Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Spinner

Sitat fra: Megleren på torsdag 11. august 2016, klokken 19:49Forstår heller ikke hvilke "hendelser" bilprodusenter kan holdes ansvarlig for når den er godkjent av Vegvesenet.
AP som ikke fungerer som tenkt grunnet arbeid som ikke er godkjent av Tesla f.eks.
La oss si at kamera og sensorer er feiljustert og overstyring/deaktivering av AP ikke virker. Hvordan skal Tesla kunne stå for alle sikkerhetsfunksjonene når bilen er mekket sammen av en aktør de ikke har kontroll på? Vegvesenet sjekker meg bekjent ikke slike funksjoner for å godkjenne en bil, og de godkjenner heller ikke biler på vegne av Tesla, men seg selv.

Nå er jeg enig at bilen burde fungert med den software etc som var på den når den ble rød-merket, men når en uautorisert mekaniker klarer å gjøre noe så systemet resettes og går i svart kan en ikke forvente at Tesla rydder opp. Løsningen for slike biler er åpenbart å roote de :)

Lynet

Tesla er laget i 99% aluminium og det er ikke like enkelt å rette opp og sveise aluminium som stål.
Første årene Audi solgte  A2 og A8 laget i aluminium ble de sendt til Tyskland for å rettes opp.
Til og med biler laget i stål er blitt vanskeligere da det brukes herdet høygaststål på utsatte steder. Det er utført kollisjonstester med biler som ser tilsynelatende bra ut selv for fagfolk, men som kollapser mye mer og på feil steder på grunn av at opprettingen er blitt utført feil.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Sitat fra: Sbr på torsdag 11. august 2016, klokken 22:28
Sitat fra: Megleren på torsdag 11. august 2016, klokken 19:49Forstår heller ikke hvilke "hendelser" bilprodusenter kan holdes ansvarlig for når den er godkjent av Vegvesenet.
AP som ikke fungerer som tenkt grunnet arbeid som ikke er godkjent av Tesla f.eks.
La oss si at kamera og sensorer er feiljustert og overstyring/deaktivering av AP ikke virker. Hvordan skal Tesla kunne stå for alle sikkerhetsfunksjonene når bilen er mekket sammen av en aktør de ikke har kontroll på?
De skal da ikke det?

Spinner

Sitat fra: Muffinman på torsdag 11. august 2016, klokken 22:45De skal da ikke det?
Nettopp, derfor kobler de biler de ikke har godkjent fra sine systemer...

Muffinman

Det er forskjell på det, som naturligvis er rimelig nok, og for alle praktiske formål deaktivere funksjoner som gjør bilen brukbar. Det synes jeg mindre om, uavhengig av hvilke tekniske forhold som ligger bak.

automat

Sitat fra: Muffinman på torsdag 11. august 2016, klokken 23:12
Det er forskjell på det, som naturligvis er rimelig nok, og for alle praktiske formål deaktivere funksjoner som gjør bilen brukbar. Det synes jeg mindre om, uavhengig av hvilke tekniske forhold som ligger bak.

Nå var det vel eieren selv som klarte å deaktivere skjermen. At Tesla ikke er så ivrige til hjelpe til med et vrak som er bygd opp utenfor deres kontroll kan jeg godt forstå.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq


Hyperstress

Er det virkelig ingen som har lest dette som kan gi en kortversjon? :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

plvr

Ingen som vil innrømme å ha dagbladet   ::)
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

stiAn80

Copy/ paste:

Sjelden har vi testet biler det er mer ståhei rundt enn Tesla Model X og Volvo XC90 T8. Sistnevnte har vært på markedet i flere måneder og har allerede solgt til gull. Mer enn 1000 nordmenn har bestilt den ladbare hybrid-SUVen, og den utgjør nå rundt 80 prosent av XC90-salget. Fortsatt er det omtrent et halvt års ventetid.

Om det har vært mye skriverier og lang ventetid på Volvoen, er det ingenting, og da mener vi INGENTING, målt mot oppmerksomheten som har vært rettet mot Tesla Model X.

Få om noen biler har vært mer i søkelyset før den er lansert. Etter halvannet års forsinkelse er den nå endelig klar til å innta Norge. Hvor mange nordmenn som har bestilt bilen vil Tesla på sitt sedvanlige hemmelighetsfulle vis ikke si noe om.


FLAKSENDE: Teslaen vekker oppsikt i byen, med de flaksende vingedørene. Seteløsningen er spennende, med fleksibel og smart adkomst, selv for voksne. Setene på andre seterad skyves fram og tilbake elektrisk.  Vis mer
Sammen representerer disse to bilene noe helt uvanlig for klassen store SUVer. Det er nemlig de mest forurensende og utskjelte bilene du kan oppdrive, men våre venner i blått og hvitt skal gjøre sitt for å bidra til det grønne skiftet.

Eksteriør
Volvo XC90 T8
Pris /pris testbil: 971.000 kr/1.191.500 kr.
Motor: El-motor+2-liters R4 bensinturbo.
Girkasse: 8-trinns automat
Effekt: 82 hk el-motor + 318 hk = 408 hk
0-100 km/t: 5,6 sekunder.
Toppfart: 230 km/t
Forbruk blandet: 0,21 l/mil
Tesla har på rekordtid oppnådd høy anerkjennelse i markedet, noe som ikke minst er takket være spenstig design på Model S. Model X ser enda heftigere ut. Designet er direkte sprelsk og tenderer til vulgært. Den ligner ingen andre biler og forfra minner den mest av alt om en prototype-bil med den sammensmeltede grillen. Det mest oppsiktsvekkende er de enorme falkevinge-dørene, som etter sigende skal ha vært Elon Musks idé.

Løsningen og hans standhaftighet for å beholde dem, skal visstnok alene ha forårsaket mye av de enorme forsinkelsene. Vi synes Model X ser tøff ut, andre synes den er stygg. Det er i hvert fall ikke en bil du stiller deg nøytral til.

Tesla model X 90D
Pris/pris testbil: 872.900 kr/975.300 kr
Motor: To el-motorer
Girkasse: Trinnløs automat
Effekt: 262 hk + 262 hk = 422 hj
0-100 km/t: 5 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet: 1,84 KWh/mil

Volvo hadde en arv de skulle bevare da de lanserte XC90. Selv om det er første modell fullstendig utviklet under eierskap av kineserne, så var det selvsagt viktig at den lignet eksisterende Volvo-modeller. XC90 introduserte den nye fronten vi nå ser kommer på alle nye modeller fra Volvo. Den er butt og preges av en massiv grill og særpregete frontlykter med LED-lys inspirert av Tors hammer. Ellers er det mye klassisk Volvo, særlig hekken, som har en del likheter med forrige XC90.

Karakter eksteriør:
Tesla 5/6
Volvo 6/6

Interiør:
Trenden med å skille seg kraftig fra alt annet fortsetter på innsiden av Model X. Plassforholdene varierer litt om du velger den med 5-, 6- eller 7-seter. Løsningen består uansett av selvstendige seter, nokså ulikt hva andre bilprodusenter tilbyr, men du sitter stort sett bedre i disse med unntak av midtsetet bak. Da stanger du nemlig fort hodet i takbjelken mellom falkedørene.

Derfor har trolig de fleste kundene i Norge valgt den med 6-seter. Da får du dessuten god plass mellom setene til å legge inn ski og lignende når du skal på høyfjellstur.

De spesielle falkedørene hindrer muligheten for skiboks, og alternativet er en lasteholder som festes til hengerfestet (ekstrautstyr). Med det blir skiene stående loddrett, og innretningen ser relativt snodig ut.


LEKKER SVENSKE: Med R-design pakke ser XC90 ikke bare lekker ut på utsiden. Interiøret er herlig og setene er eventyrlig gode. Fleksibiliteten er ikke i toppklasse, men mulighetene er der. Mange betjeningsfunksjoner styres via berøringsskjermen i XC90, men den er ikke på størrelse med Teslaens. Vis mer
Tesla har laget praktiske løsninger for inn- og utstigning av bakerste seterad i bilen. Tross den skrånende bakruta har selv voksne god nok plass til hodet bak der. På andre rad sitter alle bra og setet er lengdejusterbart. Det mangler noen bagasjeromstall, men totalt rommer det med alle seter nedlagt (og inkludert rommet under panseret) 2180 liter.

Foran er det mye likheter med Model S. Særlig takket være den digre 17-tommers skjermen. Byggekvaliteten på X-en virker å være forbedret ytterligere, og nå er det kommet til ikke mindre enn fire koppholdere foran.

Volvos indre
Mange av de ladbare hybridene på markedet i dag er utviklet før noen tenkte på at det også skulle være plass til en batteripakke. XC90 er heldigvis utviklet med hensyn til det. Dermed er batteriene plassert under gulvet, noe som gjør at du slipper et krympet bagasjerom. XC90 er også alene om å tilby sju seter blant de ladbare premium-SUVene.

Takket være at de bakerste setene er plassert høyt og inn mot midten, er det god oversikt der. Voksne kan slite litt med takhøyden på tredje rad, men på andre rad er det helt ålreit.

Bagasjeromstallene er omtrent som på utgavene med tradisjonell drivlinje. De spriker fra 262 liter med sju seter i bruk, via 692 liter med fem seter i bruk til 1816 liter med kun forsetene i bruk. Det er lite å si på romsligheten i Volvoen kontra Tesla.


ETABLERT: Volvo er etablert i markedet og kundene vet hva de får. Men er XC90 T8 god nok til å hamle opp med Tesla model X? Vis mer
Volvo har lenge laget gode seter og forsetene her er spesielt gode å sitte i siden bilen er utstyrt med R-Design-pakke. Det gjør ikke bare storbilen vesentlig barskere optisk sett, men det har også sine fordeler på innsiden. Volvos skjerm er på «bare» 9-tommer, og via den betjener du de fleste sentrale funksjoner.

Heldigitalt instrumentpanel og en girspak utformet i noe såpass spesielt som krystall understreker at XC90 T8 er en moderne og spesiell bil.

Materialbruk vitner også om at Volvo ikke står tilbake for noen av de mest påkostete premiumbilene i klassen.

Karakter interiør:
Tesla 6/6
Volvo 6/6

Motor og kjøreegenskaper
At vi nå befinner oss bak rattet på en sjuseters elektrisk SUV med rekkevidde på 48,9 mil med ytelser som en sportsbil var fjern fantasi for 10 år siden. Bare fem år tilbake ville du blitt ledd av om du ytret en slik forestilling. Men her suser vi av sted rundt på Oslos beste vestkant. Oversiktligheten er god og særlig takket være den enorme frontruta, får vi mye lys inn og utsyn mot himmelen. Glasset er delvis soldempet, men det spørs om ikke det kan bli en utfordring i lengden.


SPENNENDE BIL: Tesla model X er en spennende bil med mange kule funksjoner. Blant annet lukkes dørene automatisk om du setter deg inn i bilen og tråkker på bremsen. Vis mer
Model X er utviklet over samme lest som Model S. Med luftfjæring slukes de mange ujevnheter bra. Med fravær av forbrenningsmotor er det lite støy her bortsett fra hjulstøyen fra de enorme 20-tommers hjulene. Det er lite å utsette på styrefølelsen, og Model X virker å følge fint i hjulsporene til Model S som en svært velkjørende bil.

De to el-motorene med til sammen 422 hk driver hvert sitt hjulpar og det fungerer knirkefritt. Det lave tyngdepunktet gjør at krengningen er minimal og ytelsene er fenomenale.

Det rykker til noe alvorlig i det høyrefjøla senkes til bunns. 0-100 km/t for vår bil er oppgitt til 5 sekunder, og toppfarten er 250 km/t.

Volvos kjøring
Utgangspunktet til Volvo XC90 T8 er ganske annerledes siden den tross alt er en ladbar hybridbil og ikke en ren elbil. Du tråkker ikke gasspedalen i gulvet her for da tømmes batteriet rekordfort, og bensinmotoren kobles inn, noe som drar opp forbruket. På papiret er rekkevidden til T8 40 km.

Du kan også regulere hvilken drivkilde som skal prioriteres via de fem ulike kjøremodusene. Elektrisk rekkevidde over 3 mil er uansett vrient i praksis. Fordelen er at det kun tar 2,5 timer å fullade batteriet igjen med 16-ampere-kurs. På Tesla kan det fort ta opp mot et døgn.

El-motoren yter 82 hk og bensinmotoren 318 hk. Til sammen er det offisielt 408 hk. Dreiemomentet er på 640 Nm, 0-100 oppgis til 5,6 sekunder og toppfarten er 230 km/t. Høy vekt til tross, så ligger T8 bra på veien. Tyngdepunktet er lavt, og bilen oppleves som sprek. Bare ikke like sprek som den fullverdige elbilen.

Karakter motor og kjøreegenskaper:
Tesla 6/6
Volvo 5/6

Økonomi
De lukrative godene får det til å koke over for elbil-haterne. Myndighetene skjønner imidlertid at uten godene - intet salg. Men i Tyskland, som har innført støtteordning for miljøbiler, så gjelder ikke subsidieringen for bilen over 60 000 euro, for ikke å gi støtte til dem som ikke trenger det. Model X i Norge koster fra 740 200 kroner.

Vår bil med nivå 90D med seks seter koster friske 872 900 kroner. I tillegg må den selvsagt fylles på med litt utstyr. Vår bil har blant annet stativfeste, luftfjæring, Premium-oppgraderingspakke, og autopilot. Totalprisen ender på 975 300 kroner med rubb og stubb.

Volvo har tradisjonelt sett ligget noe under sine tyske konkurrenter i pris. Men de nye modellene er i ferd med å endre det. Som ladbar hybrid får også XC90 T8 nyte godt av avgiftsbegunstigelse. 26 prosent lavere avgift på vektkomponenten hjelper godt på sammen med den lave CO2-avgiften bilen får.

Den ladbare T8 får du fra 931 000 kroner. Med R-design pakke spretter den opp til 971 000 kroner. Bedre blir det ikke av at blant annet følgende legges til på ekstrautstyrslista: Teknikkpakke, Premium stereo, luftfjæring, panoramatak og mye mer. Totalt koster bilen derfor 1 191 500 kroner.

Karakter økonomi:
Tesla 3/6
Volvo 2/6


JEVN DUELL: Begge bilene imponerer, men vi har kåret en vinner. Vis mer
Konklusjon:
Her snakker vi to ganske så forskjellige SUVer på flere måter. Det rent tekniske er en ting, noe annet er design, image, ytelser og kjøreopplevelse. Volvo er etablert i markedet og kundene vet hva de får. Likevel er det naturlig å spørre seg om når neste oppdatering kommer, og hvor mye bedre den blir? Dagens batteriteknologi tilsier at vi ikke venter en ny konkurrent til Tesla med særlig lengre rekkevidde.

Tesla-historien så langt forteller oss at bilene fungerer bedre enn forventet med tanke på levetid for batteri, kvalitetsnivå osv. De problemer som har vært har produsenten ryddet opp i på garantien.

Uansett – valget her står mellom om du ønsker å ta skifte ut forbrenningsmotoren fullt ut eller bare halvveis. Når det fungerer så bra som det gjør i Model X er ikke vi i tvil om hva vi ville valgt.

Sum:
Tesla 20/24
Volvo 19/24







krister461

Sitat fra: stiAn80 på søndag 14. august 2016, klokken 22:41
Karakter økonomi:
Tesla 3/6
Volvo 2/6
Hmm. Volvo-testbilen koster 20% mer enn teslaen og forskjellen i kostnad for drivstoff vil for de fleste bli formidabel. I tillegg kommer evt besparelser på bompenger og parkering. Allikevel bare 1 poeng differanse...:-)

tomrh

Folk som kjøper bil til 1 mill bryr seg ikke om driftskostnader. Ihvertfall tror bilselgere og media det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

eha

Sitat fra: tomrh på mandag 15. august 2016, klokken 08:59
Folk som kjøper bil til 1 mill bryr seg ikke om driftskostnader. Ihvertfall tror bilselgere og media det.

Ja, det er litt rart. For meg (og sikkert mange av dere) er det ikke slik. Jeg hadde ikke kjøpt en så dyr bil dersom den også var dyr i bruk. Faktisk er billig bruk ofte noe av årsaken til at man kan betale mer for en bil.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Trustno1

Sitat fra: eha på mandag 15. august 2016, klokken 10:10
Sitat fra: tomrh på mandag 15. august 2016, klokken 08:59
Folk som kjøper bil til 1 mill bryr seg ikke om driftskostnader. Ihvertfall tror bilselgere og media det.

Ja, det er litt rart. For meg (og sikkert mange av dere) er det ikke slik. Jeg hadde ikke kjøpt en så dyr bil dersom den også var dyr i bruk. Faktisk er billig bruk ofte noe av årsaken til at man kan betale mer for en bil.

Jeg hadde tidligere en bil som var dyr i bruk (Mazda RX8)
Med min kjørelengde (40k/år) så antar jeg at det skiller ca 60k pr år i driftskostnader.
I løpet av 10 år så har hele prisforskjellen på de to bilene betalt seg, og da har man hatt en vesentlig nyere bil og slippet unna mye trøbbel og mekking.

Driftskostnader har definitivt mye å si, spesielt om man er ute etter litt morsomme biler med endel effekt. Her blir det gjerne dyrt i fossilverdenen.

JorgenM

Test av Model S facelift på Broom:

Dette gjør Tesla for å beholde forspranget
http://www.tv2.no/broom/8500159/
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA