Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trenger hjelp i diskusjon

Startet av Tesla-man, mandag 23. mars 2015, klokken 19:02

« forrige - neste »

Tuxedo

Noen som har anskaffet ChaDeMo-adapter?  Er det lagervare på servicesentrene?  Hva betalte dere?  Erfaring fra bruk?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Haldenser

Kommer ikke til å kjøpe Chademo adapter med det første i alle fall:

1) Det er eneste måten for de aller fleste elbiler å hurtiglade og jeg vil se på det som usolidarisk å oppta en slik lader i lang tid og skape mer støy for andre elbileiere
2) Det koster flesk å lade over lengre tid
3) Ustabilitet ved en del av disse laderene
4) Man kan uansett risikere å stå i en lengre ladekø

AC laderen som stort sett alltid står i tilknytning til Chademo/CCS vil fungere selv om DC lading pågår og man kan da lade på 22kW uten problemer.
Selv om jeg som oftest kjører langs hovedveier som har Superchargere tilknyttet er det befriende å kunne velge andre veier samt at ved uhell/trafikkarbeid kan man risikere å måtte lade på annet en SC uansett
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

cirys1

Sitat fra: D.O på tirsdag 24. mars 2015, klokken 16:41
Type 2 mode 3 er det som redder bilen i mine øyne. Sc vil aldri kunne dekke ladebehov for min del, annet en langs hovedvei (E6) hvor jeg ferdes på langtur kanskje 10 ganger i året. Jeg kjører ca 25-30K i året (+ferie) og bruker bil både på jobb og fritid og må/ønsker å dra både til kyst og innland. Her er ingen Sc, og her kommer heller ingen Sc i all overskuelig fremtid.
Tesla uten dobbeltlader er ett feilsteg uten like.

Når man bor i Nordland så er det ikke så rart at man er en slik forkjemper for andre type ladere enn SC, men nå bor ikke du akkurat der de fleste Tesla eiere bor, så dermed blir ikke det de beste rådene og følge. For de som bor Vest/Sør/Østlandet er greit dekket med SC og enda flere til neste år..

kos

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 24. mars 2015, klokken 18:11
Noen som har anskaffet ChaDeMo-adapter?  Er det lagervare på servicesentrene?  Hva betalte dere?  Erfaring fra bruk?
Under bestilling kr 3500.

kos

Sitat fra: Haldenser på tirsdag 24. mars 2015, klokken 18:34
Kommer ikke til å kjøpe Chademo adapter med det første i alle fall:

1) Det er eneste måten for de aller fleste elbiler å hurtiglade og jeg vil se på det som usolidarisk å oppta en slik lader i lang tid og skape mer støy for andre elbileiere
2) Det koster flesk å lade over lengre tid
3) Ustabilitet ved en del av disse laderene
4) Man kan uansett risikere å stå i en lengre ladekø

AC laderen som stort sett alltid står i tilknytning til Chademo/CCS vil fungere selv om DC lading pågår og man kan da lade på 22kW uten problemer.
Selv om jeg som oftest kjører langs hovedveier som har Superchargere tilknyttet er det befriende å kunne velge andre veier samt at ved uhell/trafikkarbeid kan man risikere å måtte lade på annet en SC uansett

1.Solidaritet med en vare som er subsidiert av staten for at vi skal bruke den? Solidaritet med hvem?
2.Det koster flesk , ja enig med deg men om du må så må du, og prisen er det ikke du som bestemmer.
3.Er ikke et argument når du lader - om ikke den virker er det greit med en 22 kw - du har alternativer.
4.Med tesla sine muligheter så lurer jeg på hvordan du skal unngå kø - du har flere alternativer enn noen andre. Køen blir i vertfall ikke mindre om du lar være å kjøpe en Chademo og kan bruke den som er ledig.

Skal man velge å ikke kjøpe en Chademo - er svaret så enkelt at det har jeg ikke behov for  - eller ikke ønsker å kjøpe.

GOS

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 24. mars 2015, klokken 19:37
Sitat fra: D.O på tirsdag 24. mars 2015, klokken 16:41
Type 2 mode 3 er det som redder bilen i mine øyne. Sc vil aldri kunne dekke ladebehov for min del, annet en langs hovedvei (E6) hvor jeg ferdes på langtur kanskje 10 ganger i året. Jeg kjører ca 25-30K i året (+ferie) og bruker bil både på jobb og fritid og må/ønsker å dra både til kyst og innland. Her er ingen Sc, og her kommer heller ingen Sc i all overskuelig fremtid.
Tesla uten dobbeltlader er ett feilsteg uten like.

Når man bor i Nordland så er det ikke så rart at man er en slik forkjemper for andre type ladere enn SC, men nå bor ikke du akkurat der de fleste Tesla eiere bor, så dermed blir ikke det de beste rådene og følge. For de som bor Vest/Sør/Østlandet er greit dekket med SC og enda flere til neste år..

Du skal nok ikke uttale deg som om det er så greit på Vestlandet for alle, selv om det er bedre enn i Nordland. Jeg setter pris på de andre lademulighetene utenfor SC'ene. Jeg ønsker meg flere semihurtige da jeg vet at jeg ikke får DC ladere 'overalt' på mange mange år enda. Når jeg for eksempel skal på en langtur på gjerne 150 km + en vei uten å passere SC, så er det veldig fint om jeg kan lade litt opp på en Semihurtig. Det er tross alt ikke så mange SC'er verken nå eller i løpet av 2016 på Vestlandet
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Muffinman

Jeg tror at nytten jeg ville hatt av dobbeltlader er å kjøpe en til noen som trenger den. Den største gleden er å glede andre  ;D

cirys1

Sitat fra: GOS på tirsdag 24. mars 2015, klokken 21:45
Du skal nok ikke uttale deg som om det er så greit på Vestlandet for alle, selv om det er bedre enn i Nordland. Jeg setter pris på de andre lademulighetene utenfor SC'ene. Jeg ønsker meg flere semihurtige da jeg vet at jeg ikke får DC ladere 'overalt' på mange mange år enda. Når jeg for eksempel skal på en langtur på gjerne 150 km + en vei uten å passere SC, så er det veldig fint om jeg kan lade litt opp på en Semihurtig. Det er tross alt ikke så mange SC'er verken nå eller i løpet av 2016 på Vestlandet

Kan uttale meg om akkurat det jeg vill..  :P

Langtur for meg er ikke 150 km, uansett om man velger sør/nord/øst for Bergen så er man innen SC rekkevidde, har man en destinasjon med overnatting så er det vell det bilen gjør mens jeg sover..

At man har mulighet for andre type ladninger er sikkert greit, visst man skal steder der dette absolutt ikke er tilgjengelig, ser bare ikke for meg at jeg gidder og henge 2 timer på Kiwi..

GOS

@cirys1. Godt for deg som bor i Bergen da som har SC innenfor 150 km i alle retninger.....
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Bjoris

Bra egoistisk å ikke se problemet ved å bruke CHAdeMO adapter, har ikke kjørt Leaf høres det ut som. For at en skal kunne lade ca dobbelt så fort som på type 2 skal en oppta plass for en Leaf som ikke kan lade på annet vis. de kombistasjonen jeg kjenner til hat fast kabel på type to som ikke passer i Leaf...

Hjelper ikke mye for Leaf eieren som står å venter på TMSen som CHAdeMO lader at det er det offentlig sin skyld.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

#235
Bor i Oslo. Men kjører naturligvis dit jeg vil uavhengig av om det er SC på strekningen eller ei. For meg er dobbeltladeren i praksis spart inn allerede, etter 1,5 års eierskap. I tillegg kommer høyere bruktverdi ettersom de fleste iht statistikk vil ha dobbeltlader. Og jeg skal fortsette å bruke bilen på de strekningene jeg vil de neste årene, fortsatt uavhengig av SC dekning.
Så får det bare være at noen ikke ser eller vil se mulighetene man får med 22kW.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cirys1

Sitat fra: GOS på tirsdag 24. mars 2015, klokken 22:12
@cirys1. Godt for deg som bor i Bergen da som har SC innenfor 150 km i alle retninger.....

Hvorfor er 150 km et magisk tall for deg?

Jeg har 160 km til Aurland, 240 km til Sandane, 256 km til Vinje og 148 km til Aksdal
Alle er innenfor rekkevidde selv på vinterstid, sa ikke du at du bodde på Vestlandet?

Sjøhyene

Mange argumenterer jo med at man nærmest er en idiot hvis man kjøper tesla uten dobbelt lader. Da uavhengig av hvor de bor og hvordan de kjører.
Fordi det har med lading å gjøre så er det lissom ikke lov å bruke hodet. Da er det all-in for alle penga. :P

Ganske merkelig syns nå jeg. Ikke at jeg personlig bryr meg om hva eksisterende eiere mener. Men det uheldige er at mange leser her før de bestiller for å finne ut hva som er lurt å ha med av ekstrautstyr. Da må det gå an å gi litt mer reflekterte og balanserte råd.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

GOS

Jeg skrev 150 km + en vei. Og jeg skal tilbake uten å sove over eller risikere å gå tom ved uforutsette hendelser.  Det blir 300++ uten å ha truffet på en SC på en tur for å f.eks. ha ett møte med retur like etter møtet. Bor i Stavanger. 150 er ikke viktig for meg, det som er viktig for meg er å ha nødvendif lademuligheter når jeg kjører andre plasser enn der SC'ene er....
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

cirys1

Sitat fra: GOS på tirsdag 24. mars 2015, klokken 22:29
Jeg skrev 150 km + en vei. Og jeg skal tilbake uten å sove over eller risikere å gå tom ved uforutsette hendelser.  Det blir 300++ uten å ha truffet på en SC på en tur for å f.eks. ha ett møte med retur like etter møtet. Bor i Stavanger. 150 er ikke viktig for meg, det som er viktig for meg er å ha nødvendif lademuligheter når jeg kjører andre plasser enn der SC'ene er....

Nå ser det ut som det kommer en SC både øst for Haugsund og en midt imellom Vinje og Lyngdal i 2015, kanskje de hjelper..

Det blir som "sjøhyene" skriver bruksområde er det som taler for hva man bør ha, jeg får dobbeltlader men jeg kan ikke se for meg et eneste sted jeg kan bruke den, ikke bruker jeg bilen i jobben heller..  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA