Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av nien, lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26

« forrige - neste »

el-snorre

Transnova stiller, etter krystall klart krav fra foreningen, i tildelingdkriteriet at nye hurtiglade lokasjoner skal ha minimum dobbel ladeinfrastruktur.

Fortum valgte ikke DBT på tradisjonelt vis, men fikk laderne av Nissan-Renault alliansen.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Hyperstress

Sitat fra: Charge and Drive på onsdag 13. august 2014, klokken 20:22
Hei,

Vi beklager de problemer som vi har i vårt ladernettverk for tiden. Innføringen av Combo (CCS) har medført at laderne trenger omstart litt for ofte. Leverandøren kjenner problemene og jobber med fix.

For oppdatdert status, bruk vår web app (bruk web leseren på din smart telefon).

Skriv inn følgende: map.chargedrive.no

Her kan du se følgende status; ledig, opptatt, out of order

Jeg brukte Charge and drive appen. Den viste at Vestby var grønn, Furuset var gul, og Alnabru var grå..
Er websiden mer oppdatert enn appen?  :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hansi

Sitat fra: el-snorre på onsdag 13. august 2014, klokken 20:24
Transnova stiller, etter krystall klart krav fra foreningen, i tildelingdkriteriet at nye hurtiglade lokasjoner skal ha minimum dobbel ladeinfrastruktur.

Veldig bra el-snorre og Elbilforeningen  :)

Vi får håpe og tro hurtiglading blir mer utbredt og stabilt i nærmeste fremtid..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

el nino

Hei, jeg har tenkt meg en tur til Sverige over Ørje. Jeg har hurtigladet på Fortum ladestasjon i Tøcksfors en gang tidligere, men måtte streve veldig for å få den igang.Mulig at jeg gjorde en feil ved å sette inn pistolen FØR jeg begynte inntastingen og veiledningen på skjermen. ::) Men det gikk til slutt. Så er spørsmålet til dere som hurtiglader oftere enn meg: Skal ladepistolen settes inn før eller etter programmering? (Han som kom etter meg fikk det heller ikke til, selvom han prøvde forskjellige metoder) >:( Håper det går lettere neste gang. ;)

smaug01

'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

goggo

Sitat fra: el nino på torsdag 14. august 2014, klokken 17:28
Hei, jeg har tenkt meg en tur til Sverige over Ørje. Jeg har hurtigladet på Fortum ladestasjon i Tøcksfors en gang tidligere, men måtte streve veldig for å få den igang.Mulig at jeg gjorde en feil ved å sette inn pistolen FØR jeg begynte inntastingen og veiledningen på skjermen. ::) Men det gikk til slutt. Så er spørsmålet til dere som hurtiglader oftere enn meg: Skal ladepistolen settes inn før eller etter programmering? (Han som kom etter meg fikk det heller ikke til, selvom han prøvde forskjellige metoder) >:( Håper det går lettere neste gang. ;)

Har vært der to ganger i løpet av den siste måneden, begge gangene hadde jeg problemer med å få startet denne laderen.  Etter 3-4 forsøk (begge ganger), så kom den da i gang og ladet fint.  På displayet fikk jeg noen ganger beskjed om can-bus error, og noen ganger så ga den bare beskjed om at jeg måtte skru av bilen. Bilen var selvfølgelig av. Fikk nesten følelsen av at det var dårlig kontakt i Chademo pluggen, men er ikke sikker. Jeg har en I-MIEV, etter meg kom det en kar med en Leaf og han fikk den i gang etter bare to forsøk.

Jeg bruker å sette inn pistolen før jeg starter laderen, men prøvde begge deler uten at det så ut til å hjelpe.

Det fine med Tøcksfors er jo at det er godt med både Type2 og Schuko muligheter også der, og at du har en backup hurtiglader på Ørje som er bare 10 km unna.

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

TrondW

#171
Sitat fra: el-snorre på onsdag 13. august 2014, klokken 20:24
Transnova stiller, etter krystall klart krav fra foreningen, i tildelingdkriteriet at nye hurtiglade lokasjoner skal ha minimum dobbel ladeinfrastruktur.


Det betyr at kombinasjon Combo + 22 KW lader godkjennes? Ladet på en slik en ved Esso på Billingstad (på området til Møller). Denne kombinasjonen vil ikke være aktuell for de mange ChaDeMo bilene der ute. Du skal spise mange pølser på Esso dersom du ikke har en Combo bil siden alle andre biler enn Tesla maksimalt får ut litt over 7 KW på disse 22 KW laderene (og Teslaeiere lader vel i hovedsak hjemme?). Skjønner jo at det ikke er tilfeldig at det er Combo lader utenfor Møller, men likevel....koster det så veldig mye mer å sette opp en kombinert ChaDeMo/Combo enn en Combo/22KW?

Ellers så registrerte jeg med glede at stasjonen var fra ABB. Mitt inntrykk er at disse er vesentlig mer stabile enn de laderne Fortum har innstallert tidligere. Laderen fungerte forøvrig utmerket på Combo hurtigladning  :) Ser ut som at jeg har funnet mitt optimale Combo punkt sør for Oslo.
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

smaug01

ABB laderene har alltid fungert for meg. Ikke bråker de heller.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

el-snorre

Nei Transnova gir kun støtte til universelle ladestedene som tilbyr alle tre ladetypene. Samt muligens rene type2 22kW ladepunkt.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

smaug01

Hvorfor støtte til rene type 2 ladepunkter? Høres jo ikke helt riktig ut eller mener du mode 2, 22kW?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

TrondW

Sitat fra: el-snorre på torsdag 14. august 2014, klokken 23:09
Nei Transnova gir kun støtte til universelle ladestedene som tilbyr alle tre ladetypene. Samt muligens rene type2 22kW ladepunkt.

Det betyr at Fortum ikke har fått støtte til laderen som står på tomta til Møller på Billingstad? Eller er den søkt om støtte til før krav om universelle ladetyper?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

emil

Sitat fra: TrondW på fredag 15. august 2014, klokken 14:20
Sitat fra: el-snorre på torsdag 14. august 2014, klokken 23:09
Nei Transnova gir kun støtte til universelle ladestedene som tilbyr alle tre ladetypene. Samt muligens rene type2 22kW ladepunkt.

Det betyr at Fortum ikke har fått støtte til laderen som står på tomta til Møller på Billingstad? Eller er den søkt om støtte til før krav om universelle ladetyper?

En del ladere som står hos forhandlere (som Nissan og de som kommer hos Møller) er fysisk kjøpt inn av forhandlerene/bilprodusentene mens det er Fortum som står for drift etterpå. Dermed er det ikke noe Transnova støtte med i bildet og de kan holde seg til ladetypen sine egne biler bruker.

Flips

Sitat fra: TrondW på torsdag 14. august 2014, klokken 22:33
Sitat fra: el-snorre på onsdag 13. august 2014, klokken 20:24
Transnova stiller, etter krystall klart krav fra foreningen, i tildelingdkriteriet at nye hurtiglade lokasjoner skal ha minimum dobbel ladeinfrastruktur.

Du skal spise mange pølser på Esso dersom du ikke har en Combo bil siden alle andre biler enn Tesla maksimalt får ut litt over 7 KW på disse 22 KW laderene
+ Smart Fortwo ED, Renault Zoe, Volvo C30 Electric etc.

Kent

Sitat fra: Flips på lørdag 16. august 2014, klokken 14:11
Sitat fra: TrondW på torsdag 14. august 2014, klokken 22:33
Sitat fra: el-snorre på onsdag 13. august 2014, klokken 20:24
Transnova stiller, etter krystall klart krav fra foreningen, i tildelingdkriteriet at nye hurtiglade lokasjoner skal ha minimum dobbel ladeinfrastruktur.

Du skal spise mange pølser på Esso dersom du ikke har en Combo bil siden alle andre biler enn Tesla maksimalt får ut litt over 7 KW på disse 22 KW laderene
+ Smart Fortwo ED, Renault Zoe, Volvo C30 Electric etc.

Altså biler det knapt finnes noen av i Norge.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

emil

Sitat fra: Kent på lørdag 16. august 2014, klokken 14:18
Sitat fra: Flips på lørdag 16. august 2014, klokken 14:11
Sitat fra: TrondW på torsdag 14. august 2014, klokken 22:33
Sitat fra: el-snorre på onsdag 13. august 2014, klokken 20:24
Transnova stiller, etter krystall klart krav fra foreningen, i tildelingdkriteriet at nye hurtiglade lokasjoner skal ha minimum dobbel ladeinfrastruktur.

Du skal spise mange pølser på Esso dersom du ikke har en Combo bil siden alle andre biler enn Tesla maksimalt får ut litt over 7 KW på disse 22 KW laderene
+ Smart Fortwo ED, Renault Zoe, Volvo C30 Electric etc.

Altså biler det knapt finnes noen av i Norge.

127 Zoe
19 Smart
10 Volvo C30

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA