Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

moso

Sitat fra: rr2000 på torsdag 26. januar 2017, klokken 18:31
Grunnen til at alamen utløses vilkårlig kan være et dårlig jordingspunkt under frunkboksen på høyre side. Det er en gjenget jordingspinne som er sveiset til aluminiumsrammen og som visstnok har en tendens til å ryke og som da må sveises på igjen. Når dette jordingspuntet faller ut kan det trigge alarmen og det kan føre til alle mulige feilmeldinger som low coolant level, I ytterste konsekvens slutter luftfjæringen å virke og lysene foran på høyre side slukner. Måtte sveises av drammen karrosseri.

Har nå fått samme symptomer - alarm utløser en gang iblant, et par sekunder med blafrende høyre frontlys, melding om åpen frunk og low coolant - også bare et par sekunder. Er det fremdeles DK som sveiser eller fikser SC på drop-in nå (mente å lese det på Facebook et sted)?
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

LFCH

Samme på min bil. Sendte en e-post til Tesla Rud torsdag kveld, fikk raskt og hyggelig svar allerede fredag morgen med tilbud om time på tirsdag. Synes det er meget bra.

Den hyggelige damen understreket at det ikke er farlig å kjøre med bilen.

keepitsimple

Hvor mye er mye lyd fra frontmotor? Det er jo så høyfrekevent så minste lille lyd er veldig irriterende.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

OleJA

Da har dessverre mitt Model S eierskap endret seg fra å ha vært relativt problemfritt, til å ha opplevd driftstans 3 ganger i løpet av like mange uker, begynner så smått å bli litt fortvilet  :-\

Det startet med 'død' bil hjemme i garasjen midt i januar: Dvs begge skjermene helt sorte og ikke kjørbar bil. Denne episoden endte med bergingsbil til verksted. Tesla fant masse feilmeldinger i loggen fra fra like før bilen 'døde', men ingen som direkte forklarte hva som hadde skjedd. 12V batteri, samt sikringer og kontaktor i hovedbatteri ble byttet, mer eller mindre på mistanke så vidt jeg forstod. (også tidligere byttet til 'ny type' kontaktor for ca et år siden).

Allerede samme kvelden som jeg fikk tilbake bilen så var det igang igjen: Oppdaget det denne gangen allerede på 'feilmeldingstadiet'('Need service', x/y/z 'Disabled', 'Unable to charge, 'May shutdown', 'Power reduced'++). Dette forhindret tydeligvis at bilen endte i full 'shutdown'. Fikk kjørt til verksted dagen etter og ny runde feilsøking.

Denne gangen mente de å finne en feil på slavelader som hadde logget feilmeldinger i flere måneder allerede. (Hvorfor ble ikke dette oppdaget i forrige runde, eller på service et par mnd tidligere?) Denne ble da byttet, og alt skulle være Ok.

Men neida; på søndag ble det ny runde med død bil og henting av Viking. Bilen våknet denne gangen til live igjen idet den skulle opp på bergingsbil med skjermen full av samme feilmeldinger som tidligere - Hva som blir diagnosen denne gangen gjennstår å se.

Begynner så smått å miste troen på bilen; har begynt å titte på hva som skal til for å kreve bilen omlevert eller kjøpet hevet - Sikkert ikke helt enkelt med en bil som er over 3 år gammel (men innenfor garanti) :'(

Kilroy

Kjipe greier. Kan høres ut som om du har det jordingsfeil problemet, men det har kanskje blitt fikset tidligere? Dårlig jording gjøre at man får masse rare feilmeldinger og at den kan bryte sammen slik din har gjort.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

OleJA

Sitat fra: Kilroy på mandag 06. februar 2017, klokken 11:38
Kjipe greier. Kan høres ut som om du har det jordingsfeil problemet, men det har kanskje blitt fikset tidligere? Dårlig jording gjøre at man får masse rare feilmeldinger og at den kan bryte sammen slik din har gjort.
Nevnte akkurat dette til service senteret ved ett av de tidligere havariene, men det var vistnok helt andre symptomer som dette forårsaket.

rsomby

Sitat fra: keepitsimple på lørdag 04. februar 2017, klokken 19:52
Hvor mye er mye lyd fra frontmotor? Det er jo så høyfrekevent så minste lille lyd er veldig irriterende.

Dette lurer jeg også på. Kjørte en tur sent i går kveld og hadde småen sovende i bilen bak så hadde ikke på noe musikk til en forandring, og den høye pipelyden fra frontmotoren var utrolig irriterende. Spesielt når en ligger i fin flyt med cruise så er den plagsom, under pådrag forsvinner dem, samme ved kraftig regen. Ved svak regen piper den desverre enda mer. Hadde aldri klart å kjøre lagtur sånn som dette uten musikk som overdøver det.

alda

Sitat fra: OleJA på mandag 06. februar 2017, klokken 11:49
Sitat fra: Kilroy på mandag 06. februar 2017, klokken 11:38
Kjipe greier. Kan høres ut som om du har det jordingsfeil problemet, men det har kanskje blitt fikset tidligere? Dårlig jording gjøre at man får masse rare feilmeldinger og at den kan bryte sammen slik din har gjort.
Nevnte akkurat dette til service senteret ved ett av de tidligere havariene, men det var vistnok helt andre symptomer som dette forårsaket.
Tråkig historia det där... Det värsta är väl att servicecentret verkar "famla i mörker" och bara gissar på vad som är fel...
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

rsomby

Sitat fra: OleJA på mandag 06. februar 2017, klokken 10:56
Da har dessverre mitt Model S eierskap endret seg fra å ha vært relativt problemfritt, til å ha opplevd driftstans 3 ganger i løpet av like mange uker, begynner så smått å bli litt fortvilet  :-\

Det startet med 'død' bil hjemme i garasjen midt i januar: Dvs begge skjermene helt sorte og ikke kjørbar bil. Denne episoden endte med bergingsbil til verksted. Tesla fant masse feilmeldinger i loggen fra fra like før bilen 'døde', men ingen som direkte forklarte hva som hadde skjedd. 12V batteri, samt sikringer og kontaktor i hovedbatteri ble byttet, mer eller mindre på mistanke så vidt jeg forstod. (også tidligere byttet til 'ny type' kontaktor for ca et år siden).

Allerede samme kvelden som jeg fikk tilbake bilen så var det igang igjen: Oppdaget det denne gangen allerede på 'feilmeldingstadiet'('Need service', x/y/z 'Disabled', 'Unable to charge, 'May shutdown', 'Power reduced'++). Dette forhindret tydeligvis at bilen endte i full 'shutdown'. Fikk kjørt til verksted dagen etter og ny runde feilsøking.

Denne gangen mente de å finne en feil på slavelader som hadde logget feilmeldinger i flere måneder allerede. (Hvorfor ble ikke dette oppdaget i forrige runde, eller på service et par mnd tidligere?) Denne ble da byttet, og alt skulle være Ok.

Men neida; på søndag ble det ny runde med død bil og henting av Viking. Bilen våknet denne gangen til live igjen idet den skulle opp på bergingsbil med skjermen full av samme feilmeldinger som tidligere - Hva som blir diagnosen denne gangen gjennstår å se.

Begynner så smått å miste troen på bilen; har begynt å titte på hva som skal til for å kreve bilen omlevert eller kjøpet hevet - Sikkert ikke helt enkelt med en bil som er over 3 år gammel (men innenfor garanti) :'(


Hørtes veldig likt ut scenarioet mitt på min forrige bil. Få dem til å sjekke alle sensorer i batteriet. Hos meg var en temperatursensor ødelagt og viste minusgrader og førte til at bilen ikke klarte å starte, spesielt på lengre turer hvor en foretok et kort pistop, på butikken f.eks. når en kom ut så gav bilen feilmeldinger og nektet å starte. Ved å la den stå i et time eller to så våknet den plutselig til liv igjen. For å avdekke min feil måtte de kjøre langtur med loggeutstyr koblet til hele tiden. De klarte ikke reprodusere feilen før de tok en skikkelig tur, så alle forsøk på reprodusere feilen feilet, før jeg insisterte på langtur og nektet ta ut bilen de hadde funnet feilen og ikke bare skiftet deler vilkårlig. Dette tok nesten to å avdekke med mange verstedsbesøk og 3 flatbedtruck turer.

DePe

 :) :) :) :)
21++ Service besøk på 2 år..

9 ganger:
Panoramatak (Fortsatt feil)
Vannlekasje, Hakking, ujevn åpning, Løse testningslister, skveit montert, sprukket pga feil montering osv..)
(Blitt fortalt at det skulle byttes til 2ng Gen. (Ble ikke gjort))

6 ganger:
Speil (Forstatt feil)
7 ganger:
Døhåndak
4 ganger:
Baklykter
5 Ganger:
HVAC (Fortsatt feil)

Bremser
Mistet "Motorkraft" i Amsterdam
DU skifte
Frunk latch
bremselys lyst
Vindstøy fra "trekantvindu"
Ladefeil (Ladespenning dropper)
++++

+
Skade på interiør ved service (Seter, armelene, paneler)
Skade på folie ved service.

har vel 100+- sider med service ordre..
Noen som byr høyere? :-) :+1:



lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

rklokk

På min forrige Tesla (2013) fikk jeg byttet speil pga aluminiumskorrosjon som rant nedover dørsidene. Disse ble byttet til ny type på garanti. Nå ser det ut som det samme skjer med min 2016 modell. Er det mulig? Er det flere som har dette på nyere modeller?
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

GOS

Sitat fra: rklokk på tirsdag 07. februar 2017, klokken 09:44
På min forrige Tesla (2013) fikk jeg byttet speil pga aluminiumskorrosjon som rant nedover dørsidene. Disse ble byttet til ny type på garanti. Nå ser det ut som det samme skjer med min 2016 modell. Er det mulig? Er det flere som har dette på nyere modeller?

Det var skikkelig snodig. Har aldri hørt eller sett det har skjedd på biler levert etter bulken i mars 2014. Min fra juni 2014 har aldri vist noe tegn på dette, men den ble jo levert med ny type speil
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

lunitiks

Uskyldig spørsmål: Hvordan ser vi at det er "aluminiumskorrosjon" og ikke bare drittvann...? Jeg har sett dette på min H2015 70D flere ganger, men aldri merkelappet dette med feil... Hvis det er en feil går det ut en mail til SC rimelig kjapt
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

rklokk

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 07. februar 2017, klokken 12:07
Uskyldig spørsmål: Hvordan ser vi at det er "aluminiumskorrosjon" og ikke bare drittvann...? Jeg har sett dette på min H2015 70D flere ganger, men aldri merkelappet dette med feil... Hvis det er en feil går det ut en mail til SC rimelig kjapt

Bildet er tatt rett etter vask. Det hvite er nesten umulig å få bort. Min bil er foliert og jeg har ikke turt å gå på med Prickbort. Foreløpig kun forsøkt med Surfex HD. Noen som vet hva folien tåler av remedier?
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA