Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

torjen6

Kva er ZE Ready 1.2 ?

Ved lov, alle norske husstander bære en RCD (også kalt en jordfeilbryter) for å koble fra strøm i krysset av de tilkoblede elektriske apparater. Elektroniske omformere, som bruker tre faser, kan i visse feilsituasjoner slå ordinære Jordfeilbrytere funksjonsløs.

Det er fordi disse releer bare kan reagere for å utsette strømmer, som er i naturen av vekselstrøm (AC). En DC feilstrøm vil ikke videresende å slå av, men hva verre er at en DC feilstrøm kan settes breaker sjakk matt, slik at den stopper for å slå av samtidige AC feilstrømmer.

Det betyr i utgangspunktet at hvis en bruker er uheldig at det er både feil i sin el-bil og slikt. Også utgivelsen av hans vaskemaskin, så kan du få en (farlig) støt ved berøring av vaskemaskin.

Hva er en jordfeilbryter og hvordan virker det?
Tilbakestill turen er en RCD, en beskyttelseskomponent i det elektriske systemet, som er nødvendig, blant annet, en boliginstallasjon. Den enkle forklaring av en jordfeilbryter operasjonen er at releet overvåker strømmen som kommer inn i en elektrisk enhet, lik den strøm som flyter ut igjen.

Elektriske feilsituasjoner vil ofte skape en ubalanse i dette forholdet, f.eks. når en person berører en live del og få et elektrisk støt. En del av strømmen vil, i dette tilfellet, i stedet for å returnere gjennom linjene, avledes til jord. En av installasjonen sitter jordfeilbryter vil koble strøm fra der feilstrømmen er tilstrekkelig stor i forhold til fejlstrømsrelæets lekkasjestrøm.

Den toroidale omformer og brytermekanismen
De strømførende ledninger går gjennom en slags sirkel. I det tilfelle at de blir ført gjennom en toroid, hvor de danner den primære vikling. Sumstrøms transformator er den delen av strømbryteren, som oppdager en feil. feilstrøm.

I en elektrisk krets uten avledninger, er det karakteristisk at vektorsummen av strømmene i de involverte verktøyet linjer, er denne fasen og null null. I praksis betyr dette at i en vellykket installasjon ikke er indusert noen spenning i toroid, og derfor transformatorens sekundærviklingene ikke har noen makt til å gjøre godt for å utløse tripping.

Det motsatte er tilfelle i en mislykket installasjon, hvor feilen består i et effekttap. Vektorsummen av strømmene gjennom releet i dette tilfellet vil være forskjellig fra null, og det vil være en spenning induseres i sekundærviklingen. Avhengig av størrelsen av feilstrøm, den spenning som induseres gi tilstrekkelig energi til å bevirke tripping og den tilkoblede strømkrets er strømløs.

Bryteren er stafetten testknappen, som når den er lukket, fremkaller bevisst en ubalanse og dermed bør få releet til turen. I praksis vil innretningen være tre-fase installasjon. I en 3-fase RCD breaker er bare 4 ledninger gjennom sumstrømstansformatoren, og bryteren vil være 4-polet.

Transformers krever vekselspenning for å fungere
I en 50 Hz vekselspændingssystem (AC) er strømførende ledninger 100 ganger hvert sekund, og det er nettopp det som gjør transformatorene kan virke - dette gjelder også for våre sumstrømstransformator. Å sende en likestrøm inn i transformatoren, slik at ingen spenning kommer på den andre siden. Dette er fordi jernet i jernkjernen av transformatoren går i magnetisk metning.

Den moderne elektrisk bil lader
I en svitsj-modus lader (eller strøm) liker første forsyningsspenning til en likestrøm, som så blir elektronisk "hakke" i stykker inn i en pulserende veksel med mye høyere frekvens dere. Dette betyr at den etterfølgende isolationstransfomator er mye mindre og lettere i forhold til hva det skulle ha vært, dersom man bare hadde brukt s 50 Hz frekvens.

DC lekkasjestrøm som kan oppstå ved en feil etter at likeretterkrets, som er problemet. Dette er DC lekkasjestrøm, noe som kan gjøre en vanlig jordfeil "blindt" ved å plassere jernkjerne i sin sumstrømtransformator å gå i metning.

Siden du ikke kan sikkert finne ut hvilken vei en DC feilstrøm fra den elektriske bilen vil gå på sin på vei tilbake gjennom nettverket, kan det i verste fall gå gjennom normal husholdning jordfeil og gjør dette blindt også. Ved en simultan jordfeil i eksemplet. en vaskemaskin, da en person som berører dette, får et elektrisk støt som-breaker beskytter ikke mot.

En 3-fase lading boksen skal ha sin egen sikkerhet relé type B
RCD reléer er delt inn i tre typer: Type C, Type A og type B. Type AC var det som i gamle dager ble kalt en sikringen. Denne typen reagerer utelukkende på feilstrømmer som er av vekselspændingsmæssig karakter - derav navnet AC. Type A kan ikke AC også håndtere pulserende likestrøm - Parkering i en sikkerhets stafett står for "Vibrant". Siden 2006, ville alle effektbrytere i norske husholdninger være av RCD typen dvs. type A.

Med sin 3-fase lader introdusere den elektriske bilen en ny type "elektrisk apparat", som ikke tidligere er sett i vanlige husholdninger, og derfor er ikke forberedt på å håndtere de nye typer feilsituasjoner som kan medføre.

Derfor, den elektriske bileieren bite i kule og punge ut ca. 5000 kr ekstra som en sikkerhets stafett type B koster mer i forhold til den noe billigere type A stafett.

Renault krever Type B relé
I forbindelse med lanseringen av Renault Zoe i Norge, har Renault lansert et sertifiseringsprogram, som de kaller "ZE-ready". Her, bare bruke forlate bokser som Renault har godkjent for lading Zoe'en og det må være sikkerhets relé B-type installasjon - ellers er det ikke kan godkjennes som ZE-klar.

Så vidt man vet, så ingen av de andre EV produsenter av elektriske biler med 3-fase Ladning begynt å pålegge lignende krav. Jeg tenker først og fremst av Mercedes / Smart, men også Tesla Model S, som i Europa vil komme med 3-fas ladekabel.
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

Griffel

#226
Sitat fra: torjen6 på søndag 02. november 2014, klokken 23:32
Den lader med 8,13,16,20,32 A, man kan lade frå 1 fasa stikk og frå 3 fasa stikk, og frå alle stikk som du finer i Norge også 40A og 63A vis du betaler litt ekstra.
Jeg tviler ikke på ladestyrker og 1 fas og 3 fas. Men jeg tviler meget meget sterkt på at den endrer det faktum at Renault ZOE ikke kan lades direkte fra det Norske IT Nettet (Som jo trods alt er det vi har mest av her i landet, men kanskje ikke der du bor. Hvor bor du?). Ellers i Europa har vi jo stort sett TN nett og denne boksen fungerer sikkert udmerket der.

(Albania har vissnok ITnett og Island en skjelden variant enkelte steder, USA har splittfase men Renault selges ikke i USA)

Ellers har du rett i at for 3 fas lading gir jordfeilbryter type B størst sikkerhet, noe som er fortalt her på forumet en rekke ganger. Men en god ting kan ikke sies for ofte. :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hdh

Jeg ser flere her nevner at Zaptec holder på å utvikle en "arvtager" til den nåværende bøtten vi for øyeblikket har som kur for IT-nett problematikken. For øyeblikket finner jeg ikke noe annet på Transnova sine sider enn Zapchargerprosjektet under Zaptec. Er det en portabel variant av Zapcharger det er snakk om, eller er det noe eget i samarbeid med Renault Norge? Forhandleren her i Moss mener at det er snakk om en løsning som veier ca. 5kg og at alt er integrert i en og samme kabel.

Er takknemlig for at de har klart å gi oss en løsning som lar oss lade hvor som helst, men en bøtte på 17kg blir slitsomt og ganske upraktisk i det lange løp.
Sort '14 Renault Zoe Intens

zbk

#228
Fikk den såkalte hytteladeren i dag. Det er den samme digre og ganske tunge bøtta som er avbildet tidligere, men med en fastmontert kabel med standard husholdningskontakt til å plugge i veggen og en fastmontert kabel med type2-plugg til å sette i bilen. Lader i alle fall, selv om det er uhyggelig sakte i forhold til 11kW-ladingen jeg bruker til vanlig. 6 timer fra 33% til 71% til nå. Estimert 5 timer til full tank herfra. Røft regnet gir vel det ca 1.35kW inn på batteriet eller ca 6A. Har ikke sjekket hvor mye den trekker fra kontakten i veggen.

Grei som nødløsning siden jeg har et par destinasjoner som er i de hvite områdene på hurtigladekartet, men jeg håper type2 ladestolper snart er så utbredt at jeg egentlig ikke trenger denne noe særlig lenge. Enn så lenge er Haugalandet veldig tynt bestykket med type2-ladere og Ryfylke er helt blankt, så da er ikke valget så stort.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

PerBear

Sitat fra: zbk på fredag 05. desember 2014, klokken 00:00
Fikk den såkalte hytteladeren i dag.
Kunne du delt noen bilder av hytteladeren?
Er veldig nysgjerrig på hvor mye plass den tar i bagasjerommet. Kunne du også tenke deg å sette den på baderomsvekta for å finne ut hvor tung den er?  :P
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

hdh

Høres ut som de har endret litt på den siden jeg fikk min da. På min er det en vanlig sort ledning m. schuko, men i andre enden må du bruke den vanlige type2 til schuko-kabelen for å koble i bilen.
Sort '14 Renault Zoe Intens

zbk

#231
Sitat fra: PerBear på fredag 05. desember 2014, klokken 08:19
Sitat fra: zbk på fredag 05. desember 2014, klokken 00:00
Fikk den såkalte hytteladeren i dag.
Kunne du delt noen bilder av hytteladeren?
Er veldig nysgjerrig på hvor mye plass den tar i bagasjerommet. Kunne du også tenke deg å sette den på baderomsvekta for å finne ut hvor tung den er?  :P

Et par bilder av hytteladeren for å tilfredsstille fansen... Har ikke veid den ennå, men tipper 20kg+. Skal se om jeg kan veie den i løpet av kvelden.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

qwertyasdf

Jeg sendte avgårde en mail til Zaptec med spørsmål om hvordan det sto til med utviklingen av ladekladd til Zoe som muligjør lading på IT-nett, på samme størrelse med f eks Leaf sin.

Fikk svar at
"Det gjenstår en del testing, sertifisering og utvikling så vi planlegger for at den skal være klar for salg utpå vårparten. Den portable laderen utvikles i tett dialog med Renault."

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TM

Sitat fra: zbk på fredag 05. desember 2014, klokken 18:18
Målt vekt på hytteladeren: 27.7kg
27,7 ? !!

Du leste ikke av 10 kilo feil ?  Jeg mener at jeg leste at den veide ca 17 kg.
Det er ille nok, men 28 kilo vil være livsfarlig å kjøre rundt med i bagasjerommet.

hdh

Har også lest at den skal veie en plass mellom 15-17kg. Nå bruker jeg min bøtte jevnlig, og kan ikke si at det føles som nesten 30kg i hvertfall.
Sort '14 Renault Zoe Intens

TM

#237
En 28 kg såkalt "mini-lader" med ca 6A ladefart er ikke akkurat noe å skrive hjem om  ;).
Vi får håpe at det kommer et ferdig produkt ut av Zaptek prosjektet. Den bør ikke veie mer enn et par kilo, skal den framstå som en konkurransedyktig løsning. 5 kilo som ble nevnt her på forumet høres mye ut.

Focus

Jeg tror ikke det er mulig å lage en løsning på dette som ikke kommer til å ha en høy vekt.
Det må være et galvanisk skille mellom nettet og bilen. DVS to trafoer med en primær og sekundær krets.
Skal det gå noe særlig med strøm blir den stor og tung.
Jeg vil tro at dersom man skal over 16A snakker vi om mer en 50 kg.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

TM

Det vil være tilstrekkelig med en løsning som gir 10A ladefart fra Schuko. Jeg har fortsatt tro på at de kan få til en løsning hvor laderen veier ca 2 kg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA