Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

refreol

Akkurat!

Av ladekartet vil du se at det er andre gode alternativ for Leafen på Nes i Ådal, som på alle andre "ladestasjoner". Så dermed er poenget mitt at jeg tror det sjelden vil være Leafer som lader på type 2 hurtigladeren til 2,50.  Hurtigladere type 2 kommer liksom sjelden alene - og dessuten kan man som Leafeier lade på ethvert husjhørne....

Jaja, vi har tross alt valgt å gå for en ZoE - tross dine tidvis krasse sakrastiske kommentarer. På den annen side skal du ha for konstruktive nøytrale argumenter også.

Vi syntes det er litt gøy å tenke "out of the box" eller hva det kan kalles. Deilig å kjøre var den ihvertfall - og den skal brukes gjennom både Bærum og Oslo ring 2x daglig - kostnadsfritt sålenge det varer.

At den nå kan ta turen til Beito uten problemer er ikke bare bra. Da kan jeg få uventet besøk av kona når jeg trodde jeg var "out of reach"...

Men det er vel det som er å leve i spenning. Heter det ikke det når man kjører ZoE på langtur?
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

kos

Hei - Hva er framtia - lade på stikkontakter laget for lampetter eller et nett av 22 /43 / hurtigladere.
Ser ikke at det er bra i forhold til at alle disse små blir det trangere og trangere plass. De blir brukt til PARKERINGSPLASSER både av de som påstår at de må lade og de som direkte ikke må men må parkere. Dette blir det skikkelig krig om når det blir flere og flere og flere elbiler. Gå for løsninger, enten hjemme / borettslag eller hvor du bor. Parkeringsplass er ingen rett man har. Det er en plikt å ha et sted å parkere når man har bil. Å blande dette sammen med rett til støpsel er noe anstrengt.

Forslaget har vært enkelt bygg ut  2243/ og hurtigladere. Ville foretrukket å ha 10 hurtigladere på parkeringsplassen en 10 støpsler. Med forbud mot parkering på ladeplass.

kos

Hei - her tror jeg vi må oppklare noen misforståelser. Jeg prøver å få fram et poeng.
I dag øker andelen elbiler. Dette vil skape press på lade systemet. Når lade systemet er etablert med et parkerings løsning skaper den et problem. Fordi den skal løse 2 problemer samtidig.

Jeg ønsker med innleggene mine å belyse et faktum at dette kommer i konflikt.

1. Forskjellen på en lampett støpsel ( 16 / 240) og et som består av 32 /3 - 240/ 400 er at sist nevnte gir minimum 4 g hastighet som det første.
Noe som tilsier at der vi trengte 4 ladeplasser, nå kan bytte den ut med 1. Eller for å si det enkelt om lampett støpslene ble bygget ut med 32/ 240 så ville vi 4 doble lade kapasiteten.

2. Men da kan vi ikke bruke lade plassene som parkering for en 8 timers parkeringsplass.

3. Da blir disse kun som kortidsparkeringsplasser. Med eks - når lyset skifter farge har du 10 minutter på å flytte den. Om ikke avgift.

4. Der det er mulig 63/ 240 400. Som vil 8 - 16 doble  lade Kapasiteten.


Dette systemet er det hurtigst voksende systemet i Norge i dag. Men - og her kommer et men. Da må bilene ha store nok ladere i bilen. Dette er et billig system å bygge ut. Og selv for sentre burde alle 16 amp byttes ut med 11kw system. Fra 16 - 32 amp. Det er noen nyanser her mellom 240 og 400. Men de fleste senter har TN anlegg og 400 v. ( Ikke alle da)

Zoe har et system som kan utnytte dette maksimalt. ( Kun Zoe) Samtidig som de leveres med et genialt system for hjemme lading. Om du har en garasje med nok strøm. I det daglige vil vi da ikke belaste de andre lade plassene. Samtidig kan Zoe lade på alle systemer både IT og TN nett med bøtta og kabel.

Så har jeg ytret meg om Emil sine synspunkt på Zoe. Dette går på mine meninger om et lade system og hvordan dette vil påvirke fremtiden med flere elbiler. Da ser vel de fleste at lampett løsningene ikke er fremtiden. Heller ikke biler med mindre enn 7kw lader i bilen.

Om det selles flere Zoe vil disse være med å forkorte lade køene og konflikter på parkeringsplassene med lampettløsninger. Dette burde være et kjempe bidrag fra Zoe og ikke noe som degraderte bilen. 

OG så er det noen som mener at dette ikke er fremtiden. Jeg akter ikke å stille meg i konfliktkøen med lampettstøpsler og parkeringskonflikter.

Som et eksempel. En tesla som stiller seg der med lite på batteriet blir stående der i over 30 timer.
Så håper vi at tesla eierne finner andre løsninger - om ikke blir det ikke enkelt å komme etter den. - om du må ha strøm.

Håper at dette er litt mindre personlig Emil. Det var aldri meningen.


Rio

Kos: det er jo åpenbart nok parkeringsplasser for fossilbilene som parkerer i dag. (De står jo der.) De må ikke ut og bytte rundt på parkeringen midt på kvelden/natten. Det er det heller ingen grunn til at elbilister må underkaste seg noe slikt.

Da er det langt bedre å sette opp masse ladestolper for normallading (selv om de bare var 3,6 kW, men 11 kW er åpenbart bedre). Disse koster ikke mye, og da kan elbilister parkere og "glemme bilen" til neste morgen - slik som alle andre.

Så langt er det bare noen få prosent av bilparken som er elektrisk - hadde vi hatt 5, 10, 20% av gateparkeringsplassene som ladeplasser hadde alt vært løst i veldig mange år fremover. Både for de som bor i et område, og de som kommer dit på dagtid for å arbeide.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

qwertyasdf

Sitat fra: nime01 på søndag 14. desember 2014, klokken 19:50
Man kan si hva man vil om Zoe og lading og bøtter, men en ting har jeg innsett: Den raske ladingen er gull verdt, og til tross for enkelte mangler med Zoe, så er den svært brukbar, og det blir bare bedre jo flere AC-stolper og hurtigladere som popper opp. Savner ikke fossilbil i det hele tatt, og jeg gleder meg virkelig til vi blir helelektriske.

Dagens harrytur: 2x20min på 43kW AC ved Kiwi Drøbak, og 22kW i parkeringshuset i Töcksfors, hvor en e-Golf sto og sakteladet... jeg derimot fikk 100% oppladet batteri mens jeg handlet. Og bagasjerommet slukte glatt en stor tralle full av varer  ;)

Får du faktisk ladet Zoe på 43KW laderne til Kiwi? Har du prøvd den på Billingstad?

kos

Hei - om en stasjon er ute av drift betyr jo ikke at systemet er ubrukelig. Send en beskjed til montørene, så fikser det det.

kos

Hei Rio. Det er vel det samme vi sier. Bortsett fra at slik det ser ut nå er det ikke uttak til parkeringsplasser som øker. I enkelte områder øker elbilandelen mer enn andre. Om flere kommer til i disse områdene blir det krig om lade punktene på parkeringsplassene. Og da er vi satt et stykke tilbake. For da kan vi ikke bruke bilene. Ser der jeg bor og parkerer at det allerede er for lite lade punkter til elbiler, og at dette begrenser bruken av elbil ( Parkerer konsekvent på andre parkeringsplasser) da hadde det vert greit med noen punkter for 22 /43 kw, samt at man byttet ut noen av 16 amp som en hurtigløsning. Ser også at disiplinen på 400 v og 16 / 32 er bedre. Der er det stort sett bare biler som står og lader. Men for all del om 20 % av parkeringsplassene hadde uttak, så tusen takk.

Men som et luksusproblem for en elbil entusiast - det selles elbiler som aldri før og det kommer flere og flere modeller. Så får vi ta med noen utfordringer.

abc

Laderen på Billingstad har jeg nå fått til å fungere på AC-lading. Gikk fra 42 til 56% på 8 minutter.

Rio

Sitat fra: kos på søndag 14. desember 2014, klokken 22:32
Hei Rio. Det er vel det samme vi sier. Bortsett fra at slik det ser ut nå er det ikke uttak til parkeringsplasser som øker. I enkelte områder øker elbilandelen mer enn andre. Om flere kommer til i disse områdene blir det krig om lade punktene på parkeringsplassene. Og da er vi satt et stykke tilbake. For da kan vi ikke bruke bilene. Ser der jeg bor og parkerer at det allerede er for lite lade punkter til elbiler, og at dette begrenser bruken av elbil ( Parkerer konsekvent på andre parkeringsplasser) da hadde det vert greit med noen punkter for 22 /43 kw, samt at man byttet ut noen av 16 amp som en hurtigløsning. Ser også at disiplinen på 400 v og 16 / 32 er bedre. Der er det stort sett bare biler som står og lader. Men for all del om 20 % av parkeringsplassene hadde uttak, så tusen takk.

Men som et luksusproblem for en elbil entusiast - det selles elbiler som aldri før og det kommer flere og flere modeller. Så får vi ta med noen utfordringer.

Men vi må få frem flere normalladepunkter, slik at elbilister ikke behøver å flytte rundt på bilene om kvelden.

Enig i at det gjerne må være flere kraftigere ladere også, og de skal selvsagt være tidsbegrenset.

Vi trenger en nasjonal normalladedugnad.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei Rio. Det store spørsmålet er hva som skal defineres som normallading. Og hvordan  man har tenkt å løse de problemene som oppstår rundt alle de ulike måtene man parkerer på ? Hvem skal ta finansieringene og ikke mins, det er ingen rett til parkering på annen manns grunn. Enten den er offentlig eller privat. Her ligger det store spørsmålet begravd. Etter at det er klarert - så finner man nok finansieringen. Det blir eier og bruker. For de som har parkering på parkeringsplass er det enkelt. Samme som i båtforeningene - har selv en slik, deler en søyle med 4 andre. Koster nesten ingenting og strømmen avleses en gang i året. For de plassene som faller utenfor et regulert område, er det svært vanskelig å finne ordninger. Tilskuddsordninger blir antagelig tatt imot av alle.

Dagens ordninger med gratis parkering og gratis strøm vil nok når vi blir mange nok byttet ut med betaling.

Rio

Sitat fra: kos på mandag 15. desember 2014, klokken 01:24
Hei Rio. Det store spørsmålet er hva som skal defineres som normallading. Og hvordan  man har tenkt å løse de problemene som oppstår rundt alle de ulike måtene man parkerer på ? Hvem skal ta finansieringene og ikke mins, det er ingen rett til parkering på annen manns grunn. Enten den er offentlig eller privat. Her ligger det store spørsmålet begravd. Etter at det er klarert - så finner man nok finansieringen. Det blir eier og bruker. For de som har parkering på parkeringsplass er det enkelt. Samme som i båtforeningene - har selv en slik, deler en søyle med 4 andre. Koster nesten ingenting og strømmen avleses en gang i året. For de plassene som faller utenfor et regulert område, er det svært vanskelig å finne ordninger. Tilskuddsordninger blir antagelig tatt imot av alle.

Dagens ordninger med gratis parkering og gratis strøm vil nok når vi blir mange nok byttet ut med betaling.


Hei,

Med normallading tenker jeg mest på ladestolper mellom 3,7 og 11 kW, slike som settes opp i Oslo langs gater. Da er det to Type 2 per stolpe, så det holder for to biler. Dette er åpenbart for offentlig parkering.

Dette fordi jeg er opptatt av at også folk som bor f. eks. i leiligheter uten fast privat parkering skal ha praktisk mulighet til å eie en elbil.

Problemet er at vi trenger veldig mange flere av disse ladestolpene. Det finnes selvsagt 1000 måter å finansiere dette på, men fordi jeg ønsker å tvinge alle kommunene i Norge til å bygge dette ut, mener jeg at det enkleste og billigste er å la elbilister betale en "ladeavgift" (tilsvarende årsavgift) og at disse pengene gikk uavkortet til bostedskommunen, øremerket til ladestolper.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei Rio. Om man hadde klart å få det til hadde nok de fleste støttet en slik sak. Øremerkede penger til ladestruktur. Da tror jeg at de aller fleste hadde vært med på det. En enkel og grei ordning. Slik at om man tok seg en tur, så var det like lett å finne parkering som å fylle opp bilen. Men tror at 32.amper / 3 fase som minimum.( 11kw) Hjerne i kombinasjon med flere, slik at om ingen andre en du ladet, så fikk man full guffe, men var man færre så ble den delt eks  3 stk. Slik at man utnyttet både kapasitet og volum. Aller helst på 400 v TN anlegg.

ZOE

Årlig statlig Ladeavgift høres ut som en veldig dårlig ide, jeg har enda ikke brukt lading på offentlig sted og tviler på at jeg kommer til å trenge det. Mulig jeg vil trenge hurtiglading noen få ganger i året , men da er jeg villig til å betale en hundrelapp eller to til en kommersiell aktør.


kos

Hei - Ingen er vel for en årlig elavgift. Men å få bygge ut ladesystemet tror jeg alle vil se er en gode som alle vil få av. El selskapene skal dekke nettleien og vil øke prisene på nettleien, og dette vil falle på oss alle. Men lade stolper på offentlige plasser og parkeringshus vil uansett bli et problem jo flere vi blir. Jeg har lade muligheter hjemme og på hytta. Lader bilene stort sett bare der. Men ser at friheten er truet, når andre også kjøper elbil og det ikke er mulig å normallade. parkeringsplass er ikke en selvfølgelighet men må til om du skal ha elbil. Ellers stopper alt opp. Når det gjelder langkjøring er alle avhengig av å lade. Om ikke er elbilen ikke et alternativ i lengden.

qwertyasdf

Sitat fra: abc på søndag 14. desember 2014, klokken 23:44
Laderen på Billingstad har jeg nå fått til å fungere på AC-lading. Gikk fra 42 til 56% på 8 minutter.

Takk! Selgeren mener at det ikke er noe noe galt med min bil, men med laderen. Dersom andre Zoe kan lade der, er det en sterk indikasjon på det motsatte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA