Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

breitling

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 27. mars 2014, klokken 18:57
Har skrevet et eget innlegg med landsoversikt over tilgjengelige ladestasjoner for Zoe.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=13414.msg203197#msg203197

Totalt 125 ladestasjoner i Norge.

Lars

:D :D :D :D :D Veldig bra!

Jeg er også spent å høre mer om deres planer for investering i infrastruktur. De snakker om at utbygning skal skje i nærmeste måneder!
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Rapid

#16
Zoe virker jo som en kjekk bil. Ser tilogmed fin ut :)

Men ladegreiene fremstår som litt krevende å forstå. Vil Zoe for eksempel kunne lades på alle DC combo laderne som sikkert spretter opp ifm at BMW og VW øker i antall? Eller snakker vi i praksis om enda en "standard"? Eller....blir det å henge seg på 22kw kontakter og altså i praksis ikke ha virkelig hurtiglading tilgjengelig i felten?


Rav4_EV

Er det noen som har dokumentasjon på at Albania har IT nett?
Av oversikter jeg har sett er det Iran som har dette men ikke Albania.

Uansett bygges det ikke nye IT nett i Norge. Nyere kjøpesenter og andre steder man kan ser for seg offentlig lading er TN. Her er det lett å få semi-hurtiglading med 22kW. Investering er kun ~10.000 kroner.
Ellers vil større eller mindre transformatorer løse problemet på faste innstallasjoner.

Det skumleste er vel at folk kan finne på å legge en av fasene i et IT nett til jord for å kunne lade.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Cowboystrekk

Det burde da i det minste gå an å få med en mobil omformer sånn at man kan lade bilen noen andre steder (offentlige ladestasjoner blir værre med en sånn stor boks).
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

breitling

Sitat fra: Rapid på torsdag 27. mars 2014, klokken 21:54
... Vil Zoe for eksempel kunne lades på alle DC combo laderne som sikkert spretter opp ifm at BMW og VW øker i antall?

Nei. Zoe har en AC lader. Det betyr at man kan (med div.adapterer) bruke vekselstrøm fra 230V 16A (3,6kW) til 400V 64 A 3-fas (44 kW). Forutsetning er at det er TN-nett. DC ladere (Chademo, Combo, Combo 2) kan ikke brukes.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 28. mars 2014, klokken 09:10
Er det noen som har dokumentasjon på at Albania har IT nett?
Av oversikter jeg har sett er det Iran som har dette men ikke Albania.

Når man gjentar en løgn ofte nok, begynner man å tro på den selv  ;) Jeg har alltid hørt at Norge og Albania var de med IT-nett. Nå har jeg forsøkt å google dette, men jeg finner bare Norge på listene over de få landnen som har IT-nett hvem de andre landene er, har jeg ikke greid å finne noe sted.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Rapid

Sitat fra: breitling på fredag 28. mars 2014, klokken 09:26
Nei. Zoe har en AC lader. Det betyr at man kan (med div.adapterer) bruke vekselstrøm fra 230V 16A (3,6kW) til 400V 64 A 3-fas (44 kW). Forutsetning er at det er TN-nett. DC ladere (Chademo, Combo, Combo 2) kan ikke brukes.

Med andre ord har Zoe i realiteten ikke noe utbygget hurtigladernett tilgjengelig om en skal avgårde noen mil. 22kW er ikke hurtig. Og det finnes vel ikke mange 44kW stasoner langs veiene?


Rapid

Disse virker fint om du har TN nett. Renault har en slik i opsjonslisten. Zoe hadde vært en ypperlig (og pen) elbil for oss. Men her på sørvestlandet har jeg etter litt undersøkelser funnet ut at det er en blanding av IT og TN nett. Uten et utbygget nettverk av hurtigladestasjoner for zoe blir ladeproblematikken bare håpløs. Rekkeviddeangst får en ny dimensjon

kringon

Skjønner at en mobil omformer fra IT til TN nett krever litt større krav til isolasjon, men kan ikke Renautl montere en vanlig stikkontakt på den ene siden av "wallboxen" der den kobles til strømnettet? (istedet for å koble den direkte til el-anlegget hjemme).

På denne måten så kan folk "til nød" ta med seg boksen når man skal akkurat utenfor t/r rekkevidde.

Spent på å se om denne i praksis når lenger enn leaf. For min del virker den mer aktuell pga pris, med unntak av lademulighetene. Må kunne lade på jobb, og er usikker om det er TN nett der (Telenor Fornebu). Hvis noen vet, så skrik ut :D
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Lars C. Krogenæs

Hei

Det er ingen mulighet for å lage wallboxen mobil.

Alle store områder og store forretningsbygg som er bygd ut etter år 2000 kan du med sikkerhet regne med har TN nett. Hele det nye Fornebu-området har med sikkerhet TN nett, slik at du kan lade her.

Kjør gjerne innom elbilsenter.no på Fornebu for å få dette bekreftet. De har førstehåndskjenskap til området og til Zoe....

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

jkirkebo

Sitat fra: kringon på mandag 31. mars 2014, klokken 08:39
Skjønner at en mobil omformer fra IT til TN nett krever litt større krav til isolasjon, men kan ikke Renautl montere en vanlig stikkontakt på den ene siden av "wallboxen" der den kobles til strømnettet? (istedet for å koble den direkte til el-anlegget hjemme).

De kobler nok en skilletrafo mellom veggboksen og el-anlegget. En slik for 3,7kW veier gjerne 25kg så det er ikke noe du har lyst til å ta med deg på tur...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kringon

Det var jo uflaks :/

Får satse på at det er mulig å lade på jobb da :)
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

breitling

Etter 2 år og 30000 km som elbilist har jeg dannet meg en bruksmønster. 85% av all kjøring er pendling til og fra jobb pluss små turer innenfor radius jeg ikke trenger å lade for å komme meg hjem. Resterende 15% er litt lengre turer som krever (hurtig)lading. Slik som tur til flyplasser rundt omkring Oslo. Torp er verst med 130 km en vei. En harrytur i sommerhalvårer kan også forekomme. Det er alt. Og har ikke bil nr. 2.
Zoe passer veldig godt inni prosjekt "oppgradering av elbil" hvor man holder seg innenfor budsjettet, får bedre rekkevidde og samtidig får litt "mer bil" enn en trilling. Har sjekket nett både hjem og på jobb. Hjemme er det IT-nett i felles garasje til borettslaget. Alle plasser har ilagt en stikk kontakt (for motorvarmer med 10A styrke). Fungerer bra med min 10A ladekabel til Ion. Man kan montere en Wallbox men tviler på virkningsgrad til laderen ved lavere enn 1-fas 16A  (omtalt i flere artikler og brukererfaringer hvor ladetiden øker drastisk til 15-20 timer!). Plassering av min parkeringsplass er ugunstig ift. plassering av min leilighet, men hvis jeg "flytter/bytter plass" litt nærmere kan faktisk ha plass ret tunder leilighet (med en etasje mellom). Elskap er plassert i gangen rett ved siden av leilighets inngangs dør. Da kommer jeg innenfor de 15 m inkludert i montasje av Wallboxen.  Forutsetning er at borettslag godkjenne Wallbox montasje. Gulroten er at jeg i det tilfelle betaler selv for strømforbruk (som går til felles regning i dag). For 2 år siden var min bil eneste elbil i garasjen; i dag er det 9 stk og det er tidsspørsmål når betaling eller flytting blir tatt opp i forsamlinga. På jobb er det TN-nett (nytt bygg fra i fjor på Lysaker). Det er plenty med ladeplasser. Jeg kan lade hver dag på jobb og lade hjem i helger/ferie/helligdager. Men for de resterende 15-20% er jeg avhengig av at min destinasjon har enten sakte- eller hurtiglading. Zoe har ikke DC lader så hurtig betyr tilgang til en 44 kW AC. For nød kan de brukes en semi 22kW. renault er nevn noe om fremtidig utbygging av AC hurtigladere. Han karen jeg snakket på Bislett siste lørdag var ganske tilbakeholdent ved å uttale seg om det. "Du får snart vite alt", sa han.
Det betyr i praksisen at overgang til en bil med lengre rekkevidde blir handikappet med begrenset tilgang til ladepunkter. Fordelen kan være at Chameleon lader er mer fleksibel og kan praktisk utnytte alle tilgjengelige (selvsagt TN-nett) stikk kontakter fra 230V 1-fas 16A til 400V 3-fas 64A. Dvs en haug med blå/rød industrikontakter rundt om i landet. For min del er det snakk om en sirkel med radius 150-180 km fra Oslo.
Med en del forutsetninger ser ut som Zoe kan gi meg glede som neste elbil. Og en pris på 220k for en Intens model inkl. Wallbox med montasje er overkommelig.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: breitling på mandag 31. mars 2014, klokken 13:25
For 2 år siden var min bil eneste elbil i garasjen; i dag er det 9 stk og det er tidsspørsmål når betaling eller flytting blir tatt opp i forsamlinga.
Litt off topic, men:
Hadde jeg vært deg hadde jeg kommet problemstillingen i forkjøpet og laget en liten plan for hvordan borretslaget legge opp dette på en ordenlig måte, både teknisk, praktisk og i forhold til betaling. Da er det dere elbileiere som styrer utviklingen, i stedet for at noen sure beboere er missunlige på forholdene og så blir det vedtatt null lading og full kræsj for en god og fornuftig utvikling.

Forøvrig tror jeg ikke Renault har noen plan for utbygging av ladeplasser til Zoe. Til det er markedet for denne ene bilen for lite foreløpig :-(

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA