Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

mj

Slik jeg har forstått det er 1 ladesyklus tilsammen èn 100% lading, så f.eks 4x25% lading er 1 syklus. I en tidligere tråd er det skrevet om dette. Antall sykluser skal være vesentlig høyere en 500. Husker ikke tallet, men mener det var 2-3000
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Amoss

Sitat fra: mj på fredag 12. desember 2014, klokken 14:33
Slik jeg har forstått det er 1 ladesyklus tilsammen èn 100% lading, så f.eks 4x25% lading er 1 syklus. I en tidligere tråd er det skrevet om dette. Antall sykluser skal være vesentlig høyere en 500. Husker ikke tallet, men mener det var 2-3000

3000 er tallet jeg også husker. Og ettersom jeg har forstått så blir 4x25% lading egentlig mindre enn 1 syklus da batteriet ikke er i nærheten av ekstremitetene 0%SOC og 100%SOC?  Men skal ikke si noe alt for sikkert her. Bare siterer i fra hva denne prosessoren i linken jeg kom med svarte:
SitatMODERN CELLS LIKE THOSE IN TESLA CHARGED TO 4.0V SHOULD LAST A FEW DECADES, I SUSPECT, WITHOUT ANY ISSUE (SO KEEP YOUR CAR FROM RUSTING!). WHERE IS 4.0V RELATIVE TO STATE OF CHARGE? MAYBE 75%.
(noen andre i den tråden kom vist frem til at 4.0V skulle være på rundt 85% SOC)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Pompel

Standard for 18650 cellene er vel 4.2V som 100%
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Hyperstress

Ja, og Tesla har satt 4.15 som 100% for å gi litt buffer.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Amoss

Sitat fra: Hyperstress på fredag 12. desember 2014, klokken 16:47
Ja, og Tesla har satt 4.15 som 100% for å gi litt buffer.

... om de da ikke siden har satt det enda lavere?  Ref. folk som savner 20tkm etter v6?  Da havner kanskje 4.0V på 90%?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

SOC ved en gitt spenning varierer med temperatur.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi


Sitat fra: Rio på fredag 12. desember 2014, klokken 18:22
SOC ved en gitt spenning varierer med temperatur.
Så fordel med Tesla sine vannkjølte/varmede batterier som prøver å holde Temp innenfor samme grenseverdier hele året. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Rio

Sitat fra: sigurdi på lørdag 13. desember 2014, klokken 13:01

Sitat fra: Rio på fredag 12. desember 2014, klokken 18:22
SOC ved en gitt spenning varierer med temperatur.
Så fordel med Tesla sine vannkjølte/varmede batterier som prøver å holde Temp innenfor samme grenseverdier hele året. :-)

Det er en fordel at batteriene ikke er for kalde eller varme, men det med SOC ved forskjellig temperatur kan man fikse ved å justere ladespenningen etter temperatur. Det er også det samme for vanlige blybatterier faktisk.

Og til VW Golf CityStromer, som hadde batterioppvarming (og luftig) allerede på 90-tallet.  Samtidig skal man huske at noen batterikjemier er mer sensitive enn andre, og at aktiv temperaturregulerig faktisk veier en del.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

laumb

Og der går vi tilbake til Tesla i norske medier...



jkirkebo

#3191
Sitat fra: Koppa på søndag 14. desember 2014, klokken 10:56
http://www.ringsaker-blad.no/Tesla_satser_stort_i_Brumunddal-5-79-1905.html

Da fikk vi en bekreftelse på at Rygge utgår ihvertfall. Det har jeg mistenkt en stund nå, siden det drøyde så lenge. Er vel for kort vei til Drammen og Grorud fra Østfold. Brummunddal er sånn sett en viktigere plassering for neste service senter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. desember 2014, klokken 14:56
Da fikk vi en bekreftelse på at Rygge utgår ihvertfall. Det har jeg mistenkt en stund nå, siden det drøyde så lenge. Er vel for kort vei til Drammen og Grorud fra Østfold. Brummunddal er sånn sett en viktigere plassering for neste service senter.

Synd :(  Men joda, sikkert det rette sett i fra Teslas synspunkt. Får håpe det kan endre seg igjen når Model 3 nærmer seg....
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Haldenser

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. desember 2014, klokken 14:56
Sitat fra: Koppa på søndag 14. desember 2014, klokken 10:56
http://www.ringsaker-blad.no/Tesla_satser_stort_i_Brumunddal-5-79-1905.html

Da fikk vi en bekreftelse på at Rygge utgår ihvertfall. Det har jeg mistenkt en stund nå, siden det drøyde så lenge. Er vel for kort vei til Drammen og Grorud fra Østfold. Brummunddal er sånn sett en viktigere plassering for neste service senter.

Vel, det er fortsatt behov for flere servicesentere mtp ventetid på service og evt garantirep. Rygge hadde sånn sett vært med på å ta av for "trykket" i det sentrale østland
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

jkirkebo

Sitat fra: Haldenser på søndag 14. desember 2014, klokken 16:08
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. desember 2014, klokken 14:56
Sitat fra: Koppa på søndag 14. desember 2014, klokken 10:56
http://www.ringsaker-blad.no/Tesla_satser_stort_i_Brumunddal-5-79-1905.html

Da fikk vi en bekreftelse på at Rygge utgår ihvertfall. Det har jeg mistenkt en stund nå, siden det drøyde så lenge. Er vel for kort vei til Drammen og Grorud fra Østfold. Brummunddal er sånn sett en viktigere plassering for neste service senter.

Vel, det er fortsatt behov for flere servicesentere mtp ventetid på service og evt garantirep. Rygge hadde sånn sett vært med på å ta av for "trykket" i det sentrale østland

Det er jeg enig i, men som lokasjon for neste service senter er nok Brummunddal et bedre valg. Det avlaster nok Grodud/Skøyen like mye eller mer enn Rygge. Tipper det kommer noe i Østfold etterhvert, men Sarpsborg v/E6 er nok et bedre valg enn Rygge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA