Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model 3 i media

Startet av kpinaas, søndag 11. oktober 2015, klokken 13:21

« forrige - neste »

Griffel

#45
Ulikheten mellom Tesla UMC adapter problematikk og Zaptec portable problematikk (og adaptere vist i innlegg rett før dette, som tilsvarer Teslas) .

Lademodus 2 = Kladd (In Cable Control Boks)
Lademodus 3 = fastmontert ladestasjon.

Tesla UMC er en kontrolboks for lademodus 2. Adaptere til UMCen endrer ikke lademodus men er kun ulike plugger for bruk med ulike stikkontakter.
En fastmomtert ladestasjon er for lademodus 3. Tesla har ikke adaptere for å kunne koble sin UMC til en type 2 kontakt, og har heller ikke brukt for det siden de da bruker en enkel type 2 til type 2 kabel uten kontrollboks.

ZAPTEC portable er både en kontrolboks for lademodus 2 (vanlig kladd), og en skilletransformator. For tilkobling til schuko har de behov for begge deler. Nå de derimot kobler seg til en fastmontert ladestasjon med type 2 kontakt har de kun bruk for skilletransformatoren, siden kontrollen allerede befinner seg i ladestasjonen (lademodus3).

Siden lademodus ikke skal endres av adaptere har de ikke en like enkel oppgave som det Tesla hadde. En må da skille mellom kontrollfunksjonen og skilletransformator, og har i tillegg et sak angående jorfeilovervåking og jordfeil. Det betyr litt ekstra på overvåking av jord (på grunn av transf.) og at kontrollfunksjonen i kladd må bypasses når type 2 adapteret er montert.

Store problemer er dette ikke, men et bidrag i prisen er det jo.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Tanken var nok at Zaptec kladden skulle komme med fransk Schuko der magnetstyring skulle velge 8/14A.
Å kombinere dette med en type 2 kontakt blir ikke enkelt og billig.
Når Oslo kommune valgte å gå bort fra Schuko forsvant hele markedet for prototypen.

Til de som er  opptatt av effekten: Det blir helt sikkert ikke mulig å kjøre mer enn 3,6 kW gjennom Zaptec kladden. Alt annet blir større og dyrere.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

TM

Det er jo ganske utrolig at Zoe kundene ikke aner hva Renault har planer om å levere når produktet de har kjøpt skulle vært levert i august. Hvorfor kommer ikke RBI eller Zaptec på banen  ???

jkirkebo

Sitat fra: THE på mandag 21. september 2015, klokken 09:33
Tror det blir type 2 på kladden, og med et adapter slik at det kan lades fra schuko og eventuelt et adapter for å lade fra CEE. Med schuko adapter skal det jo etter NEK400 kun være 10A lading, så jeg regner nesten med at det følger med et adapter som på en eller annen måte rapporterer til Zaptec at det lades fra Schuko og ladestrøm reduseres til 10A.

NEK400 sier intet om portabelt ladeutstyr eller hvor mye dette kan trekke. Kravet i NEK400 består i at nye ladekurser med schuko kun kan sikres med maks 10A.
Det er derimot fullt lovlig å produsere ladeutstyr for inntil 16A på schuko, og fullt lovlig å benytte dette på eksisterende 16A ladestolper med schuko-uttak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. september 2015, klokken 16:30
NEK400 sier intet om portabelt ladeutstyr eller hvor mye dette kan trekke. Kravet i NEK400 består i at nye ladekurser med schuko kun kan sikres med maks 10A.
Det er derimot fullt lovlig å produsere ladeutstyr for inntil 16A på schuko, og fullt lovlig å benytte dette på eksisterende 16A ladestolper med schuko-uttak.
Ja, men en kvalifisert ingeniørbedrift som Zaptec vil neppe tøye grenser på Schuko og la Zaptec portable med Schuko adapter trekke mer en 10A fra nettet, heller mindre. Med andre adaptere derimot kan det godt hende at de tillater 16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 21. september 2015, klokken 21:25
Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. september 2015, klokken 16:30
NEK400 sier intet om portabelt ladeutstyr eller hvor mye dette kan trekke. Kravet i NEK400 består i at nye ladekurser med schuko kun kan sikres med maks 10A.
Det er derimot fullt lovlig å produsere ladeutstyr for inntil 16A på schuko, og fullt lovlig å benytte dette på eksisterende 16A ladestolper med schuko-uttak.
Ja, men en kvalifisert ingeniørbedrift som Zaptec vil neppe tøye grenser på Schuko og la Zaptec portable med Schuko adapter trekke mer en 10A fra nettet, heller mindre. Med andre adaptere derimot kan det godt hende at de tillater 16A.

Så sant de ikke går for 8A/14A løsningen med sensor da. Som enkelt kan lures med en magnet...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: TM på mandag 21. september 2015, klokken 15:44
Det er jo ganske utrolig at Zoe kundene ikke aner hva Renault har planer om å levere når produktet de har kjøpt skulle vært levert i august. Hvorfor kommer ikke RBI eller Zaptec på banen  ???

Dette er vel blitt en standard : Var ikke Tesla model X litt forsinket. Da de første begynte å betale på sin model X var det vel ikke helt klart hva de egentlig hadde betalt for ....

Kanskje er det nødvedig å ha det slik når en kjøper et produkt som ikke er ferdig utviklet og testet på tidspunktet når ordren legges inn.

Det blir spennende å se i hvilke nye bilmodeller teknologi utviklet av Zaptech og Renault havner.
Det virker som om det er kundegrupper hos andre blifabrikanter som ønsker raskere/bedre ladning med AC.
Det er ikke ukjent at en motor fra en bilkabrikant havner under panseret hos en annen.

Antar at det blir kjent relativt omgående når Zaptech portable er levert ut til de første kundene. Om ikke før så får man vite da hvordan det tekniske med skifte av tilknynings kontakt ordnes.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

THE

Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. september 2015, klokken 16:30
Sitat fra: THE på mandag 21. september 2015, klokken 09:33
Tror det blir type 2 på kladden, og med et adapter slik at det kan lades fra schuko og eventuelt et adapter for å lade fra CEE. Med schuko adapter skal det jo etter NEK400 kun være 10A lading, så jeg regner nesten med at det følger med et adapter som på en eller annen måte rapporterer til Zaptec at det lades fra Schuko og ladestrøm reduseres til 10A.

NEK400 sier intet om portabelt ladeutstyr eller hvor mye dette kan trekke. Kravet i NEK400 består i at nye ladekurser med schuko kun kan sikres med maks 10A.
Det er derimot fullt lovlig å produsere ladeutstyr for inntil 16A på schuko, og fullt lovlig å benytte dette på eksisterende 16A ladestolper med schuko-uttak.

Da jeg spurte Renault om hvorfor Zaptec portable var forsinket hevdet de at det var knyttet til nye myndighetskrav rundt lading av elbil. Det eneste jeg kjenner til som kan forklare disse "myndighetskravene" er kravet i NEK400-2014 om at nye kurser beregnet til elbillading, og utstyrt med schuko-kontakt max skal sikres med 10A. Ellers er jo type2 innført som EU-standard for AC lading av elbil, så ryktet sier jo også at Zaptec portable utstyres med type2 plugg. Jeg tror, og det er kun min kvalifiserte gjetning, at Zaptec vil presentere et produkt som skal være brukervennlig, og ikke legge opp til å bryte nye retningslinjer for lading av elbil. Dvs. utstyrt med type2 plugg, men for å være brukervennlig må det i tillegg være mulig å lade på schuko. Informasjon som har kommet ut tyder på at det blir 16A lading på type2 uttak, og jeg tror at Zaptec vil lage en løsning som begrenser automatisk til 10A når det lades fra schuko.   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. september 2015, klokken 23:05
Så sant de ikke går for 8A/14A løsningen med sensor da. Som enkelt kan lures med en magnet...
Det er en Fransk spesialitet, de er nok ikke så dumme at de går for den.

Sitat fra: THE på tirsdag 22. september 2015, klokken 09:02
Da jeg spurte Renault om hvorfor Zaptec portable var forsinket hevdet de at det var knyttet til nye myndighetskrav rundt lading av elbil. Det eneste jeg kjenner til som kan forklare disse "myndighetskravene" er kravet i NEK400-2014 om at nye kurser beregnet til elbillading, og utstyrt med schuko-kontakt max skal sikres med 10A.
Dette ville ikke resultert i noen forsinkelse siden dette enkelt gjøres uten designendring. De skjerpede kravene til jordfeilovervåking vil derimot forårsake designendringer.
(Altså det som i norsk tolkning gjør at det kreves beskyttelse tilsvarende jordfeilbryter type B betyr at i alle mode2 løsninger må være typeB overvåking i kladden).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Nå gjelder kravet til Type B jordvern kun for nye kurser dedikert lading av Elbil. Det har egentlig lite  med ladekabler som sådan å gjøre.

De kan fremdeles plugges inn i ethvert stikk de måtte passe i.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

v-i-c

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. september 2015, klokken 21:54
Nå gjelder kravet til Type B jordvern kun for nye kurser dedikert lading av Elbil. Det har egentlig lite  med ladekabler som sådan å gjøre.

De kan fremdeles plugges inn i ethvert stikk de måtte passe i.
Husk på at man setter inn Type B jordvern i den hensikt å hindre en potensielt farlig hendelse. Ikke fordi en forskrift krever det.
Man vet aldri om en tilfeldig jordet stikk kontakt er satt opp med et type B jordvern, derfor legges det inn et jordvern i løsningen man selv har kontrol over.

Om en tilfeldigvis har både type B jordvern i sikringsskapet på kursen som som den tilfeldige stikk kontakten henger på og i Zaptech'en så gjør jo det ingen ting, selv om det for å oppretholde sikkerhet kun trengs et type B jordvern et sted som deker kursen som zaptechen henger på.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Griffel

#56
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. september 2015, klokken 21:54
Nå gjelder kravet til Type B jordvern kun for nye kurser dedikert lading av Elbil. Det har egentlig lite  med ladekabler som sådan å gjøre.

De kan fremdeles plugges inn i ethvert stikk de måtte passe i.

Mode2 ladekabler, det vil si dine og jkirkebos semiportable og alle standard kladder skulle i hht. normen fra noen år tilbake inkludere minst typeA tilsvarende jordfeilbryter. Mode 3 ladestasjoner (fast montasje) skulle tilkobles kurs med jordfeilbryter (A eller B) om den ikke hadde innebygget jorfeil overvåking.

Så kom det jo en EU revisjon med krav om type B for flerfase EVSE, så jeg går nå ut fra at nye flerfase mode2 ladekabler (kladder og semiportable) nå har type B. Nye mode3 stasjoner kan enten ha eller kobles til en kurs med type B jordfeilværn (ZAPTEC har jo dette også i sin mode3 slik at de kan kobles til eksisterende kurs uansett hva som er der fra før).

På grunn av at det "kan diskuteres" om enfas iT er enfas eller flerfas, og vi i Norge også sier at N er Live i de fleste sammenhenger, har Norge gjordt kravet om B type obligatorisk uansett en eller flerfas.
(Husinstallasjonsgjengen kaller enfas iT for tofas mens i NEKs generelle definisjon er enfas enfas)

Jeg vil derfor anta at nye mode2 ladekabler fra EU inkluderer type B værn for 3faskladder (og dine 3 fas semiportable), og at en Norsk produsert ladekladd må ha type B værn uansett. Kanskje kan nye EU enfaskladder selges lovlig i Norge med A værn, siden et utvidet krav vil kreve en unntaks regel.

(ZAPTEC portable er jo spesialdesignet for det som installasjonsgjengen kaller 2-fas, så en diskusjon med de som valgte denne tolkningen ville nok ZAPTEC tape)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Sitat fra: Griffel på onsdag 23. september 2015, klokken 11:54
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. september 2015, klokken 21:54
Nå gjelder kravet til Type B jordvern kun for nye kurser dedikert lading av Elbil. Det har egentlig lite  med ladekabler som sådan å gjøre.

De kan fremdeles plugges inn i ethvert stikk de måtte passe i.

Mode2 ladekabler, det vil si dine og jkirkebos semiportable og alle standard kladder skulle i hht. normen fra noen år tilbake inkludere minst typeA tilsvarende jordfeilbryter. Mode 3 ladestasjoner (fast montasje) skulle tilkobles kurs med jordfeilbryter (A eller B) om den ikke hadde innebygget jorfeil overvåking.

Så kom det jo en EU revisjon med krav om type B for flerfase EVSE, så jeg går nå ut fra at nye flerfase mode2 ladekabler (kladder og semiportable) nå har type B. Nye mode3 stasjoner kan enten ha eller kobles til en kurs med type B jordfeilværn (ZAPTEC har jo dette også i sin mode3 slik at de kan kobles til eksisterende kurs uansett hva som er der fra før).

På grunn av at det "kan diskuteres" om enfas iT er enfas eller flerfas, og vi i Norge også sier at N er Live i de fleste sammenhenger, har Norge gjordt kravet om B type obligatorisk uansett en eller flerfas.
(Husinstallasjonsgjengen kaller enfas iT for tofas mens i NEKs generelle definisjon er enfas enfas)

Jeg vil derfor anta at nye mode2 ladekabler fra EU inkluderer type B værn for 3faskladder (og dine 3 fas semiportable), og at en Norsk produsert ladekladd må ha type B værn uansett. Kanskje kan nye EU enfaskladder selges lovlig i Norge med A værn, siden et utvidet krav vil kreve en unntaks regel.

(ZAPTEC portable er jo spesialdesignet for det som installasjonsgjengen kaller 2-fas, så en diskusjon med de som valgte denne tolkningen ville nok ZAPTEC tape)

Har du nokon referanse på kravet om at det skal være jordfeilvern type B i ein ladekladd? Er heller ikkje heilt overbevist om at det er krav til sikringer på løst utstyr heller. For løst utstyr er det andre regler enn dei som gjeld for fast installasjon.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

#58
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 24. september 2015, klokken 19:49
Har du nokon referanse på kravet om at det skal være jordfeilvern type B i ein ladekladd? Er heller ikkje heilt overbevist om at det er krav til sikringer på løst utstyr heller. For løst utstyr er det andre regler enn dei som gjeld for fast installasjon.
Jeg er pensjonist og har ikke lenger tilgang til normbibloteket så jeg kan ikke vise til paragraf. Men du må gjerne skaffe deg Europanorm EN 61851 siste versjon og de normer og standarder den refererer til.

Definisjonen av lademodus2 slik den var i EN 61851-1:2011 (Nogenlunde fritt oversatt):
Lademodus2: Tilkobling av elbilen til et strømnett opp til, 32 A og 250 V, enfase, eller 480 V, tre-fase, ved hjelp av standardiserte stikkontakter og bruk av spenningsleder, nøytralleder og beskyttelsesleder sammen med en pilotfunksjon og en jordfeilbryter mellom elbil og pluggen som del av en ladekabel med integrert styreenhet (i-kabelkontrollboks). Ladekabelens integrert styreenhet må være i pluggen eller i en avstand opp til 0,3 m fra uttaket. (Untatt Tyskland hvor opp til 2m var er lov).
I tillegg finnes en del valgfri funksjoner som f.eksempel innstilling av ladestrøm.

Utover i normen finner en så krav til jordfeilbryter, pilotsignal koding etc.

I andre paragrafer var jordfeilbryter definert. Det behøver ikke være en standard jorfeilbryter men kan være satt samme av komponenter, i Europa skal den ha mekanisk brudd, i USA og Japan tillates elektronisk. Dessuten var det et krav om RCD< 30mA og minst tilsvarende type A.

Når en så vet at kravet til flerfas ladeing for faste installasjoner (lademodus 3) er skjerpet til type B, vil jeg bli forundret om ikke dette kravet også er innført for lademodus2 når det er snakk om flerfasekladder. Jeg har sett anonser for 3fas kladder hvor type B er nevent.

Men det er som du sier ikke noe krav til sikring.

En modus2 ladekabel kan jo kobles til en hvilken som helst stikkontakt uten at en kan vite om den har jordfeilbeskyttelse. Derfor er lademodus1 forbudt i en del land (Blandt annet USA) og i noen land tillat bare dersom ladekablen er utstyrt med en jordfeilbryter generelt typeA noen land godtok type AC.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hsa77

Jorfeilvern type B skal vel hindre en dc jordfeil på bilen I å nå strømnettet i huset. Alle den tid Zaptec-kladden i prinsippet er en skilletrafo vil jo en evt jordfeil uansett stoppes før den når huset - er det da noen vits med et separat jorfeilvern?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA