Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

siggen7

På sercvice Juni 2016 var SOH 95% og bilen hadde rullet ca 60000 km. Har falt med 10% på 20000 km. Jeg synes det går raskt nedover nå. Bilen er kjøpt ny av meg i Norge, og jeg har prøvd å være forsiktig med for mye lading: snitt km for hver lading er 53,5 km. :)

Powerflux

Sitat fra: siggen7 på mandag 22. mai 2017, klokken 17:46
På sercvice Juni 2016 var SOH 95% og bilen hadde rullet ca 60000 km.
Om noe så har du hatt unormalt høye verdier til 2013, 1. gen å være! Helt på det jevne nå!

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Arha

#377
Her er mine månedlige verdier for SOH fra bilen var ny til nå 5,25 år.  Begynte ikke å lese av før etter ca 2 år, så verdiene før dette er stipulert.  Det er tydelig at verdiene svinger ganske mye opp og ned, men over tid går det jevnt nedover.

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Burger

Arha: Når jeg ser på grafen og legger godviljen til så virker det som det øker 3 ganger for så å falle. Det passer inn i det du sier, 5.5 år og 2 år stipulert. 3 vintre, 3 somre. Når det er kaldt så rapporterer BMS bedre verdier enn når det er kaldt.

Jeg har ikke lest noen om BMS har rett eller tar feil basert på temperatur. Mitt estimat er at kapasiteten basert på tall fra BMS vil fortsette å falle fram til utpå høsten og det er kaldt igjen.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Arha

#379
Det ser ut som de høyeste verdiene kommer på vårparten.  Aprilverdiene er på 38, 50 og 62 på skalaen, og disse ligger alle i den øvre enden på grafen.  I motsatt ende finner vi oktober og november som utgjør bunnen før verdiene begynner å øke igjen.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Lauvet

2014 Acenta - ny i Norge mai 2014

Odo:      57435
Ahr:       60,19
SOH:     92
HX:        92,20
QC:       16
L1/L2:   1126
SOC:     97,2
GIDs:     261
GIDs%:   92,9

Verdiene har falt litt siden vinteren, men er like bra som på samme tid i fjor. Et par hurtigladinger i det siste har nok sitt å si.

Ladet 1142 ganger på 57435km. Det blir 50,3km pr. lading.


tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Det stemmer på min også. Siste verdi på Hx er så at SOH er under 83, og jeg kan forvente meg SOH 82 om ikke lenge.  :-X.
Tankene rundt at Hx hadde noe med indre motstand å gjøre kan være bare at det er med tanker.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

siggen7



Hurtigladet 12 minutter i dag og tallen så litt bedre ut  :+1:
2013 Leaf (Første gen)
80514 km
AHr 56,639
SOH 86%
Hx 73.09%
GIDS 242
23 QC. 1481 L1/L2
SOC 92.5%


Gamle tall:
2013 Leaf (Første gen)
80300 km
AHr 56,377
SOH 85%
Hx 72.32%
GIDS 242
22 QC. 1478 L1/L2
SOC 92.5%

lifern

Min har vært på 83 noen dager. I dag var den på 84.Alle barer enda. 148200 km.
SVART EUROLEAF 2013

Trekkoppbil

Jeg prøvde nå å leite litt etter hva  HX betyr, og sammenheng med indre motstand kan ha vært en hypotese som har skapt en myte. Her er en kommentar fra 2014:

From what I could find, only the Nissan Leaf engineers know for sure what this value is. It is reported with the other data that Leaf Spy reads so it is displayed. The current hypothesis is that this is an internal impedance value.
http://www.carswithcords.net/2014/05/three-years-of-nissan-leaf-driving-part_19.html

tomrh

@lifern: Hx på 79 skulle bety SoH på 88-89. Det at du er på 83-84 får meg til å tro at du kanskje ikke har P3227 oppdateringen?

Btw så forsvant en prikk går kveld, etter 119.281 km.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

lifern

Aldri hørt om noe oppdatering.
Aldri vært på service heller, så det er vel kanskje derfor?
SVART EUROLEAF 2013

tomrh

Da er bilen din en unik mulighet for oss andre å se hva som hadde skjedd om vi ikke hadde fått den oppdateringen. Du har altså kjørt over 147.000 km med alle barer, mens de fleste andre mister mellom 100.000 og 120.000. Og du har SoH på 83 men Hx på 79.

Det ene som slår meg er da at det er Hx som styrer når prikkene forsvinner, ikke SoH.

Det andre er at et 2012-batteri med en mistet prikk ikke nødvendigvis har tapt 15%, men heller at det kanskje har tapt seg 10% mens oppdateringen stjal 5%.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

lifern

SVART EUROLEAF 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA