Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

emil

Som jeg har sagt et ukjent antall ganger før: Tenk om Renault hadde montert en separat 16A 230V lader i bilen som var kompatibel med IT-nett og som overtok når bilen ble koblet til 1fase nett. Hadde fjernet alle ladeproblemer og sikkert vært billigere enn alle disse tullete løsningene og bilen hadde solgt mye mer fra første dag.

Gordon Retriever

Renault sentralt er sikkert helt uinteressert i å utvikle og teste ut en slik løsning for Norge. :(

Rio

Sitat fra: Focus på fredag 05. desember 2014, klokken 20:54
Jeg tror ikke det er mulig å lage en løsning på dette som ikke kommer til å ha en høy vekt.
Det må være et galvanisk skille mellom nettet og bilen. DVS to trafoer med en primær og sekundær krets.
Skal det gå noe særlig med strøm blir den stor og tung.
Jeg vil tro at dersom man skal over 16A snakker vi om mer en 50 kg.


Hvorfor to transformatorer? Er ikke problemet bare forskjell i jording mellom TN og IT, som skal fikses med en skilletrafo?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 05. desember 2014, klokken 22:22
Renault sentralt er sikkert helt uinteressert i å utvikle og teste ut en slik løsning for Norge. :(

Det at de brukte så lang tid som de gjorde på å gå med på salg av batteripakker og ikke batterieie her i landet kan jo tyde på at de ikke satser for mye på å selge biler her. Begrenset leveringskapasitet er jo også en ting.

Mens andre produsenter som f.eks Kia (og delvis Tesla) prioriterer det norske markedet.

Rio

Sitat fra: emil på fredag 05. desember 2014, klokken 23:52
Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 05. desember 2014, klokken 22:22
Renault sentralt er sikkert helt uinteressert i å utvikle og teste ut en slik løsning for Norge. :(

Det at de brukte så lang tid som de gjorde på å gå med på salg av batteripakker og ikke batterieie her i landet kan jo tyde på at de ikke satser for mye på å selge biler her. Begrenset leveringskapasitet er jo også en ting.

Mens andre produsenter som f.eks Kia (og delvis Tesla) prioriterer det norske markedet.

Jeg tror at det vi ser her handler om bedriftskultur og hierarki.

I Norge har vi et meget flatt hierarki. Ansatte kan snakke med sjefer både to og flere nivåer ovenfor, men vanligvis er det egentlig veldig få nivåer. Dette gir en ekstremt fleksibel og smidig organisasjon, men ofte vanskelig å få til å gjøre det sjefen vil! :D

I Frankrike er det ofte veldig mange nivåer, med folk som har ansvar for helt bestemte ting. Jeg var i et prosjekt med et fransk firma, og for å få et dokument godkjent for endring måtte man ha signaturen til over 60 (!) personer! Seriøst!

Det sier seg selv at det ofte tok en del tid, spesielt under ferieavviklingen!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ZerOE

Sitat fra: emil på fredag 05. desember 2014, klokken 23:52
Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 05. desember 2014, klokken 22:22
Renault sentralt er sikkert helt uinteressert i å utvikle og teste ut en slik løsning for Norge. :(

Det at de brukte så lang tid som de gjorde på å gå med på salg av batteripakker og ikke batterieie her i landet kan jo tyde på at de ikke satser for mye på å selge biler her. Begrenset leveringskapasitet er jo også en ting.

Mens andre produsenter som f.eks Kia (og delvis Tesla) prioriterer det norske markedet.

Norge er vel det eneste landet i verden som ikke har batterileie, så at dette satt langt inne hos sære franskmenn er vel kanskje ikke så rart? Nå kjenner ikke jeg til leveringskapasiteten til fabrikken som produserer Zoe, men vil tro at den norske importøren har vel så stor skyld i at det ikke er tatt inn nok biler.
Tror ikke de har fått et tak fra fabrikken. Tror heller de har vært litt vel forsiktige når de har bestilt opp biler.

Kia prioriterer det norske markedet? Importøren får ikke i nærheten av det de skulle ønske mtp antall biler og leveringstiden er 6 mnd+.

Gordon Retriever

Sitat fra: ZerOE link=topic=13367.msg295390#msg295390
Norge er vel det eneste landet i verden som ikke har batterileie, så at dette satt langt inne hos sære franskmenn er vel kanskje ikke så rart? Nå kjenner ikke jeg til leveringskapasiteten til fabrikken som produserer Zoe, men vil tro at den norske importøren har vel så stor skyld i at det ikke er tatt inn nok biler.

Renault har faktisk for ca. en uke siden gitt slipp på batterileie-policyen sin, og tilbyr nå også batterier for kjøp i andre markeder enn Norge.

Totalsalg for Zoe på verdensbasis ser ut til å bli ca 10.000 biler i 2014.

Sitat fra: ZerOE link=topic=13367.msg295390#msg295390Kia prioriterer det norske markedet? Importøren får ikke i nærheten av det de skulle ønske mtp antall biler og leveringstiden er 6 mnd+.

Jo, de prioriterer det norske markedet - de har bare ikke nok biler å selge. ;D



PerBear

Sitat fra: zbk på fredag 05. desember 2014, klokken 18:18
Målt vekt på hytteladeren: 27.7kg
Wow - nesten 28 kg! da har du alt du trenger til 3. grads kettlebell øvinger :P

Tidligere ble det nevnt 17 kg men det tror jeg var en bøtte på kun 6 A. Da er vel antageligvis din "bøtte" på mer, trolig 10 A eller 16 A?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

emil

Sitat fra: PerBear på lørdag 06. desember 2014, klokken 15:29
Sitat fra: zbk på fredag 05. desember 2014, klokken 18:18
Målt vekt på hytteladeren: 27.7kg
Wow - nesten 28 kg! da har du alt du trenger til 3. grads kettlebell øvinger :P

Tidligere ble det nevnt 17 kg men det tror jeg var en bøtte på kun 6 A. Da er vel antageligvis din "bøtte" på mer, trolig 10 A eller 16 A?

Siden det er schuko kontakt er det nok neppe mer enn 10A på primærsiden, sansynligvis litt mindre. Og med tap o.l. er vi nok nede i maks 8A på Type2 kontakten til bilen.

Og egentlig ikke rart at de renaultansatte her ikke har villet poste bilder av saken selv om det har blitt etterspurt lenge.

Men bøtte med schuko-kontakt for utgangen og vanlig ladekladd hadde jo nesten vært bedre siden man da kunne koblet på annen ladekladd eller bare bruke ladekladden når man var et sted med TN-nett.

Rav4_EV

SitatMens andre produsenter som f.eks Kia (og delvis Tesla) prioriterer det norske markedet.
Kia Soul får du nå i november 2015 om du bestiller i dag.

Har litt problemer å se sammenhengen med påstanden om at de prioriterer det norske markedet.

Dette må du forklare Emil!
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

zbk

Hadde helt klart foretrukket schuko/industrikontakt på bøtta og vanlig ladekladd mellom denne og bilen, ja. For meg som bor i TN-land hadde det vært en langt mer anvendelig løsning bortsett fra de stedene som er årsaken til bestillingen av bøtta i første omgang.

Skal mye til før jeg haler ut denne på en parkeringsplass...

Jeg antar den er laget for 10A-kurs. Skal se om jeg kan få målt hvor mye den trekker fra strømnettet en dag.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

emil

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 06. desember 2014, klokken 16:34
SitatMens andre produsenter som f.eks Kia (og delvis Tesla) prioriterer det norske markedet.
Kia Soul får du nå i november 2015 om du bestiller i dag.

Har litt problemer å se sammenhengen med påstanden om at de prioriterer det norske markedet.

Dette må du forklare Emil!

Og i stedenfor å forsvare din egen bil og arbeidsgivers valg/opførsel er det dette du henger deg opp i...

jkirkebo

Sitat fra: zbk på lørdag 06. desember 2014, klokken 16:43
Hadde helt klart foretrukket schuko/industrikontakt på bøtta og vanlig ladekladd mellom denne og bilen, ja. For meg som bor i TN-land hadde det vært en langt mer anvendelig løsning bortsett fra de stedene som er årsaken til bestillingen av bøtta i første omgang.

Jeg ville sagt motsatt, at bøtte burde ha Type 2 utgang som ble koblet rett til bilen og Type 2 inntak der vanlig ladekabel eller Type 2 kabel ble koblet til. Da hadde den fungert på Type 2 stolper med IT nett også. Men bøtta måtte nok hatt litt elektronikk da den måtte modifisert pilotsignalet til å gi det som bøtta maks klarer av effekt.

Slik som det er i dag er det umulig å lade Zoe fra Type 2 stolper med IT nett. Og siden Oslo kommune og nok de fleste andre heretter utelukkende vil sette opp ladestolper uten schuko får man et problem da svært mange av disse vil være på IT-nett.

Edit: Vel, det lar seg løse med en Type 2 til schuko overgang til 1500 kroner. Men det blir ennå en "dings" å koble til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

SitatOg i stedenfor å forsvare din egen bil og arbeidsgivers valg/opførsel er det dette du henger deg opp i...

Du er jo min favorittdebattant her på forumet så jeg må jo spørre når du kommer med påstander. ;D

Hva skal jeg forsvare?

At jeg kjører Zoe til daglig men synes Teslaen som kona kjører er verdens beste elbil.

At hytteladeren til Renault er for stor og tung? Den dagen jeg kjøper meg hytte kommer jeg sikkert til å plassere en slik der.
Lader aldri når jeg er på farten med noe lavere enn 22 kW. Det har jeg ikke tid til.
Synes Schuko kontakter er noe tregt svineri og har nettopp åpnet min tredje 22 kW stasjon på Revetal i Vestfold.

Har jobbet snart 15 år innen elbilmiljøet.
Jeg tror på hurtig og semihurtig lading i det offentlige rom. Derfor investerer jeg også i slikt.

Fint at Schuko treglading løser ditt ladebehov. For meg selv og andre går det alt for sakte.

Ditt mareritt om at mange blir dratt ut i uløkka med Zoe som ikke skal lades på IT nett er sterkt overvurdert.
Alle som kjøper Zoe har 30 dagers angrerett og kan levere tilbake bilen når de oppdager det fatale at de ikke kan lade på de fleste Schuko.

Skal til Arendal til uken. Vi får vel treffes over en øl som Renault spanderer. :D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

pwb

Er bilen kræsjtestet med bøtta baki? Vil bakseteryggen klare å stoppe den, eller stropper man den fast på en måte?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA