Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S videoer

Startet av tomrh, torsdag 05. september 2013, klokken 12:07

« forrige - neste »

Jafo

Her på berget er vel ESP standard på alle trillingene, som jo forhindrer alvorlige "hendelser" så lenge den er aktivert :)

tomrh

#31
Sitat fra: Jafo på torsdag 08. mai 2014, klokken 11:53
Så bra, blir spennende å høre hva 7% bredere fordekk utgjør. Bør jo bli en liten økning i rullemotstand, men blir det merkbart?
Jeg har nå kjørt "inn" framdekka og kan sammenligne. Har en referansebakke der jeg triller ned fra toppen. Samme lufttrykk som i fjor, 2,8 bar. Klarte 81 km/t  i fjor i bunnen av bakken med Dunlop-dekka. Med Cinturato P1 Verde i 155/60 klarte jeg 78 km/t. Litt høyere rullemotstand altså.

Edit: i dag klarte jeg 80 km/t i den bakken. Noen få grader varmere ute. Målemetoden er nok for unøyaktig. Ihvertfall tyder det på at forskjellen på rullemotstanden er liten.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Kunne egentlig tenkt meg å satt på 195/50-15 sommerdekk bak, den omkretsen er omtrent eksakt lik 175/55-15, og det finnes gode B/B dekk i den dimmen. Men 5"-felg er for smal. Lurer på om det finnes uoriginale felger som ligner veldig på i-MiEV's felger? Har i grunnen gitt opp å finne matchende felgsett der fram- og bakfelger er like, for framfelgen kan uansett ikke være særlig bredere enn den er siden den ellers tar borti fjærbeinet. Så da beholdes framfelgene men erstatter bakfelgene med 5,5" eller 6" felg som ser omtrent likt ut med den originale 7-eikeren (bilde vedlagt). Noen som har sett slike felger noe sted? (Med boltsirkel 4/100, innpress > ET35 og nav > 54,1). Tenk om det finnes, og det også gikk å sette inn de små Mitsubishi-dekslene i nav-hullet...o lykke. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Kan du ikke høre med Tevo-dekkgutta i Tr.heim? Virker som om de har peiling..
4/100 er VW golf/passat1,2,3-størrelse. Husker ikke helt originalinnpress eller navdiameter, men det finnes det tabeller på på nett.
Det går vel kanskje også an å lime bildet av felgen inn på google og søke opp som det var et ansikt. Da vil du jo finne "like" felger. Test ut på pc'n!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Haha!! Søkte med bildet på google, fikk bl.a. match med et oljefilter.  ;D ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på torsdag 11. september 2014, klokken 09:29
Haha!! Søkte med bildet på google, fikk bl.a. match med et oljefilter.  ;D ;D


*LER*  ;D ;D ;D Da funka altså ikke det...hehe...
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Har virkelig lett overalt nå. Fant at gamle Honda Civic felger fra sent 90-tall passer nesten, de har riktig boltsirkel. ET45 innpress, men 56,1 mm nav. Finnes ikke senterringer fra 54,1 til 56,1 såvidt jeg vet? Ikke hos senterringkongen ihvertfall. Ikke heeelt samme felg heller da. Fant flere andre som ligner men alltid feil boltsirkel. Peugeout 307 har f.eks. 4x108. VW Passat på sent 90-tall har 5x112. Ellers selger ikke felgprodusentene (Dezent, Rial, Momo etc) slike kjedelige felger, har sjekket opp de fleste internettbutikker som driver felgimport.

Jeg ga opp prosjektet, bestilte Pirelli Cinturato P1 Verde i originaldim bak. Bakdekka begynner å bli slitte nå, passerte 75.000 km i dag.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km


tomrh

#38
Sitat fra: pwb på torsdag 18. september 2014, klokken 15:59
5,5 felg

http://becauseoz.no/nd/dekkskift/felg/#search/vehicle/88?pid=60BCE97E-5096-48AC-8A46-DB31E7E3C15E
Yes takk! :) Der har vi jammen noe som passer, for de har akkurat maken 4,5" felg til forhjula. Da kan man gå for 195/50-15 bak og 165/60-15 foran.

Edit: Nå fikk jeg skikkelig lyst på disse felgene! Men for å kunne forsvare denne egentlig totalt sett helt unødvendige investeringen overfor min bedre halvdel..  ;D  ;D ..så bør jeg strengt tatt selge unna et sett originalfelger. Bør være marked for disse? Folk som kjøper ny trilling er vel mer fornuftig enn meg og ute etter å spare utgifter på dyre vinterhjul? :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Sitat fra: tomrh på torsdag 18. september 2014, klokken 20:31
Sitat fra: pwb på torsdag 18. september 2014, klokken 15:59
5,5 felg

http://becauseoz.no/nd/dekkskift/felg/#search/vehicle/88?pid=60BCE97E-5096-48AC-8A46-DB31E7E3C15E
Yes takk! :) Der har vi jammen noe som passer, for de har akkurat maken 4,5" felg til forhjula. Da kan man gå for 195/50-15 bak og 165/60-15 foran.

Edit: Nå fikk jeg skikkelig lyst på disse felgene! Men for å kunne forsvare denne egentlig totalt sett helt unødvendige investeringen overfor min bedre halvdel..  ;D  ;D ..så bør jeg strengt tatt selge unna et sett originalfelger. Bør være marked for disse? Folk som kjøper ny trilling er vel mer fornuftig enn meg og ute etter å spare utgifter på dyre vinterhjul? :)

Går det greit med 165 foran? Hva blir prisen på disse felgene med dekk? Hadde vært litt artig :-)

tomrh

Sitat fra: pwb på fredag 19. september 2014, klokken 07:18
Går det greit med 165 foran? Hva blir prisen på disse felgene med dekk? Hadde vært litt artig :-)
Kjører med 155 foran nå på de originale 4"-felgene, det går helt utmerket og øker stabiliteten. Så da skal 165 være helt ok.

Her skal de ha 892,- pr. felg:
http://qwt.no/produkt/felger_sento_mits._i-miev_se56892410015
og http://qwt.no/produkt/felger_sento_mits._i-miev_se56893410015
Disse tilbyr ferdig pålagte dekk også, men ikke de dekkene jeg i så fall vil ha.

De jeg vil ha kjøper jeg billig f.eks. hos dekkonline.com, er ute etter lavest mulig rullemotstand:
Bak: ContiEcoContact5 195/50-15
Foran: Continental EcoContact5 165/60-15.
Endel dekksjapper tar typisk 150 kr pr. hjul for omlegging+balansering.
Blir vel ca. 7000 med denne konfigurasjonen tipper jeg?

Stabiliteten økte merkbart bare ved at jeg gikk fra 145 til 155 foran, så jeg tror bredere dekk er sunt for trillingene. Og man får litt lavere rullemotstand på kjøpet. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb


tomrh

#42
La om til vinterdekk, 185 bak og 145 foran, bilen føltes plutselig veldig overstyrt og ustabil. Har kjørt hele sommeren med 175 og 155, det er en knallkombo! Hele tiden før mens jeg kjørte med standard 145 foran tenkte jeg jo ikke over det, men det var grusomt å gå tilbake nå. Satte tilbake 155 sommerdekkene og da ble den betraktelig mye bedre å kjøre igjen. :) Kommer til derfor å kjøpe nye vinterdekk foran med minst 155 bredde, ja faktisk tror jeg mjauen kan bli enda mer stabil med 165 så lenge det er 185 bak. Lurer på om det går bra å legge på 165/60-15 på 4"-felgen foran? I grenseland, men synes ikke 155 buler ut akkurat (se bilde i svar #20).

Edit: Ser ut som det skal gå bra med 165 foran: http://www.jalopyjournal.com/forum/threads/what-size-wheel-for-165r15-tire-also-rim-pics-recomendations.674606/

Edit2: En ansatt i et dekkfirma bekrefter at 165/60-15 går på 4"-felg, men kan bli litt ekkelt å få til for de som legger om. Men vinterdekk-utvalget i denne dimmen er uansett håpløst dårlig, så endte opp med å bestille 155/60-15.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Jafo

Det har heldigvis blitt bedre utvalg i "trillingdim", men ja... Smalt marked (hehe)

Jeg bytter ut de beinharde vinterdekka som var ubrukelige i fjor med Conti 6, i orginaldim foran og bak.
Tenkte på å kjøre 185 Hakka R2 bak, men konkluderte med at denne bilen som er så følsom for dekk, trolig vil ha en fordel av like dekk foran og bak.
Bare det å endre(/øke) lufttrykk foran med en halv bar får jo bilen til å bytte fil når noen i bilen ved siden av fiser...

tomrh

Sitat fra: Jafo på onsdag 29. oktober 2014, klokken 10:43
...konkluderte med at denne bilen som er så følsom for dekk, trolig vil ha en fordel av like dekk foran og bak.
Skal være litt enig med deg. En grunnleggende feil med bilen at det er tynne 145/65-15 som standard foran, noe som gjør den overstyrt og ustabil. Men like brede dekk tror jeg vil gjøre den altfor understyrt. Vet at 175+155 og tror 185+165 og 195+175 er gode komboer (de to sistnevnte på Sento Mits 4,5"/5,5" felger). Ut i fra egen erfaring så langt anbefaler jeg alle trillingeiere med originalfelger på det varmeste å gå opp til 155/60-15 foran.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA