Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

tomrh

#240
SoC var lav, begynte å lade fra ca 60 GIDs, sluttet på 116 GIDs etter 18 minutter. Laderen påstod den hadde levert knappe 7 kWh, dvs. 23 kW effekt (mer i begynnelsen enn på slutten). Mens mottatt effekt iflg LeafSpy var knappe 4,8 kWh, som blir knappe 16 kW. Varmen trakk ca. 3 kW og var aktivert ca. halve tiden, dvs ca 0,45 kWh gikk til varme. (Det som gikk direkte til varme ble ikke talt med av LeafSpy.)

Tallene blir da at av 7 kWh levert gikk 4,8 kWh til batteriet, 0,45 kWh til klima og 1,75 kWh er rent tap (bl.a. oppvarming av batteri).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

i_expect

Min Leaf har nå snart 100 000 på telleren (2011-modell)

SOC: 80%
Hx: 63,99%

Begynner virkelig å kjenne at det er langt frem og tilbake på jobb for kona. På høsten går det, men det er ikke hyggelig å kjøre uten varme... Så må nok bytte bil resten av vinteren og håpe på en tidlig vår.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

lifern

SVART EUROLEAF 2013

JBS

#243
Sitat fra: i_expect på onsdag 09. november 2016, klokken 12:50
Min Leaf har nå snart 100 000 på telleren (2011-modell)

SOC: 80%
Hx: 63,99%

Begynner virkelig å kjenne at det er langt frem og tilbake på jobb for kona. På høsten går det, men det er ikke hyggelig å kjøre uten varme... Så må nok bytte bil resten av vinteren og håpe på en tidlig vår.

Er det SOH som er 80% ? Det lyder mere rigtigt :-)
Spørgsmål. Har du dieselfyr bygget i ? Det ville helt sikkert hjælpe.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

gausel

Sitat fra: gausel på søndag 18. oktober 2015, klokken 17:23
Hva jeg leser av i leafspy i dag
Norsk Leaf fra august 2014:

AHr=67,36
SOH=100%
395,0V
HX=104,74%
kilometerstand: 37.031
81QCs &834L1/L2s
SOC=96.5%  Bilen viser 100%

Og i dag vel ett år senere:

odo= 70.032
SOC 97.2%  bilen viser 100
AHr=66.48
SOH=100%
395.82V
Hx=102.40%
137QCs & 1400L1/L2s

Slett itte værst dæ! Sjøl om jeg nok tenker at leafspy er vel mest leketøy for store gutter. ser det nå ut som aktiv bruk, lading til full pupp så fort du har anledning, relativt ofte lbw, og ispedd en del hurtigladinger slett itte er dårlig batterikost! Leafspy or not; rekkevidden oppleves som minst like god som da bilen var ny:)
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

i_expect

Ja, mener selvsagt SOH  :)

Har ikke installert noen alternativ varmekilde nei. Det er uaktuelt  :)

Sitat fra: JBS på lørdag 12. november 2016, klokken 19:42
Sitat fra: i_expect på onsdag 09. november 2016, klokken 12:50
Min Leaf har nå snart 100 000 på telleren (2011-modell)

SOC: 80%
Hx: 63,99%

Begynner virkelig å kjenne at det er langt frem og tilbake på jobb for kona. På høsten går det, men det er ikke hyggelig å kjøre uten varme... Så må nok bytte bil resten av vinteren og håpe på en tidlig vår.

Er det SOH som er 80% ? Det lyder mere rigtigt :-)
Spørgsmål. Har du dieselfyr bygget i ? Det ville helt sikkert hjælpe.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

jagarock

Mista nylig en ladestrek i leafen, så kobla opp leafspy pro med wifi adapter og det er nedslående tall og grafer. Har 2012 Leaf kjøpt ny fra forhandler Februar 2012, men ikke levert og registrert før Mai 2012.

Så har et halvt års garanti igjen. Hører noen snakker om at det er 8 års garanti på batterier? Jeg ser ihvertfall etter en kjapp run av leafspy pro at det virker som det ikke er store spikes i battericeller, men jevnt slitt batteri. Men jeg aner ikke hvordan man burde måle dette. Burde man teste dette først når batteriet er på low power eller litt før? Over lang avstand?

AHr: 55.83 (hva betyr det forresten)
SOH: 85%
HX: 71% (dette betyr hvor mye av max kapasitet som kan forventes? eller er det den over)
odo: 38256km
200 QC, 927 L1/L2s (926 L1, siden jeg kjøpte L2 just nu igår)

Lurer også på noen ting til:
* Noen tips til gode måter å ordne eksternt varmeapparat? Har lyst til sverige et par ganger i vinter, men det tror jeg ikke blir spesielt gøy uten å skru av varmen og sette på en bensinvarmer e.l. fra biltema.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

leafnor

Du har et typisk 2012 batteri. Veldig jevn cellespenning (diff på 22mV) nede på SOC (State of Charge) 30% er bra tenker jeg.
AHr er Amperetimer kalkulert batteriet kan holde, og bilen beregne eneergimengde.
Hx er en verdi sagt å si noe om indre motstand i batteriet.
SOH, State og Health forteller helsetilstand. 85% er normalt virker det som etter 4-5 år.

Energimengden i batteriet da du tok et "snap" var.

Q = AHr x V x SOH X SOC = 55,83 x 363,57 x 0,85 x 0,303 = 5228Wh = 5,2 kWt.

Maks du kan lade på bilen er:
Q = 55,83 x (96 x 4,1) x 0,85 x 0,976 = 18,2 kWt (243 GIDS)
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Hva er 0,976?
Jeg har SoH=86 og Ahr=56,6 men får ladet til 235 GIDs maks.

Forøvrig virker det som om 2012-batteriene er mer utsatt for tap ved aldring enn bruk, spiller ingen rolle om man har kjørt 50.000 eller 130.000, de ser omtrent likedan ut med Leafspy.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

#249
0,976, er forholdet 4,1V/4,2V.
SOC=100% betyr 4,2 volt en LI-celle batteriet, men Leaf lader til 4,1 volt.

Jeg fikk 234 GIDS på siste lading, og SOC var da 95,7%.
Har AHr 55,50, og SOH 84%

Tipper du hadde SOC rundt 92%.


Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Ja, 92,4%. Får ikke høyere. Skjønner ikke hvordan du får 95,7% med et litt svakere batteri?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Det kommer nok av at verdiene for batteriet ikke er presise, og som for våre to batterier som nok er temmelig like i mengde energi det kan ta til seg, blir det ulik SOC til sist når det praktisk lades.
I vår da jeg hadde SOH 87 og bilen ladet under 240 GIDS, kom bilen sjelden over SOC 92. Så varmt i været, og SOH/AHr falt, da steg maks SOC. 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

TeslaK

Sitat fra: tomrh på mandag 21. november 2016, klokken 23:01
Hva er 0,976?
Jeg har SoH=86 og Ahr=56,6 men får ladet til 235 GIDs maks.

Forøvrig virker det som om 2012-batteriene er mer utsatt for tap ved aldring enn bruk, spiller ingen rolle om man har kjørt 50.000 eller 130.000, de ser omtrent likedan ut med Leafspy.

Eller at batteriet blir like dårlig av å stå på 100% over tid som å lades ut/op mange ganger.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

N-L

Har koblet til obd og LeafSpy for første gang i kveld. Skjønner ingenting her  ;D
Ser dette greit ut?
2015 Euro Leaf, gått 11000. Har hatt denne i litt over en måned og har kun ladet til 80%.
Tesla Model S 85D 2015
BMW i3 2015

Arha

Det viktigste tallet å følge med på er SOH, State of health, som angir batterihelsa.  Ifølge denne har batteriet tapt seg 4% siden det var nytt.  Verdien må tas med en liten klype salt, den kan variere litt med kjøremønster. 
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA