Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 31. mars 2014, klokken 13:34
Forøvrig tror jeg ikke Renault har noen plan for utbygging av ladeplasser til Zoe. Til det er markedet for denne ene bilen for lite foreløpig :-(

Nja. Renault er jo i samme konsert som Nissan, som nå skal pepre landet Kiwi-butikker med multistandard hurtigladere. Tør jeg tippe at disse får CHAdeMO og 43 kW AC, og ingen CCS?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. mars 2014, klokken 13:47
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 31. mars 2014, klokken 13:34
Forøvrig tror jeg ikke Renault har noen plan for utbygging av ladeplasser til Zoe. Til det er markedet for denne ene bilen for lite foreløpig :-(
Nja. Renault er jo i samme konsert som Nissan, som nå skal pepre landet Kiwi-butikker med multistandard hurtigladere. Tør jeg tippe at disse får CHAdeMO og 43 kW AC, og ingen CCS?
Godt tips! Kan jo være et ledd i strategien for å få solgt Zoe (reklame for Zoe med gratis lading på Kiwi) samt å gi konkurransefortrinn mot de tyske elbilene? Flere fluer i ett smekk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bjorn_2390

Sitat fra: tomrh på mandag 31. mars 2014, klokken 14:31
Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. mars 2014, klokken 13:47
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 31. mars 2014, klokken 13:34
Forøvrig tror jeg ikke Renault har noen plan for utbygging av ladeplasser til Zoe. Til det er markedet for denne ene bilen for lite foreløpig :-(
Nja. Renault er jo i samme konsert som Nissan, som nå skal pepre landet Kiwi-butikker med multistandard hurtigladere. Tør jeg tippe at disse får CHAdeMO og 43 kW AC, og ingen CCS?
Godt tips! Kan jo være et ledd i strategien for å få solgt Zoe (reklame for Zoe med gratis lading på Kiwi) samt å gi konkurransefortrinn mot de tyske elbilene? Flere fluer i ett smekk.
Og kan det være derfor at fyren på Bislett fortalte breitling "Du får snart vite alt"?
Blå Euro-Leaf (2012)

ZerOmancer

Ok, jeg har lenge vært nysjgerrig på hva som egentlig er Tesla's problem med IT, men Renault har virkelig kokt hjernen min nå.  -Hva er nøyaktig den tekniske utfordringen med topolt lading i IT-Nett.... ???

Om man kobler en last mellom fase og N ved 400V, eller mellom to faser ved 230v får man akkurat det samme; enfase 230V.

Den eneste forskjellen mellom disse tilkoblingene er potensiale i forhold til jord, men hvorfor skal en bil henge seg opp i det? 

N-leder kan ikke brukes til noe  annet enn vanlig faseleder, den skal være like mye isolert mot jord, og den har ingen fast plass i et vanlig støpsel som kan snues 1800 fra gang til gang..

-Og man gjenskaper jo ikke Nullpunktet i en enfaset skilletrafo, men isolerer seg fra fordelingssystemets forhold til jord..

-Jeg trenger en god teknsik forklaring før jeg klør hull i hodet her... -Akkurat nå føler jeg at Renault har vært litt vel Fransk av seg.. :D

2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

breitling

#34
les artikkel og studer bilde: http://www.tu.no/samferdsel/2014/04/01/kiwi-installerer-elbil-ladere-landet-rundt
Det skrives om "hurtigladere" men kreves til det 400V. For min del ser det ut som en "semihurtig lader". 400V 32A? Og kun en innebygd kabel type 1. Med mindre det finnes en luke med skjulte stikk kontakter?
Og her er det mer forklarende: http://www.mynewsdesk.com/no/http-www-mynewsdesk-com-no-pressroom-norgesgruppen/pressreleases/hurtiglading-av-elbilen-mens-du-handler-979304
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

jkirkebo

Sitat fra: ZerOmancer på tirsdag 01. april 2014, klokken 12:08
Ok, jeg har lenge vært nysjgerrig på hva som egentlig er Tesla's problem med IT, men Renault har virkelig kokt hjernen min nå.  -Hva er nøyaktig den tekniske utfordringen med topolt lading i IT-Nett.... ???

Om man kobler en last mellom fase og N ved 400V, eller mellom to faser ved 230v får man akkurat det samme; enfase 230V.

Den eneste forskjellen mellom disse tilkoblingene er potensiale i forhold til jord, men hvorfor skal en bil henge seg opp i det? 

Jeg tipper det er fordi Renault bruker motorviklingene i ladeprosessen, og at de ikke kan garantere god nok isolasjon mot chassis samt god nok kvalitet på jordingen i IT-nett. Skulle det bli en overledning kunne man da potensielt fått ~130V på chassis i forhold til jord.

I et TN-nett skal potensialet N-PE derimot være på 0V, så ingen risiko der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: breitling på tirsdag 01. april 2014, klokken 12:46
les artikkel og studer bilde: http://www.tu.no/samferdsel/2014/04/01/kiwi-installerer-elbil-ladere-landet-rundt
Det skrives om "hurtigladere" men kreves til det 400V. For min del ser det ut som en "semihurtig lader". 400V 32A? Og kun en innebygd kabel type 1. Med mindre det finnes en luke med skjulte stikk kontakter?
Og her er det mer forklarende: http://www.mynewsdesk.com/no/http-www-mynewsdesk-com-no-pressroom-norgesgruppen/pressreleases/hurtiglading-av-elbilen-mens-du-handler-979304

Er nok snakk om ordentlig hurtigladere, i og med at de skriver ChaDeMo. Det står også at Renault og VW bidrar (sikkert for å få Combo, samt AC til Renault).

Tror nok laderen det er bilde av er en dummy, satt opp for anledningen, og må ikke sees på som endelig design.

Da er det jo tydeligvis et håp om å få ladet Zoe utenfor hjemmet også...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

ZerOmancer

N-PE har ikke potensial, men skal være fullverdig isolert fra hverandre.
Om det blir et brudd i N-leder et sted før laderen får man i samme tilfelle 230V mellom chassis og jord..

Og om man kunne jorde N-leder i et apparat ville det nødvendigvis  betvinge et topolt støpsel som kun passer én vei kontakten.

Krav til jording er strengere ved IT/TT- nett så vidt jeg vet, så man kan ikke anta at kvaliteten nødvendigvis er dårligere.


-Når det gjelder trefaselader er problemet med "norsk" strøm  litt enklere å forstå, men jeg sliter stadig med å se hva som egentlig ligger bak problemene til Zoe og tidvis Tesla i Vanlig stikkontakt.. ???
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

breitling

Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

ZerOmancer

Ja, der står det at problemet ligger i et elektronisk vern som feiltolker nettets tilstand, snarere enn i selve laderen. Da kan man jo tro at problemet kan løses med et annet type vern. (Men jo mindre man vet om problemer, jo enklere er de å løse.. ;D)

-Et artig tankeeksperiment: Om man plugger en Zoe i en IT-kontakt med en saftig jordfeil, slik at man får tilnermet 230-0V mellom faser og jord,vil den da tenke "power good!" og starte lading? ::)
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

PerBear

Renault Zoe sin kameleonlader benytter motorviklingene til induktanser i laderen.
For at dette skal være en sikker løsning så må jordingen av bilen være av god kvalitet. Derfor sjekker Zoe laderen at jordforbindelsen er god ved å måle impedansen mellom PE og N. Den må ikke være over 150 ohm. Er den det regnes jordtilkoblingen som usikker og da vil ikke Zoe lade.


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

tomrh

Og da ble jeg kjempenysgjerrig på hva som skjer om man selv "fikser" en impedans  mellom PE og N under 150 ohm?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på onsdag 02. april 2014, klokken 21:45
Og da ble jeg kjempenysgjerrig på hva som skjer om man selv "fikser" en impedans  mellom PE og N under 150 ohm?

Da slår jordfeilbryteren ut.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

larsleik

Jeg hadde en Zoe på lån til i dag. Har Noratel 230_400v skilletrafo og Saltoboks til Tesla. Zoe ladet ikke på hverken 400v eller 230V
Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

OleT

Vi har ikke to forskjellige strømnett i Norge. Vi har tre. Bergen og omegn har ikke IT, men TT - altså jordet jord i 230V. Antakelig er det en del av grunnen til at Teslaeiere i Bergen har vært lite plaget med ladevansker.

Så da lurer jeg på om en kresen liten franskmann kan tenkes å smake på bergensstrømmen?
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA