Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på fredag 10. mars 2017, klokken 18:11
Mine har i hvert fall steget jevnt og trutt utover vinteren med endel 100% ladinger.
Mine også. Nede i SoH=85 og 56 Ah i fjor på sensommeren. Nå 86-87 og 57 Ah. Blir 1-2 hurtigladinger i uka og 100% lading om natta man-fre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Myrvang

Har prøvd et utall OBD2 uten Hell, men nå kom det en fra Kina som virket. Ble positivt overrasket over batteriet, SOH100% etter nesten 16000 km må vel være bra.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Olee

Ikke overraskende tall med så mange hurtigladinger  :) Du får følge med på hva som skjer frem mot sommeren!

Myrvang

Blir aldri klok på om det er bra eller dårlig for batteriet å hurtiglade? Men jeg lader og kjører det jeg trenger, men har den på 80% lading til vanlig.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

tomrh

Er vel kombinasjonen varme + høy soc som sliter batteri. Opplever reduksjon i sommerhalvåret mens batteriet holder seg veldig bra i vinterhalvåret tross 100% lading og noe oftere hurtiglading.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

JBS

#275
Sitat fra: Myrvang på torsdag 16. mars 2017, klokken 19:28
Blir aldri klok på om det er bra eller dårlig for batteriet å hurtiglade? Men jeg lader og kjører det jeg trenger, men har den på 80% lading til vanlig.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Problemet findes primært i de varmeste områder, som især sydstaterne i US og Mexico hvor der kører mange Leaf, men også Spanske og Franske biler lider under varmen.
Nissan løse i første omgang problemet ved at indføre ny software i BMS systemet, hvor max ladespæning blev nedsat, men desværre også max lade strøm.!!
Vi som "Ejer" bilen fik bare ikke besked om disse ændringer, som er total unødvindige i nordeuropæiske biler, men bliv indført for at undgå retssager lig dem som var på vej i Nordamerika.
Derfor er det helt ligegyldigt om du sætter bilen til 80 el. 100% opladning, det er først og fremmest ved hurtigladning at der kan opstå ødelagte celler.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

tomrh

Sitat fra: JBS på torsdag 16. mars 2017, klokken 21:13
Nissan løse i første omgang problemet ved at indføre ny software i BMS systemet, hvor max ladespæning blev nedsat, men desværre også max lade strøm.!!
Vi som "Ejer" bilen fik bare ikke besked om disse ændringer, som er total unødvindige i nordeuropæiske biler, men bliv indført for at undgå retssager lig dem som var på vej i Nordamerika.
Når ble dette oppdatert i norske biler? Hva var maks ladespenning og -strøm før og hva er den etter? Var nytt for meg, finnes det en eksisterende tråd om dette kanskje?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

JBS

#277
Du skal blot google P3227.
Da finder du masser af links.
I mit tilfælde, betød det at jeg gik fra 95% SOH til 88%.
Omkring 20km mindre rækkevidde, langsommere hurtigladning, dårlig regering osv osv.
Du ser det kun i Gen1, da resten af bilens software ikke blev opdateret, fejlvisning "Forsvandt" da ny model kom i 2013.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

tomrh

Da skjønner jeg hvorfor 11-12 modellene har så dårlig SoH sml med nyere modeller.  :-1-:
Hadde min på service en gang i oktober 2014, og da fikk jeg nok oppdateringen. Service er noe overpriset dritt! :(
Merket stor forskjell i rekkevidde mellom sommeren 2014 og 2015. Husker vi pleide å komme fram til hurtigladeren på Orkanger med 4 gjenværende streker selv med flere personer i bilen og pikkpakk. Neste sommer kom vi fram med 2-3 strek. Går det an å reversere oppdateringen?

Positivt ihvertfall at 11-12 ikke har så mye dårligere batteri da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

JBS

Nej, de kan ikke reversere opdateringen.
Dit Nissan værksted har kun weblink via deres PC værktøj, som kun har adgang til frigivet software.
Nissan fjerner fysik mulighed for at finde de "gamle" udgaver.

Ja, men jeg har kørt med 85/88% SOH i 3 år nu, og er godt tilfreds, men SAVNER højere ladestrøm ved hurtigladning og Regering.

Vil nok prøve at købe den LeafBOX som er omtalt her på Forumet.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Olee

Sitat fra: JBS på torsdag 16. mars 2017, klokken 21:13
Derfor er det helt ligegyldigt om du sætter bilen til 80 el. 100% opladning, det er først og fremmest ved hurtigladning at der kan opstå ødelagte celler.
Det var jo en litt av en påstand. Hvor har du dette fra?
Hva tenker du om det som står her? http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

tomrh

Sitat fra: Olee på fredag 17. mars 2017, klokken 08:44
Sitat fra: JBS på torsdag 16. mars 2017, klokken 21:13
Derfor er det helt ligegyldigt om du sætter bilen til 80 el. 100% opladning, det er først og fremmest ved hurtigladning at der kan opstå ødelagte celler.
Det var jo en litt av en påstand. Hvor har du dette fra?
Hva tenker du om det som står her? http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Slik jeg forstår endringene gjort i P3227 så lades ikke bilen like mye lengre. Se JBS' erfaring her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13855.msg210541.html#msg210541
Før oppdateringen hadde han 65,2 Ah, etter 60,43 Ah. Det er 7-8% reduksjon av kapasitet. Man får aldri ladet til 100% SoC men bare 92-93%, og levetiden på batteriet økes betraktelig jfr lenker til battery university. Da er mye av poenget med 80% borte.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Olee

Så du mener at 80% vs 92-93% ikke spiller så stor rolle tomrh? Tabell 4 i linken over sier noe annet.

tomrh

Tabell 4 sier at det er typisk en dobling av antall ladesykluser for hver 0,1V nedgang i toppspenning pr en celle. Men 0,1V kan utgjøre ganske mange %SoC. Så før vi kan bli enige om hvor stor rolle det utgjør, så må vi konvertere SoC til cellespenning. Hva er typisk cellespenning ved 80% SoC, 93% og 100% SoC? Spenning er jo ikke lineært knyttet til SoC.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Olee

Dette var tallene jeg fikk i dag fra LeafSpy (gjennomsnitt cellespenning). Noen må gjerne kontrollere, hadde ikke altfor god tid..

97,1% SOC:       4,128V
93% SOC:          4,070V
80% SOC:          3,975V

Så ved å ikke lade fullt, kutter en spenningen med ca 0,15V. Noe som skulle tilsi en god del flere "discharge cycles"?
Noen som vet cellespenningen på 30kWh-utgaven ved fulladet batteri?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA