er åpenbart. eGolf kommer på markedet 3 år etter Leaf med samme rekkevidde, ingen varmepumpe og kun 3.3 kw ombord lader. B-klasse har litt lengre rekkevidde, men ingen hurtiglader, det er jo skandale, ikke har den varmepumpe heller. Av disse tre mener jeg Leaf med 6,6 kw lader, hurtiglader og varmepumpe er den beste elbilen... Ikke den beste bilen, men beste elbil...

Hvorfor det ikke blir gjort bedre kan en spørre seg, spes er det rart at de ikke får litt mer rekkevidde, men vekt er nok en stor utfordring, men utviklingen er nok litt rykkvis her. Snakket med Nissan i forrige uke, de tror ikke det kommer lengre rekkevidden før ca 2017...

Av den enkle årsak at de mener det er bedre med en bil som folk har råd til enn en de fleste ikke har råd til.

Skulle man sette masse batterier i en bil, så vil den koste deretter, og derfor være "out of reach" for størstedelen av befolkningen i Europa. Derfor har de laget en mellomklassebil med en akseptabel rekkevidde for mange, og en batterikasse som er forbredt på nyere batterityper, med høyere energitetthet.

Høy pris er minst like avskrekkende som lav rekkevidde.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hgs

Det er bra med E-Golf og E-Up. Men det er ikke mer enn litt over ett år siden den tyske billobbyen(inkl VW) fikk stoppet EU's forslag til utslippskrav på 95 g co2/km fra 2020. Man trenger ikke være konspiratorisk for å tro på det:
http://www.spiegel.de/international/europe/germany-delays-eu-decision-on-lower-co2-emissions-for-cars-a-908176.html

Nå skjer ting heldigvis fort i denne bransjen om dagen (mye takket være Tesla tør jeg påstå), og det er en del tegn på at modeller med lengre rekkevidde er på vei. Vil uansett gjerne se mer enn ord før jeg tror på det. Kjøper gjerne E-Golf, men den må gå mer enn 10 mil på vinteren og ha et ladenettverk som fungerer skikkelig. At det er disse 16-17 milene som hele tiden er grensa for samtlige produsenter er i seg selv nok til å bli en smule konspiratorisk. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Øggen

@RIO
Hvis ikke VW ønsket å lage elbiler, så ville de neppe gjort det. De ville i hvert fall ikke produsert både e-UP, og gjort deres flaggskip (i nummer) til en elbil. Ei heller ville de tilpasset den til masseproduksjon (som er DYRT!).

Det er desverre feil. For idet hele å få LOV til å selge noe som helst type bil (bensin, diesel) MÅ de nemlig tilby en null utslipps bil i enkelte markeder ( ikke ubetydelig USA)

Rio

Sitat fra: Øggen på tirsdag 25. november 2014, klokken 00:45
@RIO
Hvis ikke VW ønsket å lage elbiler, så ville de neppe gjort det. De ville i hvert fall ikke produsert både e-UP, og gjort deres flaggskip (i nummer) til en elbil. Ei heller ville de tilpasset den til masseproduksjon (som er DYRT!).

Det er desverre feil. For idet hele å få LOV til å selge noe som helst type bil (bensin, diesel) MÅ de nemlig tilby en null utslipps bil i enkelte markeder ( ikke ubetydelig USA)

Joda, selvsagt, men da kunne de ha laget en egen bil, som ikke var bundet opp mot deres mestselgende modell.

VW, som alle andre firma i et kapitalistisk samfunn, eksisterer for å tjene penge for de som eier aksjer i selskapet. Før de kan bruke signifikante beløp på å "dreie" VW til å bli et økologisk hippikollektiv som produserer elbiler med grovt hvetemel, så må de få aksjeeiere og styret med seg. Det tar tid, for i øyeblikket (og sannsynligvis i noen år frem i tid) vil elbiler være ganske marginalt salgsmessig.

Derimot så investerer de store summer, og forbreder seg på fremtiden.

Jeg tror ikke VW gjør dette for å "være snille"; jeg tror de (som "alle andre") gjør det for å tjene penger. Det er slik systemet er, og selv ikke VW er store nok til å endre på det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øggen

Dette var litt motstridende Rio.
Grunnen til at VW bruker sin mestselgende modell er vel temmelig innlysende.  Du sier det selv, MESTSELGENDE modell.
Hvorfor investere en signifikant sum penger i en ny, dyrere og ukjennt modell, når de kan bruke en "allerede" suksessoppskrift.
Den eneste kapitalistene forsøker å være snille mot, er seg selv. Som du også innrømmer, naturligvis for å tjene enda mer penger.
Derfor tror JEG at de forblir i "hippiekollektivet" og håper på en bedre verden, for en så billig penge som mulig.

Dette er for MEG en særs negativ paradigme, og en meget antonym holdning sett i likhet med Tesla's visjoner. Sover gjør "hippiene" definitivt ikke. Alt gjøres med viten og vilje.

Espen Hugaas Andersen

Jeg tenker at de bilene som er kun laget for å oppfylle krav om lavutslippsbiler kommer i all hovedsak aldri til Norge. I hvert fall ikke uten et kraftig prispåslag.

Noen eksempler: Fiat 500E, Toyota RAV4 EV, Honda Fit EV, Chevy Spark EV, osv.

De som kommer til norge uten prispåslag er i hvert fall laget slik at de tjener penger på alle bilene de selger. Det er ellers ikke noen grunn til å selge i Norge. Så klart, noen av de som kommer til Norge uten prispåslag hadde kanskje aldri blitt laget uten kravene til lavutslippsbiler, men jeg tror ikke dette gjelder for alle. F.eks e-Up!, som ikke selges i USA. Eller Nissan Leaf.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NegativeElectrode

Sitat fra: Øggen på tirsdag 25. november 2014, klokken 04:42
Dette var litt motstridende Rio.
Grunnen til at VW bruker sin mestselgende modell er vel temmelig innlysende.  Du sier det selv, MESTSELGENDE modell.
Hvorfor investere en signifikant sum penger i en ny, dyrere og ukjennt modell, når de kan bruke en "allerede" suksessoppskrift.
Den eneste kapitalistene forsøker å være snille mot, er seg selv. Som du også innrømmer, naturligvis for å tjene enda mer penger.
Derfor tror JEG at de forblir i "hippiekollektivet" og håper på en bedre verden, for en så billig penge som mulig.

Dette er for MEG en særs negativ paradigme, og en meget antonym holdning sett i likhet med Tesla's visjoner. Sover gjør "hippiene" definitivt ikke. Alt gjøres med viten og vilje.

Nettopp! VW vil at batteriene skal bli så billige og ha høy nok energitetthet så de passer inn i de eksisterende modellene
http://www.greencarreports.com/news/1095609_solid-state-batteries-for-electric-cars-great-potential-vw-ceo-says
De ønsker ikke lage elbil som har plass til dagens batterier. Skulle tro de kunne avse penger til dette når mindre bilprodusenter klarer det.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Bjoris

Hadde det vært slik at de virkelig ville at folk skulle over på elbiler så hadde de gjort litt mer, som f.eks å tilbydd versjoner med større batteri, uten at det var for alle. De kunne tatt meget godt betalt for ekstra rekkevidde f.eks i Norge.

Alle som kjører små elbiler vet at det er varmeapparatet som er den store strømtyven om vinteren, da tilbyr vi varmepumpe for å redusere strømforbruket.

Vi ser jo på Ford, det var jo ett latterlig forsøk, vi ser på Fiat som går ut å sier "IKKE kjøp elbilen vår"!!! Hvordan kan en da hevde at bilprodusentene gjør det de kan for å lykkes med elbil?

Det at B-klassen kommer uten hurtiglader syns jeg forteller det meste om at dette er nå en gjør fordi en må, ikke fordi en vil...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Sjøhyene

Må dere følge med i timen da folkens. Er jo hydrogen som er fremtiden!  ;D
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Sitat fra: bjoris på tirsdag 25. november 2014, klokken 10:04
Vi ser jo på Ford, det var jo ett latterlig forsøk
Jepp, lurer på hvorfor folk ikke kjøpte den. Tror ikke det har noe å gjøre med at de har fylt opp bagasjerommet med batterier....
SitatDet at B-klassen kommer uten hurtiglader syns jeg forteller det meste om at dette er nå en gjør fordi en må, ikke fordi en vil...
Bestemann i nesten-klubben. At man ikke tilbyr hurtiglading, som er elementær funksjonalitet på selv de enkleste elbiler i dag, må være resultat av et bevisst valg. Hva som ligger bak et slik valg kan man jo spekulere i, men å hindre at B-klasse skal kunne brukes som nr.1 - bil er nærliggende å tro.

Rio

Sitat fra: Øggen på tirsdag 25. november 2014, klokken 04:42
Dette var litt motstridende Rio.
Grunnen til at VW bruker sin mestselgende modell er vel temmelig innlysende.  Du sier det selv, MESTSELGENDE modell.
Hvorfor investere en signifikant sum penger i en ny, dyrere og ukjennt modell, når de kan bruke en "allerede" suksessoppskrift.
Den eneste kapitalistene forsøker å være snille mot, er seg selv. Som du også innrømmer, naturligvis for å tjene enda mer penger.
Derfor tror JEG at de forblir i "hippiekollektivet" og håper på en bedre verden, for en så billig penge som mulig.

Dette er for MEG en særs negativ paradigme, og en meget antonym holdning sett i likhet med Tesla's visjoner. Sover gjør "hippiene" definitivt ikke. Alt gjøres med viten og vilje.

Nei, det er faktisk et sjakktrekk for elbiler at de "normaliseres", og ser ut som vanlige biler som "mannen og kvinnen i gaten" er vant med å kjøpe.

Og jeg tviler på at det er billigere for dem å modifisere chassis og produksjonslinjen til elbil enn det ville vært å regne med en liten elbilserie som er laget på en egen linje.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øggen

Nei, det er faktisk et sjakktrekk for elbiler at de "normaliseres", og ser ut som vanlige biler som "mannen og kvinnen i gaten" er vant med å kjøpe.
Ja det var akkurat det jeg mente. Mennesket er meget lett å manipulere og er vanedyr. Det kjennte og fortrolige er tryggere.
Og det ER billigere, da det så og si "bare" er bunnrammen som er forskjellig. Dører og karosseri ellers er mest sannsynlig likt.
Egen linje er ikke nødvendig.

Amoss

Sitat fra: Øggen på tirsdag 25. november 2014, klokken 13:02
Og det ER billigere, da det så og si "bare" er bunnrammen som er forskjellig. Dører og karosseri ellers er mest sannsynlig likt.

Det trodde Tesla også da de kjøpte en ferdig glider fra Lotus til Roadsteren, men det er vel det de i ettertid angrer. Hadde vist blitt billigere og bedre å bygge den opp fra grunnen av.

... og det er jo en av lærdommene Tesla har gjort seg, og som de forteller åpent om for å hjelpe andre produsenter å kommer i gang med, at om de mener noe seriøst med elbil-satsing så bør de utvikle bilen fra bunnen av som elbil, ikke bare gjøre om en tidligere eksos-bil til elektrisk drivlinje.

Men joda, VW drar nok noen fordeler av å kunne "gjenbruke" en del deler. Men tror nok den største verdien er navnegjenkjennelsen av modellen. "Alle" kjenner til hva en VW Golf er, og hva den duger til.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

#2099
Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 25. november 2014, klokken 09:38
Sitat fra: Øggen på tirsdag 25. november 2014, klokken 04:42
Dette var litt motstridende Rio.
Grunnen til at VW bruker sin mestselgende modell er vel temmelig innlysende.  Du sier det selv, MESTSELGENDE modell.
Hvorfor investere en signifikant sum penger i en ny, dyrere og ukjennt modell, når de kan bruke en "allerede" suksessoppskrift.
Den eneste kapitalistene forsøker å være snille mot, er seg selv. Som du også innrømmer, naturligvis for å tjene enda mer penger.
Derfor tror JEG at de forblir i "hippiekollektivet" og håper på en bedre verden, for en så billig penge som mulig.

Dette er for MEG en særs negativ paradigme, og en meget antonym holdning sett i likhet med Tesla's visjoner. Sover gjør "hippiene" definitivt ikke. Alt gjøres med viten og vilje.

Nettopp! VW vil at batteriene skal bli så billige og ha høy nok energitetthet så de passer inn i de eksisterende modellene
http://www.greencarreports.com/news/1095609_solid-state-batteries-for-electric-cars-great-potential-vw-ceo-says
De ønsker ikke lage elbil som har plass til dagens batterier. Skulle tro de kunne avse penger til dette når mindre bilprodusenter klarer det.

De er begripeligvis mer interessert i å ha erfaring med "folkebiler" slik at de kan masseproduseres. Det er jo der markedet er, i antall.

Selvsagt kunne de dyttet masse batterier inn i en større bil (det er jo ironisk nok enklere), men da blir også prisen så høy at få kjøper den.

De trenger en Golf som konkurrerer med andre biler i det segmentet, ikke noe som konkurrerer med Tesla.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA