Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model 3 i media

Startet av kpinaas, søndag 11. oktober 2015, klokken 13:21

« forrige - neste »

kpinaas

Vurderer å lease en Zoe og skal da få med Zaptec i stedet for Renaults hjemmelader.

Forhandlere sier nå at Zaptec kommer i månedsskifte oktober/november, etter sigende utsatt fordi den også skulle inkludere tilkobling til Type2 kontakter. Kan man da forvente at den klarer ladefart inntil 3,6kw (16A)?

Planen er da å kjøpe en enkel ladestasjon med Type2 uttak som kobles til eksisterende 16A CEE stikk i garasjen og deretter koble Zaptec-kabelen på denne.

Vil jeg da få "samme" 3.6kW inn på bil som en vanlig "Renault Easy Charge" kan gi, eller må jeg regne med noe "tap" her?

(Man kan selfølgelig spørre sin selger om slike ting, men der er ikke alltid man får så klare svar....) 

Urs4_2008

I følge min selger så blir zaptek maks 10A uansett. Men helt sikker hadde jeg ikke vært før kabelen kommer.
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

elektrolux

@kpinaas:

Går ut fra at du har IT nett hjemme og dermed uspiselig strøm for Zoe'en?

Hvis ikke kunne du jo bare brukt en type 2 til type 2 kabel mellom veggboksen du vurderer og bilen.

Ellers vil Zapcharger Portable med type 2 adaptor gi 16A lading uten nevneverdig tap, så løsningen du skisserer er egentlig ganske så lur.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

THE

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. september 2015, klokken 07:45
@kpinaas:

Går ut fra at du har IT nett hjemme og dermed uspiselig strøm for Zoe'en?

Hvis ikke kunne du jo bare brukt en type 2 til type 2 kabel mellom veggboksen du vurderer og bilen.

Ellers vil Zapcharger Portable med type 2 adaptor gi 16A lading uten nevneverdig tap, så løsningen du skisserer er egentlig ganske så lur.

Det virker som du har en del kontakt med Zaptec-miljøet, og jeg ser at Zaptec står som samarbeidspartner på hjemmesiden til Elbilhjelpen. Du er ganske klar på at det blir mulighet for 16A fra type 2 uttak med Zaptec portable, og det er jo en bonus som det er verdt å vente på. Jeg hadde egentlig regnet med at Zaptec portable ble begrenset til 10A.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kpinaas

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. september 2015, klokken 07:45
Går ut fra at du har IT nett hjemme og dermed uspiselig strøm for Zoe'en?
Det stemmer, riktignok 3-fas men bare 230V

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. september 2015, klokken 07:45
Ellers vil Zapcharger Portable med type 2 adaptor gi 16A lading uten nevneverdig tap, så løsningen du skisserer er egentlig ganske så lur.

Høres bra ut! Er det da slik at ZapCharger Portable= Renaultversjonen av ZapCharger?
Finnes det noen offisiell webside med bekreftede spesifikasjoner for Renault ZapCharge?

Dersom Zaptec og EasyCharge i praksis gir tilnærmet samme effekt inn på bil så blir det ett valg mindre å gruble på, med dersom Zaptec kun klarer 10A (dvs. 63% av 16A) så betyr jo det grovt regnet at EasyCharge vil lade 60% raskere enn Zaptec, og da er det kun EasyCharge som klarer 0-100% lading over en (vanlig) natt.

Foreløpig er det da i denne tråden 1,5 stemmer på 10A og 1 på 16A, så forvirringen er fortsatt komplett. Det blir vanskelig å ta beslutning om bilvalg så lenge man må basere seg på "hörensagen" og produkter som ennå ikke er lansert/leveringsklare. Kan forstå at folk kjøper Leaf :-)




emil

Dette er bare mine spekulasjoner basert på hva som har blitt "lekket" av informasjon rundtomkring

Zaptec må kunne lade på en 10A kurs, så den kan ikke være låst til 16/14A fast. Min første teori var da at den ville komme som en 8A/14A ladekladd der man trengte en GreenUp kontakt for å aktivere 14A ladingen på samme måte som ladekladden til en del Trillinger. Jeg har siden starten påpekt at ladebøtta og Zaptec sånn de har vært spesifisert ikke har løst utfordringen med Type2-kontakter på IT-nett.

Så rett før lansering ble kabelen utsatt grunnet "endringer i regelverk" eller hva de kallte det. Antar da at det er at den også får støtte for tilkobling til Mode3 stolper med Type2 kontakt som jeg har etterspurt. Hvordan denne biten blir og bytte mellom schuko og Type2 blir vet jeg ikke. Noe tap vil det uansett være i transformatoren, så den kan neppe gi 16A til bilen uansett, men den kan kanske være smart nok til å koble ut alt hvis den kommer til en Type2 TN-nett kontakt og dermed gi et pilotsignal som muligjør 16A lading for bil på TN-nett, men begrenser til 14-15A eller lignende på IT-nett. Men på Type2 TN-nett kan man jo uansett bruke vanlig dum ladekabel...

Tror vi må vente på lansering før vi får alle svar på hvordan Zaptec blir og om det blir redningen for Zoe.

THE

Sitat fra: emil på fredag 11. september 2015, klokken 08:43
Dette er bare mine spekulasjoner basert på hva som har blitt "lekket" av informasjon rundtomkring

Zaptec må kunne lade på en 10A kurs, så den kan ikke være låst til 16/14A fast. Min første teori var da at den ville komme som en 8A/14A ladekladd der man trengte en GreenUp kontakt for å aktivere 14A ladingen på samme måte som ladekladden til en del Trillinger. Jeg har siden starten påpekt at ladebøtta og Zaptec sånn de har vært spesifisert ikke har løst utfordringen med Type2-kontakter på IT-nett.

Så rett før lansering ble kabelen utsatt grunnet "endringer i regelverk" eller hva de kallte det. Antar da at det er at den også får støtte for tilkobling til Mode3 stolper med Type2 kontakt som jeg har etterspurt. Hvordan denne biten blir og bytte mellom schuko og Type2 blir vet jeg ikke. Noe tap vil det uansett være i transformatoren, så den kan neppe gi 16A til bilen uansett, men den kan kanske være smart nok til å koble ut alt hvis den kommer til en Type2 TN-nett kontakt og dermed gi et pilotsignal som muligjør 16A lading for bil på TN-nett, men begrenser til 14-15A eller lignende på IT-nett. Men på Type2 TN-nett kan man jo uansett bruke vanlig dum ladekabel...

Tror vi må vente på lansering før vi får alle svar på hvordan Zaptec blir og om det blir redningen for Zoe.

Nå leverer Zaptec allerede en god del smart elektronikk til oljeindustrien, og de snuser på romfartsindustrien. Jeg tror at de har bygget inn en del automatikk i Zaptec-kladden som blant annet kan gi de muligheten du skisserer om by-pass av trafo når TN er tilgjengelig inn på kladden. Elektroniske trafoer har vel langt lavere tap enn jernkjernetrafo, så tapet i kladden blir forhåpentligvis lavt. Det jeg er mer spent på er hvor mye jeg får inn på batteriet i min Q210 Zoe med 10A inn på Zaptec-kladden? Zoe med 43kW lader på lav ladeeffekt skal vel være ganske ineffektiv... Lading med bøtta tar i følge de som har prøvd den laaaaaang tid.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kpinaas

Sitat fra: emil på fredag 11. september 2015, klokken 08:43
Tror vi må vente på lansering før vi får alle svar på hvordan Zaptec blir og om det blir redningen for Zoe.
Da gjetter jeg herved at tilpasning til Type2 i praksis er en ekstra dongle med Type2 i den ene enden og vanlig jordet uttak i den andre. Slik at boksen kan trekke 10 eller 8 A ut av Type2-uttaket. Hadde ikke blitt overrasket om det var tilfelle.

Med tanke på at de opprinnelig hadde levering fra 1. august, og akkurat nå sier oktober/november, så er det vel merkelig at ikke tekniske data er tilgjengelige? Produktet må jo være ferdig utviklet nå - dersom man skal kunne levere til massene om seks uker?  (Jeg tolker det slik at mangel på informasjon betyr overhengende fare for ytterligere utsettelser)

THE

Sitat fra: kpinaas på fredag 11. september 2015, klokken 09:57

Med tanke på at de opprinnelig hadde levering fra 1. august, og akkurat nå sier oktober/november, så er det vel merkelig at ikke tekniske data er tilgjengelige? Produktet må jo være ferdig utviklet nå - dersom man skal kunne levere til massene om seks uker?  (Jeg tolker det slik at mangel på informasjon betyr overhengende fare for ytterligere utsettelser)

Eller så prøver de seg med samme taktikk som Tesla. Der får man jo ikke vite hva man kjøper før de første kundene får bilene sine levert, slik tilfellet er med Model X nå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

emil

Sitat fra: kpinaas på fredag 11. september 2015, klokken 09:57
Sitat fra: emil på fredag 11. september 2015, klokken 08:43
Tror vi må vente på lansering før vi får alle svar på hvordan Zaptec blir og om det blir redningen for Zoe.
Da gjetter jeg herved at tilpasning til Type2 i praksis er en ekstra dongle med Type2 i den ene enden og vanlig jordet uttak i den andre. Slik at boksen kan trekke 10 eller 8 A ut av Type2-uttaket. Hadde ikke blitt overrasket om det var tilfelle.

Denne overgangen får man allerede kjøpt og det er ingen grunn til å utsette lanseringen av resten grunnet det.

http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Adaptor_Mode_3_til_mode_1_med_16A_Shuko

kpinaas

Sitat fra: THE på fredag 11. september 2015, klokken 10:07
Eller så prøver de seg med samme taktikk som Tesla. Der får man jo ikke vite hva man kjøper før de første kundene får bilene sine levert, slik tilfellet er med Model X nå.

Joda, men det er vel grenser for hvor mye man kan/bør hype opp en ladekladd.

Utdrag fra artikkel i TU fra januar 2015:
Sitat fra: TU.no http://www.tu.no/industri/2015/01/21/norsk-selskap-loste-renaults-ladeproblem-med-oljeteknologi
Denne våren tilbyr Renault en hjemmelader og Zaptec-kabelen, som begge håndterer 3,6 kW, inkludert i prisen ved bestilling av Zoe.

Kabelen er i ferd med å settes i serieproduksjon i Norge, og blir klar til levering til sommeren.
Erfaring har vist at påstand angående levering ikke stemte, men påstand om 3,6kW kan jo være korrekt for det?


Rav4_EV

SitatDenne overgangen får man allerede kjøpt og det er ingen grunn til å utsette lanseringen av resten grunnet det.

http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Adaptor_Mode_3_til_mode_1_med_16A_Shuko

Denne overgangen er ikke tillat etter IEC 62196.

Kilde: http://www.gridcars.net/index.php?option=com_content&view=article&id=159&Itemid=191
Note that the use of any type of adapter is prohibited according to the standard.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

overter

Litt mer om denne laderen. Ser iallfall ut som den kan være rundt hjørnet. Sjekk denne videoen fra ca 3min og utover.
http://www.tvvest.no/berg-og-dalbanesmarte-briller-pa-nordic
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Speeder

Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. september 2015, klokken 20:25
Det er faktisk mulig å prøve den også.
Er dette bilde av den sagnomsuste kabelen som skal følge med eller er det of-topic?
Hvilke kobling har du til zaptec?
Zoe 43kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA