Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av nien, lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26

« forrige - neste »

Rasmus.B

Var inne på chargedrive.no for å skjekke status langs E6 mellom Oslo og Gardermoen.
Helt bedrøvelig. Samtlige hurtigladere ute av drift, altså Alnabru, Furuset, Berger og Gardermoen.
BNH Økern har en, men den er uten sanntids status. Sjansen for at den virker, når de 4 andre ikke virker samt den hos BNH Ruud heller ikke virker er vel minimal.
Det er noe fundamentalt galt med driften av disse ladestasjonene. Glad jeg skaffet meg en Tesla i tillegg til Leafen, for det er jo bare flaks hvis en får ladet på tur, og flaksen min er brukt opp for lenge siden.

På glad siden kan jeg informere om at jeg hadde en lang og hyggelig prat med to montører fra infratek utenfor Kiwi ved Vardefjellet i Sørum kommune. De var nå ferdig med kabling til hurtiglader og ventet bare på litt gravearbeid og fundamentering, så det er ikke lenge til denne hurtigladeren er oppe og går.

Samme med Kiwi Kløfta.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Marius Engel

Jeg blir helt sjokkert når jeg leser dette. Jeg har brukt hurtigladere noen få ganger (bkk), og da har jeg tatt det som en selvfølge at ting fungerer! Hvis det ikke hadde fungert måtte jeg ringt etter veihjelp for å få tauet bilen hjem!

Dette er svært viktig infrastruktur det er snakk om, og feil på dette burde vert fikset øyeblikkelig både natt og dag samt helligdager og ferie!

Flips

Sitat fra: Kent på lørdag 16. august 2014, klokken 14:18
Sitat fra: Flips på lørdag 16. august 2014, klokken 14:11
Sitat fra: TrondW på torsdag 14. august 2014, klokken 22:33
Sitat fra: el-snorre på onsdag 13. august 2014, klokken 20:24
Transnova stiller, etter krystall klart krav fra foreningen, i tildelingdkriteriet at nye hurtiglade lokasjoner skal ha minimum dobbel ladeinfrastruktur.

Du skal spise mange pølser på Esso dersom du ikke har en Combo bil siden alle andre biler enn Tesla maksimalt får ut litt over 7 KW på disse 22 KW laderene
+ Smart Fortwo ED, Renault Zoe, Volvo C30 Electric etc.

Altså biler det knapt finnes noen av i Norge.
Men som det uten tvil vil komme flere av. DC-ladere er dyre og ustabile. En 22 kW Combo eller CHAdeMO lader koster 155.000,- på nofuel, og dette er en stor kasse som sikkert veier ganske mye. En 22 kW Type 2 veggboks koster 7990 kroner.

Gliderman

Det kommer sikkert flere 22kw ladepunkter, men så lenge biler med DC hurtiglading fullstendig dominerer er det dette som må prioriteres. Det som er litt synd er at vi opplever litt av det samme med elbil lading som vi hadde under en tid med x antall videosystemer. I den kampen tapte som kjent det europeiske alternativet...
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

goggo

#184
Sitat fra: Rasmus.B på søndag 17. august 2014, klokken 10:25
Var inne på chargedrive.no for å skjekke status langs E6 mellom Oslo og Gardermoen.
Helt bedrøvelig. Samtlige hurtigladere ute av drift, altså Alnabru, Furuset, Berger og Gardermoen.

Ja, hva skal man si? Det som faktisk irriterer meg mest er at Elbilforeningen ikke ser ut til å bry seg noe særlig om dette her. Hva var det som ble uttalt fra de i en annen tråd om disse problemene for et par uker siden?  Tror det var noe sånt som at "de er også utålmodige".
Vel for å være ærlig; Jeg betaler min kontingent til elbilforeningen for at de skal "jobbe" for elbilsaken, og ikke for at de skal "være utålmodige"...

Jeg har lenge lurt på Hvorfor ikke elbilforeningen lager en artikkel på elbil.no om den håpløse statusen på hurtigladerne for oss som har andre elbiler enn Tesla, og gjerne sammenligner med hva Tesla får til for sine kunder?

Da ville kanskje aviser og TV stasjoner ta tak i saken også, og kunne drite ut operatørene litt slik at ledelsen i disse firmaene kanskje bestemmer seg for å få en slutt på dette tullet. 

Eller er det slik at disse operatørene er så viktige annonsører for både elbilforeningen og mediahusene at ingen tar sjansen på å terge dem??
Og det ville belyse hvor dyktige Tesla er, og Tesla kjøper jo ikke annonser så det vil være "bortkastede penger" for avisene å skrive pent om dem...


Sitat fra: Rasmus.B på søndag 17. august 2014, klokken 10:25
På glad siden kan jeg informere om at jeg hadde en lang og hyggelig prat med to montører fra infratek utenfor Kiwi ved Vardefjellet i Sørum kommune. De var nå ferdig med kabling til hurtiglader og ventet bare på litt gravearbeid og fundamentering, så det er ikke lenge til denne hurtigladeren er oppe og går.

Samme med Kiwi Kløfta.


Dette var kjempegode nyheter. Disse hurtigladerne vil fungere veldig bra som backup løsning for E6 traffikanter  hvis laderne der ikke fungerer.

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: goggo på søndag 17. august 2014, klokken 14:30
Dette var kjempegode nyheter. Disse hurtigladerne vil fungere veldig bra som backup løsning for E6 traffikanter  hvis laderne der ikke fungerer.

I tillegg står det en på Lillestrøm, i Alexander Kiellands gate på parkeringsplassen der. Den har alltid fungert når jeg har vært i nærheten, men jeg tror den er gratis ennå så det kan nok oppstå kø til tider.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

#186
Sitat fra: goggo på søndag 17. august 2014, klokken 14:30
Sitat fra: Rasmus.B på søndag 17. august 2014, klokken 10:25
Var inne på chargedrive.no for å skjekke status langs E6 mellom Oslo og Gardermoen.
Helt bedrøvelig. Samtlige hurtigladere ute av drift, altså Alnabru, Furuset, Berger og Gardermoen.

Ja, hva skal man si? Det som faktisk irriterer meg mest er at Elbilforeningen ikke ser ut til å bry seg noe særlig om dette her. Hva var det som ble uttalt fra de i en annen tråd om disse problemene for et par uker siden?  Tror det var noe sånt som at "de er også utålmodige".
Vel for å være ærlig; Jeg betaler min kontingent til elbilforeningen for at de skal "jobbe" for elbilsaken, og ikke for at de skal "være utålmodige"...

Jeg har lenge lurt på Hvorfor ikke elbilforeningen lager en artikkel på elbil.no om den håpløse statusen på hurtigladerne for oss som har andre elbiler enn Tesla, og gjerne sammenligner med hva Tesla får til for sine kunder?

Da ville kanskje aviser og TV stasjoner ta tak i saken også, og kunne drite ut operatørene litt slik at ledelsen i disse firmaene kanskje bestemmer seg for å få en slutt på dette tullet. 

Eller er det slik at disse operatørene er så viktige annonsører for både elbilforeningen og mediahusene at ingen tar sjansen på å terge dem??
Og det ville belyse hvor dyktige Tesla er, og Tesla kjøper jo ikke annonser så det vil være "bortkastede penger" for avisene å skrive pent om dem...


Sitat fra: Rasmus.B på søndag 17. august 2014, klokken 10:25
På glad siden kan jeg informere om at jeg hadde en lang og hyggelig prat med to montører fra infratek utenfor Kiwi ved Vardefjellet i Sørum kommune. De var nå ferdig med kabling til hurtiglader og ventet bare på litt gravearbeid og fundamentering, så det er ikke lenge til denne hurtigladeren er oppe og går.

Samme med Kiwi Kløfta.


Dette var kjempegode nyheter. Disse hurtigladerne vil fungere veldig bra som backup løsning for E6 traffikanter  hvis laderne der ikke fungerer.

HUgo

Sånn rent konkret, hva er det du forestiller deg at Elbilforeningen (eller andre) skal "gjøre"?

Og litt om hvor store Fortum er (med ca 10000 ansatte og over €24 millarder Euro i eiendeler) er:

http://www.fortum.com/Lists/ArchiveLibraryList/Annual%20Report%202013/Fortum_Financials_2013.pdf

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

#187
Sitat fra: Flips på søndag 17. august 2014, klokken 11:10

Men som det uten tvil vil komme flere av. DC-ladere er dyre og ustabile. En 22 kW Combo eller CHAdeMO lader koster 155.000,- på nofuel, og dette er en stor kasse som sikkert veier ganske mye. En 22 kW Type 2 veggboks koster 7990 kroner.

En 24 kW CSS-lader fra BMW koster ca 40000 kr. En tilsvarende for CHAdeMO koster neppe mye mer å produsere:

http://www.digitaltrends.com/cars/bmws-evs-fast-chargers

Den store fordelen med semihurtigladere over hurtigladere er at en eksisterende tilkobling til 22 kW eksisterer på MANGE steder (shoppingsentre, industri, osv.), så kostnaden er en brøkdel enn hvis man må først kjøpe en dyr lader, og så betale for å trekke frem 50 kW.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rasmus.B

Spør du virkelig meg hva jeg konkret mener at elbilforeningen skal gjøre??
Det vet jeg faktisk ikke, Rio.Hva syns du?
For meg er det uinteressant hvor store Fortum er.
Mitt problem med Fortum er at de har en elendig oppetid på sine chademo ladere.
Hva syns du om dette da, Rio?
Eller var spørsmålet myntet på noen andre?


Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

el-snorre

Om dere skal vite hva Elbilforeningen gjør, så er det da bare å spørre, er det ikke?
[emoji2]
Fortum og Kiwi får laderne sine fra DBT. Fortum har også andre leverandører. DBT skrur disse sammen på ordre fra Nissan, som igjen er og har underleverandør og leverer deler til DBT. DBT sliter med å levere deler, ikke bare til Norge men visstnok generelt. Problemet er nok større her da vi har mange biler/brukere.
Elbilforeniningen har tatt dette opp med Nissan Norden og Europa.

Før sommeren ble det bestemt at det skulle etableres 15-20 sett med reservedeler. Disse har det tatt tid å få på plass.
Vi har sagt til Nissan at leveringstiden katastrofal og deler må sendes Norge asap og uten omveier.

Er ikke så sikker på hva mer vi kan gjøre.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

el-snorre

Noen spurte om laderne til Møller og Transnovastøtte. De mottar ikke støtte fra Transnova. (På lik linje med Nissan-forhandlerne sine altså.)
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Rio

Sitat fra: Rasmus.B på søndag 17. august 2014, klokken 19:17
Spør du virkelig meg hva jeg konkret mener at elbilforeningen skal gjøre??
Det vet jeg faktisk ikke, Rio.Hva syns du?
For meg er det uinteressant hvor store Fortum er.
Mitt problem med Fortum er at de har en elendig oppetid på sine chademo ladere.
Hva syns du om dette da, Rio?
Eller var spørsmålet myntet på noen andre?


Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk



Nei, jeg spurte Goggo, ikke deg. :)  Jeg er enig med deg du skriver.

Når delene ikke eksisterer, så eksisterer ikke delene. Jeg antar at Fortum har presset på leverandørene, og jeg vet at det har 24/7-service, så det er neppe mye mer Elbilforeningen kan gjøre. Fortum VET jo at det er et problem, og de ønsker selvsagt at de skal fungere.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

el-snorre

Verbalt i såfall, vi vil i alle fall på my ta dette opp med Nissan som har gitt bort DBT laderne.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

smaug01

Jeg er ikke så sikker på at elbilforeningen er de rette til å ta ansvaret for dette røret. Vi må nok lengre opp på lønnslistene enn som så for å få noe svar. Det jeg er helt sikker på er at når en leverandør/produsent av en dings ikke klarer å skaffe (reserve)deler fortere enn de går heden, er det på tide å finne en annen leverandør(ABB?). Det er helt bak mål å gjemme seg bak at "jaja har de ikke deler så har de ikke deler". Jeg kan love dere at dersom denne holdningen hadde kommet fram andre steder i industrien, hadde det rullet hoder asap før evt leverandøren hadde fått fyken til fordel for noen som klarer å levere sakene.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA