Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av nien, lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26

« forrige - neste »

Råde

Jeg er enig i at det viktigste er å kunne lade i hverdagen og selvfølgelig også at elbilen skal være oppnåelig å anskaffe.

Denne diskusjonen er ganske parallell med hybrid-diskusjonen vi har hatt, hvor mange mener at man skal la være å satse på disse også, for da undergraver man utviklingen av ren elektrisk transport og også utbyggingen av en (hurtig)lade-infrastruktur.

Etter min mening er det mangelen på utvikling av en adekvat lade-infrastruktur som setter begrensningene for utvikling av elektrifisert transport. Jeg er en vanlig mann. Ganske A4. Og jeg vil ikke kvitte meg med fossilen, fordi jeg ikke vil påføre meg selv en masse bekymringer på langtur. Mange faktorer bidrar til det, som andre kanskje fnyser av. Men det er altså mange A4'er som meg.

Hvis man ikke tror lading er noe problem på tur, eller synes at en liten omvei her eller der ikke gjør noe eller kanskje 8 timers sneglelading et sted er helt topp, anbefaler jeg Tesla-reiseberetningene som en øyenåpner.

Jeg er enig med andre i tråden. Dette (hurtigladere) må fungere, være der og kunne brukes som alt annet (også den blinkende lekebilen på kjøpesenteret): MED BETALINGSKORT.
e-Golf | X75D

Rio

Sitat fra: Kent på torsdag 07. august 2014, klokken 20:45
Sitat fra: Rio på torsdag 07. august 2014, klokken 20:14
Sitat fra: haakonl på torsdag 07. august 2014, klokken 11:24
men så feiler det absolutt viktigste -> tilgangen på rask lading.

Med mindre du har tenkt å basere deg på hurtiglading hver dag, vil jeg påstå at god og sikker tilgang til normallading (utenfor leiligheter og nær arbeidsplasser) faktisk er mye viktigere, for det er det man trenger hver dag.
Det aller viktigste er vel tilgang på elbiler :p

Men dette er jo ting man man gjøre noe med selv, er vanligvis ikke nødvendig med hjelp fra transnova og elbilforeningen for å installere stikk hjemme og på jobb.

De av oss som ikke bor på gateplan, men kanskje i f. eks. 6. etasje, blir da begrenset til Buddy, ettersom det er omtrent de eneste som passer inn i heisen, og som kan stå i et hjørne av soverommet til lading. ;)

Jeg skulle gjerne sett at alle nye gatelamper (hvor det var parkering foran) kom med uttak for lading av elbil. Det bør bli standard at parkeringsplasser får lademulighet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: haakonl på torsdag 07. august 2014, klokken 11:24
Jeg er SUPERfornøyd med bilen min og skulle ønske jeg kunne bruke den som en
vanlig bil uten å være redd for å bli stående ladefast.
En Nissan Leaf Tekna

Sitat fra: haakonl på torsdag 07. august 2014, klokken 11:24
For Elon har forstått at dersom elbilen skal ha livets rett så må tilgang på hurtiglading være enkel og sikker.
Ja, men hvorfor har ikke NISSAN forstått det samme?? Burde du ikke heller skyte på dem du har kjøpt bilen av ?

Sitat fra: haakonl på torsdag 07. august 2014, klokken 11:24
Elbilforeningen som skaffer seg masse nye medlemmer ved å spre en haug med glorifisert elbilpropaganda til mediene, men så feiler det absolutt viktigste -> tilgangen på rask lading.
Jeg tror ikke du som tilsynelatende har vært elbilist i bare noen få måneder vet hva elbilforeningen har hatt å si for den ladeinfrastrukturen som faktisk finnes idag, og elbilgodene generelt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rio

Sitat fra: Råde på torsdag 07. august 2014, klokken 21:02
Jeg er enig i at det viktigste er å kunne lade i hverdagen og selvfølgelig også at elbilen skal være oppnåelig å anskaffe.

Denne diskusjonen er ganske parallell med hybrid-diskusjonen vi har hatt, hvor mange mener at man skal la være å satse på disse også, for da undergraver man utviklingen av ren elektrisk transport og også utbyggingen av en (hurtig)lade-infrastruktur.

Etter min mening er det mangelen på utvikling av en adekvat lade-infrastruktur som setter begrensningene for utvikling av elektrifisert transport. Jeg er en vanlig mann. Ganske A4. Og jeg vil ikke kvitte meg med fossilen, fordi jeg ikke vil påføre meg selv en masse bekymringer på langtur. Mange faktorer bidrar til det, som andre kanskje fnyser av. Men det er altså mange A4'er som meg.

Hvis man ikke tror lading er noe problem på tur, eller synes at en liten omvei her eller der ikke gjør noe eller kanskje 8 timers sneglelading et sted er helt topp, anbefaler jeg Tesla-reiseberetningene som en øyenåpner.

Jeg er enig med andre i tråden. Dette (hurtigladere) må fungere, være der og kunne brukes som alt annet (også den blinkende lekebilen på kjøpesenteret): MED BETALINGSKORT.

Men ingen kjøper en elbil for å dra på langturer! Ja, det er viktig å kunne, men det er ikke derfor folk kjøper.

Folk kjøper elbil for å bruke den i hverdagen. For å kunne pendle til jobb, handle, gjøre alt det du gjør hver dag. Hvis du ikke har lademulighet i hverdagen, blir det intet kjøp. Verken som bil nr 1 eller bil nr 2.

Vi ønsker at så mange km som mulig skal foregå utslippsfritt. For at folk skal velge elbil hvis de kjører fra Moss til Oslo (og tilsvarende andre steder) så MÅ de være 99% sikre på at de finner en ladeplass også om vinteren. Hvis ikke, blir det fossil, med mindre de har råd til Tesla.

Parkeringsplasser for elbilpendlere er derfor viktig. Tilsvarende for beboere i områder med leiligheter - man må kunne lade nær leiligheten - hvis ikke blir det ingen elbil.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Elmo på torsdag 07. august 2014, klokken 21:28

Jeg tror ikke du som tilsynelatende har vært elbilist i bare noen få måneder vet hva elbilforeningen har hatt å si for den ladeinfrastrukturen som faktisk finnes idag, og elbilgodene generelt.


Meget godt poengtert, Elmo!

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Råde

Sitat fra: Rio på torsdag 07. august 2014, klokken 21:30
Sitat fra: Elmo på torsdag 07. august 2014, klokken 21:28

Jeg tror ikke du som tilsynelatende har vært elbilist i bare noen få måneder vet hva elbilforeningen har hatt å si for den ladeinfrastrukturen som faktisk finnes idag, og elbilgodene generelt.


Meget godt poengtert, Elmo!

Nei, det er nok riktig. Men han peker på noen meget gode poenger.

Har man vært elbilist i flere år, er man kanskje mer tilbøyelig til å være en større idealist.

Har man først begynt å tenke på elbil i de siste månedene er man kanskje mer "vanlig". Og for å få folk med, skal man gjøre elbilen mer spiselig for "vanlige" mennesker. Det har produsentene begynt med. Nå mangler altså infrastrukturen.

Hva som er gjort i fortiden endrer ikke på at det er utfordringer i nåtiden. Man kan heller si at det som ikke er gjort i fortiden har hatt betydning for, for eksempel, et ganske rotete system med abonnementer og sms'er.

Vær heller LYDHØRE, folkens, for nye stemmer. Tonen i nevnte innlegg var krass, men innholdet var relevant.
e-Golf | X75D

Rio

Jeg er selvsagt enig i at innholdet er relevant, men det berettiger ikke at man kjefter på nettopp de som i stor grad har slåss (ofte uten betaling og på frivillig basis) for å få kollektivfeltfritak, gratis parkering, tusenvis av normalladepunkter, og alle de andre godene.

Alle forstår jo at ladeinfrastrukturen må bli bedre, og haakonl er mer enn velkommen til å legge inn timene som kreves for å gjøre lobbying og alt det andre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

el-snorre

Sitat fra: haakonl på torsdag 07. august 2014, klokken 10:01
Det løser jo ikke problemets kjerne overhodet at dere er "utålmodige". Skjønner dere ikke at det må etableres en langsiktig plan for utbygging, drift og vedlikehold? Et lappverk av tilfeldig utbygging totalt uten redundans med uprofesjonelle driftere tjener IKKE elbilsaken. Et virvar av betalingsløsninger og prismodeller tjener IKKE elbilsaken.

Det virker som dere kun fokuserer på å beholde dagens goder og få flest mulig til å konvertere til å bli elbilist, mens nåværende elbilister blir bortimot ignorert. Det viktigste for oss er strøm. Punktum. Uten et godt hurtigladenettverk med god kapasitet er det ikke spesielt givende å kjøre elbil.

Situasjonen rundt hurtiglading er helt uholdbar dersom man skal ha en bil ala Leaf som eneste bil. En storstilt satsing på et profesjonelt ladenettverk MÅ på bordet snarest, og det naturlige er at foreningen initierer dette.

Det er bare et spørsmål om tid før avisene snur sin positive omtale til negativ omtale etter å ha snublet over en forumtråd ala denne - og da faller salget raskt. Og foreningen får færre medlemmer.

Jeg vil vite om foreningen har tenkt å endre sin holdning til dette og starte jobben med å få etablert et profesjonelt hurtigladenettverk. At dere maser litt på eksisterende operatører holder ikke.
Det er Elbilforeningen som i 20 år har lagt stein på stein og vært brobygger,  forum for utvikling og pådriver for den norske virkelighet vi har i dag. Ikke alene, men svært sentral.

Endre Elbilforeningens holdning til dette? Tror ikke du helt har oversikt over alt vi jobber med og for. Det jeg kan si er at vi har ingen plan om å nedjustere vår ønsker, målsetning eller ambisjoner! vV kan ikke trylle frem investeringsvilje eller større statlig pengebidrag, selv om vi gjerne skulle ønsket.

Vi skulle gjerne sett at det var mer fart i utbyggingen, men kan lite gjøre med teknologiske problemer og teknologiske utviklinger som har gitt stilstans, samt manglende vilje til storskala investeringer.
Videre er det en utfordring som vi enten må ta innover oss, eller må få løst, nemlig at effektavgiften på større ladesteder gir en kWh kostnad hinsides det man betaler hjemme. Realiteten er at enkelte ladesteder har en kWh kostnad på 10- 15kr, når strøm, abonementsavgift, nettleie og effektavgift summeres og deles på forbruk. Det er en utfordring for opperatørene som forsøksvis i det minste skal prøve på sikt å gå i ballanse. Det er mulig, men det krever volum av ladere og investeringsvilje!

Jeg/vi har i utallige politiske møter poengtert at infrastruktur må stå i forhold til elbilbestand og esensielt i forkant av markedet, for at utviklingen ikke skal stoppe opp.

Jeg vil mene at uten Elbilforeningen så hadde vondt vært verre.
De som vil diskutere dette med meg/oss må gjerne ringe. Kontaktinfo står på elbil.no.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Rio

el-Snorre:

Det blir vel mye billigere med 22 kW-ladere? Det er jo ikke mange minutter ekstra man må lade, men effektavgiften blir jo mye mindre. Og utstyret er billigere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

el-snorre

Sitat fra: Rio på torsdag 07. august 2014, klokken 22:30
el-Snorre:

Det blir vel mye billigere med 22 kW-ladere? Det er jo ikke mange minutter ekstra man må lade, men effektavgiften blir jo mye mindre. Og utstyret er billigere.

Gitt at det er AC 22kW, at stedet har 400V-nett og at det ikke er mer en 2-3 ladepunkt, JA! Problemet er biler som ikke lar seg lade på AC 22kW.
DC-22 ligger vel på 50-60% av DC-50kW i etablering og normal tariff på nettleie gitt ar det er en lader per abonnement/strømmåler.

Mange steder kan en liten justering av terskelen for effektavgift på timesmålte abonnement også redusere nettdrifts-kostnaden.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Råde

El-Snorre:

Takk for et fint, balansert og informativt svar.

Jeg håper også betalingsvirvaret tas med som innspill.
e-Golf | X75D

Rio

Sitat fra: el-snorre på torsdag 07. august 2014, klokken 22:41
Sitat fra: Rio på torsdag 07. august 2014, klokken 22:30
el-Snorre:

Det blir vel mye billigere med 22 kW-ladere? Det er jo ikke mange minutter ekstra man må lade, men effektavgiften blir jo mye mindre. Og utstyret er billigere.

Gitt at det er AC 22kW, at stedet har 400V-nett og at det ikke er mer en 2-3 ladepunkt, JA! Problemet er biler som ikke lar seg lade på AC 22kW.
DC-22 ligger vel på 50-60% av DC-50kW i etablering og normal tariff på nettleie gitt ar det er en lader per abonnement/strømmåler.

Mange steder kan en liten justering av terskelen for effektavgift på timesmålte abonnement også redusere nettdrifts-kostnaden.

Jeg tenkte på semihurtige DC-ladere, slik som Bosch/BMW nå kommer med:

SitatWhat the two German engineering giants created is the i DC 24KWh fast charger. It's the size of a piece of carry-on luggage and costs just $6,548. Not only is the actual hardware only a third as expensive as previous chargers, it is significantly cheaper to install.

Thanks to its small size, 100-pound weight, and lower demand for electrical current, it won't require nearly the same amount of infrastructure as current fast chargers. That is a big deal, considering a $30,000 fast charger can cost anywhere from $20,000 to a trouser-troubling $70,000 to install.

While the i DC charger may not have the same charging potential as the larger 50KWh stations, it can still charge the average EV to 80 percent of its full capacity in around 30 minutes.


http://www.digitaltrends.com/cars/bmws-evs-fast-chargers


Slik jeg ser det koster disse MYE mindre, de er langt billigere effektsmessig og installasjonsmessig, de har samme ladetid om vinteren, og bare noen få minutter mer om sommeren.

Det er veldig mange flere steder som har ca 22 kW "til overs" (les: tilgjengelig) enn som har 50 kW tilgjengelig. Det er derfor langt billigere å ha 22 kW ladere enn 50 kW ladere, og ulempene er få.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Leon

I motsetning til enkelte andre her på forumet har jeg valgt å bruke min Leaf til tilnærmet all min kjøring. Jeg har sikkert hatt flaks, men dette har faktisk gått helt uten problemer av noe slag, med unntak av en gang der jeg måtte ringe Grønn Kontakt og få dem til å starte laderen. Av 54 hurtigladinger på de 10 mnd jeg har eid bilen, har jeg fått ladet alle gangene, og jeg har brukt til sammen 17 forskjellige hurtigladere.

Har ladet hos Fortum, Grønn Kontakt og Statoil. Har alltid sjekket hurtigladekartet på forhånd, og det har vært en håndfull ganger jeg har måttet planlegge utenom ladere som har vært nede. Har kjørt flere dagsturer på rundt 300 km eller mer, og har hurtigladet opptil fire ganger på en dag. Vanlig lading er stort sett foretatt hjemme, og har nesten utelukkende hurtigladet når jeg har vært på langtur.

Jeg ønsker også en mer stabil situasjon, men jeg er optimistisk og tror det vil skje ganske snart, forhåpentligvis i løpet av året. Jeg tror dagens situasjon er ekstraordinær, og jeg forteller dette for å fortelle at dagens situasjon langt fra er så håpløs som man kan få inntrykk av ved å lese enkelte innlegg her på forumet. Tror bare man må innse at man alltid vil være mer sårbar med elbil enn med fossilbil, og at man jobber for å minimere denne sårbarheten mest mulig. Men da må vi også bruke hurtigladerne slik at det blir butikk for dem som har satset på utbyggingen!

Jeg disponerer for øvrig fortsatt min gamle fossilbil, men den har kun vært brukt på et par tre langturer der det ikke har vært hurtiglademuligheter.  :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

haakonl

Jeg kjører også kun elbil.

Rio. Du som tydeligvis kjenner etikette i et diskusjonsforum bedre enn meg - er det greit med personkarakteristikker og meningstilleggelser? Hvor har jeg sagt at jeg er sur eller ment at alle andre er dumme? Er det slik at man må ha eid elbil veldig lenge for å kunne delta i en debatt? Lenger enn motdebattantene, er det viktig? Venter spent på en oppklaring!

Jeg er fullstendig klar over at elbilforeningen har fått til fantastiske ting. Det er totalt irrelevant i denne diskusjonen. Det som er gjort er gjort. Det som ikke er gjort må man kunne debattere.

Hva bør være i fokus nå og fremover?

Jeg mener at det er viktigere å bruke tid og krefter på å få en ladeinfrastruktur som virker og langsiktige planer for videre etablering og drift enn det er å få enda flere elbiler på veien. Jeg kjøper ikke argumentet om at "ingen" kjøper elbil for å dra på langtur. Svært mange har kun én bil. Elbil er et knotete alternativ for disse dersom de har regelmessig behov for langturer. Men det kunne vært et fullgodt alternativ med en velfungerende ladeinfrastruktur.

Min personlige erfaring med Leaf på lengre turer er ikke spesielt god, dessverre. Alle langturer jeg har vært på har vært trøblete (ja, det er mange langturer på tross av at jeg er en fersk elbileier). En ting er ladere som ikke virker pga hardware-feil, det har jeg visst om på forhånd med unntak av en gang. En verre ting er de endeløse telefonsamtalene med Grønn Kontakt og Fortum for å få igang laderne deres pga kommunikasjonsfeil/bugs - en direkte følge av at operatørene har fått velge betalingsløsninger som de selv vil.

Regnestykket som el-Snorre presenterer viser jo med all tydelighet at det ikke er butikk i å drive med hurtiglading. Dermed burde presset ligge på å få en statlig drevet operatør uten behov for profitt, men kun med miljø som vinning. Det er viktig at foreningen - som har størst påvirkningskraft på vegne av oss - presser på for en bedre ladefremtid. Ikke et virvarr av operatører og betalingsløsninger, men et riksdekkende system ala Teslas Superchargere med én eier som ikke trenger å bry seg om profitt. Altså staten.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA