Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model 3 i media

Startet av kpinaas, søndag 11. oktober 2015, klokken 13:21

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Griffel på torsdag 17. september 2015, klokken 21:30
Hva som er mer bekymringsfult er at ZOE kladd har forsvunnet fra Zaptecs hjemmeside.

Og der er den tilbake: Skjekk ut den nye og lekre designen på Portable til venstre for Smart på oppgradertr Zaptec siden her:

http://zaptec.com/
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TM

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. september 2015, klokken 23:37
Hvilken annen bil kan en kjøpe for 200 000 kr + 20 000 kr ladekabel og så lade med opp til 22-43 kW fra eget stikk?

Opplever dette som en fordel, ikke en ulempe.

Nærmeste konkurrent er muligens Golf med maks 3,6 kW lader innebygget og til betydelig høyere pris.
Enig det, men hvor mange % av eierne tror du har mulighet eller interesse av å hurtiglade hjemme ?. Det Zoe kundene ønsker seg er en pålitelig ladeløsning for tilfeldig lading når som helst og hvor som helst. Hvis de trenger strøm på en tur over hardangervidda, så er det neppe 400V TN nett tilgjengelig. Og hvis de heller ikke har med seg en stor gul bøtte på 27 kg, så er Viking eneste redning. Det er 3 egenskaper jeg ønsker i en ladekabel.
1) Den er har høy kapslingsgrad mot fukt, vanntett.
2) Den kan enkelt innstilles fra 6-16A (gjerne ha CEE kontakt, med adapter til    Schuko)
3) Solid....tåler at den i verste fall blir kjørt over.

Dette har den ledende el-leverandøren Mennekes i sin universelle ladekabel som man kan kjøpt for 4000 kr. Da blir det meningsløst at en kabel til Renault skal koste 20.000 !. Mange velger å kjøpe ekstra kabel til andre biler slik at man alltid har en liggende i bilen i reserve. Det blir neppe aktuelt for Zoe kunder.



Griffel

Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. september 2015, klokken 06:21
Sitat fra: Griffel på torsdag 17. september 2015, klokken 21:30
Hva som er mer bekymringsfult er at ZOE kladd har forsvunnet fra Zaptecs hjemmeside.

Og der er den tilbake: Skjekk ut den nye og lekre designen på Portable til venstre for Smart på oppgradertr Zaptec siden her:

http://zaptec.com/
Det var ikke rare spesifikasjonen :).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

v-i-c

Sitat fra: Griffel på lørdag 19. september 2015, klokken 17:13
Det var ikke rare spesifikasjonen :).

Er spesielt interessert i hvordan en kobler om mellom
-- Type2 (Hva kommer her 32A 230V eller kun 16A 230V skulle gjernet hatt at den spiste 64A 400V)
-- Blå enfase CEE16A (16A ??)
-- Blå enfase CEE 32A (32A ??)
-- Vanlig jordet kontakt (10A ??)
-- Rød CEE16A 400V
-- Rød CEE 32A 400V
-- Rød CEE 64A 400V
-- Blå trefase CEE 16A
-- Blå trefase CEE 32A
-- Blå trefase CEE 64A

Denne nye "portable trafoen" skal jo angivelig ta minimum type2 og vanlig jordet kontakt, hvor mange de andre som kan være aktuelle vet jeg ikke.

Er spent på spesifikasjonene. Tasla sin håndterer jo både en og trefase og både 230V og 400V.
Hva klarer Zaptech portable?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Griffel

Sitat fra: v-i-c på lørdag 19. september 2015, klokken 17:23
Sitat fra: Griffel på lørdag 19. september 2015, klokken 17:13
Det var ikke rare spesifikasjonen :).

Er spesielt interessert i hvordan en kobler om mellom
-- Type2 (Hva kommer her 32A 230V eller kun 16A 230V skulle gjernet hatt at den spiste 64A 400V)
-- Blå enfase CEE16A (16A ??)
-- Blå enfase CEE 32A (32A ??)
-- Vanlig jordet kontakt (10A ??)
-- Rød CEE16A 400V
-- Rød CEE 32A 400V
-- Rød CEE 64A 400V
-- Blå trefase CEE 16A
-- Blå trefase CEE 32A
-- Blå trefase CEE 64A

Denne nye "portable trafoen" skal jo angivelig ta minimum type2 og vanlig jordet kontakt, hvor mange de andre som kan være aktuelle vet jeg ikke.

Er spent på spesifikasjonene. Tasla sin håndterer jo både en og trefase og både 230V og 400V.
Hva klarer Zaptech portable?
Regn med 10 og 16A enfase.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TM

Sitat fra: v-i-c på lørdag 19. september 2015, klokken 17:23
Er spesielt interessert i hvordan en kobler om mellom
-- Type2 (Hva kommer her 32A 230V eller kun 16A 230V skulle gjernet hatt at den spiste 64A 400V)
det er lov å drømme, men at det skulle komme en 43 kW portabel ladekabel er nok ikke veldig realistisk  ;)  I så fall skal spise den hatten jeg kjører med når rekkeviddeangsten rammer meg  ;D


v-i-c

Sitat fra: Griffel på lørdag 19. september 2015, klokken 17:52
Regn med 10 og 16A enfase.

Ja jeg regner med at Zaptech portable tar 10 og 16A
Men om man skal kunne skifte mellom ulike kontakter, må man ha en teknisk anordning for dette. Tesla har dette, så det lar jo seg løse rent teknisk. Hvilke kontakter blir da levert med som standard (husk prisen er jo ca 20.000) og hva må eventuelt kjøpes i tillegg?

Følger det med disse:
-- Type2 (16A) f.eks for å kunne lade i Oslo på gateplan.
-- Blå enfase CEE16A (16A) for å kunne lade f.eks Gardemoen
-- Vanlig jordet stikk kontakt (10A)

Hva vil eventuelt bli mulig å kjøpe til i tillegg?

OBS ironi .... off topic
Sitat fra: TM på lørdag 19. september 2015, klokken 18:14
Sitat fra: v-i-c på lørdag 19. september 2015, klokken 17:23
Er spesielt interessert i hvordan en kobler om mellom
-- Type2 (Hva kommer her 32A 230V eller kun 16A 230V skulle gjernet hatt at den spiste 64A 400V)
det er lov å drømme, men at det skulle komme en 43 kW portabel ladekabel er nok ikke veldig realistisk  ;)  I så fall skal spise den hatten jeg kjører med når rekkeviddeangsten rammer meg  ;D
OBS ironi .... off topic
Får disse linkene deg til spise hatten ... Eller er de ikke "portable" nok
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=102453
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=49763
Ikke helt relavant da denne løsningen i utgangspunktet krever 400V 64A TN-strøm
OBS ironi .... off topic
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Griffel

Det blir hevded at den kan få en type 2 adapter, men hva som er inkludert i prisen i tillegg til schuko er uvist.

Det fine med Type 2 er at den da kan benyttes i en hvilken som helst type 2 kontakt uansett om disse er tilkoblet enfas 230V eller 3 fas 400V og uansett hva kontakten kan levere av strøm. Men til lader i bilen går det maks 16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

SitatDet blir hevded at den kan få en type 2 adapter

Det gjenstår å se. Det er ikke lov å bruke adapter ihht. IEC 62196.
Dermed er type 2 > schuko>Zaptec>type2 i bil utelukket.

Zaptec kan eventuelt bygge den som en "ren" type2 kabel med Zaptec boksen på midten og en Schuko adapter i starten.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

THE

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 21. september 2015, klokken 08:30
SitatDet blir hevded at den kan få en type 2 adapter

Det gjenstår å se. Det er ikke lov å bruke adapter ihht. IEC 62196.
Dermed er type 2 > schuko>Zaptec>type2 i bil utelukket.

Zaptec kan eventuelt bygge den som en "ren" type2 kabel med Zaptec boksen på midten og en Schuko adapter i starten.

Tror det blir type 2 på kladden, og med et adapter slik at det kan lades fra schuko og eventuelt et adapter for å lade fra CEE. Med schuko adapter skal det jo etter NEK400 kun være 10A lading, så jeg regner nesten med at det følger med et adapter som på en eller annen måte rapporterer til Zaptec at det lades fra Schuko og ladestrøm reduseres til 10A. Med CEE adapter kan man fremdeles lade "lovlig" med 16A. Siden det etter hvert begynner å dukke opp mange offentlige ladepunkt med CEE, så bør man ha både type 2 + adapter for schuko og CEE for å kunne lade "overalt".

Tror kanskje det er denne adapterfunksjonen for schuko som kan ha medført litt ekstra tid til utvikling, og påfølgende forsinkelser.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

v-i-c

Det er altså ingen som tror at det vi komme støtte for 32A ala Tesla!

Det er altså heller ingen som tror den vil kunne ta trefase 230 V som innput!
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

THE

Sitat fra: v-i-c på mandag 21. september 2015, klokken 10:24
Det er altså ingen som tror at det vi komme støtte for 32A ala Tesla!

Det er altså heller ingen som tror den vil kunne ta trefase 230 V som innput!

Basert på størrelsen på kladden, og informasjon om at de trenger kun noen få % jern og kobber sammenlignet med tradisjonelle trafoer, så kan det jo være mulig at de har fått på plass en trafo som takler 32A. Tror nok ikke det kommer støtte for 230V trefas. Regner nok ikke med at det blir støtte for 32A i Zaptec portable heller.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kpinaas

#42
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 21. september 2015, klokken 08:30
SitatDet blir hevded at den kan få en type 2 adapter

Det gjenstår å se. Det er ikke lov å bruke adapter ihht. IEC 62196.
Dermed er type 2 > schuko>Zaptec>type2 i bil utelukket.

Zaptec kan eventuelt bygge den som en "ren" type2 kabel med Zaptec boksen på midten og en Schuko adapter i starten.

Med andre ord:
Shuko/CEE  > Type 2 > ZapTec > Type2 vil være OK ihht. normer og regler?
Når den endelig kommer vil dette i tilfelle bli en praktisk og snerten sak som "spiser alt".

Uansett fascinerende at det er så lite info å oppdrive om denne "kabelen", og at det ENESTE som er kjent er at den skal klare opp til 16A (1-fas) og at prisen er 16.000 + mva  ;D

Griffel

#43
En kan jo altid lure på hvordan de enkelte produsenter av ladekladder løser evt adapterproblemer. Tesla har sin metode og det finnes mangfoldige andre muligheter. Dette er ikke et stort teknisk problem. Forskriftsmessig har  kladd produsenten har lov til å lage adaptere til sitt produkt. Men adapteret som benyttes skal være godkjent av produsenten av kladden (kontrolboksen) og må da tilfredstille visse krav nevent i et utall av standarder.

Generelt er adaptere ikke tilatt. Men av hensyn til biler med mod1 lading (klasikere) måtte det lages en unntaks regel for at disse skal kunne lades fra en type2 kontakt. Det finnes egne regler for akkurat dette adapteret og er det produsert etter disse regler og brukt til bil med mode1 lading så kommer det under en avviks regel, men er ikke lovlig i alle land. Siden ZOE ikke benytter mode1 lading kan den ikke lovlig benytte det adaptere som er beregnet for biler med mode1 lading (selv om det vil virke), men kan benytte et adapter som Zaptec har godkjent for bruk med sin superduper kladd og som er merket med under hvilke forutsetninger dette adaptere kan brukes.

Så dette er hverken et teknisk eller juridisk problem, men kommer under Zaptecs ansvar for godkjenning av sitt eget produkt. En kan altså ikke benytte 3.parts adaptere (lovlig).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

asgeirn

#44
Her er en måte å løse adaptere på som jeg synes virker snedig.  I følge min Google Translate-fransk kjenner kladden igjen de forskjellige pluggene og setter maks ladestrøm.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA