Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Car-El

Trafikklys e bare tøvete. Rundkjøringer! Bygg mange rundkjøringer! Det løser alt.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

FThorsen

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 10. desember 2014, klokken 22:34
Når politikerene klarer kunststykket å stenge Kolsåsbanen i 2003 ett helt år, for deretter dekke denne linjen som ett lappeteppe med buss og linje, er det ikke rart at det blir mye køer.
Når de da i tillegg, på samme strekning, klarer å stenge toget på Blommenholm, Høvik og Stabekk i opprinnelig 1,5 år uten å gjøre noen tiltak for å ta unna de som benyttet seg av dette tilbudet så blir det heller ikke noe bedre av det. Sånn sett kom min TMS for litt over et år siden perfekt da jeg syklet frem til dette begynte.
(Veldig OT, men etter et halvt år kom det ut at dette prosjektet ville blir forsinket med ett år - til julen 2015, og fremdeles ingen tiltak er utført. De stappfulle E18 bussene i rushen tar ikke jeg!!! Men FLOTT kollektivsatsning må jeg si!!)
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

NegativeElectrode

Minner meg om denne videoen

Konsulent: Virker det?
Politiker: Nei
Konsulent Har du tukla med trafikkløsningene:
Politiker: Ja
Konsulent: Stakkers deg? Kan du skylde på noen?
Politiker: Elbilene?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Sandvika

Sitat fra: Skjervesbu på onsdag 10. desember 2014, klokken 19:42
Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 10. desember 2014, klokken 18:42
Sannheten er at køen oppstår pga fossilbiler som skal over kollektivfeltet, eller kollektivfeltet fletter inn i hovedfeltet.

Jeg har kjørt strekningen forbi Sandvika daglig i 12 år og kan ikke huske at kollektivfeltet hadde tilnærmet så mye kø før ... Påstår du virkelig at bussen ville måtte kjøre sakte i kø 1km før den kom til flettingen hvis det ikke var elbiler der?

Kjører på Blommenholm hver dag (fossilt noen mnd til dessverre). For meg så kan det se ut som om at kollektivfeltskiltet kommer alt for sent? De fleste fosilbilister fletter først med kollektivfeltet så mer eller mindre rett inn i køen ved første naturlige anledning. Her er det to felter så kollektivbrukerne har aneldning til å kjøre forbi på høyre side. Da flyter det greit. Dessverre så er det endel bilister som ikke begynner å flette før de kommer til start av kollektivsonen igjen. Her er det ikke er plass til å kjøre forbi på høyre side. Senest i dag var det en som ble stående å vente på plass i køen mens det bygget seg opp en stadig lengre kø av busser og elbiler bak.. Hadde skiltet blitt flyttet 30m bak så hadde disse kommet forbi på høyre side?

educk

synes dette med oblat før bruk av kollektivfelt var en god ide! Da blir det mindre legitimt å gi oss skylden da vi og bidrar med penger til bedre kollektivtrafikk.

uansett synes jeg Oslo burde bruke trengsel skatt som går til bedre kollektiv og gang sykkel satsing. denne kan jo og gå på utslipp så en suv straffes mer en en liten bil. en plug in bil vil og få goder. vet att det er diskutert men lurer på når det skall komme.
S85 Multi-coat red

toppi

Sitat fra: Sandvika på torsdag 11. desember 2014, klokken 12:58
Sitat fra: Skjervesbu på onsdag 10. desember 2014, klokken 19:42
Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 10. desember 2014, klokken 18:42
Sannheten er at køen oppstår pga fossilbiler som skal over kollektivfeltet, eller kollektivfeltet fletter inn i hovedfeltet.

Jeg har kjørt strekningen forbi Sandvika daglig i 12 år og kan ikke huske at kollektivfeltet hadde tilnærmet så mye kø før ... Påstår du virkelig at bussen ville måtte kjøre sakte i kø 1km før den kom til flettingen hvis det ikke var elbiler der?

Kjører på Blommenholm hver dag (fossilt noen mnd til dessverre). For meg så kan det se ut som om at kollektivfeltskiltet kommer alt for sent? De fleste fosilbilister fletter først med kollektivfeltet så mer eller mindre rett inn i køen ved første naturlige anledning. Her er det to felter så kollektivbrukerne har aneldning til å kjøre forbi på høyre side. Da flyter det greit. Dessverre så er det endel bilister som ikke begynner å flette før de kommer til start av kollektivsonen igjen. Her er det ikke er plass til å kjøre forbi på høyre side. Senest i dag var det en som ble stående å vente på plass i køen mens det bygget seg opp en stadig lengre kø av busser og elbiler bak.. Hadde skiltet blitt flyttet 30m bak så hadde disse kommet forbi på høyre side?

Tja, det er en påkjøringsrampe som kommer på E-18.
Dette er ikke et forbikjøringsfelt, og faktisk ulovlig å bruke en påkjøringsrampe som forbikjøringsfelt, uansett hva slags type kjøretøy man benytter.

Det korrekte er å kjøre påkjøringsrampen helt frem, så flette inn i høyre felt, og så flette inn i vanlig felt om man skal det, når kollektivfeltet starter.

Sier ikke at det ville blitt mindre kø om alle gjorde dette, det er uansett for mange biler som skal samme sted. Man må kanskje tenke nytt?

Stoppe trafikken inn på E-18 med lysregulering av og til.
Flytte kollektivtrafikken til venstre felt mellom 0600 - 1000, på E-18?
Lage lengre påkjøringsramper og faktisk merke disse som kollektivfelt, dvs kollektivtrafikken skal ut til høyre og forbi de som venter på å komme inn i vanlig felt?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Dennis

Bør heller gjøre feltet om til at kun 3+ i bilen kan bruke det. Bare tull at folk kjører rundt i små klovnebiler der sammen med matpakka si.

Dennis

http://www.tu.no/industri/2014/12/12/svarer-batteriskeptikerne--bare-begynnelsen-pa-en-batterirevolusjon

SitatTesla-batteriet forventes å tåle 500 fulle ladesykler. Med en rekkevidde på ca. 400 kilometer vil det gi ca. 200.000 kilometers kjørelengde, som ikke er så galt for en bil.

Så man kan ikke forvente at batteriet holder lengre enn 200 000? bare 500 sykluser :o På alle tidligere biler har jeg nå kaldt 200 000 akkurat ferdig innkjørt og mange år levetid igjen.

Hadde nå foreventet at en moderne bil idag skal kunne gå 300-400 000 før man må bytte store vesentlige deler.

Øyvind.h

Mollestad er tydeligvis ute på tynn is  ;D

Sitat fra: Dennis på fredag 12. desember 2014, klokken 12:26
Så man kan ikke forvente at batteriet holder lengre enn 200 000? bare 500 sykluser :o På alle tidligere biler har jeg nå kaldt 200 000 akkurat ferdig innkjørt og mange år levetid igjen.
Litt usikker på om du er ironisk, eller om du tror på det Mollestad hevder?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dennis

Jeg verken tror eller ikke tror, derfor jeg stilte spørsmålstegn bak 200 000 tallet.
For mener å ha lest alt fra 1000-1500 sykluser andre steder.

Muffinman

Hvis dette stemte vil det nok være kroken på døra for Tesla om kort tid. De ville aldri satset slik de gjør uten en batteriteknologi som holder bedre enn det som beskrives i TU.

Antall sykluser er en ting. Aldring er noe annet. Hvor mange år kjørelengden fordeles på vil også ha betydning for hvor langt batteriet holder. I Norge oppbevarer vi jo stort sett batteriene i lave temperaturer, og det bidrar i positiv retning.

Øyvind.h

Litt usikker på hvor jeg anbefaler å starte, for dette med batterislitasje/levetid/ladesykluser osv er sammensatt.
Jeg har selv lest uhorvelig mye om batteriers levetid, og dette kombinert med praktisk erfaring gjør meg lite bekymret.

Anbefaler å starte med følgende lenker. Her pirker du litt i overflaten :)

http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=1479&d=1300050759

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/10708-What-does-the-battery-degradation-curve-look-like/page3

http://www.pluginamerica.org/surveys/batteries/tesla-roadster/PIA-Roadster-Battery-Study.pdf

http://batteryuniversity.com/

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013


Hyperstress

Sitat fra: Dennis på fredag 12. desember 2014, klokken 12:26
http://www.tu.no/industri/2014/12/12/svarer-batteriskeptikerne--bare-begynnelsen-pa-en-batterirevolusjon

SitatTesla-batteriet forventes å tåle 500 fulle ladesykler. Med en rekkevidde på ca. 400 kilometer vil det gi ca. 200.000 kilometers kjørelengde, som ikke er så galt for en bil.

Så man kan ikke forvente at batteriet holder lengre enn 200 000? bare 500 sykluser :o På alle tidligere biler har jeg nå kaldt 200 000 akkurat ferdig innkjørt og mange år levetid igjen.

Hadde nå foreventet at en moderne bil idag skal kunne gå 300-400 000 før man må bytte store vesentlige deler.

Dersom 500 stemmer så er nok det sannsynligvis basert på fulle 0-100% sykluser på stor ladehastighet. Lader man batteriet i 0-90% i stedet så varer det 1000 sykluser, og 2000 sykluser for 0-80% (isolert sett). Så er det mange andre faktorer også. En kan lade saktere, slik vi stort sett vil gjøre, og da holder det lenger. Temperatur i Norge vil ytterligere forlenge levetid etc. Så kommer andre mer usikre faktorer inn, som kalenderalder, som jobber mot deg uansett hvor snill du er med batteriet.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Espen Hugaas Andersen

Man må se på sammenhengen det ble sagt i. Det ble sagt i en sammenheng der poenget var å vise hvor gode de marine batteriene er. Da velger de færreste optimistiske tall for det de sammenligner med.

Du har eksempler på Roadster som har kjørt 200.000 km. Roadster brukte den mye dårligere LCO kjemien, mens NCA er forventet å vare mye lengre.

Jeg har regnet på det før, og vi kan nok forvente at et Model S batteri varer i området 400.000-800.000 km. (Når man kun ser på gradvis kapasitetstap.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA