Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Renault Zoe har en fantastisk lader, som gjør det nesten umulig å lade bilen på andre steder enn fra din egen hjemmelader, samt noen på noen Kiwi butikker og andre semi hurtigladere på 22kw.

Renault har stadig varslet at de skal tilby en "mirakelboks" fra Zaptec. Dette har de lovet i snart 1,5 år, og enda er det ikke mulig å få levert denne mirakelboksen sammen med din Zoe. Siste melding er at den skal komme i februar 2016, men Renault har nå i et år skjøvet på leveringsdato noen måneder fremover, så når,  og om boksen kommer er veldig usikkert.

Har du kun behov for å lade elbilen hjemme, er Zoe et flott alternativ. Har du behov for å lade din elbil andre steder, finnes det trolig andre mer aktuelle elbiler å få kjøpt.

Innleggene under ble skrevet i mars 2014 og er dessverre like aktuelle enda, per oktober 2015.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Elmo

Det er en artikkel om lanseringen av Zoe på elbil.no idag.
http://elbil.no/elbiler/1260-na-skal-renaults-zoe-elbil-innta-norge

Alle kan jo lese selv, men her en noe highlights om ladingen:
Sitat"Talspersonene ville gjøre minst mulig nummer av at Zoe er det norske IT-strømnettets (230V nettspenning), der det ikke fremføres noen null-leder, aller beste venn."
- så der er vi vel enige med Lars at det kan være problem.

Men så kommer de med løsning - i allefall for hjemmelading:
Sitat"Det betyr at bilen må ha en dedikert hjemmeladeboks for å kunne lade, og ikke er kompatibel med jordet husholdningskontakt - med mindre du bor på et sted med TN-strømnett (400V). Det er også - kort fortalt - årsaken til at Zoe i Norge selges med en slik boks, montering og 15 meter kabeltrekk inkludert."
- men inkludert i hvilken av prisene ??
Og så sier de at de sel vil rulle ut ladeinfrastruktur.  Men skal de som kjøper gjøre i mellomtiden ?

Artikkelen sier også
SitatMer om hvordan ladingen virker i praksis, vil vi se nærmere på de kommende dagene
Jeg håper artikkelforfatteren da mener at det er Elbilforeningen skal følge opp så eventuelle kjøpere havner "i uløkka" ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

tomrh

Finnes det noen oversikt over geografisk fordeling mellom TN- og IT-nett i Norge?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lars C. Krogenæs

Nei.

På Sørvestlandet er det vanlig (tipper fra Kristiansand og opp til Stavanger), noen som bor der og kan si noe mer?

I nyere hyttestrøk og i nyere boligområder (fra kanskje begynnelsen av 2000-tallet) har man i stor grad godt over til TN nett. For enkeltboliger som er nye må man imidlertid kople seg på det gamle 320v IT nettet, da det stort sett er det gamle 230v trefas som er gjeldende.

På kjøpesentre med egne transformatorstasjoner tipper jeg de har TN nett, med 400v inn i byggene, og så 230v TN videre. Det er sikkert noen som kan mer om dette enn en stakkars samfunnsviter.... Jeg tror dog ikke det finnes noen oversikt. Her må man ut og prøve og feile....
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Cowboystrekk

Det må da gå an å fikse adapter etc som gjør at man kan bruke de ved 230V og? Dette anser jeg som en kjempeblunder av Renault! De burde vite bedre når de selger biler i Norge!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lars C. Krogenæs

De har holdt på med dette i noen år allerede. Det finnes ikke noen lur boks, utover den boksen de leverer til å montere hjemme i din egen garasje. (Eier du ikke egen garasje kan du glemme denne bilen).

Den løsningen de nå har kommet opp med er dessverre den eneste de kan tilby. Med andre ord kunne de vel egentlig la være å selge bilen i Norge.

Hvorfor de ikke kjøper ladeteknologi av Nissan, som de putter inn i Norgesversjonen av Zoe skjønner jeg ikke... Slik jeg ser det, er bilen ubrukelig hvis du ikke lider av ekstrem hjemlengsel og aldri kjører lenger enn noen km utenfor hjemmet.

Kjøper du bilen kan du ihverfall ikke regne med å få solgt den videre.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

breitling

ZOE er eneste elbil med (geniale) Cameleon laderen. God tanke. Isteden for å ha 2 ladere ombord (en AC og en DC) har man kun en fleksibel AC lader som streker seg fra 3,5 kW til 47 kW. Fordelen med det er at man utnytter til annen hver tid tilgjengelig effekt i nettet. Ulempen er at det ikke virker i Norge og Albania.
Ifølge prislista leveres bilen i 2 (3) utstyrs varianter. LIFE Easy Charge med hjemmelader (inkl. montasje) på 3,6 kW til 192k (pluss leveringsomkostninger), INTENS Easy Charge med samme hjemmeladeren og INTENS SuperCharge med 11 kW hjemmelader som henholdsvis koster 212 og 222 tusen. Man kan kjøpe separat en 3,6 kW laderen (eks.montasje) for ca 5,5k.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Radiobil1

Trodde jo i min enfoldighet at vi hadde et ok strømnett i Norge, og disse to med 110v var helt på jordet.
Så flyttet en kompis som er ingeniør til england, og etter en tid så spurte jeg om dette, og forskjeller mellom 110 og 220 volts forbrukerstrøm.

Han leste seg opp på dette og ble imponert over hvordan strukturen i 110v nettet var i England. Var visst mye smartere bygd opp enn her på berget mente han.

Her er pluggene man får i England.

http://www.renault.co.uk/cars/electric-vehicles/zoe/zoe/charging/plugsandsockets/

Ser ut som de får det til i Danmark - har de ennerledes nettstruktur enn oss de også?
http://www.renault.dk/biler/elbiler/ZOE/ZOE/Opladning-og-raekkevidde/

Så det dere sier er at man ikke kan bruke kladd og 220 v enfasestøpsel på denne bilen.
Hvorfor ikke det?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Lars C. Krogenæs

#8
England har 240v strøm. Amerika har 110v..

I Norge har vi ca. 230v som resten av Europa.

Problemet er at vi får strømmen inn i huset fra ledninger ute i gaten som også er 230v. Gjerne da 3-fas. Jord går ned i bakken, gjerne koplet til vannrørene.

I et TN-nett får man 400v inn i huset fra ledningene ute i gaten. Herifra deler man opp strømmen slik at man får 230 volt (mellom en av faselederne og null-leder), jord går tilbake til N.

Man har altså 3 ledninger + N, totalt 4 ledninger inn i huset. Det betyr også at forbrukere som bruker mye strøm kan hente 400v. Typisk er dette komfyrer, ovner og varmtvannsberedere. 


Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

nofuelno

Foreslår at "ladekameratene" som har kostet på seg veggboks hjemme med TN nett / 400V trafo adopterer alle kommende Zoe eiere inn i brorskapet slik at de får ladet bilene sine rundt omkring ;)
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Radiobil1

Ok da skjønner jeg litt mer.
Men kan man ikke kjøpe en kladd noe sted som transformerer/ tryller slik at man kan koble seg til en offentlig/privat ladestasjon eller en vanlig 220v 10/16A uttak og Chamelion spiser dette?

Men hvis dette bare gjelder Albania og Kongeriket så kommer vel ikke markedskreftene til å overlesse oss med 3rd party options heller...

Noen her inne som er god på elektroner som kan beskrive hva som evt trengs for å lage en kladd som støtter dette?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

elektrolux

Zaptek er på saken, men dessverre kun med omfomer fra IT til TN for hjemmebruk.

Til mobilt bruk stilles høyere krav til isolering i forhold til jord. Håper de etterhvert også løser dette slik at den geniale og lette elektroniske trafoen deres kan tas med som en hvilken som helst kladd.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Radiv på torsdag 27. mars 2014, klokken 10:11
Ok da skjønner jeg litt mer.
Men kan man ikke kjøpe en kladd noe sted som transformerer/ tryller slik at man kan koble seg til en offentlig/privat ladestasjon eller en vanlig 220v 10/16A uttak og Chamelion spiser dette?

Men hvis dette bare gjelder Albania og Kongeriket så kommer vel ikke markedskreftene til å overlesse oss med 3rd party options heller...

Noen her inne som er god på elektroner som kan beskrive hva som evt trengs for å lage en kladd som støtter dette?

Det er antageligvis bare å ta med seg en slik og koble i mellom: http://www.noratel.no/content/view/full/5055

Om du gidder å dra på 24kg med skilletrafo da...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

breitling

Jeg synes det er bra at Renault (Zoe) bringer det på banen. Flere stolper med 400V og opp til 22/44 kW. For Zoe er det viktigst at nettet er TN, men samtidig kan det tenkes at andre bilprodusenter adoptere Cameleon lader (eller lignende flexiladere) i sine biler. Regner med det er betraktelig billigere med en AC flexilader enn to ladere om bord. Og ikke minst at infrastruktur blir billigere. Shuko er på vei ut. Kanskje Chademo står på tur? Ingen vet hvor er vi om 5-10 år. Uansett om vi får bedre batterikapasitet (pr. kg vekt) og at flest lading skjer hjemme om natta, elbiler blir avhengige av god (og fleksibel) infrastruktur med semi-/hurtig ladere.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Lars C. Krogenæs

Har skrevet et eget innlegg med landsoversikt over tilgjengelige ladestasjoner for Zoe.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=13414.msg203197#msg203197

Totalt 125 ladestasjoner i Norge.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA