Dobbeltlader borte som valg

Startet av Tesla-man, mandag 02. mars 2015, klokken 10:14

« forrige - neste »

toppi

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. mars 2015, klokken 12:12
Må enten være feil på siden, eller så har dobbeltlader blitt standard?
Ville være merkelig å standardisere på noe mindretallet velger, eller ta bort et alternativ de fleste kjøper?
Eller kanskje de tenker at CHAdeMO er veien å gå for semi-hurtig lading?

Sitat fra: tonl på mandag 02. mars 2015, klokken 10:41
Hvis de fjerner dobbeltlader bør kapasiteten (antall lader plass) til SC økes. Eks SC på Sollie den ligger på en av hovedveien ut/inn av Norge. Antall laderplasser der er bare kun 6. Og når "folke" versjon model 3 kommer, blir det kø der.
Å fokusere på SC illustrerer bare at man henger igjen i fossilt tankemønster. Dvs. at man må stoppe utelukkende for å lade.
Jeg ønsker ikke å kaste bort tid på en SC dersom bilen kan lade seg mens jeg gjør andre ting.

Hvor har du det ifra at flertallet i verden ønsker dobbeltlader?
Som sagt har Musk sagt at dersom etterspørselen etter et tilvagt detter under 10 % så tar de det bort.
Tipper vi er der nå.

Og selvølgelig kan du lade mens du gjør andre ting - selv om du ikke har dobbeltlader.

Det kommer uansett ikke til å poppe opp 22kW ladestasjoner på destinasjoner.

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Øyvind.h

Sitat fra: toppi på mandag 02. mars 2015, klokken 13:47
De to undersøkelsene jeg har sett her i Norge.
Hvordan det ligger an globalt vet jeg ikke, men det jeg har sett i Norge viser at flertallet velger dobbeltlader.

For moroskyld - her er den ene kilden. Den andre tror jeg var google-ark, eller mulig det var ytterligere en spørreundersøkelse her på forumet?

Av 264 svar har 151 valgt dobbeltlader.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7927.msg91451.html#msg91451
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cirys1

De har nå fjernet noe og lagt til noe, Next gen seter på S85D er nå et veldig pluss ihvertfall.. :)

Dennis

Spent på hvor lang tid det tar før vi ser annonser på finn hvor det står. "Med dobbeltlader, ikke mulig å få lengre og et must for å lade utenom supercharger" :P
Nevner nok neppe at ettermontering har gått ned med 50% da eller at ingenting enda faktisk er bekreftet ::)

Var samme greiene rundt det med next gen baksetene på annonser for P85D. Da kom det flere annonser som skrev at denne måtte man kjøpe for den hadde next gen seter bak. Selv om ingenting var bekreftet og endte med at det var mulig likevel.

tonl

Selv liker jeg å ha fleksibilitet når det gjelder lading. Har bestilt dobbellader på bil nr 2. Venter på Chademo adapter.

Hyperstress

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. mars 2015, klokken 13:50
Hvordan det ligger an globalt vet jeg ikke, men det jeg har sett i Norge viser at flertallet velger dobbeltlader.

For moroskyld - her er den ene kilden. Den andre tror jeg var google-ark, eller mulig det var ytterligere en spørreundersøkelse her på forumet?

Avstemmingen er to år gammel og ikke særlig relevant lenger egentlig. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

mgarm

En ting er hvor mange som har kjøpt dobbeltlader har brukt det den......

Øyvind.h

Sitat fra: Hyperstress på mandag 02. mars 2015, klokken 14:10

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. mars 2015, klokken 13:50

Avstemmingen er to år gammel og ikke særlig relevant lenger egentlig. :)
Neivel. Men det er eneste kilden jeg fant på sparket (kan sikkert finne nyere statistikk andre steder), og det er jo ganske mange som har svart. Nesten 5% av alle Tesla-eiere i Norge.

Oktober -13 (i tråden), dvs for 16 måneder siden var det 253 avgitte svar, hvorav 145 hadde valgt dobbeltlader. 16 måneder senere har det kommet inn 11 nye svar, hvorav 6 har valgt dobbeltlader.
Ganske stabilt?

Men basert på hva jeg har lest Tesla-selgere si til kunder om dobbeltlader skulle det ikke forundre meg om andelen med dobbeltlader har falt, for selgerne har ikke evnet å forklare hva dobbeltladeren kan benyttes til.

For øvrig leste jeg en tid tilbake en spørreundersøkelse på TMC hvor folk ble bedt om å svare på hva de angret på at de ikke bestilte. Da var dobbeltlader gjengangeren.

Men jeg ser at et billig CHAdeMO adapter kan være en løsning nå som det faktisk har vist seg å eksistere :)

Sitat fra: mgarm på mandag 02. mars 2015, klokken 14:13
En ting er hvor mange som har kjøpt dobbeltlader har brukt det den......
Tja. Eldste Model S i Norge er vel bare 1,5 år. Så fortsatt ganske mange år å fordele bruken på :)
Det er jo der mange tabber seg ut. De ser ikke bruksområdene før de plutselig oppstår.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dennis

De som har kjøpt dobbeltader kommer til å forsvare det, og si hvor flott og ofte man trenger det. Men de som ikke har kjøpt kommer til å forsvare at de ikke tok med det og si at de aldri har hatt bruk for eller vil trenge det :)

Så beste er å se på sitt egent bruk og ta en avgjørelse på om man trenger eller ikke. Selv droppet jeg dobbeltlader og valgte noe annet som jeg har bruk for hver dag mot noe jeg kanskje ville savnet 2-3 ganger i året med mitt bruk. Men for andre vil dobbeltlader være viktig ekstrautstyr som de bruker ofte :)

cirys1

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 02. mars 2015, klokken 13:59
Var samme greiene rundt det med next gen baksetene på annonser for P85D. Da kom det flere annonser som skrev at denne måtte man kjøpe for den hadde next gen seter bak. Selv om ingenting var bekreftet og endte med at det var mulig likevel.

Har tilvalget med Next gen seter vært mulig før på S85D? Jeg har sett mye på de sidene og ikke før idag har jeg fått det valget, det er ihvertfall et kjempepluss i mine øyne, man burde jo ikke sitte dårligere i en litt billigere bil når tilvalget koster like mye i begge.

Trond.Strom

Det beste med at tilvalget er borte er at Teslakunder slipper å ta stilling til det, samt at det legger dobbeltlader eller ikke diskusjonen død

Dennis

Sitat fra: cirys1 på mandag 02. mars 2015, klokken 14:25
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 02. mars 2015, klokken 13:59

Har tilvalget med Next gen seter vært mulig før på S85D? Jeg har sett mye på de sidene og ikke før idag har jeg fått det valget, det er ihvertfall et kjempepluss i mine øyne, man burde jo ikke sitte dårligere i en litt billigere bil når tilvalget koster like mye i begge.

Nei var ikke mulig før, er en annen tråd om det hvor det diskuteres :)

serenejet

Jeg tror uansett Tesla har en del bedre data på hvor mange som har både kjøpt og brukt dobbeltlader enn det man finner ut av ved en uformell undersøkelse her inne. Som i "de har fulle data på alt".
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

Øyvind.h

Sitat fra: kvasbo på mandag 02. mars 2015, klokken 14:46
Jeg tror uansett Tesla har en del bedre data på hvor mange som har både kjøpt og brukt dobbeltlader enn det man finner ut av ved en uformell undersøkelse her inne. Som i "de har fulle data på alt".
Det har de helt sikkert.
Kanskje fortjenesten per lader var alt for lav sammenlignet med hva de får igjen i økt produksjonshastighet uten dobbeltlader-valget?
Kanskje de ikke klarer produsere laderne i høyt nok tempo til å supplere både S, X og SC?
Kanskje løsningen ikke holder god nok kvalitet?
Kanskje det kommer nye onboard ladere som er langt bedre?

Det er jo helt sikkert en grunn til at de har valgt å kutte den for øyeblikket. Kanskje får vi aldri vite hvorfor.
VW ID4 GTX 2023

HåkonE

Sitat fra: kvasbo på mandag 02. mars 2015, klokken 14:46

Hvis det er tilfellet, så ser de nok at den neppe blir brukt så mye. Og at det kompliserer produksjonslinjen, skaper mer usikkerhet rundt lading (har stått mye om dette i Kina) og potensielt fordyrer bilen fordi mange som blir fortalt at de "må" ha det.

Jeg bestilte dobbeltlader, og ville ikke endret det uansett. Ikke på en så dyr bil jeg planlegger å bruke på en del langturer. Man får jo lakkvalg som kostet nesten like mye som dobbeltladeren.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA