Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av nien, lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Gliderman på mandag 18. august 2014, klokken 06:29
Tenk også på at i USA leveres alle elbiler,  med unntak av Tesla, med Chademo.

Nope.

I USA leveres BMW/VW med CCS hurtiglading som Type1Combo mot Type2Combo her i landet. I japan derimot har bl.a i3 CHAdeMO bak det vanlige ladelokket, men da er det ikke plass til AC-kontakten så den er som en Type1 kontakt i "frunken"

Sitat
Chademo blir ikke borte.

Det er jeg derimot helt enig i.

BadaBing

Er det bare chademo, og ikke combo-kontaktene, som er problematiske/defekte?

emil

Sitat fra: BadaBing på mandag 18. august 2014, klokken 08:49
Er det bare chademo, og ikke combo-kontaktene, som er problematiske/defekte?

Problemene har ingenting direkte med CHAdeMO kontakten å gjøre (selv om enkelte synes den er litt vanskelig å koble til) men er mer relatert til feil på hardware/software i selve laderen.

Rav4_EV

Nyere chademo koblinger er mye mer brukervennlige enn før.
Ladet i Drammen-Marienlyst på lørdag. Bare å dytte den inn. Trykke på knappen for å frigjøre.
De gamle er derimot helt håpløse. Med et håndtak du må presse ned på undersiden for å løse ut og klemme inn for å koble til blir det motsatt av hva folk forventer.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

goggo

#229
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 18. august 2014, klokken 09:01
Nyere chademo koblinger er mye mer brukervennlige enn før.
Ladet i Drammen-Marienlyst på lørdag. Bare å dytte den inn. Trykke på knappen for å frigjøre.
De gamle er derimot helt håpløse. Med et håndtak du må presse ned på undersiden for å løse ut og klemme inn for å koble til blir det motsatt av hva folk forventer.

Endelig en som er enig med meg :)
De fleste laderne her på Østlandsområdet ser ut til å ha den gamle typen. Har lært meg å bruke den nå, men den er neimen ikke lett å forstå for førstegangsbrukere.
Håper at de etter hvert bytter ut den gamle typen med nye, slik de gjør i Blink ladenettverket i USA nå.

EDIT: Og gratulerer med ny jobb  8)

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Thomas Parsli

De nye laderene til Fortum ser ut til å ha nye koblinger, ladet i Sandvika på lørdag og ble forundret over hvor enkelt man kan gjøre det.

Den gamle typen sliter jeg med hver eneste gang -og det er ikke fordi jeg er spesielt klønete...

Siden det er solgt 10-15 ganger så mange biler med Chademo som Combo i Norge, blir det tullete å snakke om at Chademo "forsvinner". Jeg ser heller ikke for meg at 2016-modellen av Leaf får Combo (da må alle forhandlerene oppgradere laderene), så jeg tror vi skal leve med Chademo en ti års tid ihvertfall!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

smaug01

På en annen side, hvis CCS er framtiden er det bare tull å kødde med chademo enda mange år. Kan umulig være så vanskelig å bygge om fra chademo til CCS med litt software endring. CCS er vel mye simplere enn chademo så den veien går vel greit å få til, kanskje verre andre veien. Jeg gir egentlig blaffen i hva som er "best/tryggest", bare de blir enig om en standard som alle kan bruke.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: smaug01 på mandag 18. august 2014, klokken 16:31
På en annen side, hvis CCS er framtiden er det bare tull å kødde med chademo enda mange år. Kan umulig være så vanskelig å bygge om fra chademo til CCS med litt software endring. CCS er vel mye simplere enn chademo så den veien går vel greit å få til, kanskje verre andre veien. Jeg gir egentlig blaffen i hva som er "best/tryggest", bare de blir enig om en standard som alle kan bruke.

En kabel ekstra på laderen er jo ikke den store kostnaden, så hvorfor ikke støtte begge deler? Blir jo nesten som å ha diesel og bensin fra samme pumpe på bensinstasjonen, du tar den som passer din bil. Eneste forskjellen er at man faktisk kan få til å fylle med begge standardene samtidig hvis laderen er litt oppegående og kan fordele effekten mellom de som lader.

Rio

CSS er maks 86 kW, CHAdeMO er maks 62,5 kW.

CSS er nok også billigere, for jeg tipper CHAdeMO-konnektoren koster en del tusen kroner.
Det er signifikant for en semihurtiglader som koster under kr 40000,-.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

CHAdeMO pistolen er laget for å kunne levere 100kW(200A@500V) men standarden er satt såpass lavt som den er pga kostnader vs behov(iflg Nissan/chademo).

Jo det er litt som å ha bensin og diesel bortsett fra at vi har ikke bensin og diesel, vi har bensin og bensin bare at den ene har en trekant tut og den andre har en firkanttut.
http://insideevs.com/dc-quick-charging-battle-just-beginning-chademo-vs-sae-combo-vs-tesla-supercharger/

De to standardene snakker jo på forskjellig måte med batteriet/BMS så det er klart at en standard er noe alle hadde tjent på.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

el-snorre

Chademo er vel strengt tatt ikke en standard, men mer en type. Hver bil har sin måte å snakke med laderen på. Det er det samme med Combo/CCS. BMW og VW har etter det jeg har forstått litt ulike protokoller innenfor det som skal bli en standard.
Nissan har forøvrig planer om øke effekten, lik at de har planer om høyere energitetthet i batteriet. En av mulighetene de ser på på batterisiden er rettning "3D lagring" for lettere batteri og høyere tetthet.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

el-snorre

Nissan er veldig klar over problemet med laderne. Problemet ligger vel mer i Nissan Japan enn Nissan Europa. Dette problemet toppes nok av at det er ferie i Europa nå. Problemer med å få tak i rett person i Europa i slle fall.
Ikke at jeg forstår at det skal ta så lang tid å få noen deler på plass når man kan fly jorden rundt på x-timer. Ingen av delene er så stor at det må sendes med båt, om det er det de gjør.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Rav4_EV

SitatJo det er litt som å ha bensin og diesel bortsett fra at vi har ikke bensin og diesel, vi har bensin og bensin bare at den ene har en trekant tut og den andre har en firkanttut.

Bare å gjøre som Tesla. Sette DC ladningen inn i Type 2 kontakten.
Da trenger du hverken Chademo eller Combo. ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

el-snorre

Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

emil

Sitat fra: el-snorre på torsdag 21. august 2014, klokken 14:03
http://www.hurtigladekartet.no er nå oppdatert (gule nåler) med nye tilsagn fra Transnova.

GrønnKontakt på Brokelandsheia og Statoil Telemarksporten + Grelland (nordover) høres veldig bra ut. Så er det bare å håpe at de ikke bruker like lang tid som Ishavsveien på å bygge ut

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA