Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trenger hjelp i diskusjon

Startet av Tesla-man, mandag 23. mars 2015, klokken 19:02

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: D.O på tirsdag 03. mars 2015, klokken 15:06
Du spurte Laumb, og Laumb har vanlig type 2 mode 3. Ingen har sett laderen til Tesla ( i Norge) og spesifikasjonene på den som kommer om 2 tesla uker er vel relativt usikre. Hvis den baserer seg på enfase kan du bare glemme å få denne montert.

Det var denne jeg så på http://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/ms_hpwc_installation_guide.pdf

bb

Nå har jeg forhørt meg med en i Tesla som ikke er en vanlig kundebehandler. Vedkommende bekrefter at dobbeltlader er fjernet fra konfiguratoren. Årsaken er at det skal være enklere for kunder å bestille en Tesla. Skal man ha dobbeltlader må dette ettermonteres. Prisen på ettermontering forventes å gå ned om ikke lenge.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Spinner

Sitat fra: laumb på tirsdag 03. mars 2015, klokken 14:08
Ser ikke problemet? Har 2 stk 22kW ladestasjoner på husveggen jeg...
Samme her. Har 400V 63A hovedsikring. At de fleste ikke har det, betyr ikke at ingen har det... ::)

Tuxedo

Sitat fra: bb på tirsdag 03. mars 2015, klokken 15:49
Nå har jeg forhørt meg med en i Tesla som ikke er en vanlig kundebehandler. Vedkommende bekrefter at dobbeltlader er fjernet fra konfiguratoren. Årsaken er at det skal være enklere for kunder å bestille en Tesla. Skal man ha dobbeltlader må dette ettermonteres. Prisen på ettermontering forventes å gå ned om ikke lenge.
Da foreslår jeg at de gjør det skikkelig enkelt og fjerner alle valgmuligheter  ;D  Som Henry Ford sa om Model T:  Den kan fås i alle farger, så lenge det er sort.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

cirys1

Sitat fra: Sbr på tirsdag 03. mars 2015, klokken 16:08
Samme her. Har 400V 63A hovedsikring. At de fleste ikke har det, betyr ikke at ingen har det... ::)
Ingenting unikt med 400V 63 A, kan fremdeles ikke benytte deg av Tesla laderen som jeg snakket om

http://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/ms_hpwc_installation_guide.pdf

Car-El

Hehe! Syndes æ ser den nye bilkonfiguratoren til Tesla.

Skal du ha en Tesla Model S: JA ( )   NEI ( )
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

cirys1

Sitat fra: Car-El på tirsdag 03. mars 2015, klokken 17:28
Hehe! Syndes æ ser den nye bilkonfiguratoren til Tesla.

Skal du ha en Tesla Model S: JA ( )   NEI ( )
Ja(x) LOL

Davidsv

Håper vi som har bestilt dobbeltlader får det ved levering..
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

JørundG

Jeg har 80 amp en fas 230v trukket klart til HPWC på P-plass.
Ikke alle elverk/kraftlag tillater dette men det gikk greit for meg. (Måtte trekke ny forsyning inn til huset da det ellers kunne bli kapasitetsproblem)

_Christian

#129
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 03. mars 2015, klokken 15:01
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. mars 2015, klokken 14:54
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 03. mars 2015, klokken 14:53
Sitat fra: D.O på tirsdag 03. mars 2015, klokken 14:34
nei.. de krever 32A pr boks og de færreste har lavere en 40A overlastvern til boligen. Har også saltolader hjemme, men riktignok bare 1 stk

Sorry jeg skjønner det ikke.. ???

32 A inn i boksen og 22.000W ut hvilken magi snakker vi om her??
400V 32A trefas?

400*32*1,73 blir........

Det står ikke som valg i installasjonsmanualen
"230V AC single-phase: LINE, NEUTRAL, and EARTH."

For dette står det videre at du må ha en 80 A sikring som gir deg maks 18kW..  :)

edit: Jeg kan ikke se at boksen er konstruert for 3-fas i det hele tatt.. ???

Den ladestasjonen som du refererer til er kun forbeholdt det amerikanske markede hvor de ikke har 400V 3fas.
De kaller den for høyspenningskontakt for der er 230V 1fas(2 faseledere og jord) høyspenning. De har normalt kun 110-120V som vanligste spenning. Det er heller ikke mulig å koble til en amerikansk HPWC til en europeisk bil da ladeinntaket er utformet forskjellig.

63A, 400V, 3-fas vil gi en effekt på ca 44kw. Så ved en 22kw ladestasjon til europeiske Tesla'er trenger man en 32A 400V 3fas.


cirys1

Sitat fra: _Christian på tirsdag 03. mars 2015, klokken 19:17
Den ladestasjonen som du refererer til er kun forbeholdt det amerikanske markede hvor de ikke har 400V 3fas.

Engang til jeg refererte til denne http://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/ms_hpwc_installation_guide.pdf

Og visst du blar til side 2 så er denne også ment for det europeiske markedet, de har ihvertfall tatt seg tid med instruksjoner til både 110V og 230V (230V ABOVE GROUND (common in Europe, Asia, and Australia)) enfas med alle innstillinger..  ;)

Tuxedo

#131
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 03. mars 2015, klokken 19:27
Sitat fra: _Christian på tirsdag 03. mars 2015, klokken 19:17
Den ladestasjonen som du refererer til er kun forbeholdt det amerikanske markede hvor de ikke har 400V 3fas.

Engang til jeg refererte til denne http://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/ms_hpwc_installation_guide.pdf

Og visst du blar til side 2 så er denne også ment for det europeiske markedet, de har ihvertfall tatt seg tid med instruksjoner til både 110V og 230V (230V ABOVE GROUND (common in Europe, Asia, and Australia)) enfas med alle innstillinger..  ;)
De har ennå ikke laget en versjon for det Europeiske markedet (den vil bla trenge en Type 2 plugg inn i bilen).  Årsaken er at Europa (utenom Norge) bruker 400V TN-nett, som gir 11 kW lading bare ved å installere rød kontakt, uten noe tilleggsutstyr.  Det holder i bøttevis for de aller fleste.  Etterspørselen etter en europeisk versjon vil være tilnærmet null. (Nordmenn kan kjøpe tredjeparts Type 2 bokser).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

cirys1

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 03. mars 2015, klokken 19:41
De har ennå ikke laget en versjon for det Europeiske markedet (den vil bla trenge en Type 2 plugg inn i bilen).  Årsaken er at Europa (utenom Norge) bruker 400V TN-nett, som gir 11 kW lading bare ved å installere rød kontakt, uten noe tilleggsutstyr.  Det holder i bøttevis for de aller fleste.  Etterspørselen etter en europeisk versjon vil være tilnærmet null. (Nordmenn kan kjøpe tredjeparts Type 2 bokser).

Endelig en "kjøpbar" forklaring...  8)

Car-El

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 03. mars 2015, klokken 19:41
(Nordmenn kan kjøpe tredjeparts Type 2 bokser).

MEN... De boksene er jo ikke like tøffe som Tesla sin!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Car-El

Skulle det være noe problem å lage en EUropeisk versjon av en HPWC. Det e jo bare å ta innmaten, om så av en Salto-boks, og sette på et deksel med Tesla-logo og Type2-plugg med knapp som åpner ladeluken.

Det er enkelte her på forumet som har kunnskap nok til å lage slike Mode3-ladebokser. Æ tør ikke å gjøre det. 22kW har æ høy(spennings) respekt for.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA