Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

kos

Hei - det skal du ikke se bort fra - men tror ikke det er den selgeren jeg snakket med - han virket heller av det litt for "ærlige" slaget. Sa rett ut at de hadde en bratt læringskurve på elbiler og mye var også nytt for de. Samtidig er det vanskelig å følge opp kunder når elbilene kommer i flokk fra fabrikken og ikke en og en.

Fjorden Baby!

Hei. Nå er det jo som det har vært diskutert i tråden lenge varslet at Zaptec og Renault samarbeider om ny ladekabel. Denne skal jo gjøre hjemmelader og bøtta overflødig.

Noen som vet hva som tilbys hvis man ønsker å kjøpe Zoe nå? Får man hjemmelader montert og så kan denne byttes vederlagsfritt mot ny ladekabel når løsningen er klar i august?september?

http://www.hegnar.no/motor/artikkel533077.ece
http://www.tu.no/industri/2015/01/21/norsk-selskap-loste-renaults-ladeproblem-med-oljeteknologi

TM

#347
Jeg fikk bekreftet fra øverste hold i Renault Norge at det ikke er mulig å kjøpe bilen uten Wallbox før 1.8.2015. Ladekabelelen vil du også få med på handelen når den er klar, men dersom man benytter vrakpant tilbudet så gjelder ikke dette. Da må du kjøpe ladekabelen separat for kr 15.900. Dersom du velger å kjøpe ladekabelen i etterkant kommer det mva i tillegg. Da koster kabelen den nette sum  av kr 19.900.
Flere detaljer finner du under
http://renault.no/media-og-presse#/pressreleases/verdensnyhet-ladekabel-til-renault-zoe-for-it-nett-1107042

hdh

Sitat fra: TM på fredag 06. februar 2015, klokken 14:55
Jeg fikk bekreftet fra øverste hold i Renault Norge at det ikke er mulig å kjøpe bilen uten Wallbox før 1.8.2015. Ladekabelelen vil du også få med på handelen når den er klar, men dersom man benytter vrakpant tilbudet så gjelder ikke dette. Da må du kjøpe ladekabelen separat for kr 15.900. Dersom du velger å kjøpe ladekabelen i etterkant kommer det mva i tillegg. Da koster kabelen den nette sum  av kr 19.900.
Flere detaljer finner du under
http://renault.no/media-og-presse#/pressreleases/verdensnyhet-ladekabel-til-renault-zoe-for-it-nett-1107042

Så vi som allerede har kjøpt bilen og fått lovnader om en ordentlig løsning på ladeproblemet blir møtt med fingeren og må betale blodpris. Way to go Renault...
Sort '14 Renault Zoe Intens

kos

Sitat fra: hdh på fredag 06. februar 2015, klokken 15:18
Sitat fra: TM på fredag 06. februar 2015, klokken 14:55
Jeg fikk bekreftet fra øverste hold i Renault Norge at det ikke er mulig å kjøpe bilen uten Wallbox før 1.8.2015. Ladekabelelen vil du også få med på handelen når den er klar, men dersom man benytter vrakpant tilbudet så gjelder ikke dette. Da må du kjøpe ladekabelen separat for kr 15.900. Dersom du velger å kjøpe ladekabelen i etterkant kommer det mva i tillegg. Da koster kabelen den nette sum  av kr 19.900.
Flere detaljer finner du under
http://renault.no/media-og-presse#/pressreleases/verdensnyhet-ladekabel-til-renault-zoe-for-it-nett-1107042

Så vi som allerede har kjøpt bilen og fått lovnader om en ordentlig løsning på ladeproblemet blir møtt med fingeren og må betale blodpris. Way to go Renault...


Det som da blir spørsmålet er de som vente på bøtta. ( koster 5000 kr ) Kan de avbestille og betale 10900 for kabelen ? samtidig er det mulig å lade med mer enn 10 amp ?  I såfall er det lite aktuelt å kjøpe kabelen - med mindre du må ha den?

TM

jeg har lest at Zaptec mobile støtter inntil 16A. Samtidig skriver Renault i sin pressemeling at ladetiden med kabelen er ca 10 timer. Siden det skal være noe tap ved lave ladehastigeter på Zoe, så kan det hende de lager den slik at den trekker inntil 12A. Noe mer enn det bør man uansett ikke trekke fra en Schuko kontakt, så 16A virker ikke sannsynlig. Jeg skulle også gjerne visst hvilken IP klassifisering den får. Vi får nok ikke disse svarene før produktet er produksjonsklart.

hdh

Er visst en del her inne som glemmer at ikke alle har anledning til å bare slenge 20.000,- på bordet for en kabel.
Sort '14 Renault Zoe Intens

emil

Sitat fra: hdh på fredag 06. februar 2015, klokken 17:33
Er visst en del her inne som glemmer at ikke alle har anledning til å bare slenge 20.000,- på bordet for en kabel.

Og hvor mange vil la en kladd til 20.000kr henge ute en natt i f.eks Oslo sentrum eller andre offentlige plasser.

hdh

Sitat fra: emil på fredag 06. februar 2015, klokken 17:35
Sitat fra: hdh på fredag 06. februar 2015, klokken 17:33
Er visst en del her inne som glemmer at ikke alle har anledning til å bare slenge 20.000,- på bordet for en kabel.

Og hvor mange vil la en kladd til 20.000kr henge ute en natt i f.eks Oslo sentrum eller andre offentlige plasser.

Ikke sant. Hvis det stemmer at dette blir den endelige prisen kommer denne kabelen til å bli skjeldnere enn hønsetenner. Det virker som de prøver seg på en såpass drøy pris for å muligens kunne hente inn igjen utviklingskostnadene så fort som mulig over så få solgte enheter som mulig. Historien vil vel vise at dette er en dårlig taktikk.
Sort '14 Renault Zoe Intens

Gogs

Veide ladebøtta i går på en baderomsvekt. Den veier 26,5 kilo. Kjenner det godt i ryggen når jeg bærer den ut av bagasjerommet. Renault har sugd så kraftig på denne "problemløsningen" at det er helt latterlig.  :-\
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

aronesen

#355
Jeg håper ikke dette blir den endelige prisen.
Hvis vi avskriver kabelen over 8 år, så blir det 2500,- i året.

Til sammenligning koster abonnement på hurtiglading hos lyse 200 kr i måneden (Inntil 15 ladinger).
Altså 2400,- i året.

Tror heller jeg går for en 400V 3-fas løsning med en semiportabel ladestasjon...  ???
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

emil

Sitat fra: Gogs på fredag 06. februar 2015, klokken 17:56
Veide ladebøtta i går på en baderomsvekt. Den veier 26,5 kilo. Kjenner det godt i ryggen når jeg bærer den ut av bagasjerommet. Renault har sugd så kraftig på denne "problemløsningen" at det er helt latterlig.  :-\

1.8kg på ladekabelen min, inkludert 7.5m kabel...

Elmar

Jeg bestilte den nye laderen sammen med bilen og fikk beskjed om at den kunne bli noe dyrere enn de 5000,- som står i kontrakten, men da jeg fikk prisen på 15000,-+mva så kansellerte jeg den.

Om det var smart eller ikke vet jeg ikke før til høsten, men jeg hadde blitt irritert på meg selv hvis kabelen blir billigere enn dette inkl. mva. når den blir lansert. Mye penger og henge utenfor bilen.

Det positive er at det ser ut som det blir flere forhandlere av ladekabelen som kan gi fornuftige priser.

Zapcharger er et samarbeid med Renault (kontrakt på levering av flere tusen ladekabler) og støtte fra  Transonova (4 mill), Innovasjon Norge (1,6 mill) og Norges Forskningsråd.

På nettet finner jeg denne teksten:
Konseptet ZapCharger vil sikre en enkel
og sikker ladeteknologi som gir semihurtig
lading (11 kW). Trafoen er svært liten og
energieffektiv. Elbilene kan lades med
vekselstrøm (AC) og effekt opp til 11 kW ved
hjelp av ladere til en langt lavere pris enn det
som hittil har vært mulig.


Hvis dette er grunnlaget for støtte fra Transnova, tror jeg de må se på prisene sine :)
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

Griffel

Sitat fra: Elmar på fredag 06. februar 2015, klokken 21:19

Zapcharger er et samarbeid med Renault (kontrakt på levering av flere tusen ladekabler) og støtte fra  Transonova (4 mill), Innovasjon Norge (1,6 mill) og Norges Forskningsråd.

På nettet finner jeg denne teksten:
Konseptet ZapCharger vil sikre en enkel
og sikker ladeteknologi som gir semihurtig
lading (11 kW). Trafoen er svært liten og
energieffektiv. Elbilene kan lades med
vekselstrøm (AC) og effekt opp til 11 kW ved
hjelp av ladere til en langt lavere pris enn det
som hittil har vært mulig.


Hvis dette er grunnlaget for støtte fra Transnova, tror jeg de må se på prisene sine :)
Zapcharger har to produkter for elbiler på gang.
Ladekablen til Renault hvor transformatoren er i form av en kabelkladd for lading fra "vanlige stikkontakter" 1fas 230V ca 10A, denne erstatter dagens bøtte. Dette er en spesialløsning for å løse Zoe problemet med lading fra det vanlige iT nettet vi har i Norge.

Det andre produktet er det du fant på nettet, som kan være en erstatning for transformator/veggboks køsningen for fast montasje hjemme. Dette er en 3fas 230V til 400V transformator som er av interesse for elbilister med bil som har 3faslader altså MB,Zoe og Tesla.

Transnova gir nok støtte men prisen på produktene blander de seg nok ikke i. Her vil nok zaptec som alle andre forsøke å finne det nivå som gir mest gevinst.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: nime01 på fredag 06. februar 2015, klokken 23:34
Uansett en tullete pris. Materialkosten kan aldri i verden være så høy??

Om de setter prisen til 5000kr og selger til 500 Zoe-eiere, så er det 2,5mill.
Om de setter prisen til 20000kr og selger til... 10 totalt nedsnødde Zoe-eiere med mer penger enn vett, så er det 200k.
Nå varierer vel prisen på "vanlige ladekabler med kladd" fra en rundt 4000 og et stykke oppover. Charge Amps f. eks ca. 6000,-. Denne har vesentlig mer komponenter i tillegg til det de andre kabler med kladd har, så for 5000,- ville være rene gibort pris. Her er en 2,5kW "digital" transformator ekstra. De vil nok prøve seg fram, og som de fleste andre starte med en høy pris til de mest ivrige og så redusere etterhvert, men det vil ta lang tid før de selger denne til samme pris som f.eks en Tesla UMC.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA