Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: zbk på mandag 26. januar 2015, klokken 23:26
Sitat fra: zbk på lørdag 06. desember 2014, klokken 16:43
...
Jeg antar den er laget for 10A-kurs. Skal se om jeg kan få målt hvor mye den trekker fra strømnettet en dag.

Har målt strømtrekket fra gulbøtta og fikk ca 9.6A målt fra stikkkontakten, eller ca 2.3kW. Sørgelig at ladingen da bare dytter inn ca 6%/time på batteriet, noe som blir ca 1.3-1.4kWh/time. Da er det drøye 40% tap i bøtta + billaderen! Har lest andre steder at kameleonladeren er lite effektiv på lave strømstyrker, men dette var nesten litt i overkant...
Nå har det blitt oppgitt tidligere her at strømtrekket har en betydelig kapasitiv komponent. Dvs. det er ikke 2,3kW men 2,3kVA mens det som går inn på batteriet er kW. I såfall er tapet mindre, men siden det problemet for de fleste er ladehastighet heller enn økonomi er vel det en mager trøst.
Dette er vel også hovedgrunnen til at ny versjon ikke har 44kW lader.

Årsaken er sansynligvis at laderen ved høy last trenger en betydelig fasekompensering i for av kondensatorer for å tilfredstille nettets krav. Om det blir for mye ved liten last betyr ingen ting siden det normalt i alle strømnett er et overskudd av induktiv last og at litt ekstra kondensatorer nermest er et gode.

(x kW + y kVAc = 2,3kVA, og kVAc er nesten gratis, streken over x og y var det nermeste jeg fikk til som vektor symbol)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nofuelno

Her er bilde av den nye portable ladekabelen fra ZapTec for IT og TN nett.
Vi har ikke fastsatt prisen den skal selges for ennå.

Smukkere enn bøtta ?
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Griffel

#332
Ser imponerende liten ut, med tanke på at den i tillegg til det andre ladekladder har også inneholder en skilletransformator på et par kW. Alt med så små tap at varmen kan ledes bort i et hus med beskjedne dimmensjoner. Gratulerer. :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

zbk

Setter ny standard for ladekladd-design etter min mening. Blir spennende å få offisielle priser og leveringstid. Ryktene sier vel 15000,- og august, men jeg er litt spent på endelige fakta.

Noen som vet sikkert hva ladehastigheten blir på denne? Fast 10A eller justerbart fra 16A og nedover?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

TM

Ladekabelen som er planlagt fra Zaptec ser ut til å løse ladeproblemene med Zoe, men hvis den koster 15.000 kr  ink / eks mva ? så er det mange som har kjøpt Zoe som vil føle seg litt lurt. Først har de lansert en "mini" trafo, som når den så dagen lys var en gigantisk kasse på 25 kg. Mange har kjøpt bil på bakrunn av informasjon fra forhandlere om at det kommer en ny lader før sommeren. De burde iallefall tilby den til redusert pris for kunder som allerede har kjøpt bil. De har ikke fått valget mellom wallbox eller ladekabel, langt mindre fått begge deler slik Renault nå tilbyr i en begrenset tid. Den burde tilby ladekabelen til maks 7000 kr + mva etter min oppfatning. Vi snakker tross alt om en ladeløsning med begrenset ladefart (10 timer i følge Renault's pressemelding dvs 10-12A.)

TM

Det ser forresten ut fra bildet til at transformatoren har luftespalte i kabinnettet. Hvis det stemmer så vil det bety en sterk begrensning av bruken. Hvis den krever luftkjøling så kan man jo ikke akkurat pakke den inn i plast hvis det regner.
Det bli interessant å se hvilken IP klassifisering den får.

kos

Hei - bruksområdet er begrenset og hjemme har vi løsning, så å spandere 15 000 på en ledning kommer ikke på tale. Og hvem bytter en slik løsning, med en lade løsning som er 5 ganger hurtigere

emil

Sitat fra: kos på torsdag 29. januar 2015, klokken 13:21
Og hvem bytter en slik løsning, med en lade løsning som er 5 ganger hurtigere

De som ikke har behov for halvsemihurtiglading hjemme, men folk med mye behov for lading ute på steder der det kun er schuko på IT-nett og ikke gidder å ta unødvendige ladestopp og omveier på 11-22kW stolper (hvis de i det hele tatt eksisterer i området).

Skulle jeg hatt Zoe ville denne ladekladden vært gull verd og uten denne ladekladden kan ikke Zoe vurderes engang.

kos

Hei - vi har forskjellige behov, men i Bergen er det ikke behov for den kladden, bedre med 11 kwh hjemme. Samtidig så finest bøtta til 5 tusen kroner  de få gangene det er behov for it. nett.

Men som sakt om behovet er der kan det være vell brukte  pengene. Samtidig signaliseres det en lavere pris - og da blir den nok kjøpt som erstatning for bøtta.

I parkeringshusene i Bergen er det TN nett så her kan du bruke standart kabel stort sett alle steder Bygarasjen henger etter.
Type 2 kommer nå også på kjøpesenter også. Ladestolper finnes det nesten ikke. Innfartsårene er det type 2 med 43 kwh .

Så behovet er ikke så stort her vest. antagelig en av årsakene til at Zoe selger godt nå i Bergen.
Det  selges flere enn de kan skaffe og nå er det vinterhjul som gjør at de er forsinket. de må komme fra Oslo. Renault har et lite logistikk problem der, men samtidig leverer de alt de kan.

emil

Sitat fra: kos på torsdag 29. januar 2015, klokken 14:16
Hei - vi har forskjellige behov, men i Bergen er det ikke behov for den kladden, bedre med 11 kwh hjemme.
Samtidig så finest bøtta til 5 tusen kroner  de få gangene det er behov for it. nett.

Norge er heldigvis veldig mye mer enn Bergen og et par andre store byer

Sitat
Så behovet er ikke så stort her vest. antagelig en av årsakene til at Zoe selger godt nå i Bergen.
Det  selges flere enn de kan skaffe og nå er det vinterhjul som gjør at de er forsinket. de må komme fra Oslo. Renault har et lite logistikk problem der, men samtidig leverer de alt de kan.

Faktisk over 30 registrerte Zoe i Bergen i 2014. Tar man med Voss, Odda og et par andre registreringsdistrikt rundt er man nesten oppe i 10% av alle registrerte Zoe for fjoråret.

kos


Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kos

Bil - var hos forhandler, han opplyste at de jobbet på spreng for å klare å klargjøre bilene, men vinterdekkene var i Oslo. Disse var på vei. - salget av Zoe tar altså "litt" av? Bilen har gode lade muligheter i Hordaland og flere kommer til.

kos

Hei - han fortalte noe som var artig - det ser ut som om at elbiler og hybrider er det som det går mest av og at det kun er snakk om små bensinbiler som noe kjøper. Det var en gladmelding. Se det rene fossiler holder allerede på å dø ut i salget.

emil

Sitat fra: kos på torsdag 29. januar 2015, klokken 15:39
Hei - leveres over 20 stk i Bergen denne uken.

Var en annen her på forumet som skrøt av noen ekstreme salgstall sist høst, men de var ikke å spore i statistikkene. Kanskje det er disse bilene som leveres nå...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA