Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av nien, lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26

« forrige - neste »

nien

Status hurtigladere Fortum per nå ... 9 stk merket med rødt / defekt i status i hurtiglader kartet..

Er det bare jeg som reagerer her, eller er jeg såpass ny som elbilfører at jeg ikke har blitt "VANT TIL" at de ikke virker ??

emil

Sitat fra: nien på mandag 26. mai 2014, klokken 13:20
Status hurtigladere Fortum per nå ... 9 stk merket med rødt / defekt i status i hurtiglader kartet..

Er det bare jeg som reagerer her, eller er jeg såpass ny som elbilfører at jeg ikke har blitt "VANT TIL" at de ikke virker ??

Jeg planlegger alltid utifra at hurtiglader ikke virker, så får det heller være en bonus om den gjør det. Dette medfører at jeg til nå ikke har vært mer enn ca 10 mil unna hjemme med Leafen, men har allikavel kjørt 17.000km på 9 måneder

Powerflux

Dette er helt sjanseløst >:(
Jeg hadde forventet oppetid på nærmest 100%, ikke nedetid på nær 100% >:(

Fortum og de andre tilbyderene som mottar støtte så det gjelder bør faktisk få dagsbøter hvis en lader er ute av drift i mer enn 4 timer!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

streken

#3
Det er skammelig at Fortum ikke evner å gjøre noe med dette.
"Vi venter på leverandøren..." er ikke et godt nok svar på hvorfor det tar tid. Om Fortum hadde en ansvarlig person som visste hvordan man skal stille absolutte krav til leverandører, så ville kanskje situasjonen ha vært annerledes.

Det blir for dumt at ingenting skjer, at hurtigladere er defekte i månedsvis (ref. Ski) uten at noe tilsynelatende skjer. Og å ringe kundeservicen deres: "Jahaaaaa... Så du har elbil? Har du forsökt koppla till den innan du startade laddningen?" - åpenbart har deres svenske kundesenter aldri sett en elbil.

Eksempel: på onsdag skal jeg kjøre Drøbak - Oslo - Sarpsborg - Drøbak. Fortum har to defekte hurtigladere på Ski, en defekt i Vestby og en defekt i Sarpsborg. Enda godt fossilbilen ikke er solgt enda.

Kjære Fortum. Ikke kom med unnskyldninger og tomme løfter om bedring.
Nå er det bare handling som kan bidra til å gjenopprette noe av tilliten dere har tapt hos elbilistene.

Gjør noe!
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Charge and Drive

Vi forstår deres frustrasjon, Murphys lov har dessverre rammet oss den siste tiden. Jobber hardt for å bedre situasjonen og tror på bedring i løpet av den nærmeste uken.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

svingen

bra att dere er her på forumet,så får vi håpe att laderen blir mere stabile fremover :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Gulemaja

Mulig jeg også er for fersk i elbilverden... Jeg er helt sjokkert over den dårlige servicen til fortum. Vi har prøvd oss på "langtur" to ganger med ionen vår og begge gangene har det endt med total krise og bussen hjem., ene og alene pga. Hurtigladere ute av drift....

Fint å høre at dere tror på bedring fremover, håper dere har rett ...

Leon

Selv opplevde jeg god service da jeg ikke fikk laderen på Buskerud bilsenter utenfor Drammen til å fungere i dag. Denne driftes nå av Fortum, og med deres prisstruktur, selv om det står noe annet på hurtigladekartet.

Id-brikken ble lest helt fint, men ved videre start av lading skjedde ingenting. Ringte Fortum kundeservice, og de fjernstartet ladingen for meg. Antar jeg da også slapp å betale. Bra service!  :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Rio

Har også fått god service fra Fortum, og rask tilbakemelding på eposter.

Og rette adressat til at hurtigladerene ikke fungerer er trolig fabrikanten.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: Rio på søndag 01. juni 2014, klokken 00:29
Og rette adressat til at hurtigladerene ikke fungerer er trolig fabrikanten.

Det skal da ikke være nødvendig for kundene til fortum å klage direkte til underleverandørene deres?

I min verden så klager man til fortum om man har noe å klage på, så får fortum ta det videre om de ser det hensiktsmessig.  Det er tross alt fortum man har et kundeforhold til.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Rio

Kent: Det jeg mener er at hvis det f. eks. er underleverandøren som ikke kan levere deler til å reparere hurtigladeren, så nytter det lite å skylde på Fortum. De kan faktisk ikke gjøre mye fra eller til - de kan jo ikke trylle. Tror jeg. :)

Så kan man argumentere for at de burde kjøpt andre hurtigladere, eller hatt en bedre vedlikeholdsavtale, men leverandøren kan jo mangle deler uansett.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: Rio på mandag 02. juni 2014, klokken 19:43
Kent: Det jeg mener er at hvis det f. eks. er underleverandøren som ikke kan levere deler til å reparere hurtigladeren, så nytter det lite å skylde på Fortum. De kan faktisk ikke gjøre mye fra eller til - de kan jo ikke trylle. Tror jeg. :)

Så kan man argumentere for at de burde kjøpt andre hurtigladere, eller hatt en bedre vedlikeholdsavtale, men leverandøren kan jo mangle deler uansett.

Tviler på det finnes en eneste del i en hurtiglader som ikke kan produseres og sendes til Norge på en dag om fortum er villig til å betale for det.

Men nå vet vi vel ikke om det er feil med laderne, betalingsløsningene, software, eller om de bare er stengt for moro skyld, så jeg gidder ikke spekulere i hvorfor en så stor del av laderne er nede. Om jeg tolker Charge&Drive rett så er det ikke nødvendigvis samme ting er feil på alle sammen heller.


Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Rio

Kent: Både Ishavsveien og Fortum har slitt med tilgjengelighet av deler. Og jo, det er mange deler i en hurtiglader som ikke nødvendigvis er på lager. Noen deler er det meget lang leveringstid på.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: Rio på mandag 02. juni 2014, klokken 20:52
Kent: Både Ishavsveien og Fortum har slitt med tilgjengelighet av deler. Og jo, det er mange deler i en hurtiglader som ikke nødvendigvis er på lager. Noen deler er det meget lang leveringstid på.

Slenger man nok penger på bordet, så skal du se at det kommer deler ut fra delefabrikken på løpende bånd.
Ikke at det nødvendigvis er lønnsomt, men det er aldri umulig om man bare er desperat nok :)
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Powerflux

Lurer på hvilke andre bransjer som kan koste på seg å ha mer nede enn oppe tid og gang på gang avfeie det med at dette var jo synd men det blir sikkert bedre...............en gang ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA