Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: Muffinman på mandag 15. desember 2014, klokken 13:42
Sitat fra: Foleson på mandag 15. desember 2014, klokken 13:38
http://bil.bt.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VI7WA3sYF5Q

Skjønner egentlig ikke at det måtte så mange timer med superlading til....
S60 kanskje? Da kan man doble ladetiden i forhold til 85, jfr. bb sin videodokumentasjon.

Fra saken:
"kjørecomputeren på den digre skjermen i Tesla Model S melder om en rekkevidde på 280 kilometer før batteriet er tomt."

Mon tror hvor land tid han hadde brukt hvis han kjørte en S85 og ladet på annenhver lader?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Dennis

#3196
Ser ut som det er en S60 ja, sjekket opp skiltnummer og den er oppført med 1999kg i egenvekt. En S85/P85 er oppgitt til 2100kg egenvekt.


Med tanke på hvor mye lengre man kommer, og at lade hastighet er en god del raskere på 85 pakken så er det jo veldig merkelig å kjøre en S60 på en slik lang tur for å skrive artikkel om Model S når de fleste uansett har 85 pakken.
Er jo langt unna bare en fylling som på vanlige biler, men med 85 pakken hadde man nok sikkert nesten halvert ladetiden på turen og ikke blitt så tragisk framstilt som i den artikkelen.

tomrh

Men det kommer jo godt fram hvorfor elbiler, ja selv Tesla, fortsatt må subsidieres. Er jo bare å lenke til denne artikkelen om noen fossilhuer påstår noe annet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

mrydningen

Står jo i teksten at det er en S60, burde kanskje sende han en mail og innformere om at ladetiden er langt treigere på den enn en S85 slik at han kan tilføre det i artikkelen ;)
P85+ (m/Autopilot, alt - 7seter) overtakelse fra Tesla 17. Juli

Dennis

Sitat fra: mrydningen på mandag 15. desember 2014, klokken 14:57
Står jo i teksten at det er en S60, burde kanskje sende han en mail og innformere om at ladetiden er langt treigere på den enn en S85 slik at han kan tilføre det i artikkelen ;)

Så ikke det istad, så må lære meg å lese bedre :P
Men bør uansett komme litt bedre fram på toppen av artikkelen at dette er den med minste batteripakken og det med ladetiden ja.

ofn

Som oftest når journalister skal teste rekkevidde og ladetid påelbiler så har historien vist at de har bestemt seg på forhånd hva konklusjonen skal være. I dette tilfelle at TMS bare er egnet i kollektivfeltet ut og inn av Oslo. For å få denne konklusjonen velger han bilen med minste batteripakke, 60 kwh, og lader til høy SOC ved hver ladestasjon, noe som tar mye mer tid enn å lade til 80% SOC.

Skal man kjøre langturer med TMS velger man 85 kWh batteri og lader til maks 80% SOC på ladestasjonene. Da ville det nok gått langt raskere. Men da er det ikke sikkert journalisten ville fått den konklusjonen han ønsket.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Muffinman

#3201
Sitat fra: mrydningen på mandag 15. desember 2014, klokken 14:57
Står jo i teksten at det er en S60

Mulig jeg ser litt dårlig (er jo i beste risikoalder), men det eneste jeg finner om S60 er dette:
SitatSelv i den minste Teslaen, med et batteri på 60 kWt, er det problemfritt å kjøre fra en lader til den neste.
Og ingenting om hvilken bil de faktisk bruker på turen.

Her er for øvrig bb sin video som viser at superlading tar omtrent nøyaktig dobbelt så lang tid på 60 (25 vs 50 minutter for å fylle 20 mil):


https://www.youtube.com/watch?v=S00RG6uqpPo

Men det at de bruker en S60 og at journalisten ikke er klar over forskjellen i ladetid gjør nok at han bommer en smule med konklusjonen.

SSK

Får litt flashback til John Broder's test når man ser på temperaturen han har i bilen  :o

BMW iX40 2022
Audi Q4 50 2021
Polestar 2 2021
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S P85 2013

turfsurf

Sitat fra: ofn på mandag 15. desember 2014, klokken 15:19
Skal man kjøre langturer med TMS velger man 85 kWh batteri og lader til maks 80% SOC på ladestasjonene.

80% er ofte unødvendig. Jeg lader nødvendig til neste superlader (estimert) + 5mil buffer i bunn. Kjørte Danmark ned til Tyskland og tilbake via Sverige på dette viset, rene ladestopp var stort sett 15-20 min.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

Jeg praktiserer 5 mil buffer sommers tid når jeg er ganske sikker på ruta, det doble på vinterstid spesielt om turen går over fjelloverganger. Dumt å ta sjanser.

Havebigfun

10 mil buffer er mye når du skal innom 7 SC på veien- kjører man i ukjent terreng og med usikre værforhold er jeg enig, er man kjent bør det holde med mindre- blir det for lite strøm vil man som regel oppdage det tidlig og kunne senke farten/kupeetemp for at batteriet skal holde. Jeg synes det fungerer svært bra med forbruksplanlegging fra SC til SC. Dog enig med føre var når det gjelder ukjente forhold.
Se ellers: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17460.0.html

sn0le

Er en S60 han har kjørt ja.
Vognkort oppgir motorytelse til 52kW (71HK).

Skal selv kjøre til Narvik i jula, og der blir det nok ikke stopp på alle SC'er.
Noen av stoppene blir kun korte stopp for å fylle på buffer til neste SC.

Skal i første omgang kun til Fauske. Tipper jeg lader 90-100% hjemme, og skipper Elverum.
Lader på Alvdal til jeg kommer ned på 20-25kW lading, og fyller opp nok på Lade i Trondheim til å nå Grong.
Lader til 70-80% på Grong og stopper kun kort tid i Mosjøen slik at jeg har nok til å nå Storjord.
På Storjord trenger jeg kun å lade nok til å nå Fauske 6-7 mil unna.
Har på følelsen av at det ikke går nevneverdig mere tid på denne turen enn med dieselbilen jeg hadde før.
En lang stopp på Alvdal og Grong passer fint med å ta seg en powernap uansett. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

LAH

http://www.dagbladet.no/2014/12/15/tema/aller/motor/bil/dinside/36741990/

Dinside Renault Norge og Fortum Charge & Drive har inngått et samarbeid med McDonalds Norge AS, som inkluderer alle Drive-Thru restauranter, opplyser selskapet i en pressemelding.

Passer også for Tesla
Samarbeidet med Fortum omfatter i tillegg utbygging av minst 270 doble 22-KW og 7,2-KW AC ladere.

Nettverket er spesielt egnet for Renault Zoe, som er den eneste el-bilen i det norske markedet som kan dra 100 prosent nytte av AC-lading.

Kremt...
85 - P4126 - VIN18537
Lev. des - lev. okt - lev. november - levert fredag 13. des

VigdisA

22kW burde jo ikke være noe problem nei..
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

JohanH

Hvis noen bygger en 43kW AC ladestasjon kan de si det om Zoe og mene det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA