Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model 3 i media

Startet av kpinaas, søndag 11. oktober 2015, klokken 13:21

« forrige - neste »

Rav4_EV

SitatJeg er ikke elektriker selv om jeg nok kan mer om strømnett enn snittet i befolkningen. Men det er første gang jeg hører at strøm går tilbake i nettet (om man ser bort ifra hele prinsippet med vekselspenning). Regnes den da ikke som brukt av strømmåleren?

Avhengig av type måler.

Reaktiv effekt er også et beregningsgrunnlag for nettleie.

Stor reaktiv effekt legger beslag på overføringskapasitet.

Batteriladeren i Buddy er en versting. Med cosphi på 0,63 vil ikke 10A sikringen holde selv om laderen er på 2000W
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Øyvind.h

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 02. oktober 2015, klokken 12:50
SitatJeg er ikke elektriker selv om jeg nok kan mer om strømnett enn snittet i befolkningen. Men det er første gang jeg hører at strøm går tilbake i nettet (om man ser bort ifra hele prinsippet med vekselspenning). Regnes den da ikke som brukt av strømmåleren?

Avhengig av type måler.

Reaktiv effekt er også et beregningsgrunnlag for nettleie.
OK.
Så jeg som bor i Oslo og har en helt standard måler med digitalt display (ikke smartmåler) vil altså ikke bli fakturert for 2,3kWh per time i linjeleie/strømkjøp?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rav4_EV

SitatHar selv drasset litt på bøtta, og jeg tror de fleste kan bli enige om at det er et møkkaprodukt uansett om den brukes som "hyttelader" eller vanlig lader. At den kan være livsfarlig i en kollisjon gjør det ikke noe bedre.
Enkel fix på et dårlig strømnett ;D.

Det er en grunn til at lastebilsjåfører har lastesikringskurs som periodisk opplæring. Kunnskap om sikring av last er generelt lavmål.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rav4_EV

SitatSå jeg som bor i Oslo og har en helt standard måler med digitalt display (ikke smartmåler) vil altså ikke bli fakturert for 2,3kWh per time i linjeleie/strømkjøp?

Reaktiv effekt beregnes ikke på husholdningstariffer.

Dersom du lader Zoe på 10A vil du betale for 2,2 kW * 0,82 cosphi = 1,8 kW

1,8 kW minus 5-10% ladetap og et par hundre watt når bilen er våken gir sikkert ikke mer enn 1,5 kW t il batteriet.

Samme forhold får du på Tesla når du lader på 6A. Mye av energien går med til å holde bilen våken og sirkulere væsker, vifter osv.
Der ligger det en besparelse på hurtigere lading.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Øyvind.h

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 02. oktober 2015, klokken 13:03
Samme forhold får du på Tesla når du lader på 6A. Mye av energien går med til å holde bilen våken og sirkulere væsker, vifter osv.
Der ligger det en besparelse på hurtigere lading.
Ja Teslaen har jeg tålelig god kontroll på. Tapene der er rundt 10% ved den effekten jeg lader med (7,3kW), og de tror jeg er reelle (dvs systemer, varmetap etc). Jeg vet dog ikke om Teslaen har samme opplegg med strøm tilbake i nettet som Renault. Det var helt ny kunnskap for meg. Gøy å lære noe nytt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rav4_EV

I prinsippet har alle ladere høyere reaktiv effekt ved lave strømstyrker for å nesten bli perfekte laster ved høyere strømstyrker.
Zoe har et stort sprang fra 1-43kW der andre bare jobber mellom 1-3,6kW.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

bjaolsen

Min erfaring er at Zoe "tolker" pilotsignalet et par A lavere enn det som er mulig.
Brukt OBDII og der ser jeg at PODpoint blir satt til 14A, Nissan laderen på Kiwi blir 59A og ABB på Albjerk blir 29A.

Når jeg ser på måleren hjemme så legger Zoe seg på et strømtrekk som matcher dette (f.eks 14A) med en cos phi på mellom 0,8 og 0,9 som gir 8,5kW aktiv effekt inn i laderen. OBDII sier så at litt under 8 kW når batteriet....

Det verste jeg har sett er under balansering (99-100%), da er strømtrekket fortsatt 10A (trefase) med cos phi på 0,2....

Se også tråden under avansert lading......
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

trondeaa

Hei,,
nå er det i det minste dukket opp en spec hos Zaptek.
Her ser det ut som om den skal være i stand til å håndtere 16A.

http://zaptec.com/zapcharger-portable/
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

v-i-c

Sitat fra: trondeaa på mandag 02. november 2015, klokken 01:03
Hei,,
nå er det i det minste dukket opp en spec hos Zaptek.
Her ser det ut som om den skal være i stand til å håndtere 16A.

http://zaptec.com/zapcharger-portable/

Fra http://zaptec.com/zapcharger-portable/
leser jeg

"
Socket type:
Schuko (standard)
"

Betyr dette at en må ha overgang ved bruk av :
-- Blå CEE 16A enfase (Nødvendig med zaptech på IT/TT nett)
-- Nye ladestasjoner i Oslo med type 2 kontakt på IT-nett.

Vet noen om slike overganger leveres med Zaptech Portable som en del av pakken?

Er det temprarturmåling i Schuko støpslet?

Vil det bli "lov" i Norge å legge opp en ny kurs med Schukokontakt på 16A dedikert til Zaptech portable i et hus med IT-strøm?
(Forstår det slik at Zaptech har innebygd kontroll elektronikk med samme funksjon som et jordfeilvern av type B)

Eventuelt leveres det noe uten om "standard" f.eks type2 kontakt eller blått Cee16A i steden for Schuko?
På hvilket tidspunkt vil vi som har kjøpt og betalt for en Zaptech Portable få denne informasjonen  slik at vi eventuelt kan velge "blått CEE16A"/"type2" isteden for Schuko?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

THE

Da begynner man i alle fall å få en viss ide om hva man får.

Er ganske positivt overrasket over vekta på 3 kg. Mener det var snakk om ca 5 kg i starten. 3 kg vil i alle fall være mye bedre å farte rundt med i bilen enn 27 kg bøtte.

Liker også at det er innebygd styring via mobilnettet, og det vil vel kanskje gjøre det mindre fristende for uærlige sjeler å ta den når det er mulig å sperre ladekablen om den blir stjålet.

IP67 er også bra, ingen problemer med å ha kabelen liggende ute under lading i alle fall.

Jeg er også spent på hvilken løsning det blir for overganger fra schuko til CEE og type 2. Jeg kommer til å ha bruk for både schuko og type 2 plugg, så håper overganger følger med i pakken. Blir fort dyrt om man i tillegg til 16000,- + mva. skal betale for et assortert utvalg av overganger i tillegg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

v-i-c

Det står ingen ting om hvor lange kablene er på hver side av klumpen.

På tidligere bilder var det en form for 'liten' klump nær Schuko kontakten i tillegg til klumpen med transformatoren.

Så mine spørsmål blir:
Hvor lang kabel (3G2,5) fra Schuko kontakten til tranformator-klumpen?
Hvor lang kabel fra  tranformator-klumpen til type 2 kontakten en setter inn i bilen?
Hva blir maks praktisk avstand fra Schuko kontakten på "vegg" til type 2 kontakten i bilen?

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

elektrolux

De nye kravene fra i høst medførte at overgangene til Schuko, Type 2 og Cee kommer som tilleggsutstyr med "den lille klumpen" som en del av overgangen. Schuko versjonen blir typisk fransk med magnetbryter og tempsensor lik Zoe og trillingene sin original kabel.

Lengden på kabelen mellom kladden og portable blir nok rundt 1,5-2 m slik at portable kan ligge trygt på bakken uten å belaste stikket med noen vekt. Dermed blir total lengden på ladekabelen rundt 7 m. Se bildet fra testing av prototype.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TM

@elektrolux, ser at laderegulatoren på bildet ligger under tak. Har du informasjon om hvilken beskyttelse den får mot vann ?

elektrolux

IP 67, altså nedsenkbar i vann.

Prototypen på bildet er knapt IP44 ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

v-i-c

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. november 2015, klokken 21:23
De nye kravene fra i høst medførte at overgangene til Schuko, Type 2 og Cee kommer som tilleggsutstyr med "den lille klumpen" som en del av overgangen.

>> Type 2 og Cee kommer som tilleggsutstyr

Vet noen hva som følger med det vi har kjøpt og betalt under betegnelsen "Zaptech lader"
Jeg tar det som en selvfølge at Type 2 og Cee medfølger spesielt den noe stive prisen tatt i betrakning.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA