Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trenger hjelp i diskusjon

Startet av Tesla-man, mandag 23. mars 2015, klokken 19:02

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. mars 2015, klokken 13:12
Sitat fra: OleJA på mandag 02. mars 2015, klokken 12:59
Laderen er nok noe som Tesla lenge har ønsket å gjøre noe med:
- Bilen ble i utgangspunktet levert med 40A enfase ladere (10kW).
- For det europeisk markedet ble Tesla nødt til å hasteutvikle 3-fase lader på 3x16A (11Kw)
   (Med de 3 fasene parallel koblet, og en tilstrekkelig dimensjonert 0-leder, kunne samme laderen vært brukt i US biler)
- Med EU laderen ble det gjort en tabbe som medførte at biler levert det første halvåret ble begrenset til 13A lading, og etterhvert måtte oppgradere 'Hardware junction box'.
- Relativt mange velger dobbeltlader, og installasjon av denne har potensiale til å skape flaskehalser i produksjonslinja - De ønsker nok en identisk konfig på alle bilene som produseres
- I USA, og etterhvert EU, (Q2, 2015) vil Tesla i sammarbeid med Hotel ol. tilby 'destination charging' der dobbeltlader er en stor fordel.

Alt dette tilsier at et redesign av laderen, gjerne i en enhet som kan brukes både i USA og EU nok er ønskelig. Som andre har vært inne på, så blir jeg ikke overrasket om 22kW, (43kw) nå blir standard.

Interessant betraktning.Men ideelt sett burde løsningen da være klar før gammelt opplegg tas bort.
Nå har jo Tesla lang tradisjon med å komme med ny hardware i bilene uten at det annonseres på forhånd. Kommer i farten på rattvarme, autopilot sensorer og innfellbare speil. Så det er slettes ikke umulig at en evt ny lader allerede er tilgjengelig for biler som kan spec'es nå.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

PCS

Sitat fra: BMW850 på mandag 02. mars 2015, klokken 12:05
Er dette noe nytt? Eller har det alltid vært sånn... har flere ganger vært oppe spørsmål om man med luftdempere kan justere stivhet i tillegg til høyde. Her står det jo vitterlig automatisk justering av stivhet:

Dette er OT i denne tråden, men dette har jo hvert diskutert tidligere og det vil i såfall tilsi adaptiv luftfjæring.
Om dette allerede er levert på de nye P85D og evt. lenger tilbake, er det noen som vet dette, evt. hvordan man får bekreftet det?

cra

Sitat fra: HKS på mandag 02. mars 2015, klokken 13:00
Sitat fra: Jimpec på mandag 02. mars 2015, klokken 12:54
Prisen på ettermontering reduseres med ca 50%. (Sa Tesla).
Fornuftig trekk av dem. Selv om det ikke gagner alle da. Enklere prosess i produksjon er mer penger i posen.
Da blir prisen 18.000
Det er kraftig oppgang fra rundt 10.000 som det kostet før det ble fjernet.

Nå blander du sammen tilvalg ved bestilling (10.000kr) og ettermontering (18.000kr)? :)

Men hvis ettermontering er eneste måte å få dobbeltlader på så har du selvsagt rett.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HKS

Sitat fra: cra på mandag 02. mars 2015, klokken 16:35
Sitat fra: HKS på mandag 02. mars 2015, klokken 13:00
Sitat fra: Jimpec på mandag 02. mars 2015, klokken 12:54
Prisen på ettermontering reduseres med ca 50%. (Sa Tesla).
Fornuftig trekk av dem. Selv om det ikke gagner alle da. Enklere prosess i produksjon er mer penger i posen.
Da blir prisen 18.000
Det er kraftig oppgang fra rundt 10.000 som det kostet før det ble fjernet.

Nå blander du sammen tilvalg ved bestilling (10.000kr) og ettermontering (18.000kr)? :)

Men hvis ettermontering er eneste måte å få dobbeltlader på så har du selvsagt rett.
Ja, er det jeg mente.
Tolker det slik fra svar tidligere i denne tråden at det nå ikke er mulig å få bestilt bilen fra Tesla med dobbeltlader, og at dette må ettermonteres. Prisen vil da bli halvparten av hva det har kostet tidligere, altså 18.000.
Tesla Model S 90D

Dennis

Er vel bekreftet nå at årsaken til at dobbelader er borte er for å gjøre bestilling enklere. Dobbeltlader, vegglader, adapter osv er derfor nå flyttet til tilbehør siden. Prisen for montering av dobbeltlader har gått ned til $2000 i Usa.

fredag

Hvis dobbeltlader nå må ettermonteres, så blir de nok glade på Tesla-verkstedet i Oslo. Akkurat som de ikke hadde nok å gjøre der fra før, og en viss ventetid.

Er man heldig, så får man vel audiens på verkstedet 4 mnd etter at man har fått bilen. Ettermontering av dobbeltlader er vel neppe noe de kan prioritere veldig høyt på verkstedet i forhold til andre ting.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

flux


D.O

Lurer på hva som skjer med de som er i bestilling? Min er snart klar for å hentes og jeg hadde ikke akseptert at bilen kom uten dobbeltlader.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Også_Øyvind_H

De som har bestilt det får det nok helt sikkert - enten fra fabrikk eller som ettermontering. Etter 2 uker. Ca.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

fredag

Sitat fra: flux på mandag 02. mars 2015, klokken 18:54
Hva mener Tesla med "HØYSPENNINGSLADING (KOMMER I MIDTEN AV 2015)" ?

http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/highpower

Mulighet for å lade rett fra høyspentmastene?



Seriøst, Tesla burde vite forskjell på høy spenning og stor effekt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Martinius

Hvis dobbeltladeren på min 85D som kommer sent i mars må bli ettermontert, tror jeg at jeg krever pengene for denne tilbake. Å vente x antall tesla uker på en verkstedtime på en ny bil kjenner jeg er rimelig uaktuelt.

petersv

Sitat fra: Toosleezaay på mandag 02. mars 2015, klokken 19:22
Hvis dobbeltladeren på min 85D som kommer sent i mars må bli ettermontert, tror jeg at jeg krever pengene for denne tilbake. Å vente x antall tesla uker på en verkstedtime på en ny bil kjenner jeg er rimelig uaktuelt.

Det tror jeg ikke blir noe problem, de refunderer nok gledelig siden de nå har tatt dette valget bort.

Epleskreller

Jeg fikk beskjed om at min kommer med dobbeltlader u august.  Jeg regner med at den monteres i Norge for utlevering.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Havebigfun

Jeg laget en avstemmning som fortsatt er aktuellt og som man fortsatt kan stemme på ;)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18570.msg302918.html#msg302918

MadsKB

Jeg bestilte en S85D i Oktober med levering Mai.

Ble noen dager etter bestilling oppringt fra Tesla om at hvis jeg droppet dobbeltladeren kunne jeg få bilen levert i Mars... Og det ble til det :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA