Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S videoer

Startet av tomrh, torsdag 05. september 2013, klokken 12:07

« forrige - neste »

Jafo


tomrh

Sitat fra: Jafo på søndag 09. november 2014, klokken 11:00
Takker og bukker for research :)
Skulle akkurat til å poste noe nå og vips var det kommet et svar her. Jo, bare hyggelig. En stor egeninteresse i dette også som du skjønner. :)

Sitat fra: Jafo på torsdag 06. november 2014, klokken 13:38
Hvis kravet ikke gjelder felger blir det jo MYE enklere å bytte felger på El Mjoffo.
Det enkleste er vel egentlig å kjøpe et helt sett med 6x16 felger å ha på ulike dekkbredder. Finnes faktisk et visst utvalg, f.eks: http://www.dekkleader.com/aluminiumsfelger-6-16-ET-4-100/
(Har forresten enda ikke fått til å fullføre noen bestilling på dette nettstedet, det popper ikke opp noe betalingsvindu...)
Og det finnes faktisk dekk i 175-50-16, f.eks. dette fra Vredestein. Men mye bedre utvalg i 185/50-16 med bl.a. lavere rullemotstand.  Leker for øyeblikket litt med idéen om 175 foran og 205 bak på 4 stk 6"-felger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Da ble det et sett pene brukte 6x16-felger.  8)

...til gammelfossilen hehe. "Feil" boltsirkel. 5x114,3. Utrolig hvor mange røverkjøp man finner på finn når man egentlig leter etter noe helt annet.  ;D

De var uten dekk, så nå står jeg friere til å slå til på 16x6 felger med riktig boltsirkel men "feil" dekk.  :)
Og ikke minst kan jeg nå måle om det går med 6" foran på mjauen ved å holde felgen inntil. To be continued..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på tirsdag 11. november 2014, klokken 00:03
Og ikke minst kan jeg nå måle om det går med 6" foran på mjauen ved å holde felgen inntil. To be continued..
Fikk dessverre ikke til å holde felgen helt inntil på tross av ekstra fordypninger mellom bolthullene.

Istedet målte jeg avstanden fra standardfelgen til fjærbeinet så nøyaktig jeg kunne. Kom fram til 28 mm. En 16"-felg vil ha felgkanten en halv tomme, dvs 12,7 mm, høyere opp. Pga skråstillinga av fjærbeinet blir det da ca. 4 mm bedre plass, altså 32 mm klaring med samme felgbredde. En 6"-felg vil stikke en tomme eller 25,4 mm lengre inn, altså skal det bli ca. 6-7 mm klaring gitt samme innpress på ET35. Dezent RE 6x16 har ET38, da mister man 3 millimeter og det blir bare 3-4 mm klaring. Heeelt på grensa. Rinspeed har en 5,5" spesialfelg med ET34 foran, og får da 10-11 mm klaring.

Fikk nesten tak i et sett flotte Opel Corsa D 6x16 felger her forleden fra et vrak på nbfbildeler, med ET40, men noen rakk å kjøpe dem rett før meg. Er faktisk glad nå for at denne handelen glapp, for 40 innpress vil ikke gå, blir bare 1-2 mm klaring i beste fall. Ikke lett dette... ???
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Her fant jeg jammen 5.5x16 felger med ET35!
http://www.bsbildeler.no/?pno=378697
Disse passer garantert. Aner ikke hva de koster da..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#95
Sitat fra: Mr.Zero på fredag 31. oktober 2014, klokken 10:24
Sitat fra: tomrh på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:28
Hvor nøye er det med sporvidde/innpress? Er vel lov med +/- 7,5 mm endring i innpress, dvs. lovlig range for trillingene er ET28 - ET42. Hva hvis man går bittelitt utover dette, f.eks. får tak i felger med ET45. Må det sendes inn søknad om godkjenning da? Pleier sånt å godkjennes?
Både tilsynet og PKK-kontrollører er forholdsvis nøye på dette med riktig innpress og bruk av spacere..
Jeg tror faktisk det er lov med spacere, se her: http://www.bilforumet.no/topic/297822-er-det-lov-med-spacere/
Så lenge spacerne brukes innenfor lovlig sporvidde. Se §6.1g: "...eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1a", og i §6.1a: "Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten...Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt...". Dvs. bruk av spacere som fører til lovlig sporvidde, er tillatt. Dokumentasjonen er vognkortet. :)

Jeg ser da ingen problemer med å bruke noen tynne 5 mm spacere for å forbedre kjøreegenskapene litt eller å få noen 16"-felger til å passe, så lenge sporvidden ikke økes med 15 mm eller mer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på torsdag 13. november 2014, klokken 08:21
Sitat fra: Mr.Zero på fredag 31. oktober 2014, klokken 10:24
Sitat fra: tomrh på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:28
Hvor nøye er det med sporvidde/innpress? Er vel lov med +/- 7,5 mm endring i innpress, dvs. lovlig range for trillingene er ET28 - ET42. Hva hvis man går bittelitt utover dette, f.eks. får tak i felger med ET45. Må det sendes inn søknad om godkjenning da? Pleier sånt å godkjennes?
Både tilsynet og PKK-kontrollører er forholdsvis nøye på dette med riktig innpress og bruk av spacere..
Jeg tror faktisk det er lov med spacere, se her: http://www.bilforumet.no/topic/297822-er-det-lov-med-spacere/
Så lenge spacerne brukes innenfor lovlig sporvidde. Se §6.1g: "...eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1a", og i §6.1a: "Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten...Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt...". Dvs. bruk av spacere som fører til lovlig sporvidde, er tillatt. Dokumentasjonen er vognkortet. :)

Jeg ser da ingen problemer med å bruke noen tynne 5 mm spacere for å forbedre kjøreegenskapene litt eller å få noen 16"-felger til å passe, så lenge sporvidden ikke økes med 15 mm eller mer.

I paragraf 6.1 g) står det at spacere ikke er tillatt med mindre det er dokumentert av fabrikant eller tuv (iflg paragraf 6.1a). Jeg har veldig tro på at STV *ikke* vil godkjenne spacere på en trilling, ei heller Mitsubishi-importøren. Men - ta en telefon til de høye herrer og spør! Husk også at boltlengden "reduseres" tilsvarende spacerens tykkelse. Har vært borti endel hjul hvor boltene fester med kun noen få gjenger, feil kon på bolthodet i forhold til felg osv. Ikke så rart det faller av et hjul i ny og ne.. :-\ Ved bruk av tynne spacer reduseres jo også støtten felgen har i navet kontra de store (tykke) spacerne som skrus fast, og som har nav.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Du har rett i den generelle tolkningen Mr.Zero, fikk svar fra vegvesenet i dag. Har henvendt meg til Mitsubishi Norge om det finnes godkjente spacere for i-Miev. Ikke at håpet er så stort, men det hadde vært så greit, da er det plutselig felgløsninger som passer. Noe jeg også argumenterte med i forespørselen. Og kjerra har bare godt av å bli litt bredere mellom hoftene. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#98
Da vet jeg med sikkerhet at 6x16 ET35 går foran.  8)

Kjøpte noen 5 mm Biltema-spacere. Måtte ha 3 stk for å få på 7"-felgen. Siden den har 38 innpress tilsvarer dette 12 mm spacer med 35 innpress. Og 12 mm < 1/2". Ble ca 3 mm klaring. Det som er synd er at det derfor ikke går med ET38 uten spacere (tenker på Dezent RE.. :( ).

Er forresten null problem med 5 mm spacere i forhold til boltene. Over 1 cm  med gjenger igjen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#99
Borbet CA crystal silver ser ut til å være kliss lik de originale 7-eikerne jeg fikk med som vinterfelger i 2012, bare endel bredere.
http://wheelsshop.no/felger/Borbet/CA/crystal+silver

Edit: Følgelig kan man dreie opp navhullet på de originale 7-eikerne bak fra 54,1 til 56,1 mm og sette på foran (går dette? ???), og man har da et sett like felger med 5" foran og 6,5" bak.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på onsdag 19. november 2014, klokken 13:05
Borbet CA crystal silver ser ut til å være kliss lik de originale 7-eikerne jeg fikk med som vinterfelger i 2012, bare endel bredere.
http://wheelsshop.no/felger/Borbet/CA/crystal+silver

Edit: Følgelig kan man dreie opp navhullet på de originale 7-eikerne bak fra 54,1 til 56,1 mm og sette på foran (går dette? ???), og man har da et sett like felger med 5" foran og 6,5" bak.

Dreie opp felgnav lar seg gjøre. Vi gleder oss til våren når du skal legge ut bilder av dine nye hjul..!  8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

#101
Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 19. november 2014, klokken 18:44
Sitat fra: tomrh på onsdag 19. november 2014, klokken 13:05
Edit: Følgelig kan man dreie opp navhullet på de originale 7-eikerne bak fra 54,1 til 56,1 mm og sette på foran (går dette? ???), og man har da et sett like felger med 5" foran og 6,5" bak.
Dreie opp felgnav lar seg gjøre.
Tenkte mer på om det er mulig med 5x15 foran uten spacer. Det er en utstikker fra fjærbeinet som ihvertfall hindrer alle 14"-felger. Og 15"-felgene går heller ikke helt klar av denne på oversiden, må jo være godt over en halv tomme klaring for 4"-felgen for å kunne klemme inn 5". Det må finmåles her.

Hvis 5x15 går foran, så passer forresten MAK Zenith Hyper Silver felger (5x15 ET38 foran, 6,5x15 ET35 bak).
Se http://wheelsshop.no/felger/MAK/Zenith+Hyper+Silver/Hyper+silver
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#102
Sitat fra: tomrh på onsdag 19. november 2014, klokken 22:39
Og 15"-felgene går heller ikke helt klar av denne på oversiden, må jo være godt over en halv tomme klaring for 4"-felgen for å kunne klemme inn 5". Det må finmåles her.
Da har jeg finmålt. Det går altså ikke med 5x15 felg. Pokker! :( Paradoksalt siden det akkurat går med 6x16, men man må i så fall fram med vinkelsliperen og ta av toppen av festet til caliperen. Så da kan jeg konkludere med at eneste felgalternativ i 15" er Sento Mits (4,5"+5,5") og evt. andre felger spesiallaget for trilling (MAK Fiorano 4"+5").

Jeg skrudde på 5 mm Biltema-spacere nå bare for å simulere hvordan det vil bli med 195+165 dekk. Skal prøve det ut noen få dager og kjenne om jeg merker forskjell på stabiliteten. Foran kan det forresten ikke være noe bredere enn 165 ellers stikker dekka utenfor, de er omtrent akkurat på linje med karosseriet nå. Bak går det opp til 205 ser det ut som.

Edit: de første erfaringene er såpass gode at jeg vet ikke helt om jeg vil skru dem av igjen. Mjauen kjennes jo faktisk ut som en bil nå og ikke ei kasse på handlevognhjul...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Jeg så noen med 5-eiker felger på sin mjau i Stjørdal sentrum her om dagen. Fant ut det var BM Hawk:
http://www.martinsfelger.no/felger/felgguide/Mitsubishi-i-MiEV-HAO%2810-%29.aspx?get=wheel&id=1702

Standard dimensjoner men likevel litt annerledes look.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

H&R har jo TÜV godkjente spacere opptil 25mm for tvillingene. Så hvis det holder med TÜV papirer så bør jo det gå?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA