Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

refreol

#315
"
Sitat fra: abc på I går kl. 23:44

    Laderen på Billingstad har jeg nå fått til å fungere på AC-lading. Gikk fra 42 til 56% på 8 minutter.


Takk! Selgeren mener at det ikke er noe noe galt med min bil, men med laderen. Dersom andre Zoe kan lade der, er det en sterk indikasjon på det motsatte.
Sitat slutt...

Jeg så på Facebook i forrige uke at MF på Billingstad fortalte at Kiwi-laderen på andre siden av vegen var ordnet og nå fungerte som den skal.

https://www.facebook.com/pages/Motor-Forum-Asker-B%C3%A6rum/157479717596499
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

ZOE

Plugget i den gule bøtta og med 25% på batteriet skulle det ta 13 timer å lade opp.. Det er leeenge

kos

Zoe - det er slik alle andre har det til dagen. Vi Zoe eiere er ikke som andre elbileiere. De har bare ikke forstått det. Alle henger seg opp i bøtta. Som en trøst, det tar over 30 timer å lade opp teslaen på samme systemet. Greit om du ikke skal bruke bilen. Ser på bøtta og 10 / 16 amper 230 som en hytteløsning eller som en nødløsning. Vi har vel ikke helt følt den samme angsten som en del av bilene med kort rekkevidde og laaaaaaaaang lade tid. Men vi kan vel prøve å forstå deres utfordringer ? Kjenner vell litt på det når du må bruke bøtta.

emil

#318
Sitat fra: ZOE på mandag 15. desember 2014, klokken 13:31
Plugget i den gule bøtta og med 25% på batteriet skulle det ta 13 timer å lade opp.. Det er leeenge

Sitat fra: kos på mandag 15. desember 2014, klokken 13:56
Zoe - det er slik alle andre har det til dagen.

Nei et er nesten bare Zoe som har det sånn. Plugger jeg i min schuko kabel på 25% og har jeg ca 5-6 timer til fulladet.

Sitat
Vi Zoe eiere er ikke som andre elbileiere.

Joda, det er bare et par som er fanatikere her på forumet. Men det bruker Kos indirekte har sagt i flesteparten av sine poster i det siste er at Zoe uten 11kW lader hjemme er ubrukelig frem til landet er teppelagt av 22kW ladepunkt. Med EasyCharge som det virker som om ganske mange velger er det ingen fordeler med Zoe, bare ulemper (ja litt overdrevet)...

qwertyasdf

Sitat fra: refreol på mandag 15. desember 2014, klokken 12:20
"
Sitat fra: abc på I går kl. 23:44

    Laderen på Billingstad har jeg nå fått til å fungere på AC-lading. Gikk fra 42 til 56% på 8 minutter.


Takk! Selgeren mener at det ikke er noe noe galt med min bil, men med laderen. Dersom andre Zoe kan lade der, er det en sterk indikasjon på det motsatte.
Sitat slutt...

Jeg så på Facebook i forrige uke at MF på Billingstad fortalte at Kiwi-laderen på andre siden av vegen var ordnet og nå fungerte som den skal.

https://www.facebook.com/pages/Motor-Forum-Asker-B%C3%A6rum/157479717596499


Jepp, prøvde etter jobb i dag, og da ladet den. Hurra!

kos

Emil - de Zoe eierne som har opplevd hva en kladd hjemme sammen med bilen gjør er noe som de fleste som ladder sakte ikke har erfart. Nemlig friheten til noe som man ikke trenger en arbeidsdag for å lade opp. Nå er jeg eier av biler som har begge systemene. Har prøvd BEGGE verdner og kan opplyse deg at det å ikke gå rundt å tenke på en lampett støpsel hele tiden er noe som gjør bilholdet med elbil likt som en fossil. Har enda ikke helt forstått, hva som er poenget med at en slik løsning ikke er bra eller hvorfor noen forsvarer den med nebb og klør?

emil

Sitat fra: kos på tirsdag 16. desember 2014, klokken 09:01
Nemlig friheten til noe som man ikke trenger en arbeidsdag for å lade opp.

Jeg foretrekker å parkere på jobb, koble i ladekabel og ikke tenke mer på det resten av arbeidsdagen fordi jeg vet at bilen uansett hvor tom den var ved parkering er fulladet ved endt arbeidsdag. Ikke engang nødvendig å koble på hver dag. Trenger ikke å tenke om et er IT eller TN nett eller å bære ut/inn 27Kg med bøtte når jeg skal lade.

Du derimot foretrekker å ta et ladestopp på hjemveien og det skal du få lov til.

Sitat
Har prøvd BEGGE verdner og kan opplyse deg at det å ikke gå rundt å tenke på en lampett støpsel hele tiden er noe som gjør bilholdet med elbil likt som en fossil. Har enda ikke helt forstått, hva som er poenget med at en slik løsning ikke er bra eller hvorfor noen forsvarer den med nebb og klør?

Har enda ikke helt forstått hvorfor det er et par brukere her som ikke klarer å innse at Zoe har en liten ladeutfordring uansett hvor mange andre fordeler den har, og forsvarer den med nebb og klør.

La folk få lov til å få den informasjonen som er tilgjengelig før de selv velger bil. At Zoe passer for deg som har tilgang på 22kW hjemme og på hvert gatehjørne betyr ikke at den er like perfekt i et annet sted i landet der det er 5 mil til nærmeste 22kW ladepunkt og man må lade med bøtta hjemme og/eller på jobb.


Det er en grunn til at Renault har inngått samarbeid med Fortum og i tillegg betaler for veggboks+trafo der det er behov: Det er ikke fordi Renault skal være snille mot kundene sin, men fordi ellers hadde ingen kjøpt Zoe her i landet.

kos

Hei Emil. det er nettopp det jeg ikke gjør. Jeg kjører til jobb og parkerer et sted uten å lade. Så kjører jeg hjem. Lader bilen når jeg spiser middag og tar en pause. Innen den tiden er bilen så godt som full igjen. Kjøre en tur - må handle. Normalt lader jeg ikke der heller, kjører videre på trening, eller til min mor, Lader ikke der heller. Kjører hjem i 1800 - 1900. Setter bilen i støpselet. min kone kjører på jobb kl 2100 nattevakt lader ikke der heller kjører hjem om morgenen og lader ikke der heller. Jeg kjører på jobb ladder ikke der heller. Kommer kjem og putter den i støpselet er full ladet innen 3 timer. Klar igjen.

Hva er galt med dette kjøremønsteret. kjører i snitt 15 mil for dagen. Men løper ikke etter stikkontakter som alltid noen andre har tatt.  Antar at du har stikkontakter overalt som kun du disponerer.

lasor

Sitat fra: Harald VI på onsdag 10. desember 2014, klokken 17:47
Sitat fra: hdh på mandag 08. desember 2014, klokken 14:58
Samme her. Den bøtta er vel den mest klønete nødløsningen jeg har vært borti. Noen som vet hvordan det blir med oss som allerede har fått bøtte? Kan vi bytte den inn i den nye Zaptec-løsningen, eller må man betale blodpris for dette?
Bilcentrum AS i Trondheim opplyser at bøtta kan byttast vederlagsfritt når den nye kabelen er klar.

I følge dalig leder hos Bilcentrum har de ingen sånn avtale med kundene...

ZOE

Sitat fra: lasor på onsdag 17. desember 2014, klokken 12:22
Sitat fra: Harald VI på onsdag 10. desember 2014, klokken 17:47
Sitat fra: hdh på mandag 08. desember 2014, klokken 14:58
Samme her. Den bøtta er vel den mest klønete nødløsningen jeg har vært borti. Noen som vet hvordan det blir med oss som allerede har fått bøtte? Kan vi bytte den inn i den nye Zaptec-løsningen, eller må man betale blodpris for dette?
Bilcentrum AS i Trondheim opplyser at bøtta kan byttast vederlagsfritt når den nye kabelen er klar.

I følge dalig leder hos Bilcentrum har de ingen sånn avtale med kundene...

Jeg ble også lovet ett bytte, jeg hadde aldri kjøpt bøtta om ikke jeg ble lovet at den kunne byttes i en mer smidig løsning. Da hadde jeg ventet

Harald VI

Sitat fra: lasor på onsdag 17. desember 2014, klokken 12:22
Sitat fra: Harald VI på onsdag 10. desember 2014, klokken 17:47
Sitat fra: hdh på mandag 08. desember 2014, klokken 14:58
Samme her. Den bøtta er vel den mest klønete nødløsningen jeg har vært borti. Noen som vet hvordan det blir med oss som allerede har fått bøtte? Kan vi bytte den inn i den nye Zaptec-løsningen, eller må man betale blodpris for dette?
Bilcentrum AS i Trondheim opplyser at bøtta kan byttast vederlagsfritt når den nye kabelen er klar.

I følge dalig leder hos Bilcentrum har de ingen sånn avtale med kundene...
2014 Renault Zoe (43 kW)

Harald VI

#326
Sitat fra: lasor på onsdag 17. desember 2014, klokken 12:22
Sitat fra: Harald VI på onsdag 10. desember 2014, klokken 17:47
Sitat fra: hdh på mandag 08. desember 2014, klokken 14:58
Samme her. Den bøtta er vel den mest klønete nødløsningen jeg har vært borti. Noen som vet hvordan det blir med oss som allerede har fått bøtte? Kan vi bytte den inn i den nye Zaptec-løsningen, eller må man betale blodpris for dette?
Bilcentrum AS i Trondheim opplyser at bøtta kan byttast vederlagsfritt når den nye kabelen er klar.

I følge dalig leder hos Bilcentrum har de ingen sånn avtale med kundene...

Hehe... i så fall blir det oppvask på kammerset med ein selgar...
2014 Renault Zoe (43 kW)

emil

#327
Sitat fra: nime01 på tirsdag 20. januar 2015, klokken 11:24
Med den nye kladden til 19.900,- så kan du lade overalt til en pris på 1/10 av det bilen koster. Får mye hurtiglading for de penga, for å si det sånn.

Men "boksen" er der for å kunne bruke Zoe de stedene der det hverken er 11-43kW AC eller TN-nett. Hvis man ofte er på et sånt sted uten fast ladeplass er det nok verd pengene for en del mennesker. Hvis det er 22kW lader på veien uten at man kan benytte ladetiden til noe fornuftig kan det også være verd en del i spart tid over bilens levetid.

Uansett, det viktigste med den nye boksen er at man endelig kan legge alle ladeproblemene til Zoe bak seg og se fremover.

Tror jeg må ta meg en ny prøvekjøring av Zoe for å se om det er noe annet jeg kan fokusere på nå  :P

Edit:
Det er fortsatt en liten utfordring med lading fra Type2 stolper med IT-nett, men det kan jo løses ved å kjøpe enda en overgangskabel...

Griffel

Sitat fra: emil på tirsdag 20. januar 2015, klokken 12:34
Edit:
Det er fortsatt en liten utfordring med lading fra Type2 stolper med IT-nett, men det kan jo løses ved å kjøpe enda en overgangskabel...
Så da blir det 1500,- til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

zbk

Sitat fra: zbk på lørdag 06. desember 2014, klokken 16:43
...
Jeg antar den er laget for 10A-kurs. Skal se om jeg kan få målt hvor mye den trekker fra strømnettet en dag.

Har målt strømtrekket fra gulbøtta og fikk ca 9.6A målt fra stikkkontakten, eller ca 2.3kW. Sørgelig at ladingen da bare dytter inn ca 6%/time på batteriet, noe som blir ca 1.3-1.4kWh/time. Da er det drøye 40% tap i bøtta + billaderen! Har lest andre steder at kameleonladeren er lite effektiv på lave strømstyrker, men dette var nesten litt i overkant...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA