Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trenger hjelp i diskusjon

Startet av Tesla-man, mandag 23. mars 2015, klokken 19:02

« forrige - neste »

bb

Tesla sitter på ganske mye data i loggene sine. Det har jeg sett med mine egne øyne. Men at de velger bort dobbeltlader basert på at kunder ikke bruker den tviler jeg sterkt på. Det blir som at de velger bort vinterpakken fordi de har logget at folk ikke bruker disse featurene så ofte. Så lenge utstyret selges til rundt 50 % av bilene regner jeg med at de ikke bare fjerner dobbeltlader.

Å måtte ettermontere vil koste ekstra tid og penger både for Tesla selv og eierne. Dette blir det nok ramaskrik av. Jeg tror svarene noen har fått fra Tesla er fra random ansatte. Inntil jeg får høre det fra noen som jobber litt høyere i systemet så tror jeg ikke på noe av dette. At Tesla plutselig skal gjøre bilen dårligere uten at man får noe igjen for det høres høyst usannsynlig ut. På D-variantene har for eksempel frunken blitt mindre, men da får man AWD.

Jeg håper Tesla har gjort det samme som Renault og brukt inverteren til å støtte AC-lading opp til 43 kW. Erfaringen jeg har hatt med CHAdeMO er at den ikke er en fullgod erstatning av dobbeltlader. Den er et fint supplement. Dette er av praktiske årsaker. I Norge går det mange Leafer og andre elbiler med mindre batteripakker. For disse er CHAdeMO det raskeste alternativet. Jeg ser støtt og stadig at CHAdeMO-stasjonene er okkuperte av mindre elbiler. Har man bare enkeltlader vil 11 kW være eneste mulighet hvis CHAdeMOen er opptatt. Og da tror jeg ikke kona og barna blir så happy for de få kronene man sparte på å velge bort dobbeltlader.

Det er her styrken til 43 kW AC kommer i bildet. På kombiladerne vil Zoe eller Tesla med 43 kW-ladere kunne bruke denne mens en Leaf eller lignende lader på DC. Og er ingen av disse tilgjengelige vil en Tesla kunne ta 22 kWen som ofte er ved siden av.

For øvrig vil 43 kW AC kunne gi høyere snitthastighet enn CHAdeMO fordi effekten på CHAdeMOen begrenses av batterispenningen. Lav SOC = lav effekt. De få som har 60 kWh vil spesielt merke forskjell. Jeg har foreløpig ikke testet selv, men mine beregninger viser at CHAdeMO på S60 bare gir 35-40 kW.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

elbilmanne

Sitat fra: flux på mandag 02. mars 2015, klokken 18:54
Hva mener Tesla med "HØYSPENNINGSLADING (KOMMER I MIDTEN AV 2015)" ?

http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/highpower

Dette var interessant!

I installasjonsmanualen til "High Power Wall Connector" står Europa og TT-nett nevnt. Slik jeg kan tolke denne manualen, så er altså denne HPWC en énfase-hjemmelader som kan levere opp til 80A, eller 18kW ved 240V som det står. Mystisk at det da står 22kW på websiden. Fint om noen med mer elektrokunnskap kunne tatt en titt og gjort en vurdering på hvor aktuelt dette vil være i praksis for folk.

Kilde:
http://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/ms_hpwc_installation_guide.pdf

Kim L

Valgte dobbeltlader,,,vet ikke om jeg får brukt for den men skulle man lade et sted hvor man får dobbelt opp om man har det så er jeg happy. Så lett valg da jeg tenker at det alltid er morro å lade så fort som mulig ute på veien...

Også_Øyvind_H

Sitat fra: magnushj på mandag 02. mars 2015, klokken 20:18
Sitat fra: flux på mandag 02. mars 2015, klokken 18:54
Hva mener Tesla med "HØYSPENNINGSLADING (KOMMER I MIDTEN AV 2015)" ?

http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/highpower

Dette var interessant!

I installasjonsmanualen til "High Power Wall Connector" står Europa og TT-nett nevnt. Slik jeg kan tolke denne manualen, så er altså denne HPWC en énfase-hjemmelader som kan levere opp til 80A, eller 18kW ved 240V som det står. Mystisk at det da står 22kW på websiden. Fint om noen med mer elektrokunnskap kunne tatt en titt og gjort en vurdering på hvor aktuelt dette vil være i praksis for folk.

Kilde:
http://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/ms_hpwc_installation_guide.pdf

Du finner nok (dessverre) flere tråder på dette her inne allerede. De fleste av oss har nær gitt opp å vente - den skulle vel komme i begynnelsen av 2014.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Car-El

Kuttet ut muligheten for 22kW lading?

Da kjøpe æ mæ heller ei dieselslugga som neste bil.  :'(
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på mandag 02. mars 2015, klokken 20:02
Jeg laget en avstemmning som fortsatt er aktuellt og som man fortsatt kan stemme på ;)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18570.msg302918.html#msg302918
Den undersøkelsen er bare et par måneder gammel, men er helt i tråd med andre undersøkelser. 60% har valgt dobbeltlader.  7,5% ville ikke kjøpt igjen. 10% angrer på at de ikke kjøpte (25% av alle med enkeltlader).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cirys1

Sitat fra: Car-El på mandag 02. mars 2015, klokken 20:57
Kuttet ut muligheten for 22kW lading?

Da kjøpe æ mæ heller ei dieselslugga som neste bil.  :'(

Hva er problemet med det nå som SC er mye mer utbredt??
Når har man behov for 22kW lading?
Lader ikke de aller fleste på 16 eller 32 A i det daglige?

Thor2014

Sitat fra: cirys1 på mandag 02. mars 2015, klokken 21:11
Sitat fra: Car-El på mandag 02. mars 2015, klokken 20:57
Kuttet ut muligheten for 22kW lading?

Da kjøpe æ mæ heller ei dieselslugga som neste bil.  :'(

Hva er problemet med det nå som SC er mye mer utbredt??
Når har man behov for 22kW lading?
Lader ikke de aller fleste på 16 eller 32 A i det daglige?
Det er ikke det daglige som er problemet.
Jeg bruker 22 kw 2-3 ganger i året.
Jeg har valgt dobbeltlader.
Noen synes kanskje det er tullete, men å sitte og vente på bilen skal kunne kjøres videre gidder ikke jeg.

jkirkebo

Sitat fra: cirys1 på mandag 02. mars 2015, klokken 21:11
Hva er problemet med det nå som SC er mye mer utbredt??
Når har man behov for 22kW lading?

22kW-nettet har vokst MYE raskere enn SC-nettet. Konsekvensen av det er at jeg nå bruker 22kW mye mer og SC mye mindre enn for et år siden. På hytteturen sparer jeg f.eks oppunder en time hver vei på å bruke 22kW på Dokka fremfor SC på Lillehammer (6 mil omvei). Ut fra kartene til Tesla er det ikke planlagt noen SC nord for Oslo i år eller i 2016 så det ser ut som det blir mye 22kW på meg fremover.

Ellers vet jeg mange nå hopper over SC på Solli på vei til Strømstad siden det har kommet 22kW under Systembolaget der. Dermed sparer man inn den stoppen og kan heller lade mens man handler. Mye greiere, og sørger for mindre kø på SC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: cirys1 på mandag 02. mars 2015, klokken 21:11
Hva er problemet med det nå som SC er mye mer utbredt??
Når har man behov for 22kW lading?

Feks når man skal til et sted halvveis mellom to superladere, og tilbake igjen.

Feks Skagerak Arena i Skien eller Landvetter flyplass ved Göteborg.

Sitat
Lader ikke de aller fleste på 16 eller 32 A i det daglige?

Det er ikke for dagliglading 22kW ladestolpene er mest interessant for meg, men på tur.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

toppi

Bjørn:
Du også nevner 50%.
Har du tall fra Tesla på dette?
Er det i Norge, eller verden?

Ang SC så er det riktig at det pr idag bare er to nye prikker for 2016. Men har man fulgt litt med så oppdateres kartet gjerne flere ganger i året med nye punkter. Ikke lenge siden Tesla søkte etter ny sjef for SC i Norge, for videreutvikling av SC nettverket  :)

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

D.O

Dobbelt lader burde ikke være ett tilvalg, det burde være påbudt for å få lov å benytte offentlig  type2mode 3 .  :)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

Det ville ekskludert en hel del andre biler enn Model S med enkellader...

toppi

Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. mars 2015, klokken 21:27
Sitat fra: cirys1 på mandag 02. mars 2015, klokken 21:11
Hva er problemet med det nå som SC er mye mer utbredt??
Når har man behov for 22kW lading?

22kW-nettet har vokst MYE raskere enn SC-nettet. Konsekvensen av det er at jeg nå bruker 22kW mye mer og SC mye mindre enn for et år siden. På hytteturen sparer jeg f.eks oppunder en time hver vei på å bruke 22kW på Dokka fremfor SC på Lillehammer (6 mil omvei). Ut fra kartene til Tesla er det ikke planlagt noen SC nord for Oslo i år eller i 2016 så det ser ut som det blir mye 22kW på meg fremover.

Ellers vet jeg mange nå hopper over SC på Solli på vei til Strømstad siden det har kommet 22kW under Systembolaget der. Dermed sparer man inn den stoppen og kan heller lade mens man handler. Mye greiere, og sørger for mindre kø på SC.

Hvor mye tid sparer du om begge stolpene på Dokka er opptatt og det gjerne er kø i tillegg?

Jeg ser at storbrukerne trenger dette i backup, men bare en slik bomtur med kø, defekt lader e.l, og kanskje lete etter alternativ, ikke er aktuelt på langtur med ungene.
Forutsigbarhet er viktigst.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

D.O

Sitat fra: Muffinman på mandag 02. mars 2015, klokken 22:57
Det ville ekskludert en hel del andre biler enn Model S med enkellader...
de har ikke 85kwh og bruker dermed ikke mer tid enn en model s med dobbeltlader for å fylle opp.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA