Prøvekjøring av Model S

Startet av drFloyd, onsdag 21. november 2012, klokken 18:27

« forrige - neste »

Oreo

Ringte opp et par ganger (ga opp å vente på svar) og kom heldigvis gjennom.
Onsdag 29.11 11.40 på meg  ;D
Alt var fult på torsdag da jeg hadde planlagt.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

foxy

da er prøvekjøring booket - så vi får se om bilen kommer uten motorskade tilbake fra denne turen  ;)
I-miev 2011
Asker

laumb

darthy001

hehe fikk selvsagt mail bare minutter etter at jeg skrev her at jeg ikke hadde fått. så nå har jeg booket kjøring 12.desember :)

Blir laaang ventetid, men sliter med en litt vond rygg så må vente med å den frisk før en slik heisatur;)

foxy

Sitat fra: laumb på mandag 26. november 2012, klokken 14:06
Har du reservert?

nei - ikke ennå i alle fall, men god mulig fartspresentasjonen får meg til handle på impuls  ;D - men liker ikke/er ikke vant til å måtte vente på ting jeg vil ha ..
I-miev 2011
Asker

laumb

Fikk telefon fra Tesla nå for bare et par minutter siden; de kunne informere meg om at testturen i morgen måtte utsettes, da det hadde vært en "incident" med bilen, så vi måtte vente på at de fikk deler fløyet inn fra USA. 

Hun var litt tilbakeholden når jeg spurte hva som hadde skjedd med bilen siden hun satt på flyet mens det skjedde.

Regner med at i hvert fall 1 person kjøper seg noe annet enn performanceutgaven da, altså.

Nedtur.

_____
Tapatalkin' from iTalatut.

JohanH

Det var ikke jeg!  :o

Kjørte kl 12.00 og da var bilen i fin-fin stand. Såg en fyr som skulle kjøre etter meg som så litt rar ut...  :-\

Kommer tilbake med en liten rapport senere i kveld når barna er lagt.

Oreo

Hm, da håper jeg inderlig at de får ting i orden til onsdag, nå når jeg har tatt meg fri fra jobb og kjøpt flybillett :o
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

laumb

Sitat fra: Oreo på mandag 26. november 2012, klokken 18:47
Hm, da håper jeg inderlig at de får ting i orden til onsdag, nå når jeg har tatt meg fri fra jobb og kjøpt flybillett :o

Får håpe det!
Spørsmålet er: er det noe så enkelt som et endeledd eller lignende, eller er det hele fronten? Det kan være en knekt fjær, eller knust bakende... Får sende dem en Mail å høre, så vet vi kanskje i morgen... Eller, kanskje jeg bare stikker innom i morgen uansett og hører..

_____

Sponzo

Dagen startet med en skuffelse pga. det dårlige været men jeg valgte i stedet å snu den tanken til at det var like greit å få testet bilen under typiske Norske forhold = våt, kalt, glatt og møkkete.

Etter en kjapp registrering var det ut og sette seg i bilen som da allerede sto klar og ventet. Virket som det var den samme bilen som sto utstilt i siste uke (svart eksteriør, beige interiør, performance utgave) men var nå preget av en masse grå spray og trafikk film fra prøvekjøringer tidligere på dagen. Jeg syntes faktisk det var kult å få oppleve bilen som den vil se ut mesteparten av året i den virkelige verden.

Etter en kjapp instruks kunne jeg trykke på gasspedalen og sette i gang. Fraværet av motorlyd var forventet, men det absolutte fraværet av vibrasjoner man vanligvis får fra motor/girkasse kom litt bak på meg. Jeg hadde ganske enkelt ikke forventet at drivlinjen skulle være SÅ myk og raffinert - det hele oppleves som veldig behagelig, luksuriøst og komfortabelt.

Allerede etter de første par meter fikk jeg følelsen av at bilen er veldig godt skrud sammen og der er kun en lavmælt rumling fra hjulene. Jeg kjørte med vilje over kloakkdeksler og huller i dårlig asfalt for å teste understellet. Til daglig kjører jeg Audi A5 Sportback som jeg syntes er lite grann for hardt satt opp, og jeg har enda valgt bort S-line sportsunderstell. I Model S syntes jeg der var en veldig bra vekting mellom sport/komfort uten at det er helt oppe på nivå med Jaguar XF som jeg hadde fornøyelsen av å kjøre for nylig.

Bilen føles veldig god og avslappende å kjøre i vanlig trafikk og bremseeffekten man får fra regenereringen virker super intuitivt og er med til å styrke dette inntrykket – forbausende med tanke på at man ikke er vant til regenerering fra vanlige biler – men det krever virkelig ikke mye tilvenning.

Første gang jeg fikk muligheten for å gi ordentlig gas forventet jeg en brutal og skremmende akselerasjon (basert på artikler jeg har lest), men i stedet ble jeg overrasket over den myke og kultiverte måten kraften leveres på. Det føles som en elastisk sømløs og uavbrutt kraft som bare fortsetter og fortsetter inntil du løfter foten. (jeg rakk ca. 135 km/t)

Kreftene er imponerende fra stillstand men også ved vanlig kjøring hvor du får en utrolig smidig kraftreserve som hele tiden ligger klar. Jeg kan ikke påstå at Tesla har valgt en spesielt sportslig rute for prøvekjøringene, men der er et parti med 2-3 svingkombinasjoner på rad hvor et av dem kan kjøres i høy fart. Jeg kjente hverken ruten eller bilen til å gi maks gas, men ble likevel imponert over hvordan bilen håndterte svingkombinasjonene med 4 passasjerer – her er den minst like bra om ikke bedre en min A5 Sportback.

Hadde også leilighet til å skifte mellom komfort, normal og sport innstillingene på styretøyet og kan fortelle at der er merkbar forskjell. (såpass mye at min passasjer på baksetet sa at han merket det) Ved vanlig bykørsel er komfort det beste valget, og ved litt frisk kjøring er det selvsagt sport som gjelder.

Etter prøvekjøringen hoppet vi direkte over i en kollegas Audi A4 med 3.0 liters sekssylindret diesel med 245 HK, Quattro og S-tronic. Denne bilen ble kjørt hardt for å sammenligne og er ikke akkurat noen sinke av en bil, men ved hvert eneste girskifte følte vi forskjellen på en konvensjonell motor som må skifte gir for å opprettholde momentet kontra Model S som bare fortsetter og fortsetter sømløst.

Innen vi fikk avsluttet prøvekjøringen fikk jeg også testet audio systemet som ikke var standard systemet, men det dyrere tilvalget som er inkludert i tech-pakken. Her ble jeg dessverre skuffet i forhold til det Bang & Olufsen system jeg har i Audien per i dag. Mulig at jeg er bortskjemt når det kommer til lyd, men lyden var bare ikke på samme nivå når det kom til dybde og oppløsning, og især ikke ved høy volumen hvor lyden går helt i oppløsning – litt synd når alt annet var så overbevisende. 

Alt i alt fikk jeg et veldig bra inntrykk – noe jeg ikke forventet å få på en 15-20 min kort prøve kjøring.

Tesla Model S overpresterte på de fleste punkter og jeg har lyst på mer.  :)

JohanH

Jeg har skrevet en liten tekst om min prøvetur idag, men orker ikke gjøre det også på norsk (som ikke heller er mitt morsmål så det blir ofte mange feil).

Lenk til min tekst: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/8886-Model-S-First-Drive-Reviews/page25?p=219207&viewfull=1#post219207

Video:
http://www.youtube.com/watch?v=cLNagZ0CtHA&feature=youtu.be

Elmo

Hva slags skilter er det på bilen? Norske eller prøveskilter? Norske borgere har vel ikke lov til å kjøre utlandsregistrerte biler i Norge. Riktignok er årsaken avgifter og elbil avgiftsfri, men loven er vel absolutt allikevel.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

JohanH

Sitat fra: Elmo på mandag 26. november 2012, klokken 23:40
Hva slags skilter er det på bilen? Norske eller prøveskilter? Norske borgere har vel ikke lov til å kjøre utlandsregistrerte biler i Norge. Riktignok er årsaken avgifter og elbil avgiftsfri, men loven er vel absolutt allikevel.

Tyske. Det er lov hvis eier sitter ved siden av. Her tenker jeg det blir "representant for eierselskapet". Men tror det er riktig at det ville vært ulovlig å låne bilen uten følge selv en kort tur.

laumb

Det finnes 4 unntak for å kunne kjøre med utenlandske skilter:

1. Dispensasjon.
2. Bosatt i utlandet.
3. Eier av bilen i passasjersetet foran ( Dvs juridisk eier/fysisk person + foran)
4. Inntil x-dager ved import når mva er betalt (fritatt ved elbil, så den saken er grei).

Gidder ikke finne vegvesenets egen artikkel om punkt 4 på telefon, men kan finne den i morgen. Her er en lettleselig journalistversjon: http://m.klikk.no/motor/bil/article777046.ece

Mine kommentarer til Johan kommer i morgen; men foreløpig Kudos!

_____

Real EoN

Fant rette tlf nummer så prøvekjøring blir 11 des her, håper virkelig ingen ødelegger bilen igjen til den datoen... flybilletter/flytog/taxi er kostbart nok for å kaste bort i en bomtur  :P   Flere videoer av prøvekjøring i norge ønskes, kjør på !! (men ikkje ødelegge  ;D..)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA