Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Griffel

#4860
Lokalaviser trenger noe å skrive om. Noen ganger er ingen nyhet for liten.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 09. august 2016, klokken 12:54
Ser ikke heelt at dette egentlig har nyhetsverdi.
http://www.dt.no/nyhet/trafikk/lier/tesla-vraket-av-ryggende-trailer/s/5-57-418696
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

satheesh.net

«Dette er bilen fra helvete» står det på Teslaen
http://www.agderposten.no/nyheter/dette-er-bilen-fra-helvete-star-det-pa-teslaen-1.1563280

"Krever godkjent bil
Svaret han fikk fra Tesla var at bilen var rødmerket og dermed registrert som vrak. Han har dermed et varmeapparat og en skjerm som ikke fungerer. Etter lange diskusjoner har Tesla sagt seg villig til å gi Kringlemoen tilgang til nettverket mot at et verksted i Drammen går over og godkjenner bilen."

eha

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 11. august 2016, klokken 01:12
«Dette er bilen fra helvete» står det på Teslaen
http://www.agderposten.no/nyheter/dette-er-bilen-fra-helvete-star-det-pa-teslaen-1.1563280

"Krever godkjent bil
Svaret han fikk fra Tesla var at bilen var rødmerket og dermed registrert som vrak. Han har dermed et varmeapparat og en skjerm som ikke fungerer. Etter lange diskusjoner har Tesla sagt seg villig til å gi Kringlemoen tilgang til nettverket mot at et verksted i Drammen går over og godkjenner bilen."


Vel, etter å ha lest den artikkelen kan jeg ikke si at min tillit til Tesla (verken firmaet eller bilene) har sunket. Tvert imot føler jeg at Tesla her opptrer på en betryggende måte.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

HKS

Sitat fra: eha på torsdag 11. august 2016, klokken 14:30
Vel, etter å ha lest den artikkelen kan jeg ikke si at min tillit til Tesla (verken firmaet eller bilene) har sunket. Tvert imot føler jeg at Tesla her opptrer på en betryggende måte.
Jeg er faktisk også helt enig med Tesla i den saken.

At han klistrer på "Ja til avgift på elbil" gjør også at det lille snevet av seriøsitet forsvinner.

Kanskje han burde endret teksten til "Jeg er kunden fra helvete"

Ser forresten at Tesla har kommet med et mer utdypende svar:
http://www.agderposten.no/nyheter/tesla-dette-handler-utelukkende-om-sikkerhet-1.1563394
Tesla Model 3 Long Range

Cookie Monster

Jeg er helt enig med Tesla om garanti osv. Men uenig i at de kan sperre bilen. Altså stenge skjermen osv i bilen hvis det stemmer er gjort som det står i artikkelen.

For er han som eier bilen og Tesla kan ikke bare sperre bilen fra å bli brukt. Den er jo også godkjent av statens vegvesen noe alle kondemnerte biler må igjennom for å få skilter igjen.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Muffinman

Tror nok denne bilen snart  får klipt navlestrengen og kommer på veien :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 11. august 2016, klokken 14:58
Jeg er helt enig med Tesla om garanti osv. Men uenig i at de kan sperre bilen. Altså stenge skjermen osv i bilen hvis det stemmer er gjort som det står i artikkelen.

For er han som eier bilen og Tesla kan ikke bare sperre bilen fra å bli brukt. Den er jo også godkjent av statens vegvesen noe alle kondemnerte biler må igjennom for å få skilter igjen.
Jeg skjønner det slik at skjermen er ikke sperret - tilgang til Teslas servere er sperret. Dette betyr at ingen telefonfunksjoner fungerer, ingen oppdateringer vil bli installert, kart og autopilot vil ikke fungere, osv. Det står nok noe sted i en avtale at dette har Tesla lov til å gjøre når bilen blir kondemnert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eha

Kjøper burde ev. klage til selger av bilen som ikke har opplyst om at bilen var å anse som kondemnert, og han burde samtidig satt seg inn i hva dette vil si fra Teslas ståsted. Det står garantert nevnt i noen vilkår ett eller annet sted.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Cookie Monster

#4868
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 11. august 2016, klokken 15:03
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 11. august 2016, klokken 14:58
Jeg er helt enig med Tesla om garanti osv. Men uenig i at de kan sperre bilen. Altså stenge skjermen osv i bilen hvis det stemmer er gjort som det står i artikkelen.

For er han som eier bilen og Tesla kan ikke bare sperre bilen fra å bli brukt. Den er jo også godkjent av statens vegvesen noe alle kondemnerte biler må igjennom for å få skilter igjen.
Jeg skjønner det slik at skjermen er ikke sperret - tilgang til Teslas servere er sperret. Dette betyr at ingen telefonfunksjoner fungerer, ingen oppdateringer vil bli installert, kart og autopilot vil ikke fungere, osv. Det står nok noe sted i en avtale at dette har Tesla lov til å gjøre når bilen blir kondemnert.

Det er forsåvidt også greit at tjenester som Tesla leverer som bare er en ekstra tjeneste. Bilen er fult mulig å bruke uten og sånn sett produktet man har kjøpt og eier.

Bare ser den ene artikkelen skriver at skjerm ikke fungerer og han får derfor ikke brukt varmeapparatet osv. Mulig det er en egen feil. Men han sier det kom etter en reset.

Men som Muffinman skriver så blir nok denne bilen koblet fra Tesla Mothership og er nok på veien igjen på andre måter ;)
Er flere kondemnerte biler på veien i USA som er på sitt egent nett og er åpnet igjen via root tilgang.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Cookie Monster

Sitat fra: eha på torsdag 11. august 2016, klokken 15:07
Kjøper burde ev. klage til selger av bilen som ikke har opplyst om at bilen var å anse som kondemnert, og han burde samtidig satt seg inn i hva dette vil si fra Teslas ståsted. Det står garantert nevnt i noen vilkår ett eller annet sted.

Han er nok veldig klar over det :) Han er bilmekanikerer og har kjøpt den som et vrak for å fikse opp. Noe man har lov til å gjøre så lenge man er godkjent verksted. Bilen må inn på kontroll hos Statens Vegvesen etter reparasjon er utført for å bli godkjent før man får skiltene tilbake igjen. 
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 11. august 2016, klokken 15:07Bare ser den ene artikkelen skriver at skjerm ikke fungerer og han får derfor ikke brukt varmeapparatet osv. Mulig det er en egen feil. Men han sier det kom etter en reset.
Ja, det kom etter en reset. Mest trolig innebærer en reset at man sletter gammel SW og så laster inn nyeste SW fra Teslas server. Programmet utførte del en, men stoppet når det skulle forsøke del to.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TorC

#4871
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 11. august 2016, klokken 14:58
Jeg er helt enig med Tesla om garanti osv. Men uenig i at de kan sperre bilen. Altså stenge skjermen osv i bilen hvis det stemmer er gjort som det står i artikkelen.

For er han som eier bilen og Tesla kan ikke bare sperre bilen fra å bli brukt. Den er jo også godkjent av statens vegvesen noe alle kondemnerte biler må igjennom for å få skilter igjen.

Tja. Tviler på at de har lov til å kutte garantien. For at man i Norge lovlig skal kunne kalle noe en garanti må det være bedre enn de rettigheter man har gjennom forbrukerkjøpsloven. Det er klart de ikke lenger trenger å gi garanti på de delene av bilen som er skrudd på, men alt annet skal fortsatt være innen garanti, med mindre Tesla selv kan bevise at defekten skyldes kundens bruk/reparasjoner.

Jeg har aldri seriøst vurdert å kjøpe Tesla, men denne måten de opererer på her har gjort at jeg nok aldri vil vurdere det heller. Det er det godt mulig det i kjøpsbetingelsene står at Tesla kan stenge tilgangen til serverne hvis bilen har vært stygt skadet, men det er ikke spesielt sympatisk av dem.

Denne tullingen fra Grimstad er imidlertid åpenbart i en klasse for seg selv. Hvorfor i alle dager har han kjøpt seg en elbil hvis man vil ha avgifter på dem? I så fall hvorfor kan han ikke bare selv frivillig betale inn penger til staten? Når han i tillegg evner å skrive "Dette er bilen fra Helvete", hvor helvete er skrevet med stor forbokstav slik at det blir et egennavn så blir det bare latterlig og plumpt. Vedlegger forøvirg værvarsel for Helvete, Tjøme Kommune:
https://www.yr.no/sted/Norge/Vestfold/Tj%C3%B8me/Helvete/
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Muffinman

#4872
Sitat fra: TorC på torsdag 11. august 2016, klokken 15:26
Tja. Tviler på at de har lov til å kutte garantien. For at man i Norge lovlig skal kunne kalle noe en garanti må det være bedre enn de rettigheter man har gjennom forbrukerkjøpsloven.
Jo da, garantien er frivillig og absolutt ikke lovfestet. Så de har full anledning til å kutte den. Vilkårene i garantien er det garantiyter selv som setter. Forutsetningen er som du skriver at de må være bedre enn rettighetene lovverket gir. Akkurat det syndes det nok mye mot i mange bransjer; det virker som få kan svare på hva deres garanti tilbyr som ikke dekkes gjennom lovverket, og ofte brukes begrensede garantiperioder systematisk å avslå reklamasjoner som fremmes innenfor reklamasjonsfristen. Mye av dette skyldes nok at garantiordningene ikke er tilpasset Norge som har ekstremt godt forbrukervern, og at forhandlere får dekket sine kostnader fra produsent kun innenfor dennes garantiperiode.

Generelt er det viktig å kjenne sine rettigheter da de fleste prøver seg systematisk. Siste eksempel for min del er Norges største nettbutikk som avslo å ta kostnaden på på retting av en feil på forbrukerelektronikk og henviste til utløpt garanti. En enkelt setning i en mail som inneholdt ordene "reklamasjonsfrist" og "avgjørelse i FTU", og de reparerte uten videre diskusjon.

TorC

Sitat fra: Muffinman på torsdag 11. august 2016, klokken 15:36
Sitat fra: TorC på torsdag 11. august 2016, klokken 15:26
Tja. Tviler på at de har lov til å kutte garantien. For at man i Norge lovlig skal kunne kalle noe en garanti må det være bedre enn de rettigheter man har gjennom forbrukerkjøpsloven.
Jo da, garantien er frivillig og absolutt ikke lovfestet. Så de har full anledning til å kutte den. Vilkårene i garantien er det garantiyter selv som setter. Forutsetningen er som du skriver at de må være bedre enn rettighetene lovverket gir. Akkurat det syndes det nok mye mot i mange bransjer; det virker som få kan svare på hva deres garanti tilbyr som ikke dekkes gjennom lovverket, og ofte brukes begrensede garantiperioder systematisk å avslå reklamasjoner som fremmes innenfor reklamasjonsfristen. Mye av dette skyldes nok at garantiordningene ikke er tilpasset Norge som har ekstremt godt forbrukervern, og at forhandlere får dekket sine kostnader fra produsent kun innenfor dennes garantiperiode.

Generelt er det viktig å kjenne sine rettigheter da de fleste prøver seg systematisk. Siste eksempel for min del er Norges største nettbutikk som avslo å ta kostnaden på på retting av en feil på forbrukerelektronikk og henviste til utløpt garanti. En enkelt setning i en mail som inneholdt ordene "reklamasjonsfrist" og "avgjørelse i FTU", og de reparerte uten videre diskusjon.

Det å gi en garanti er frivillig, men den kan altså ikke være dårligere enn de rettighetene man har gjennom forbrukerkjøpsloven. Er den gitt kan man ikke trekke den tilbake. Man kan imidlertid legge inn klausul som gjør at garantien ikke lenger gis ved visse forhold, men da må disse gå frem. Nå har riktignok Tesla lagt ut sine vilkår (som jeg har lest igjennom, og det bare styrker mitt inntrykk av Tesla), men de aller aller fleste har neppe lest det.

Uansett så har man reklamasjonsretten å hvile seg på. Tap av garanti er kanskje ikke det aller verste siden den uansett er tidsbegrenset, verre er det at de altså nekter adgang til serverne fordi bilen ikke er reparert av et Tesla-godkjent verksted...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

pwb

Sitat fra: Muffinman på torsdag 11. august 2016, klokken 15:02
Tror nok denne bilen snart  får klipt navlestrengen og kommer på veien :)

og om 3 mnd så er den videresolgt to ganger og den nye eieren har ingen anelse om at han kjører rundt i en bil som har vært kondemnert.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA