Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En merkelig opplevelse vedr batterimåleren

Startet av drFloyd, torsdag 06. desember 2012, klokken 20:46

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Her var mine opplevelser fra prøvekjøring i USA:

Jeg kontaktet Tesla i August fordi jeg visste jeg ville være i San Francisco i et par uker i September, og det ville så klart være kult å prøvekjøre Model S. Til å begynne med fikk jeg ingen garantier, men i begynnelsen av September endte jeg opp med å motta en epost der jeg fikk prøvekjøre 19. September, ved butikken Santana Row i San Jose. Det sto jeg måtte ha med meg et internasjonalt førerkort (det er egentlig bare en oversettelse av alt som står på førerkortet), noe jeg ikke kunne ordne i tide, så jeg ble veldig i tvil om jeg ville få muligheten til å prøvekjøre. Men uansett bestemte jeg meg for å møte opp, fordi i verste fall ville jeg kunne sitte på mens en ansatt kjørte.

Når den 19. kom, kjørte jeg, min samboer og broren min til San Jose, og fant fram til Santana Row - et ganske high-end shopping distrikt, der alle så ut som at de minst hadde hatt 5 plastiske operasjoner. I parkeringshuset passerte vi en grå 85 kWh Performance Model S, som jeg innså jeg snart ville sitte i. :) Vi fant fram til butikken, og til alt hell var det faktisk en jente der som kunne litt norsk, fordi faren var norsk. Hun forsto det som var skrevet på førerkortet mitt, og så snart jeg signerte på et dokument der jeg er ganske sikker på jeg tok alt ansvar for det som eventuelt skulle skje med bilen, satte jeg og en eldre mannlig ansatt kursen mot parkeringsplassen. (Jeg er faktisk ikke helt sikker på om han var ansatt eller ikke - han snakket om at han hadde mottatt sin Model S, noe som nesten måtte bety han hadde en Founders serie eller en veldig tidlig Signature Special serie. Jeg kan ikke si jeg brydde meg spesielt mye, for jeg var i ferd med å få prøvekjøre Model S!)

Når vi kom til bilen viste han oss litt om hvordan nøkkelen fungerte, og vi satte oss inn. (Jeg innså først i etterkant at jeg faktisk aldri var borti nøkkelen.) Jeg i førersetet, den ansatte foran i passasjersetet, og broren og samboeren min i baksetet. Først gikk vi litt igjennom hvordan skjermene fungerte, hvordan å velge mengden regenerativ bremsing, hvordan å sette den i drive, park, osv.

Og så begynte vi å kjøre - ganske umiddelbart kom jeg borti cruise-kontroll spaken i stedet for blinklys, men det var en feil jeg gjorde kun en gang. Den er litt feilplassert, men ikke til en så stor grad at det er ett reelt problem. Vi kjørte en runde der vi var innom både vanlige bygater, og motorvei, og jeg syns det var en ganske grei runde. Ganske raskt etter at vi forlot butikken kom vi til et lyskryss, der jeg endte opp med å være fremst. Klar over at dette kunne være en av de få mulighetene til å prøve akselerasjonen kjørte jeg på med full guffe. Det er en helt utrolig følelse, veldig jevn og absolutt kraftfull. Jeg tror ikke bilene bak meg hadde begynt å bevege seg innen jeg var ute av lyskrysset... Og de sjokkerte lydene fra baksetet, nærmest fnising, gjorde opplevelsen absolutt mer morsom. Etter at vi kom ut på motorveien skulle jeg legge meget felt lengre inn, der trafikken gikk i kanskje 60-70 mph mens trafikken i mitt felt lå kanskje i 40-50 mph. Da var det bare å såvidt berøre gasspedalen og legge seg inn. Man var allerede oppe i riktig hastighet før man kunne blunke. :) En annen situasjon var en skarp svingete påkjøringsrampe der den ansatte sa klart ifra: "Her kan du gi på så mye du bare vil." Jeg ga på så mye jeg turte, som ikke var rent lite, og fortsatt satt bilen på veien som støpt fast. Det var ingen antydning til at bilen nærmet seg grensene av det den klarer.

Andre inntrykk:

- Lydnivået var kjempebra, selv ved høye hastigheter.
- Når jeg skulle parkere kunne jeg føle at det er en ganske stor bil, men ellers føltes den ikke noe spesielt større enn hvilken som helst annen bil. Leiebilen jeg hadde i San Fransisco var en Kia Soul, og før det i Mexico kjørte jeg en Cheverolet Chevy (liten to-dørs hatchback) i to uker, så jeg var nok ganske vant til å kjøre små biler på tidspunktet jeg prøvekjørte Model S. Størrelsesmessig følte jeg det ikke som en spesielt stor overgang til Model S, med unntak av når jeg skulle parkere.
- Setene var helt fine.
- Skjermene oppførte seg helt perfekt under kjøring. De var ikke forstyrrende eller upraktiske på noen som helst måte.
- Alle de Tesla-ansatte jeg snakket med var hyggelige og hjelpsomme. De var absolutt profesjonelle og tillitsvekkende. Og veldig engasjerte når det gjelder elbiler!

En ting jeg ikke likte på bilen var speilene, men jeg mistenker dette er noe som kun er i USA. Speilene forstørrer så mye at man kan se nesehårene på sjåføren i bilen bak, men til gjengjeld er blindsonene på størrelse med et kontinent. Dette førte til en nestenulykke ved en anledning der jeg skulle legge meg ut et felt. Jeg sjekket speilet, og deretter blindsonen, og så begynte jeg å legge meg ut. Akkurat i tide så jeg en bil som kom ut av blindsonen og fikk svingt tilbake i feltet mitt igjen. Jeg fikk tydeligvis ikke sjekket hele blindsonen, da den var enorm. Jeg håper de europeiske reglene er slik at mer normale norske speil er påkrevd. (Men uansett er det nok kun et spørsmål om tilvenning.)

Alt i alt er jeg kjempeimponert over hvordan bilen oppfører seg og Tesla som selskap. Jeg har ikke store samvittighetskvaler ved å si at Model S er den beste bilen jeg har noensinne kjørt, og ikke bare det, Tesla Model S er veldig mulig den beste bilen noensinne laget.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

laumb

Sitat fra: laumb på mandag 26. november 2012, klokken 23:51
Det finnes 4 unntak for å kunne kjøre med utenlandske skilter:

1. Dispensasjon.
2. Bosatt i utlandet.
3. Eier av bilen i passasjersetet foran ( Dvs juridisk eier/fysisk person + foran)
4. Inntil x-dager ved import når mva er betalt (fritatt ved elbil, så den saken er grei).

Gidder ikke finne vegvesenets egen artikkel om punkt 4 på telefon, men kan finne den i morgen. Her er en lettleselig journalistversjon: http://m.klikk.no/motor/bil/article777046.ece

Mine kommentarer til Johan kommer i morgen; men foreløpig Kudos!


_____
Tapatalkin' from iTalatut.


Her er linken til artikkelen hos vegvesen.no:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Privat+import/Dagsproveskilt/Kj%C3%B8p+dagspr%C3%B8vekjennemerker+%28dagspr%C3%B8veskilt%29+hos+Statens+vegvesen.358174.cms

mrjalle

Til dere som allerede har prøvekjørt, eposten med bekreftelse av tiden inneholdt blant annet følgende punkt:
- Sjåfører må ta med et gyldig førerkort og fylle ut et ansvarsskjema for prøvekjøring

Hvordan så dette skjemaet ut? Hva er det vi skriver under på?

-Jarle

Marius-H

Hadde prøvekjøring satt opp i dag. Må si jeg var rimelig skuffa når jeg fikk telefon i går kveld. Virka ikke helt seriøst spør du meg. Ringer en dame på kvelden med  veldig gebrokken engelsk som forteller at det er skjedd noe med bilen. Var nesten så jeg ikke trodde på det. Rart ingen av de norske ringte... Noen som har hørt noe mer hva som skjer? Blir vi satt bakerst i køen igjen?

laumb

#64
Jeg tenkte samme som deg, at det kunne være noen som hadde snappet opp navnet mitt på forumet og skulle tulle, så jeg fyrte av en mail til Jimi for å få bekreftet at hun var fra Tesla.



Mer lettleselig enn det lille bildet:
SitatHello Robin,

The lady that called you really was from Tesla. Due to circumstances beyond our control unfortunately we have had to postpone the test drives for today and tomorrow. We are working on a way forward and will be in contact with you as soon as we know more. As soon as we are able to offer test drives again I will get in touch with you to reschedule you. I am currently not in Oslo, but I am in contact wih my colleagues who are currently there. From what I have heard it looks as though a customer caused the fault, but I wasn not given any further details.

Like I said, as soon as we know more, we will get back in touch with you.

Regards,

Jimi Smoke

På den annen side, hvor sketchy det enn hørtes ut - kudos for innsatsen med å vri seg om å ringe på et ubeleilelig tidspunkt for både dem og oss, og få informasjonen ut så fort som mulig!

Oreo

#65
 :( Da kan jeg bekrefte at også min prøvekjøring onsdag er kansellert.
Utrolig skuffende, og nå brenner jeg inne med flybillett t/r Tr.heim-Oslo
Forøvrig bra at Tesla ringer og varsler, det tyder på bra kommunikasjon, selv om budskapet er negativt.
Tydligvis kan de jo ikke sikre seg mot alt. Det er jo en viss risiko når en slipper til flere sjåfører og kjører blant annen trafikk. Får håpe ingen ble skadet i "incidenten".

Edit:
Etter å ha sett en del YouTube av prøvekjøringene, inkl. Johan's ferske, så må jeg si at ut i fra et HSE perspektiv er det mange forstyrrende elementer her som kan forårsake både det ene og det andre. Masse informasjon kan, og bør kanskje gis i butikken før eller etter kjøring. Info bør jo strengt tatt være om veivalg og relatert til selve kjøringen når en er på veien blant annen trafikk. Problemet er jo gjerne at en kommer på spørsmål der og da, og Tesla rep.ene er ivrig og vil yte god service.
Jeg har iallefall ikke hatt nerver til å være en slik Tesla rep. under prøvekjøring. Er generelt en ganske dårlig passasjer.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Cirion

Hvem i @¤%&##"¤#"¤ har krasjet bilen?!?

Fikk nettop telefon jeg og  >:(

Får håpe det er noe som lar seg lett fikse, men jeg forstod det på damen at deler måtte komme fra USA.
Hun regnet med at vi får prøvekjøre neste uke.

Noen som vet hva som faktisk har skjedd? Fabrikasjonsfeil eller uhell?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Eopheim

Prøvekjøring avlyst på fredag :'( fikk beskjed om at vi blir kontaktet pr. mail når nødvendige reparasjoner er gjort etter en"incident".
Nissan Leaf,svart,36000km- solgt
Model S,P753 VIN:P14408, bestilt april 12

JohanH

Sitat fra: Cirion på tirsdag 27. november 2012, klokken 11:13
Noen som vet hva som faktisk har skjedd? Fabrikasjonsfeil eller uhell?

Jeg prøvekjørte bilen kl 12.00 - 12.20 på mandag. Fikk da fortalt at jeg var den tredje som kjørte den dagen (som jo var første dagen med prøvekjøringer). Så noen gang etter det må det ha skjedd. Og jeg ville ikke antatt fabrikasjonsfeil, men har nok vært en krasj/ulykke/uhell på en eller annen måte. Det var rundt 0 grader, sludd og (som jeg beskrevet i min korte review) ganske dårlig feste med de piggfrie Pirelli dekkene, særlig da man trykket på litt i svingene :)

Det virker som om det er et team med Tesla representater fra andre Europeiske land som helt styrer prøvekjøringene og at de norske ikke har noe med dette å gjøre. Det er riktig at i hvert fall en av dem snakket veldig dårlig engelsk, jeg ville gjettet hun var fra Spania eller Portugal, sikkert hun som ringte opp pr. telefon.

Sponzo

Var en tur innom Tesla butikken i dag for å høre hva som har skjet med hensyn til "incidenten".

Jeg prøvekjørte bilen i går fra ca. kl. 15:00-15:30 og bilen var tiptop etter prøvekjøringen.

Jeg hadde en ven med på prøvekjøringen som glemte noe på baksete, så han hadde kjørt tilbake etterpå. Han ringte meg ca. 40 min etter jeg hadde dratt og fortalte at prøvekjøringer hadde blitt avlyst resten av dagen og tullet med at jeg hadde ødelagt bilen.

Selvom jeg viste at bilen var ok etter min prøvekjøring så lå der en snikende usikkerhet i bakhodet som lurte på om jeg hadde forårsaket noen utilsiktet skade på bilen, eller om det var en driftsfeil. Tesla rep'en som kjørte med meg (hyggelig kar med fransk accent) var heldigvis i butikken i dag, og han fortalte at det var personen rett etter meg som hadde hadd en "incident".

Han kunne ikke opplyse om detaljer på hva som skjedde men fortalte at bilen har mange krefter, og at en person som kommer fra en iMiev ikke takler dette like bra i motsetning til de som kjører bil med kraftigere motor. (virker altså ikke som en teknisk feil)

Han sa de var veldig lei episoden pga. alle de som stod i kø for prøvekjøringen nå må utsettes, men at de jobbet på å få en løsning på plass hurtigst mulig.

Krysser fingre for at det løser seg kjappt da jeg er spent på å lese andres reaksjoner fra prøvekjøringen.

toppi

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

RunarBT

#71
Foxy da.. greit nok at du ikkje har trua på Tesla, og velger å shorte..men å sabotere slik er da dårlig gjort! :-P

(neida.. uhell skjer, uansett kven det enn måtte være.. bare glad det ikkje var meg. Kjem sjølv fra ein i-Miev, så hadde nok vert fort gjort.. uff)

Stig O

Ja det kan jo bli interessant når en ny kjøpergruppe får denn bilen mellom hendene i årene som kommer. Kanskje den blir like dyr å forsikkre som BMW M5!!!!!!
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

laumb

Hysj! Ikke skriv sånt her, kanskje forsikringsselskapene ser det... ;-)


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

foxy

Sitat fra: Runarbt på tirsdag 27. november 2012, klokken 15:58
Foxy da.. greit nok at du ikkje har trua på Tesla, og velger å shorte..men å sabotere slik er da dårlig gjort! :-P

(neida.. uhell skjer, uansett kven det enn måtte være.. bare glad det ikkje var meg. Kjem sjølv fra ein i-Miev, så hadde nok vert fort gjort.. uff)

;D ;D

Ikke bare mangler bilen utstyr, men den klarer ikke engang å holde seg på veien når man gir litt gass..  - må jeg oppdatere listen min med at ESP mangler? ;) 8)
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA