Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

TM

#360
Jeg tror Renault gjør en stor feil ved sette så høy pris på denne kabelen, selv om de sikkert har rett it at hverken de eller forhandleren tjener 1 krone på salget.
Renault Zoe er aggresivt priset i Norge. Det er det ingen tvil om, og det skyldes ikke bare moms-fritak. Siden kronen også er svekket vesentlig, tror jeg ingen hadde reagert på en prisjustering på bilen på 6000 kr. Da kunne de samtidig priset kabelen til 9.900 kr + mva, som for kundene ikke ville oppfattes som en blodpris. I tillegg tror jeg det hadde vært smart å gå ut med et goodwill-tilbud til eksisterende kunder på 7.900 kr +mva i en tidsbegrenset periode og tilby denne prisen også til de som nå har en vrakbil og kjøper Zoe. På en måte ble jo vrakrabatten redusert til 9000 kr for de som har et behov for ladekabel for IT nett. Det er neppe nok til å motivere til å skrote en fossilbil.

Men den slik prismodell tror jeg også Renault ville fått fokus vekk fra Renault sine begrensninger i forhold til lading. Men en ladekabel-pris på 10 % av bilens pris vil mange kunder føle seg litt lurt, og er det noe Renault trenger så er det positive omtaler fra kundene. 


Griffel

Sitat fra: nime01 på lørdag 07. februar 2015, klokken 08:17
Sitat fra: Griffel på lørdag 07. februar 2015, klokken 01:34
De vil nok prøve seg fram, og som de fleste andre starte med en høy pris til de mest ivrige og så redusere etterhvert, men det vil ta lang tid før de selger denne til samme pris som f.eks en Tesla UMC.
Mulig du har rett.. men har Renault 'råd' til å prøve seg frem i lang tider for å finne den riktige prisen?
Det har du jo rett i. Jeg hang enda fast i denne:
Sitat fra: Elmar på fredag 06. februar 2015, klokken 21:19
Zapcharger er et samarbeid med Renault (kontrakt på levering av flere tusen ladekabler) og støtte fra  Transonova (4 mill), Innovasjon Norge (1,6 mill) og Norges Forskningsråd.
Hvis dette er grunnlaget for støtte fra Transnova, tror jeg de må se på prisene sine :)
Altså Zaptec. En ting er hva Zaptec trenger for å betale utviklingen og sitte til bake med størst mulig fortjeneste. Noe helt annet er hvor mye Renaut trenger for å overleve når de ser bil og ladekabel under ett, og tenker på det norske marked. De har selvfølgelig andre muligheter til å spise av sin egen avanse uten at jeg aner hva den er (om noe).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ZOE

#362
Jeg kjøpte bøtte med bilen (5000kr) med lovnad om at jeg skulle få bytte denne i den nye Zaptec kablen når den ble lansert.

Dette har jeg fått bekreftet skriftlig (Var kjapp å sende mail til selger når jeg hørte den grove prisen), han mente jeg hadde gjort en god deal...Han fortalte også at det var renault som dekket kostnaden på byttet, ikke MF.

Så dagens tips er: Push butikken og si at andre får bytte gratis...

(jeg er litt misfornøyd med MF om dagen, så de får tåle noen kunder som maser)

hdh

Sitat fra: ZOE på lørdag 07. februar 2015, klokken 16:49

Jeg kjøpte bøtte med bilen (5000kr) med lovnad om at jeg skulle få bytte denne i den nye Zaptec kablen når den ble lansert.

Dette har jeg fått bekreftet skriftlig (Var kjapp å sende mail til selger når jeg hørte den grove prisen), han mente jeg hadde gjort en god deal...Han fortalte også at det var renault som dekket kostnaden på byttet, ikke MF.

Så dagens tips er: Push butikken og si at andre får bytte gratis...

(jeg er litt misfornøyd med MF om dagen)

Da er det håp for oss da. :)
Sort '14 Renault Zoe Intens

Baard

Hei,

Jeg er generelt fornøyd med Zoe som bil. Jeg har enda ikke fått på plass en omsnakkede varmeapparat oppdateringen, men tipper den vil gjøre meg enda mer fornøyd med bilen.

Jeg er derimot ikke særlig fornøyd med måten Renault behandler oss som kunder. Jeg er ikke noen saktelading fan, men når jeg kjøpte bilen ble det sagt både av forhandler og av Reanult at dette skulle løses. Jeg har klart meg bra med 11kw i garasjen og hurtig/semi hurtig frem til nå, men jeg kunne helt klart tenkt meg mulighetene for å lade med en fornuftig saktelade løsning i tillegg når jeg en sjelden gang trenger det. Å si at problemet er løst ved å servere meg en regning på 20.000. kroner må jeg si at er drøyt å svelge. 6-8 tusen kunne jeg kanskje taklet, men 20K blir for drøyt for å suge ut noen ampere på kjøpesenteret og på en sjelden tur til Oslo eller Sverige. Da blir det heller planlegging av hurtigladerstopp når laderne dukker opp. Det ville vært bedre om Renault hadde vært ærlige og sakt at dette løser vi ikke...dere må klare dere med å lade der det er TN nett - end of story...Samtidig lanseres kabelen som en verdensnyhet. Denne kabelen trengs vel i 2 land. Andre land har ikke bruk for den, så å kalle det en verdensnyhet blir å ta hardt i slik jeg ser det. De fleste har kanskje glemt at Renault heller ikke hadde planer om å tilby eksisterende kunder Fortum avtalen heller - heldigvis løste det seg.

Alle som har en mening rundt Zaptec kabelen burde sende direktør Gadsbøll en epost. Jeg gjorde det i forb. med Fortum avtalen, og fikk et underlig svar.

Samtidig vil jeg også si at forhandleren min har gjort det den kan for å møte meg som kunde, og jeg er fornøyd med deres engasjement. Dessverre er nok de også offer for Renaults noe vinglete informasjon og strategi.

/Baard
Renault Zoe, 2014

TM

Helt enig med Baard. Har allerede sendt epost og oppfordrt dem til å lese kommentarene på elbilforum.
Det er mulig at det er en verdensnyhet...eller kanskje vi skal kalle det Renault Norges månelandingsprosjekt  ;). Uansett teknologi, så gjør "dingsen" hverken mer eller mindre enn konkurrentenes "dings", og burde prises i forhold til dette. At Renault skal dytte kostnaden for en begrensning med bilen er over på de første kundene virker som en farlig strategi.

zbk

Sitat fra: nime01 på onsdag 11. februar 2015, klokken 09:50
Bekreftet fra forhandler:

Zaptec ladekabel vil koste 19.900,- inkl mva

Ingenting i veien med ambisjonene iallefall.

Galskap!
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

aronesen

Under 20 høvdinger med mva... Hipp hurra.
Og lykke til med salget.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Urs4_2008

Jeg ser ikke noe særlig problem med bøtta. Jeg løfter den inn og ut av bilen, og ser på det som trening, og har dermed meldt meg ut av det lokale treningssenteret og sparer 300 kr mnd. Kudos til Renault for å tenke utenfor boksen ;)

Men helt ærlig; jeg har brukt bøtta en gang på en mnd, og det var egentlig kun for å teste hvordan det funket. Testet også semihurtigladeren på flykafeen ved E18 avkjøring Tønsberg. Den overtas snart av Fortum og blir gratis for meg å lade på. De bygger i tillegg noen stolper med hurtiglading på samme plassen. Hvis ikke flykafeen må stenge pga. interne forhold så ser jeg for meg at en del zoe-eiere kan ha stor glede av et stopp der, om de er i farta på vei oppover eller nedover i fylket, og trenger litt påfyll av elektroner :)
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

Gogs

En viktig ting å huske på for de som en eller annen gang får bruk for bøtta er at ladingen tar laaaaang tid. Vi tok den med forrige helg i familieselskap fordi vi kunne lade mens vi var på besøk. Den brukte omtrent 2 timer på å lade nok til å kjøre 1 mil, så vi måtte lade på semihurtig ladestasjon på vei hjem likevel. Da var temperaturen mellom 4 og 6 grader.

Min konklusjon er at Zoe fortsatt er for spesielt interesserte el-bil nerder (inkludert meg) som ønsker å spare 70.000,- i forhold til en e-golf. Har man råd til det så kjøper man heller en e-golf. Fremover kommer vi utelukkende til å basere oss på lading hjemme med type2 kabelen i veggboksen og lading på offentlig hurtiglader. Hadde veldig (VELDIG) lyst på den nye ladekabelen som kommer i høst, men til 19.900,- inkludert moms er det helt uaktuelt. Synd!
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

jkirkebo

Sitat fra: Gogs på onsdag 11. februar 2015, klokken 10:43
En viktig ting å huske på for de som en eller annen gang får bruk for bøtta er at ladingen tar laaaaang tid. Vi tok den med forrige helg i familieselskap fordi vi kunne lade mens vi var på besøk. Den brukte omtrent 2 timer på å lade nok til å kjøre 1 mil, så vi måtte lade på semihurtig ladestasjon på vei hjem likevel. Da var temperaturen mellom 4 og 6 grader.

Min konklusjon er at Zoe fortsatt er for spesielt interesserte el-bil nerder (inkludert meg) som ønsker å spare 70.000,- i forhold til en e-golf. Har man råd til det så kjøper man heller en e-golf. Fremover kommer vi utelukkende til å basere oss på lading hjemme med type2 kabelen i veggboksen og lading på offentlig hurtiglader. Hadde veldig (VELDIG) lyst på den nye ladekabelen som kommer i høst, men til 19.900,- inkludert moms er det helt uaktuelt. Synd!

Er det noen indikasjoner på at Zaptec-ladekabelen vil lade noe raskere enn "bøtta"? Begge gir vel 10A ut så vidt jeg skjønner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Bøtta har vel 10A inn og så noe tap i bøtta. Så kanskje noe rundt 8A på pilotsignalet til bil før tapet i laderen der også?

Zaptec skal vistnok kunne levere 14A ut.

TM

Sitat fra: Urs4_2008 på onsdag 11. februar 2015, klokken 10:33
Jeg ser ikke noe særlig problem med bøtta. Jeg løfter den inn og ut av bilen, og ser på det som trening, og har dermed meldt meg ut av det lokale treningssenteret og sparer 300 kr mnd. Kudos til Renault for å tenke utenfor boksen ;)
Ja, markedsavdelingen i Renault kommer stadig med kampanjer som skal gjøre Zoe attraktiv.
Ryktene vil ha det til at de arbeider med en avtale med Norsk Kiropraktorforening. Kunder som har kjøpt hytteladeren skal få ubegrenset antall behandlinger i 1 år fra kjøpsdato.  :D

Urs4_2008

Sitat fra: TM på onsdag 11. februar 2015, klokken 11:28
Sitat fra: Urs4_2008 på onsdag 11. februar 2015, klokken 10:33
Jeg ser ikke noe særlig problem med bøtta. Jeg løfter den inn og ut av bilen, og ser på det som trening, og har dermed meldt meg ut av det lokale treningssenteret og sparer 300 kr mnd. Kudos til Renault for å tenke utenfor boksen ;)
Ja, markedsavdelingen i Renault kommer stadig med kampanjer som skal gjøre Zoe attraktiv.
Ryktene vil ha det til at de arbeider med en avtale med Norsk Kiropraktorforening. Kunder som har kjøpt hytteladeren skal få ubegrenset antall behandlinger i 1 år fra kjøpsdato.  :D

:o Håper den avtalen også får tilbakevirkende kraft  ;D
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

kos

Renault skjerp dere - skal dere selge bøtta eller Zaptec, og om dere ønsker å selge bilen så må Zaptec være med i kjøpet. Alt annet er teknologi som ingen trenger lengre.

Kalkulerer med at Zaptec vil følge med bilene og at de som eier en Renault får enten byttet bøtta eller at de får kjøpe kabelen til 5 -6000 kroner. alt annet foringer bilen.

Kalkulerer med at de kan ta vekk de andre godene og selge bilen med kabel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA