Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: lasor på onsdag 10. desember 2014, klokken 15:55
Selger fra carpoint på Fornebu sier denne laderen som følger med deres Zoe skal funke på både TN og IT-nett.

Punkt 1: Det er ingen lader, men en ladekabel. Går også under navnet EVSE (Electric Vehicle Supply Equipmen). Laderen sitter i bilen.

Punkt 2: Den fungerer nok helt glimrende på både IT- og TN-nett og kan lade de fleste bilene med Type2 kontakt, men en Zoe vil den ikke klare å lade på IT-nett og det kan bli problematisk på enkelte TN-nett.

TM

Sitat fra: lasor på onsdag 10. desember 2014, klokken 15:55
Selger fra carpoint på Fornebu sier denne laderen som følger med deres Zoe skal funke på både TN og IT-nett.
Det bare viser at man ikke må kjøpe bil hos folk som ikke vet hva de selger. Jeg ringte for å høre litt om deres 10 års garanti på batteriet. De sa at det var en spesiell garanti som de kjøpte fra Renault Europa. Det er lite trolig, og er nok heller en forsikring. "Garantien" er uten garantert restverdi, så hvis batteriet har 30 % kapasitet og er over 5 år, så får du ikke dekket reparasjonen.De fortalte også samme "skrøne" til meg; at laderen de fikk fra sin leverandør virket på alle typer nett og det var bilde av den i Renault brosjyren. Det er jo sikkert sannsynlig at en piratimportør får en lader fra Renault som den norske importøren ikke får selge  ;)

edakcots

Sitat fra: Barskog på mandag 08. desember 2014, klokken 23:32
Prosessen fremover er å få gjort klar godkjenning på nyåret og satt den i produksjon i mars, i følge min kontaktperson. Jeg kunne derfor regne med å motta min til våren/forsommeren. Aner ikke hvordan de ligger an i forhold til dette.
Mye rykter der ute nå? Enkelte forhandlere skal liksom ha bestilt den nye zaptec kabelen? Noen skal ta hytteladeren i innbytte? I følge Renault har de ikke laget plass i hyllene til noen ny kabel. Den er på forskningsstadiet og hvis alt går som det skal, så er den i produksjon i et mindre antall på forsommeren. Men det er lang vei dit. Hva skal den koste? Leveringstid? Zaptec er ikke akkurat Bosch, og klok av erfaring tar sånt laaang tid. Hytteladeren eller "bøtta" er ikke akkurat noe smykke, men den fungerer.
Spørsmålet er hvor mange som egentlig bruker den? Renault har som det eneste elbil firmaet, hjemmeladestasjon i prisen. Smart, reduserer bruk av kabel kraftig og er jo langt sikrere enn en dinglende kabel i et gammelt chuko-stikk uansett?
Med ladenettverket som settes opp, vil behovet for ladekabel 10a bli bare mindre og mindre. Trenger man å lade på jobb kan man jo "ankre" opp bøtta der...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

standahm

Ser at flere her skriver at den gule 'bøtta' ikke virker med Zoe på IT-nett eller TN-nett. Kan dere være snill å si litt mere om hva som skjedde da dere prøvde den?

Selv om min erfaring var at den trigget sikringene på stolpene på jobben (se tidligere innlegg), så virket den helt fint på 16A kurs/IT nett hjemme i garasjen.

Tenk på at det er folk som vurderer Zoe, men som bor i borettslag og ikke får lov til å installere 3,6 kW pod/trafo og faktisk må bruke bøtta som hjemmeløsning.  Hva skal de tro hvis de leser seg opp på dette forumet?
2014 Q210 Sort Intense;  3.6 kW hjemmestasjon;  Renault TN-kladd for Schuko; bakluke-stativ; tak-stativ.

Speeder

Jeg er i modus for ny bil, og valget er nær ved å falle på elbil. Mer spesifikt Zoe. Det eneste som bekymrer er den fraværende muligheten for lading fra standard el-anlegg. Typisk scenario er på jobb når man skal videre etterpå, eller når man er på besøk.

Hvordan kan man skille om type 2 stasjonene er TN eller IT? Alle effekter fra 11kW er vel TN, men hva med de lavere?
Zoe 43kW

ladov

Ha med voltmeter og mål spenning mellom fase og jord. I et IT-nett er spenningen ca lik mellom jord og begge fasene. På TN nett får du 0V mot den ene og full spenning mot den andre.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Barskog

#291
Sitat fra: Speeder på torsdag 11. desember 2014, klokken 19:22
Hvordan kan man skille om type 2 stasjonene er TN eller IT? Alle effekter fra 11kW er vel TN, men hva med de lavere?
Av Renault fikk jeg beskjed om å forholde meg til www.ladestasjoner.no

http://www.ladestasjoner.no/eksternapplikasjoner/mobilhurtigladekart.php

Her filtrerer jeg vekk alt unntatt Type 2 (semihurtig og hurtig). Alle disse er tilpasset ZOE.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

emil

Sitat fra: ladov på torsdag 11. desember 2014, klokken 19:54
Ha med voltmeter og mål spenning mellom fase og jord. I et IT-nett er spenningen ca lik mellom jord og begge fasene. På TN nett får du 0V mot den ene og full spenning mot den andre.

Med jordfeil i IT-nett kan du også måle 0V mellom en fase og jord og 230V mellom den andre og jord (har selv hatt det sånn hjemme en periode i sommer).

Problemet med rene Type2 stolper er at de ikke skrur på strømmen før kommunikasjon med bilen er opprettet. Men har du tid og anledning er det bare å kjøre rundt på flere steder og prøve om bilen lader eller ikke og lage (og dele) en oversikt.

På kontorbygg, kjøpesenter o.l. kan det være lurt å se på baksiden der avfall håndteres. Er et stor blå kontakt på søppel/papirkomprimator er det nok IT-nett, er det rød kontakt er det stor sansynlighet for at det er TN-nett på bygget.

Alle ladeplasser som er 11kW, 22kW eller 43kW AC er derimot garantert 3-faset TN-nett og skal lade Zoe problemfritt.

Speeder

Sitat fra: ladov på torsdag 11. desember 2014, klokken 19:54
Ha med voltmeter og mål spenning mellom fase og jord. I et IT-nett er spenningen ca lik mellom jord og begge fasene. På TN nett får du 0V mot den ene og full spenning mot den andre.
Hehe. Ja dette funker jo, så lenge man ikke har jordfeil på IT nettet, men da funker vel kanskje Ladingen også? Hvis man har jordfeil som gir 0v til jord på ene fas og 230 på den andre? Hvordan sjekker bilen om det er TN? Kun spenningsmåling fase-jord, eller også loop måling 'N'-PE?
Zoe 43kW

Speeder

Sitat fra: Barskog på torsdag 11. desember 2014, klokken 20:14
Sitat fra: Speeder på torsdag 11. desember 2014, klokken 19:22
Hvordan kan man skille om type 2 stasjonene er TN eller IT? Alle effekter fra 11kW er vel TN, men hva med de lavere?
Av Renault fikk jeg beskjed om å forholde meg til www.ladestasjoner.no

http://www.ladestasjoner.no/eksternapplikasjoner/mobilhurtigladekart.php

Her filtrerer jeg vekk alt unntatt Type 2 (semihurtig og hurtig). Alle disse er tilpasset ZOE.
Det var en slik oversikt jeg var ute etter, altså finne ut om det er TN eller IT på forhånd. Takk.
Er 11 og 22kW semihurtig og 43kW hurtig?
Har man også kart over de med lavere effekt?(med mulighet TN/IT sortering?)

Zoe 43kW

refreol

Hyggelig å se at nå er flere hurtigladere oppe å "går". Nå kan ZoE lett komme til hytta på Beitostølen. Nye stasjoner i Hønefoss og Fagernes i tillegg til den som allerede var fungerende på Nes. Dette bidrar til mindre rekkeviddeangst..

Jeg får ta en alvorsprat med Kiwi-eieren på Beitostølen og anmode om hurtigladere. Da slipper jeg unna hytteladeren......
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

Barskog

Det var en slik oversikt jeg var ute etter, altså finne ut om det er TN eller IT på forhånd. Takk.
Er 11 og 22kW semihurtig og 43kW hurtig?
Har man også kart over de med lavere effekt?(med mulighet TN/IT sortering?)
[/quote]
Nesten :)

Semihurtig type 2= 22kW
Hurtig type 2= 43 kW

Nei, noen andre kart med filtrering/sortering av TN/IT nett kjenner ikke jeg til. Vet ikke om behovet er tilstede fremover da det vil dukke opp noen hundre nye ladeplasser til ZOE (semihurtig og hurtig) de nærmeste månedene,
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

emil

Sitat fra: Barskog på torsdag 11. desember 2014, klokken 21:15
Nei, noen andre kart med filtrering/sortering av TN/IT nett kjenner ikke jeg til. Vet ikke om behovet er tilstede fremover da det vil dukke opp noen hundre nye ladeplasser til ZOE (semihurtig og hurtig) de nærmeste månedene

Men det vil jo være en fordel å vite om man kan lade på parkeringsplassen foran et bygg man er på besøk i mens man er der eller om man må ta en omvei for å finne en 22kW lader. I værste fall står det en Leaf og lader med 3.6kW på 22kW laderen du hadde planlagt å bruke.

Selv med 200 nye 22kW plasser blir kan det bli langt mellom dem i deler av landet.

refreol

Kjørte (med fossilbrenneren) innom på Nes i Ådal for ta en titt på hurtigladeren. Koster 2,50 per minutt - er det gunstig å bare trekke 3,6 da da?
Bare spør fordi jeg ikke vet bedre...
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

emil

Sitat fra: refreol på torsdag 11. desember 2014, klokken 21:36
Kjørte (med fossilbrenneren) innom på Nes i Ådal for ta en titt på hurtigladeren. Koster 2,50 per minutt - er det gunstig å bare trekke 3,6 da da?
Bare spør fordi jeg ikke vet bedre...

Nå kjenner jeg ikke den laderen, men for Fortum gjelder vel 2.5kr/min for hurtigllading (dvs CHAdeMO for Leaf og 43kW AC for Zoe) og 1kr/min for Type2 lading opp til 22kW, men uavhengig av hva man faktisk trekker av effekt.

Hvis Leafen står der og trenger 2 timer med saktelading for å komme hjem og det ikke er andre alternativer eller CHAdeMO i nærheten så tar man det som finnes. Hvis dette er noe som skjer med den aktuelle bilen/eieren en gang i året er det heller ingen kostnad å snakke om totalt sett, eller behov for bilbytte (til den fantastiske Zoe) selv om det der og da blir noen dyre kWh.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA