Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trenger hjelp i diskusjon

Startet av Tesla-man, mandag 23. mars 2015, klokken 19:02

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. mars 2015, klokken 14:57
Og der var dobbeltlader-diskusjonen igang igjen. Og manglende forståelse for bruksområder synliggjøres gang på gang :)
Uff ja. Er noe med at man bare ser ting kun fra sitt perspektiv. Er mange faktorer som spiller inn og derfor ingen fasit svar på hva som riktig for den enkelte.

For meg er det SC som redder bilen. Type 2 laderen kunne godt vært 6kW for alt jeg bryr meg. Om den er 6, 11 eller 22 blir mest marginale forskjeller. Det er uansett for tregt til å belage seg på til normale langturer.
Og jeg har ikke uendelig med penger så 10 tusen er penger jeg heller bruker på andre mer nyttige ting.

Men ja folk har forskjellige behov og har du masse penger så er det jo bare å kjøpe da ingen kan argumentere for at 11 er bedre enn 22 hvis du holder alt annet likt og penger ikke er et tema. Men så vil sikkert noe komme å si nå at 22 er ekstra dødvekt :) Bleh, litt lei av denne evige diskusjonen nå ja.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman


kos

Sitat fra: D.O på tirsdag 24. mars 2015, klokken 15:02
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 24. mars 2015, klokken 14:33
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 24. mars 2015, klokken 14:29
Hvis man må stå å lade timevis på type 2 for å komme videre så står man der som en klovn i mine øyne.

Hadde det ikke vært for SC samt chademo som nød der jeg kjører hadde jeg aldri kjøpt bilen.

Helt enig SC er det som "redder" bilen i mine øyne visst man skal langt, rekker destinasjonen på en "tank" så kan man stå der over natten eller eventuelt til man skal videre. Når jeg kjører Oslo-Bergen så ønsker jeg ikke og stoppe noe særlig mer en en halv time..  :)
Type 2 mode 3 er det som redder bilen i mine øyne. Sc vil aldri kunne dekke ladebehov for min del, annet en langs hovedvei (E6) hvor jeg ferdes på langtur kanskje 10 ganger i året. Jeg kjører ca 25-30K i året (+ferie) og bruker bil både på jobb og fritid og må/ønsker å dra både til kyst og innland. Her er ingen Sc, og her kommer heller ingen Sc i all overskuelig fremtid. Og at en bedrift/butikk på ett tettsted eller øygruppe vil bruke 1 mill på en chademolader er lite trolig. I tillegg legger chademo begrensinger på lokasjon da tilgang på effekt må være høy. Derimot har de aller fleste som ønsker en lader, råd til å betale fra 20-50k for en komplett installasjon av type2 mode 3. Da kan jeg sponse den lokale resturanten, samtidig som jeg får 10-11mil pr time. Jeg kan fint dra til Namsskogan familiepark og kjøre hjem samme dag. Alternativet er å ikke dra eller måtte overnatte. Den lokale hotelleier vil aldri ha omsetning for å montere en chademolader, men nå tilbyr han gratis lading via type 2 :)
Jeg ønsker en bil jeg kan benytte helt fritt i det flotte distrikts Norge og ikke en "Oslo vogn" som kun kan lade på noen få sentralt plasserte ladere. :o
Tesla uten dobbeltlader er ett feilsteg uten like.

Slik jeg forstår deg ønsker du å kjøre å lade så hurtig som mulig der det er veier - og ikke bare der det er SC eller Chademo. Det er vel en fornuftig syn på bilhold -

Jeg har muligens samme syn - men jeg ønsker å ha alle lademuligheter - og mener at teslaen faktisk fortjener det.

kos

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 24. mars 2015, klokken 15:09
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. mars 2015, klokken 14:57
Og der var dobbeltlader-diskusjonen igang igjen. Og manglende forståelse for bruksområder synliggjøres gang på gang :)
Uff ja. Er noe med at man bare ser ting kun fra sitt perspektiv. Er mange faktorer som spiller inn og derfor ingen fasit svar på hva som riktig for den enkelte.

For meg er det SC som redder bilen. Type 2 laderen kunne godt vært 6kW for alt jeg bryr meg. Om den er 6, 11 eller 22 blir mest marginale forskjeller. Det er uansett for tregt til å belage seg på til normale langturer.
Og jeg har ikke uendelig med penger så 10 tusen er penger jeg heller bruker på andre mer nyttige ting.

Men ja folk har forskjellige behov og har du masse penger så er det jo bare å kjøpe da ingen kan argumentere for at 11 er bedre enn 22 hvis du holder alt annet likt og penger ikke er et tema. Men så vil sikkert noe komme å si nå at 22 er ekstra dødvekt :) Bleh, litt lei av denne evige diskusjonen nå ja.

Den dere er litt vrien å forstå - det er kjempeforskjell på 6 til 22 kw - likeså fra 11 kw til 22 k. Om du er på tur og lader med 22 så får du ca 10 mil på en time. Det kan være nok til neste SC når man er utenfor SC mønsteret.

Det vil komme tusenvis av 22 kw ladere. Langt flere enn Chademo. Likeså vil det i distrikts Norge ikke komme Chademo stasjoner av økonomiske årsaker. Å stå 2 timer på 22 så vil du måtte stå der i 4 timer med 11 kw - håper at du ser tegningen.

Men om du ikke skal noen steder med bilen og har tenkt å følle SC så ser jeg tankegangen i det daglige. Men prøv litt mer usentrale deler av kongeriket, og du har satt deg i en situasjon med flere begrensninger.

Det er vel her vi er forskjellige og det er vel her valgene blir tatt.


cirys1

Sitat fra: D.O på tirsdag 24. mars 2015, klokken 15:02
Jeg kjører ca 25-30K i året (+ferie) og bruker bil både på jobb og fritid og må/ønsker å dra både til kyst og innland. Her er ingen Sc, og her kommer heller ingen Sc i all overskuelig fremtid.

Bor du i Finnmark? Med så mange lange kjøreturer så skjønner nesten ikke hvordan det er mulig og unngå SC?

Jeg bor i Bergen og jeg klarer ikke helt og se for meg noen lengre ruter herfra som jeg må ty til noen annen lading enn SC, kanskje 16A eller noe annet ved destinasjon i tillegg men ikke for selve turen..?

Dette innlegget var ment av den spørrende sorten, for meg så ser det ut som jeg er godt dekket uansett hvor jeg skulle finne på og dra..??




jkirkebo

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 24. mars 2015, klokken 14:29
Kan jo se på ladekartet som viser type 2 og chademo. Veldig få steder som bare har type 2 og ikke chademo. Og er også flere områder som har chademo og ikke type 2.

Øh, heh?

Jeg har ladet på 22kW ihvertfall 13 steder. På 7 av de er det en CHAdeMO i nærheten, men på en tre-fire av de stedene er den veldig ofte opptatt. På én har det kommet en SC i nærheten etterpå. På de siste 5 er det fortsatt ikke en CHAdeMO i nærheten. Og 22kW lokasjonene øker raskere enn CHAdeMO, siden det stort sett aldri settes opp CHAdeMO lengre uten at det også settes opp 22kW eller 43kW AC. Det motsatte er ofte tilfelle, f.eks kom det nylig opp 22kW på Røros og i Strømstad.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: kos på tirsdag 24. mars 2015, klokken 15:27
Men om du ikke skal noen steder med bilen og har tenkt å følle SC så ser jeg tankegangen i det daglige. Men prøv litt mer usentrale deler av kongeriket, og du har satt deg i en situasjon med flere begrensninger.

Bør ikke være så usentralt heller. Bare prøv å f.eks kjøre Hvaler-Beitostølen. 337km midt gjennom tykkeste Østlandet og ikke en eneste SC på veien om man ikke vil ta en halvtimes omvei. På den halvtimen får man nok rekkevidde fra en 22kW lader til å komme helt frem, og man har mange flere veivalg og stoppesteder å velge mellom. Dermed kan man spise et annet sted enn på Marché eller Max om man foretrekker det ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. mars 2015, klokken 16:13
Sitat fra: kos på tirsdag 24. mars 2015, klokken 15:27
Men om du ikke skal noen steder med bilen og har tenkt å følle SC så ser jeg tankegangen i det daglige. Men prøv litt mer usentrale deler av kongeriket, og du har satt deg i en situasjon med flere begrensninger.

Bør ikke være så usentralt heller. Bare prøv å f.eks kjøre Hvaler-Beitostølen. 337km midt gjennom tykkeste Østlandet og ikke en eneste SC på veien om man ikke vil ta en halvtimes omvei. På den halvtimen får man nok rekkevidde fra en 22kW lader til å komme helt frem, og man har mange flere veivalg og stoppesteder å velge mellom. Dermed kan man spise et annet sted enn på Marché eller Max om man foretrekker det ;)

Er helt enig -   usentralt er vell her i forhold til SC og Chademo. Men samtidig ser jeg ikke vitsen med å spare disse kronene verken hjemme eller som dobbeltlader eller  å kjøpe adapter til Chademo.

Er vel i den situasjonen at jeg nedprioriterer ikke lade systemet til en elbil. Uten det fungerer jo bilen ikke optimalt. Andre står selvsagt fritt til å velge - men argumentene blir litt vanskelig å forstå når man sier at der vil jeg ikke kjøre. Eller der kjører jeg ikke. Det blir vell heller at der kjører jeg ikke fordi jeg ikke kan lade... Begrensninger heter det.

D.O

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 24. mars 2015, klokken 15:27
Sitat fra: D.O på tirsdag 24. mars 2015, klokken 15:02
Jeg kjører ca 25-30K i året (+ferie) og bruker bil både på jobb og fritid og må/ønsker å dra både til kyst og innland. Her er ingen Sc, og her kommer heller ingen Sc i all overskuelig fremtid.

Bor du i Finnmark? Med så mange lange kjøreturer så skjønner nesten ikke hvordan det er mulig og unngå SC?

Jeg bor i Bergen og jeg klarer ikke helt og se for meg noen lengre ruter herfra som jeg må ty til noen annen lading enn SC, kanskje 16A eller noe annet ved destinasjon i tillegg men ikke for selve turen..?

Dette innlegget var ment av den spørrende sorten, for meg så ser det ut som jeg er godt dekket uansett hvor jeg skulle finne på og dra..??
har 2km til sc, men den hjelper meg ikke noe. Skulle jeg benytte de neste er det gitt at jeg må sør eller nord langs E6. Og der er en del veier utenom E6. Bor nærmere Bergen enn Finnmark...
Sitat fra: kos på tirsdag 24. mars 2015, klokken 15:12
Sitat fra: D.O på tirsdag 24. mars 2015, klokken 15:02
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 24. mars 2015, klokken 14:33
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 24. mars 2015, klokken 14:29
Hvis man må stå å lade timevis på type 2 for å komme videre så står man der som en klovn i mine øyne.

Hadde det ikke vært for SC samt chademo som nød der jeg kjører hadde jeg aldri kjøpt bilen.

Helt enig SC er det som "redder" bilen i mine øyne visst man skal langt, rekker destinasjonen på en "tank" så kan man stå der over natten eller eventuelt til man skal videre. Når jeg kjører Oslo-Bergen så ønsker jeg ikke og stoppe noe særlig mer en en halv time..  :)
Type 2 mode 3 er det som redder bilen i mine øyne. Sc vil aldri kunne dekke ladebehov for min del, annet en langs hovedvei (E6) hvor jeg ferdes på langtur kanskje 10 ganger i året. Jeg kjører ca 25-30K i året (+ferie) og bruker bil både på jobb og fritid og må/ønsker å dra både til kyst og innland. Her er ingen Sc, og her kommer heller ingen Sc i all overskuelig fremtid. Og at en bedrift/butikk på ett tettsted eller øygruppe vil bruke 1 mill på en chademolader er lite trolig. I tillegg legger chademo begrensinger på lokasjon da tilgang på effekt må være høy. Derimot har de aller fleste som ønsker en lader, råd til å betale fra 20-50k for en komplett installasjon av type2 mode 3. Da kan jeg sponse den lokale resturanten, samtidig som jeg får 10-11mil pr time. Jeg kan fint dra til Namsskogan familiepark og kjøre hjem samme dag. Alternativet er å ikke dra eller måtte overnatte. Den lokale hotelleier vil aldri ha omsetning for å montere en chademolader, men nå tilbyr han gratis lading via type 2 :)
Jeg ønsker en bil jeg kan benytte helt fritt i det flotte distrikts Norge og ikke en "Oslo vogn" som kun kan lade på noen få sentralt plasserte ladere. :o
Tesla uten dobbeltlader er ett feilsteg uten like.


Slik jeg forstår deg ønsker du å kjøre å lade så hurtig som mulig der det er veier - og ikke bare der det er SC eller Chademo. Det er vel en fornuftig syn på bilhold -

Jeg har muligens samme syn - men jeg ønsker å ha alle lademuligheter - og mener at teslaen faktisk fortjener det.
Jepp, you got It!
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Lokführer

For veldig mange vil dobbeltlader være en marginal "just in case" trygghet. 
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Davidsv

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 24. mars 2015, klokken 15:07
Jeg vil tippe mange som valgte dobbeltlader istedet for feks lydanlegg, mest sannsynlig får mindre igjen for pengene, hvis man ikke bor på et veldig spesielt sted som nevnt over som har dårlig med chademo og sc.

Ser ikke hva bosted har med den diskusjonen å gjøre. Der man bor har man jo vanligvis ladenivået ganske greit hele tiden uansett. Det er på tur man trenger ladefart.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Dennis

Sitat fra: Davidsv på tirsdag 24. mars 2015, klokken 16:48
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 24. mars 2015, klokken 15:07
Jeg vil tippe mange som valgte dobbeltlader istedet for feks lydanlegg, mest sannsynlig får mindre igjen for pengene, hvis man ikke bor på et veldig spesielt sted som nevnt over som har dårlig med chademo og sc.

Ser ikke hva bosted har med den diskusjonen å gjøre. Der man bor har man jo vanligvis ladenivået ganske greit hele tiden uansett. Det er på tur man trenger ladefart.

Tenkte der man kjører til vanlig. Mange som som aldri kjører noe utafor der det er godt dekket med sc, eller i det minste chademo.
Så man må jo se på lademulighetene der man kjører feks til hytta osv om man trenger det eller fint klarer seg med bare sc eller om det er mer hensiktsmessig å kjøpe chademo adapter, eller begge deler.

tonl

En så dyr elbil som Tesla ønsker jeg å ha så mange lade muligheter som mulig. Prioriterte dobbelladet foran skinnseten. Nå tenker jeg ikke annenhåndsverdien, men at jeg har nytte av ladeløsningen. Spørmålet mitt er vil Tesla utvider kapasiteten på eksisterende SC i takt med når model 3 kommer om et par år?
Har opplevd et par ganger det har vært 2-3 stk i kø på Solli SC.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. mars 2015, klokken 16:04
Jeg har ladet på 22kW ihvertfall 13 steder. På 7 av de er det en CHAdeMO i nærheten, men på en tre-fire av de stedene er den veldig ofte opptatt.
Bare å stelle seg i kø. Blir sikkert ledig om en times tid (hvis den fortsatt virker og man klarer å betale) :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Sitat fra: tonl på tirsdag 24. mars 2015, klokken 17:21
En så dyr elbil som Tesla ønsker jeg å ha så mange lade muligheter som mulig. Prioriterte dobbelladet foran skinnseten. Nå tenker jeg ikke annenhåndsverdien, men at jeg har nytte av ladeløsningen. Spørmålet mitt er vil Tesla utvider kapasiteten på eksisterende SC i takt med når model 3 kommer om et par år?
Har opplevd et par ganger det har vært 2-3 stk i kø på Solli SC.

Får håpet at det blir flere - men det er helt sikkert at vi får flere Chademo og 22 AC ladere - de kommer til å teppe belegge Norge med disse ladestasjonene - bare det Nissan og Renault får til er hundrevis av ladepunkt.

Tesla er her i super klassen med muligheter for lading fra 5 amp på schuko til 22 AC til 50 kw Chademo og opp til SC. Ingen bil i Norge i verden kan lade slik som Tesla.  Så vi med Tesla vil få et kjempesystem for lading der de andre kun må velge mellom sakte på schuko eller AC semihurtig eller 50 DC stort sett en av delene. Tesla alt.

Disse mulighetene ønsker jeg å "kunne" bruke om jeg vil. det er det som er så fint med tesla lang rekkevidde og alle mulige ladeløsninger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA