Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av nien, lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26

« forrige - neste »

Leon

Sitat fra: 02jan på mandag 14. juli 2014, klokken 17:39
Hvorfor ikke betale pr. Kw belastet ?   Uavhengig av type ladefart for betalende bil , maks 30 minutter ladetid.

For så kunne slippe til andre i køen.

Hvis ikke kø,  bare å starte ny lade sesjon hvis man ikke fikk inn nok batterikraft ved 1 lading.
Dette kan være en løsning, men surt hvis du bare trenger 10 minutter ekstra og det nettopp er kommet to biler i køen og en av dem er en "stabeis" som krever at du skal vente en time. Joda, tror disse finnes selv blant elbileiere, og uansett ikke moro å måtte forhandle...

Sitat
For min del , vil på langtur ha behov for 8-10 kw - dvs jeg entrer ikke en ladestasjon med helt tomt batteri .  Priser på 100-150 kr for lading gjør at jeg heller vil beholde og bruke fosilbil.

Er enig, dette bør ikke koste mer en maks 50 kr.
På den andre siden vil dette svare til 150+ km, og da blir kostnaden fort vel så høy med fossilbilen...  ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

smaug01

At man må betale tilsvarende bensin/dieselpris på langtur tror jeg vi bør forvente så får heller den daglige kjøringen være sparegrisen med null bomavgift, gratis lading på jobb osv.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

#62
Sitat fra: smaug01 på mandag 14. juli 2014, klokken 18:59
At man må betale tilsvarende bensin/dieselpris på langtur tror jeg vi bør forvente så får heller den daglige kjøringen være sparegrisen med null bomavgift, gratis lading på jobb osv.

Med prisingen til Fortum ville jeg kommet meg Arendal - Oslo - Arendal (gratis saktelading i Oslo) for ca 300kr med fornuftig plasserte hurtigladere og med GrønnKontakt klippekortet mitt ville det ha kostet 200kr. 1t ladetid og 30min lengre tid på kjøringen hver vei hvis man kjører forsiktig. En gjerrig dieselbil ville kostet ca 500kr i drivstoff+bom. Nå har ikke jeg noen gjerrig dieselbil, men en bensinbil som sluker en liter på mila. Da er vi oppe i nesten 1000-lappen tur/retur alt inkludert. Bensinbilen har blitt kjørt ca 3000km siden Leafen kom i hus for 11 måneder siden, er nedbetalt og koster minimalt å ha stående så det vil ikke være noen lønsomhet i å bytte ut den med en ny dieselbil.

Problemet i dag er ikke prisen på hurtiglading, men mangelen på hurtigladere (både i utbygging og for høy nedetid hos enkelte leverandører).

Powerflux

Til og med russerene får til dette med hurtiglading!
Her er det Plug&Play fra lader til lader :D

Merkelig at det skal være SÅ inn i hampen vanskelig å få dette til å funke her på berget ::)

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

goggo

Sitat fra: Powerflux på mandag 14. juli 2014, klokken 22:32
Merkelig at det skal være SÅ inn i hampen vanskelig å få dette til å funke her på berget ::)

Min teori er at de som forsøker å drifte hurtigladerne i Norge ikke har peiling på hva de driver med :)
Hvis disse energiselskapene kunne fått med seg noen som har erfaring med logistikk, med underleverandør-kontrakter, med system overvåkning - fra f.eks maritim virksomhet eller fra IT drift, så ville nok alt blitt så mye bedre.
Forresten: De trenger noen med erfaring fra å operere i et fungerende åpent marked også, slik det ser ut nå så virker det jo som om de iallefall ikke vil ha kunder da det vil gjøre det bare enda vanskeligere for dem å styre med disse hærsens laderne...

Kanskje energiselskapene er de absolutt minst egnede aktørene til å operere disse laderne, hvem vet?

Hugo Hvidsten
tlf 9228 8025
epost:  hugo at hugo dot no

Sånn; da har jeg underskrevet med fullt navn og kontakt detaljer, det bør man vel gjøre når man slenger rundt seg med kritikk slik som jeg gjør :)
 
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Ladefabrikken

Helt enig med det Hugo skriver.  Hvis man ser på hurtiglade appen så ser man at 18 av 70 hurtigladere er ute av drift. De fleste er Fortum sine. Nå snakker vi om ganske mange prosent som er ute av drift, tenk dere hvis så mange bensinstasjoner hadde gått tom for bensin.
Nå er det på tide at Transnova kommer på banen og setter større krav til de som skal drifte og bygge ut hurtigladere i Norge.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Rio

Men det man også ser er hvor få av dem som er i bruk.

Det tyder på at de fleste elbiler ikke brukes til langdistansekjøring, altså, de blir ikke hurtigladet veldig ofte, så det er dårlig butikk for de som setter opp hurtigladere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: Rio på lørdag 26. juli 2014, klokken 00:29
Men det man også ser er hvor få av dem som er i bruk.

Det tyder på at de fleste elbiler ikke brukes til langdistansekjøring, altså, de blir ikke hurtigladet veldig ofte, så det er dårlig butikk for de som setter opp hurtigladere.

Selvfølgelig blir ikke hurtigladerne brukt når man ikke kan stole på at de virker, da tar man heller en bil som man vet man kommer fram med.

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Rio

Sitat fra: Kent på lørdag 26. juli 2014, klokken 02:09
Sitat fra: Rio på lørdag 26. juli 2014, klokken 00:29
Men det man også ser er hvor få av dem som er i bruk.

Det tyder på at de fleste elbiler ikke brukes til langdistansekjøring, altså, de blir ikke hurtigladet veldig ofte, så det er dårlig butikk for de som setter opp hurtigladere.

Selvfølgelig blir ikke hurtigladerne brukt når man ikke kan stole på at de virker, da tar man heller en bil som man vet man kommer fram med.



Bortsett fra ABBs lader i Oslo, ble de ikke brukt stort før heller (altså, da nesten alle funket).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: Rio på lørdag 26. juli 2014, klokken 02:30
Bortsett fra ABBs lader i Oslo, ble de ikke brukt stort før heller (altså, da nesten alle funket).

Har ikke oversikt over alle, men hadde i allefall et inntrykk av at den i rygge ble godt brukt før den ble sperra.
Men er vel sikkert litt hipp som happ tipper jeg.

Men uansett, det er bare flere og flere som kjøper elbiler. Jo flere biler, jo større marked for hurtiglading.

Så at fortum til enhver tid har minst 50% av sine ladere nede gjør absolutt ikke at folk tør bruke elbilen der man er avhengig av hurtiglader.
Fortsatt ganske mange ladere som står skal oppgraderes til CSS i Juni som ikke har skjedd heller.

Transnova burde absolutt komme med noe sanksjoner mot disse useriøse hurtigladeselskapene snart om de ikke skjerper seg, de har tross alt delt ut ganske mange millioner.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Rio

Etter det jeg forstår så er det leverandøren som ikke har deler. Da kan ikke f. eks. Fortum gjøre stort annet enn å legge press på.

De er selvsagt interessert i å få hurtigladerene til å fungere - de tjener jo ikke penger på en hurtiglader som er nede.


Og ikke misforstå - selvsagt håper jeg det kommer en hurtiglader for hver mil vei i hele Norge ;)  men samtidig må man kanskje innse at det store flertallet av bilister i Norge relativt sjeldent kjører mer enn 100 km. (Gjelder både fossilbilister og elbilister.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: Rio på lørdag 26. juli 2014, klokken 00:29
Det tyder på at de fleste elbiler ikke brukes til langdistansekjøring, altså, de blir ikke hurtigladet veldig ofte, så det er dårlig butikk for de som setter opp hurtigladere.

Det er få (fungerende) hurtigladere fordi folk ikke bruker elbil til langdistansekjøring.

Folk bruker ikke elbil til langdistansekjøring fordi det finnes få (fungerende) hurtigladere.

Den moderne utgaven av høna og egget...

For min del hadde to hurtigladere til langs E18 i Telemark/Vestfold (og kanskje Brokelandsheia) gjort at jeg kunne ha byttet 3-4000km fossilkjøring i året med elektrisk.

goggo

Sitat fra: Rio på lørdag 26. juli 2014, klokken 09:25
Etter det jeg forstår så er det leverandøren som ikke har deler. Da kan ikke f. eks. Fortum gjøre stort annet enn å legge press på.

Klart at Fortum kan gjøre noe med dette! Dette er amatørmessig av Fortum!!
Når de tegner avtaler med underleverandører så må de selvfølgelig sikre seg i kontraktene at det er tilgang på reservedeler, eller enda bedre at de har en oppetidsgaranti på utstyret.
Jeg har jobbet i offshore industrien i over 15 år, deretter like lenge i IT industrien som eier og daglig leder av et firma som leverer IT tjenester til bedriftsmarkedet.
Allerede på slutten av 80 tallet!!!  var vi i de bransjene ferdige med de tilstandene som Fortum har idag på sine hurtigladere.

Amatørmessig fra ende til annen, jeg kan ikke med min beste vilje finne noen annen forklaring på dette tullet!

Og det blir jo selvfølgelig ikke bedre av at Transnova utbetaler støtten på forskudd, og ikke som en funksjon av oppetid og tilgjengelighet på laderne.

Tror jeg må slutte å lese på dette forumet - er redd jeg blir så hissig at jeg får hjerteattack hvis disse tilstandene fortsetter mye lengre  :-\

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

smaug01

'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Gatlas

En dårilg opplevelse med hurtigladere fra Fortum. Jeg er en lykklig eier av en BMW i3. Sist Torsdag skulle jeg hente min sønn og svigerdatter på Gardermoen. Jeg bor i Vestby og hadde 90 % igjen på batteriet da jeg startet hjemme fra. Min plan var å kjøre innom Mc Donalds på Furuset i Oslo for å hurtiglade litt der. Ankommer plassen for og skal til å få i gang lader. Ingenting skjer. Min bekymring er igang. Det står at forrige lading gikk galt slik at det var bare å pakke sammen og dra videre. Plan B lade litt på stolpe ved Mac Donalds på  Gardermoen. Ankommer dit da står det en kar med en Tesla der og er meget irritert på lader som ikke fungerer der. Det enner med at jeg må dra for å hente min familie på Gardermoen. Når jeg forlater Gardermoen har jeg 30km rekkevidde. Jeg vet at det ikke holder tilbake til Oslo med endel bagasje og 2 passasjerer ekstra. Plan c Berger industriområde ved Frogner vet jeg der en hurtig lader men ikke med Combo, kjører allikvel innom for å se og jo da der var det en ladestolpe, tar frem min ladekabel og får åpnet stolpe, optimismen steg helt til vi åpnet lokket og fant en vanlig stikk. Min lader var hjemme og lade kabel passer ikke noen sted. Angsten er nå fremtredene. Det var kun 20 km igjen og visste at man skulle over en drøybakke fra Olavsgård i retning Oslo. Når vi passer Olavsgård har vi 6 km igjen på batteriet og vi skulle over Svardalstoppen. Det var bare å senke hastigheten til et minimum, legge seg ut i krabbefelt. Vi kom over og passerte Ellingsrud  da var det kun nedover til Alna. Ankommer hurtigladeplass på Alna ved Mac Donalds. Igne feil meldinger kobler til bilen og skal starte lading ingenting skjer. Uansett hvilke knapper vi trykker på, ingenting skjer. Da prøver vi lade stolpe og kobler til min kaber, ingenting skjer. Ringer Fortum får til svar at der er feil på lader. Må bite i det sure eplet å ringe til BMW veihjelp. Det står kum KM... På rekkevidde i bilen. Viking bil kommer og vi blir kjørt fra sted til sted for å finne en lader som har riktig ladehanske type 2. Vi enner påStatoil Økern. Der har de en lader som lader ca 1 km i minuttet. Vi blir stående der i 40 min. Turen tok tur retur 4 timer lengre enn vanlig. Jeg sitter igjen med en dårlig følelse og mener at dette er er for dårlig selv i en by som Oslo og EL bil Norge. Det at man ikke kan stole på ladrene rundt omkring og at leverandørene av disse ikke har mer back up eller stolthet er under en hver kritikk. :'( :-X >:(
I3 eier fra 25.6 2014
Phantom Vision2 Drone

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA