Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model 3 i media

Startet av kpinaas, søndag 11. oktober 2015, klokken 13:21

« forrige - neste »

Griffel

#60
Sitat fra: hsa77 på torsdag 24. september 2015, klokken 21:04
Jorfeilvern type B skal vel hindre en dc jordfeil på bilen I å nå strømnettet i huset. Alle den tid Zaptec-kladden i prinsippet er en skilletrafo vil jo en evt jordfeil uansett stoppes før den når huset - er det da noen vits med et separat jorfeilvern?
Den elektroniske transf. innholder nok også en likeretter, men selvfølgelig kan det være andre krav som forsinker: endringer i krav ang. elektronisk støy for eksempel.
Men uansett er altså et normkrav at den skal bryte strømmen ved en eventuell jordfeil. Den berømte gule bøtta lader jo også via en kladd med jordfeilbryter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Sitat fra: Griffel på torsdag 24. september 2015, klokken 21:02
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 24. september 2015, klokken 19:49
Har du nokon referanse på kravet om at det skal være jordfeilvern type B i ein ladekladd? Er heller ikkje heilt overbevist om at det er krav til sikringer på løst utstyr heller. For løst utstyr er det andre regler enn dei som gjeld for fast installasjon.
Jeg er pensjonist og har ikke lenger tilgang til normbibloteket så jeg kan ikke vise til paragraf. Men du må gjerne skaffe deg Europanorm EN 61851 siste versjon og de normer og standarder den refererer til.

Definisjonen av lademodus2 slik den var i EN 61851-1:2011 (Nogenlunde fritt oversatt):
Lademodus2: Tilkobling av elbilen til et strømnett opp til, 32 A og 250 V, enfase, eller 480 V, tre-fase, ved hjelp av standardiserte stikkontakter og bruk av spenningsleder, nøytralleder og beskyttelsesleder sammen med en pilotfunksjon og en jordfeilbryter mellom elbil og pluggen som del av en ladekabel med integrert styreenhet (i-kabelkontrollboks). Ladekabelens integrert styreenhet må være i pluggen eller i en avstand opp til 0,3 m fra uttaket. (Untatt Tyskland hvor opp til 2m var er lov).
I tillegg finnes en del valgfri funksjoner som f.eksempel innstilling av ladestrøm.

Utover i normen finner en så krav til jordfeilbryter, pilotsignal koding etc.

I andre paragrafer var jordfeilbryter definert. Det behøver ikke være en standard jorfeilbryter men kan være satt samme av komponenter, i Europa skal den ha mekanisk brudd, i USA og Japan tillates elektronisk. Dessuten var det et krav om RCD< 30mA og minst tilsvarende type A.

Når en så vet at kravet til flerfas ladeing for faste installasjoner (lademodus 3) er skjerpet til type B, vil jeg bli forundret om ikke dette kravet også er innført for lademodus2 når det er snakk om flerfasekladder. Jeg har sett anonser for 3fas kladder hvor type B er nevent.

Men det er som du sier ikke noe krav til sikring.

En modus2 ladekabel kan jo kobles til en hvilken som helst stikkontakt uten at en kan vite om den har jordfeilbeskyttelse. Derfor er lademodus1 forbudt i en del land (Blandt annet USA) og i noen land tillat bare dersom ladekablen er utstyrt med en jordfeilbryter generelt typeA noen land godtok type AC.

Takkar for god info. Må tyggja litt på dette. Når da gjeld nyinstallasjon av kontakt til lading av elbil så er NEC faktisk litt utydeleg. Dei seie ikkje at ein skal ha jordfeil type B, men "bør"  ha. Samtidighetsfaktor på 1 og kun 1 uttak på kursen. Da vil sei at da ikkje er lov å bruke dobbelkontakt av nokon type slek som eg ser anonsert diverse plasser. Da er heller ikkje lov å setja opp veggboks (mode3) og så setja opp ein kontakt ved sidenav for anna bruk på same kursen.

Når ein kjem til ladekladdar så er ting mykje meira difust. Eg held på å bygge ein 32A 3fase ladekladd til Zoe og ønsker å komprimere denne mest mulig. Men siden dette vil være mode2 lading så kan da jo så ut til at da er krav om jordfeilbryter i kladden. Veit du kva krav da er til denne eller kva type dei krev?

Er da type A så går jo da an å sjekke om kursen har det i sikringskapet for ein kobbler til. Da er dårleg selektivitet å ha 2 jordfeilbrytere av same type etterhverandre!! Er da type B så er da berre å hive inn ein i ladeboksen. Er da nok med jordfeilvarsling? Da finnst også ein god del andre typar.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

#62
Sitat fra: pudderjagar på fredag 25. september 2015, klokken 17:52
Takkar for god info. Må tyggja litt på dette. Når da gjeld nyinstallasjon av kontakt til lading av elbil så er NEC faktisk litt utydeleg. Dei seie ikkje at ein skal ha jordfeil type B, men "bør"  ha.

Derfor har de vetatt en tolkning som gjør det tydelig at B er et krav:
Sitat fra: Griffel på mandag 23. februar 2015, klokken 15:46
Sitat fra: Griffel på mandag 23. februar 2015, klokken 13:30
Men den gir ingen forklaring på hvorfor for enfas at/om B kreves for iT anlegg og A er bra nok i TN anlegg.
En gjør uansett ikke noe galt om en velger jordfeilautomat typ B. I verstefall får en bedre sikkerhet enn det en strengt tatt krever.
Etter noen timers leting kan det se ut som jeg har funnet svaret på:
"Men den gir ingen forklaring på hvorfor for enfas at/om B kreves for iT anlegg og A er bra nok i TN anlegg."
Så var det altså ikke slik, men bare en merkverdig formulering, som heller ikke NK64 forsto :'(.

NEK NK64 har derfor levert en tolkning:

Sitat
NK64 har mottatt flere henvendelser knyttet til kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 vedrørende valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy. Mange har stilt spørsmål om når man kan betrakte egenskapene til belastningen som kjent, og ikke minst om enfasete tilkoblinger i 230 V IT/TT i denne sammenhengen skal betraktes som koblet mellom faseledere.
.
.
Normens formulering om strømforsyning med flere faseledere innebærer at i 230 V IT, TT og TN-systemer, er tilkoblingene alltid forsynt med flere faseledere.
.
.
NK64 har på denne bakgrunn vedtatt følgende: 
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.

Altså:
NK64 (NK=norm komite) har vedtatt at enten det er et iT anlegg (som noen kaller 2fas) eller TN anlegg (som kalles enfas) en får sin enfas 230V til en ladekurs fra, skal type B anvendes med mindre en kan dokumentere at Type A gir like stor sikkerhet.

(For 400V 3fas er det imidlertid ingen tvil om at det er Type B gir størst sikkerhet, og jeg vil ikke påta meg å dokumentere at Type A gir like stor sikkerhet som Type B ved enfas tilkobling. Slik dokumentasjon vil sikkert bli minst like kostbart som en type B jordfeilbryter.)

Kilde: http://www.nk64.no/NK64_NEK400_Tolkninger_View.aspx

Sitat fra: pudderjagar på fredag 25. september 2015, klokken 17:52
Når ein kjem til ladekladdar så er ting mykje meira difust. Eg held på å bygge ein 32A 3fase ladekladd til Zoe og ønsker å komprimere denne mest mulig. Men siden dette vil være mode2 lading så kan da jo så ut til at da er krav om jordfeilbryter i kladden. Veit du kva krav da er til denne eller kva type dei krev?

Jeg er rimlig sikker på at siste revisjon av EU normen krever krever tilsvarende typeB for flerfase ladekladder (mode2).

(Det kan være avik i enkelte land, men siden NEK tolker kravet for faste installasjoner så strengt som de gjør har Norge ganske sikkert ikke forlangt et slik unntak)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

v-i-c

Sitat fra: pudderjagar på fredag 25. september 2015, klokken 17:52
Sitat fra: Griffel på torsdag 24. september 2015, klokken 21:02
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 24. september 2015, klokken 19:49
Har du nokon referanse på kravet om at det skal være jordfeilvern type B i ein ladekladd? Er heller ikkje heilt overbevist om at det er krav til sikringer på løst utstyr heller. For løst utstyr er det andre regler enn dei som gjeld for fast installasjon.
Jeg er pensjonist og har ikke lenger tilgang til normbibloteket så jeg kan ikke vise til paragraf. Men du må gjerne skaffe deg Europanorm EN 61851 siste versjon og de normer og standarder den refererer til.

Definisjonen av lademodus2 slik den var i EN 61851-1:2011 (Nogenlunde fritt oversatt):
Lademodus2: Tilkobling av elbilen til et strømnett opp til, 32 A og 250 V, enfase, eller 480 V, tre-fase, ved hjelp av standardiserte stikkontakter og bruk av spenningsleder, nøytralleder og beskyttelsesleder sammen med en pilotfunksjon og en jordfeilbryter mellom elbil og pluggen som del av en ladekabel med integrert styreenhet (i-kabelkontrollboks). Ladekabelens integrert styreenhet må være i pluggen eller i en avstand opp til 0,3 m fra uttaket. (Untatt Tyskland hvor opp til 2m var er lov).
I tillegg finnes en del valgfri funksjoner som f.eksempel innstilling av ladestrøm.

Utover i normen finner en så krav til jordfeilbryter, pilotsignal koding etc.

I andre paragrafer var jordfeilbryter definert. Det behøver ikke være en standard jorfeilbryter men kan være satt samme av komponenter, i Europa skal den ha mekanisk brudd, i USA og Japan tillates elektronisk. Dessuten var det et krav om RCD< 30mA og minst tilsvarende type A.

Når en så vet at kravet til flerfas ladeing for faste installasjoner (lademodus 3) er skjerpet til type B, vil jeg bli forundret om ikke dette kravet også er innført for lademodus2 når det er snakk om flerfasekladder. Jeg har sett anonser for 3fas kladder hvor type B er nevent.

Men det er som du sier ikke noe krav til sikring.

En modus2 ladekabel kan jo kobles til en hvilken som helst stikkontakt uten at en kan vite om den har jordfeilbeskyttelse. Derfor er lademodus1 forbudt i en del land (Blandt annet USA) og i noen land tillat bare dersom ladekablen er utstyrt med en jordfeilbryter generelt typeA noen land godtok type AC.

Takkar for god info. Må tyggja litt på dette. Når da gjeld nyinstallasjon av kontakt til lading av elbil så er NEC faktisk litt utydeleg. Dei seie ikkje at ein skal ha jordfeil type B, men "bør"  ha. Samtidighetsfaktor på 1 og kun 1 uttak på kursen. Da vil sei at da ikkje er lov å bruke dobbelkontakt av nokon type slek som eg ser anonsert diverse plasser. Da er heller ikkje lov å setja opp veggboks (mode3) og så setja opp ein kontakt ved sidenav for anna bruk på same kursen.

Når ein kjem til ladekladdar så er ting mykje meira difust. Eg held på å bygge ein 32A 3fase ladekladd til Zoe og ønsker å komprimere denne mest mulig. Men siden dette vil være mode2 lading så kan da jo så ut til at da er krav om jordfeilbryter i kladden. Veit du kva krav da er til denne eller kva type dei krev?

Er da type A så går jo da an å sjekke om kursen har det i sikringskapet for ein kobbler til. Da er dårleg selektivitet å ha 2 jordfeilbrytere av same type etterhverandre!! Er da type B så er da berre å hive inn ein i ladeboksen. Er da nok med jordfeilvarsling? Da finnst også ein god del andre typar.
Ta en titt på denne:
http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a-bluetooth-energymeter-rcd-dc-ac-3phases-22kw-7-5/
Kompakt har antagelig alt du ønsker, ulempen er muligens prisen
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Griffel

#64
Sitat fra: v-i-c på fredag 25. september 2015, klokken 19:51
Ta en titt på denne:
http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a-bluetooth-energymeter-rcd-dc-ac-3phases-22kw-7-5/
Kompakt har antagelig alt du ønsker, ulempen er muligens prisen
Takk v-i-c her fant jeg bekreftelse på det jeg antok basert på kvalifisert gjetting:
Sitat
http://www.nrgkick.com/home/whynrgkick/
Safety
An integrated RCD (Type B characteristic) provides safety against direct and alternating residual currents. From autumn 2015 legal regulations demand a direct current sensitive RCD in Mode 2 charging units. NRGkick is providing this requirements right now.
Noe som jo i praksis betyr at dersom noen nå tar en mode3 stasjon og utstyrer denne med sladd og plugg (altså bygger om til mode2) slik at den kan kobles til en stikkontakt er en "integrated RCD (Type B characteristic)" en "legal regulations demand".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Prisen ja. Min kladd kjem på 4000kr og kjøpekladden kjem på over 10 000kr. Her er da nok ikkje tvil om kva eg velger!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elektrolux

Sitat fra: Griffel på fredag 25. september 2015, klokken 20:03
Sitat
http://www.nrgkick.com/home/whynrgkick/
Safety
An integrated RCD (Type B characteristic) provides safety against direct and alternating residual currents. From autumn 2015 legal regulations demand a direct current sensitive RCD in Mode 2 charging units. NRGkick is providing this requirements right now.
Noe som jo i praksis betyr at dersom noen nå tar en mode3 stasjon og utstyrer denne med sladd og plugg (altså bygger om til mode2) slik at den kan kobles til en stikkontakt er en "integrated RCD (Type B characteristic)" en "legal regulations demand".

Ja, men først når / hvis kravet faktisk trer i kraft. Der er endringer på gang, men det er ikke før 2017. Om endringene er framskyndet er det fint å vise til annet enn propaganda fra et firma som forsøker å snakke opp egne ( Og flotte ) produkter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

v-i-c

Sitat fra: elektrolux på lørdag 26. september 2015, klokken 10:12
Sitat fra: Griffel på fredag 25. september 2015, klokken 20:03
Sitat
http://www.nrgkick.com/home/whynrgkick/
Safety
An integrated RCD (Type B characteristic) provides safety against direct and alternating residual currents. From autumn 2015 legal regulations demand a direct current sensitive RCD in Mode 2 charging units. NRGkick is providing this requirements right now.
Noe som jo i praksis betyr at dersom noen nå tar en mode3 stasjon og utstyrer denne med sladd og plugg (altså bygger om til mode2) slik at den kan kobles til en stikkontakt er en "integrated RCD (Type B characteristic)" en "legal regulations demand".

Ja, men først når / hvis kravet faktisk trer i kraft. Der er endringer på gang, men det er ikke før 2017. Om endringene er framskyndet er det fint å vise til annet enn propaganda fra et firma som forsøker å snakke opp egne ( Og flotte ) produkter.

Det går ann å tenke slik :
-- Jeg kolliderer ikke, derfor trenger jeg ikke å bruke bilbelte. Hva lov og forskrift sier betyr ingen ting.
-- Det vil ikke skje noe med min bil slik at jeg trenger jordfeilvern type B, derfor installerer jeg ikke det.

Alle burde da tenke litt sikkerhet, det er helt sikkert en god sikkerhetsmessig grunn til at Jordfeilvern type B nå kommer inn i en "rekke" bestemmelser angående elbil-ladning.
Svært mange folk tenker ikke på/kan ikke elsikkerhet.
  -- Hvor mange lar kladden henge i kontakten?
  -- Hvor mange kjører store strømstyrker gjennom en kabel som er kveilet opp.

Det å lage noe selv uten å tenke sikkerhet blir jo bare dumt.

Siden du selv setter sammen denne EVSE, så har du elektrofaglig erfaringig og utdannelse,
Dette er er ditt fagfelt og du kan foreta alle nødvendige risikoanalyser og avveininger slik at du får fremstilt dokumentasjon på at ditt produkt er sikkert nok.

Hadde jeg laget laget / fått laget en slik EVSE så hadde jeg spandert på meg et jordfeilvern av type B
(Som privat person kan jeg over nett kjøpe et 4 polet Jordfeilvern type B som klarer 400V 64 A til ca NOK 1.000,-
et slik vern vil nok kunne dekke ditt behov. Ja prisen går opp fra 4000 til 5000 og samtidig kan hindre du at "farlig DC-strøm på 30 mA 400V" kan havner et sted det ikke burde. Du kan selvfølgelig garantere at din bil aldri vil kunne finne på å sende ut en "farlig DC-strøm på 30 mA 400V".

Jeg tenkte på denne "Jordfeilbryter Type B 63A 30mA 4-Pol - Ct" som en mulig kandidat om du spanderer ca 1000 en jordfeilbryter.
Mer info og bestillig her :
http://elby.no/Sikringsmateriell/Jordfeilbryter/Jordfeilbryter-Type-B-63A-30mA-4-Pol-Ct
(jeg har ingen forbindelse med elby,no, bare funnet den på nett)

Dette er ikke mit fagfelt så det er ikke sikkert at den forslåtte jordfeilbryter har de egenskaper du trenger i din kontruksjon, har tatt den med mest som en ilustrasjon på prisnivå
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

overter

Sitat fra: v-i-c på lørdag 26. september 2015, klokken 15:34


Jeg tenkte på denne "Jordfeilbryter Type B 63A 30mA 4-Pol - Ct" som en mulig kandidat om du spanderer ca 1000 en jordfeilbryter.
Mer info og bestillig her :
http://elby.no/Sikringsmateriell/Jordfeilbryter/Jordfeilbryter-Type-B-63A-30mA-4-Pol-Ct
(jeg har ingen forbindelse med elby,no, bare funnet den på nett)

Dette er ikke mit fagfelt så det er ikke sikkert at den forslåtte jordfeilbryter har de egenskaper du trenger i din kontruksjon, har tatt den med mest som en ilustrasjon på prisnivå
Har installert denne, bestilte den samme sted. Prisen er langt under halvparten av hva andre merker leverer sine tilsvarende via grossister, billigste jeg fant uansett merke var 2500kr+mva med installatør rabatt fra grossist. Finnes dessverre ikke ennå som integrert med overstømsvern så man bør bergne god plass i sikringsskapet.

2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

pudderjagar

Elimportøren har dei til noko lunde same prisen. Dei har vanleg butikkutsalg samt nettbestilling
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

#70
Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. september 2015, klokken 06:21
Sitat fra: Griffel på torsdag 17. september 2015, klokken 21:30
Hva som er mer bekymringsfult er at ZOE kladd har forsvunnet fra Zaptecs hjemmeside.

Og der er den tilbake: Skjekk ut den nye og lekre designen på Portable til venstre for Smart på oppgradertr Zaptec siden her:

http://zaptec.com/
Og enda 10 dager senere er eneste spor av Zaptec portabel på Zaptec's hjemmesider at noe lignende mørkt og utydelig så vidt synes på bildet av Zaptec smart.

Om den er nesten usynlig på egenhjemmside har den derimot blitt mer synlige i TU som Kandidat 2 til Norwegian Tech Awards 2015.
http://www.tu.no/petroleum/2015/09/25/en-av-disse-blir-arets-teknologibragd
Der kan en lese:
Sitat
Innerst i lokalene til Zaptec på Ullandhaug i Stavanger står tre menn samlet rundt innmaten til en bærbar transformator, med en masse ledninger koblet i.

Det er den siste prototypen av «Zapcharger portable», og det som blir den endelige versjonen, som gjennomgår en rekke tester.

På en pult ved motsatt vegg står en 3D-printet versjon av den samme boksen, denne med dekselet på plass. Også den er koblet opp til et virvar av ledninger.

Her testes viftene som skal sørge for at transformatoren kjøles ned.
....
Sitat
teknologidirektør Kjetil Næsje, er ingeniørene bak teknologien, holder opp skallet til en transformator for å vise fram størrelsen, nesten som et spedbarn.
Så finnes det noen tekniske data:
Størrelse som et spedbarn, såpass tap at den trenger vifte.

Slike tekniske spesifikasjoner får en til å tenke på at Volta (som ikke hadde noe voltmeter) måtte brukte tungespissen for å sammenligne spenningskilder.

Men nå som vi har både vekt, metermål, voltmeter og amperemeter hadde det kanskje vært mulig å være litt mer presis?  :)


Per Hassel Sørensen, en av ingeniørene bak teknologien, viser fram transformatoren, slik den vil se ut i ladekabelen til elbilen Renault Zoe. Foto: Ina Steen Andersen

Og om noen skulle lure:
Sitat
Depuy trekker frem tre aspekter ved teknologien han mener er spesielt verdt å merke seg.
– For det første er den skjematiske måten omformerne er lagt opp svært innovativ, basert på inngående kunnskaper fra eksperter innen elektronikk. Det andre er størrelsen, det er en stor grad av miniatyrisering. Det siste er at de har mestret integreringen av elektroniske og mekaniske komponenter og elektronisk kjøling, forklarer han.
Depuy poengterer at de andre elektroniske transformatorene på markedet i dag veier minst dobbelt så mye, og tar tre ganger mer plass.
Så vet dere det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

StigH

Jeg var innom forhandler i dag og fikk lese mailen de har fått fra Renault sentralt.

Der sto det at Zaptec laderen ikke blir levert før medio februar. Årsak til forsinkelse er at de måtte endre på den midt i utviklingstadiet pga nye krav fra staten. Dette mener jeg noen nevnte tidligere men nå har jeg iallfall sett brevet svart på hvitt

Hvis det skulle være så jeg fikk trøbbel med dette i vinter så skulle jeg få en lånelader og da ble det den digre "bøtta" men jeg syns det kunne vært kjekt å langladet på jobb og satt på varmen noen timer før jeg kjører hjem.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

TM

Sitat fra: StigH på torsdag 01. oktober 2015, klokken 21:48
Hvis det skulle være så jeg fikk trøbbel med dette i vinter så skulle jeg få en lånelader og da ble det den digre "bøtta" men jeg syns det kunne vært kjekt å langladet på jobb og satt på varmen noen timer før jeg kjører hjem.
De burde sagt at dersom du får problemer med dette kan du også levere tilbake bilen da de ikke har oppfylt forutsetningene for handelen...mao kontraktsbrudd. De begynte vel å markedsføre ny modell med Zaptek i mars 2014 med oppgitt levering av ladekabel i august 2015. Det holder neppe i en forbruktertvist å tilby et 27 kg "søkke" med 6A ladefart som er livsfarlig å ha løst i bagasjerommet 8)

elektrolux

Tipper en slik reklamasjon ikke fører fram da det ikke kan anses som vesentlig om midlertidig ladeløsning veier 20 kg mer enn den som er forsinket.  ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

THE

Sitat fra: elektrolux på fredag 02. oktober 2015, klokken 08:11
Tipper en slik reklamasjon ikke fører fram da det ikke kan anses som vesentlig om midlertidig ladeløsning veier 20 kg mer enn den som er forsinket.  ::)

Nei reklamasjon fører nok ikke fram, og Renault er notorisk useriøse på kundeservice og support, så reklamasjonen blir vel ikke registrert hos dem før utpå vårparten om du sender den inn nå.

Jeg har forsøkt å få svar fra forhandler om status på Zaptec flere ganger, og har ikke hørt noe. Både da jeg bestilte bilen i februar, da jeg hentet den i april og en gang i juni/juli fikk jeg bekreftet at Zaptec leveres ut fra august. Har ikke fått noe som helst informasjon fra Renault/RBI om forsinkelse ennå.

Synes det er direkte råttent gjort å ta betalt 16000,- for et produkt som de ikke kan levere før minst et år etter bestilling, og 6 mnd etter opprinnelig leveringsdato.

Zaptec er kanskje ennå dårligere enn RBI/Renault på informasjon. Det er komplett umulig å finne noen som helst informasjon om Zaptec portable ennå. Kun et par artikler som skryter av hvor bra dette blir til slutt. Nå viser jo bildene i TU at den søte lille Zaptec kladden får 4 ganger så stort volum som de første illustrasjonene fra Zaptec viste. Vekten er foreløpig helt ukjent, og jeg føler meg ikke sikker på at de ca 4 kg det var snakk om i starten er reelle tall heller. Spesifikasjoner på kladden er også helt ukjent selv om det går en del rykter.

Når det også viser seg at Zoe inkl trafotap og ladetap sannsynligvis bruker mer strøm enn en Tesla S, så synes jeg det kan være riktig å reklamere. Vi som bestilte 43kW Zoe et par måneder før R240 ble lansert fikk heller ingen informasjon om at 43 kW lader forsvant i ny utgave, og at det ville bety slutten på utbygging av 43 kW AC ved hurtigladere. Jeg føler rett og slett at RBI/Renault er på grensen til å drive med svindel. At de driver med villedende markedsføring og har veldig uryddige kampanjer er det overhodet ingen tvil om.

Bilen i seg selv er jeg veldig godt fornøyd med, men RBI/Renault Norge har veldig lite tillit hos meg etter hvert. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA