Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S videoer

Startet av tomrh, torsdag 05. september 2013, klokken 12:07

« forrige - neste »

Mr.Zero

Sitat fra: Jafo på onsdag 29. oktober 2014, klokken 10:43
Det har heldigvis blitt bedre utvalg i "trillingdim", men ja... Smalt marked (hehe)

Jeg bytter ut de beinharde vinterdekka som var ubrukelige i fjor med Conti 6, i orginaldim foran og bak.
Tenkte på å kjøre 185 Hakka R2 bak, men konkluderte med at denne bilen som er så følsom for dekk, trolig vil ha en fordel av like dekk foran og bak.
Bare det å endre(/øke) lufttrykk foran med en halv bar får jo bilen til å bytte fil når noen i bilen ved siden av fiser...

Pokker som det fises i Oslo/Akershus... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Stjerneglis

#46
Her er det noe som ikke stemmer. Hvordan kan bilen bli mer overstyrt med dårligere grep foran (med 145 dekk) og mer understyrt med bedre grep foran i kombinasjon med dårligere grep bak (f.eks 155 +155)? Burde det ikke være omvendt?
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

tomrh

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:19
Her er det noe som ikke stemmer. Hvordan kan bilen bli mer overstyrt med dårligere grep foran (med 145 dekk) og mer understyrt med bedre grep foran i kombinasjon med dårligere grep bak (f.eks 155 +155)? Burde det ikke være omvendt?
Overstyring betyr at bilen svinger mer enn rattutslaget skulle tilsi. Det er akkurat slik det oppleves med 145-dekk, litt handlevogn-følelse. Jo bredere dekk foran, jo mer understyring.

Hvorfor? Jeg må innrømme at jeg ikke kan fysikken bak dette men jeg antar at siden et smalt dekk har lengre kontaktflate enn et bredt dekk (se figur under), vil det derfor ha bedre sideveis grep. Altså vil et 145-dekk svinge med mer sideveis friksjon enn bredere dekk og føre til overstyring. De som kan dette bedre får korrigere.


Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Stjerneglis

#48
Overstyring brukes ofte når man beskriver en bil som sladder ut bak i svinger fordi bakhjulene mister veigrep. Bilen svinger mer enn rattutslaget skulle tilsi.
Understyring brukes når bilen sklir rett fram i en sving fordi forhjulene mister veigrep. Bilen svinger mindre enn rattutslaget skulle tilsi

Dette beskrives f.eks i lærebøkene for føreropplæring.

Setter man smalere dekk foran enn bak på en bil får man lettere understyring. Pga i-Mievens oppbygning med motor bak + bakhjulsdrift, brukes smalere dekk foran enn bak bl.a for å kompensere for overstyringsfølsomhet.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Jafo

Hvis vi ser på to "ekstreme" sider av bilsporten.

Dragracing, Top Fuel: De har sykkeldekk foran og kjempehjul bak, og går meg bekjent stort sett ganske så rett frem.

Drifting: Har til gode å se noen benytte smale  forhjul og normale/brede bakhjul. Har faktisk heller hørt om folk med 4WD som bruker brede dekk (gateslicks) foran og standard-dekk bak for å få ut hekken.

Understyring og overstyring er tema først når man mister veigrepet. Mangelen på stabiliteten man opplever på motorveien, skyldes jo ikke at man har mistet veigrepet, men heller det enkle understellet som lar seg påvirke av vind, vei og de små endringene vi kan gjøre som senkesett, dekkmerke/type, dekkbredde og endret lufttrykk.

To dekk av ulik type vil/kan ha ulik oppbygging som gjør dem mer/mindre stabile på en gitt bil. Mikser man type foran og bak kan man ha flaks og treffe noe bilen "liker". Jeg har ikke råd til eksperimentering, og har derfor kjøpt dekk av samme fabrikat/merke foran og bak. Utvalget i trillingdim og de alternative dekkene i 155 og 185 er særdeles moderat, men i år er det hvertfall mulig med vinterdekk av samme fabrikat/merke foran og bak.



tomrh

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 29. oktober 2014, klokken 23:42
Setter man smalere dekk foran enn bak på en bil får man lettere understyring. Pga i-Mievens oppbygning med motor bak + bakhjulsdrift, brukes smalere dekk foran enn bak bl.a for å kompensere for overstyringsfølsomhet.
Mulig du har rett, Stjerneglis, jeg kan ha misforstått dette. Trodde overstyring impliserte at styringen føles lett, men fant ei beskrivende lenke hvor det nevnes at et symptom på understyring er at styringen føles veldig lett, noe den definitivt gjør med 145 foran. Altså er den understyrt da? Med 155 foran så oppleves styringen noe stivere og stabil, mer "normal" etter min smak, og jeg kan cruise med bare en hånd på rattet selv om det fises i nabofila. :) Rinspeed varianten av i-MiEV har 195 bak og 175 foran. De kunne jo f.eks. valgt 165, så det er nok en grunn til det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: Jafo på torsdag 30. oktober 2014, klokken 08:03
To dekk av ulik type vil/kan ha ulik oppbygging som gjør dem mer/mindre stabile på en gitt bil. Mikser man type foran og bak kan man ha flaks og treffe noe bilen "liker". Jeg har ikke råd til eksperimentering, og har derfor kjøpt dekk av samme fabrikat/merke foran og bak. Utvalget i trillingdim og de alternative dekkene i 155 og 185 er særdeles moderat, men i år er det hvertfall mulig med vinterdekk av samme fabrikat/merke foran og bak.
Har aldri likt kjøreegenskapene til mjauen. Senkesett sitter langt inne siden vi ofte kjører på litt rufsete veier hvor bakkeklaring trengs. Og det finnes sørgelig lite eksperimentering med dekk og felger på trillingene å støtte seg til, men siden det likevel må byttes dekk så tilatter jeg meg å eksperimentere og håper på å finne en kombo bilen "liker" og deler det her så andre evt. kan få glede av det. Jeg har begynt å bestille dekk fra dekkonline.com, og de har mye større utvalg i litt alternative dimensjoner enn norske dekkforhandlere har.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Stjerneglis

Sitat fra: tomrh på torsdag 30. oktober 2014, klokken 08:42
Har aldri likt kjøreegenskapene til mjauen.

Det har vel aldri vært meningen at i-Miev skal sette standard når det gjelder kjøreegenskaper. Det er en enkel bil med superenkle løsninger som er bygd så billig som mulig, og det må vi ta innover oss. Heldigvis finnes det andre gode alternativer for de som er mer opptatt av slikt på en elbil, men da må aksepteres at det koster ekstra $$$ også.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

tomrh

Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 30. oktober 2014, klokken 08:58
Det er en enkel bil med superenkle løsninger som er bygd så billig som mulig,
Det er akkurat dét som trigger meg, dette må kunne forbedres. Får lyst til å småoptimalisere og "modde" litt her og der da. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på torsdag 30. oktober 2014, klokken 09:13
Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 30. oktober 2014, klokken 08:58
Det er en enkel bil med superenkle løsninger som er bygd så billig som mulig,
Det er akkurat dét som trigger meg, dette må kunne forbedres. Får lyst til å småoptimalisere og "modde" litt her og der da. :)

Stå på videre, tomrh! Gjør deg erfaringer og del de her. Det liker vi!  8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

#55
Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 30. oktober 2014, klokken 21:59
Stå på videre, tomrh! Gjør deg erfaringer og del de her. Det liker vi!  8)
Takk Mr.Zero. :)

Hvor nøye er det med sporvidde/innpress? Er vel lov med +/- 7,5 mm endring i innpress, dvs. lovlig range for trillingene er ET28 - ET42. Hva hvis man går bittelitt utover dette, f.eks. får tak i felger med ET45. Må det sendes inn søknad om godkjenning da? Pleier sånt å godkjennes?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:28
Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 30. oktober 2014, klokken 21:59
Stå på videre, tomrh! Gjør deg erfaringer og del de her. Det liker vi!  8)
Takk Mr.Zero. :)

Hvor nøye er det med sporvidde/innpress? Er vel lov med +/- 7,5 mm endring i innpress, dvs. lovlig range for trillingene er ET28 - ET42. Hva hvis man går bittelitt utover dette, f.eks. får tak i felger med ET45. Må det sendes inn søknad om godkjenning da? Pleier sånt å godkjennes?

Både tilsynet og PKK-kontrollører er forholdsvis nøye på dette med riktig innpress og bruk av spacere.. I spesielle tilfeller / biler kan man søke - og kanskje få det godkjent, men da må man til med dokumentasjon fra fabrikk og leverandør etc. Noen Porscher har spacere originalt, og en får det godkjent på Volvo 240. Vet noen har kjørt med 5mm spacere bak på trilling - mest for utseende's skyld... 8)
Ved å redusere innpresset på forhjul eller montere spacere (altså få felgens senterlinje lengre ut fra navet), vil det merkes på kjøreegenskapene. I mange tilfeller vil bilen spore mer og bli mere følsom for underlaget. Men hva gjør man ikke for utseendet...?!  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på fredag 31. oktober 2014, klokken 10:24
Vet noen har kjørt med 5mm spacere bak på trilling - mest for utseende's skyld... 8)
5 mm spacere + ET45 innpress gir lovlig sporvidde, men spacerne er vel ulovlige i seg selv?

Har nemlig et 14" piggdekk prosjekt på gang, for der har nabogutten nettopp kræsja gammel-Corollaen. Felgene er fine, får 2 stk billig m/piggdekk som passer bak på mjauen, men de har ET45 innpress.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Btw...slo nettopp til på et sett brukte 7x16 Momofelger med slitte 205/45-16 sommerdekk til usle 250 spenn. :) Den ene felgen er kantkjørt og ikke særlig rund lenger, men skal uansett ha bare to av dem bak på mjauen. Kaster de to styggeste. Blir et prosjekt nå å finne matchende 6" felger å ha foran med 185/50-16.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på fredag 31. oktober 2014, klokken 13:45
Btw...slo nettopp til på et sett brukte 7x16 Momofelger med slitte 205/45-16 sommerdekk til usle 250 spenn. :) Den ene felgen er kantkjørt og ikke særlig rund lenger, men skal uansett ha bare to av dem bak på mjauen. Kaster de to styggeste. Blir et prosjekt nå å finne matchende 6" felger å ha foran med 185/50-16.

Du er så forfengelig du, tomrh..! ;D ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA