Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: olesb på onsdag 26. november 2014, klokken 22:12
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 20:27
Sitat fra: olesb på onsdag 26. november 2014, klokken 20:00
Lurer på hvorfor ingen av de andre produsentene tilbyr ekstra batteri (mer rekkevidde) for et tillegg i prisen (ser bort i fra B-klasse som ikke kan hurtiglades..)?

Fordi da måtte de ha bygget en bil som tok den ekstra vekten, som gir en tyngre bil, osv osv. og en dyrere bil.

Selvfølgelig blir bilen noe tyngre og dyrere. Nå er vektforskjellen mellom Model S (85kwh) og Leaf (24kwh) ca. 500 kg.  Er ikke så sikker på om småbilene hadde blitt veldig mye tyngre med litt større batteri. At ingen tilbyr det som ekstrautstyr fremstår for meg merkelig. Tror mange er villig til å betale mer for litt ekstra rekkevidde, spesielt de som bare trenger en bil, da det vil føre til at bilens bruksområde utvides.

Jeg er helt enig i at mange gjerne ville betalt ekstra for 10 kWh ekstra batteri. Uten tvil. Jeg bare svarte på det du spurte om! :)

Jeg tipper de har funnet ut at disse modellene "holder" inntil man får bedre og billigere batterikjemi.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

olesb

De har helt klart gjort en vurdering av at det ikke er verdt det. Det er den vurderingen jeg mener er feil. Tror det er mange som ønsker seg en elbil med noe lengre rekkevidde som gjerne kan koste litt mer en dagens små elbiler. Dessverre velger nok mange av disse potensielle elbilistene bort elbilen til fordel for bensin/dieselbiler.

Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

inverter

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 21:23
Sitat fra: Car-El på onsdag 26. november 2014, klokken 21:00
@Rio

Du skal ikke skrive om personlig uthenging.

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 18:04
Fint hvis du skriver voksent skriftspråk (nynorsk eller bokmål), fremfor fjortis-dialekt, for øvrig. De fleste her er jo voksne.

Og om æ digge Tesla, så hjelpe du mæ bare til å innse at det eneste rette svaret er...   (gjett)  ....    Tesla.  Det eneste bilselvskapet som bare produserer 0-utslipps bila.     

No lille Rio. Forklar hvordan Nissan og folkevogna skal slå den.

Det er en kritikk av det til tider uleselige og begredelige skriftspråket ditt, ikke av deg.

Kall det hva du vil, men det er i alle fall ganske usaklig.

kjellan

Sitat fra: Torz på onsdag 26. november 2014, klokken 20:37
I følge en nylig publisert artikkel i Teknisk Ukeblad http://www.tu.no/industri/2014/11/19/ny-livslopsanalyse-elbilene-blir-renere-og-renere er elbiler avhengig av å bruke strøm fra fornybar energi for å slå bensin på utslipp gjennom bilens livssyklus. Sitat:


Norge har ikke overskudd på elkraft, så skal vi fornye bilparken og få den over på fornybar el, så må man bygge ut mer fornybar energi. Det viktige er likevel at energiproduksjon totalt sett /globalt blir lagt over til fornybar energi, ikke hvor man benytter den fornybare energien.


Meiningslaus og feil påstand !

Sjekk denne :http://www.statnett.no/Drift-og-marked/Data-fra-kraftsystemet/Nokkeltall-1974-2012/


Som nevnt av andre så er 7-8 TWh nok til å drive heile norske personbilparken på ca 2,8 mill  biler.

Pga av nettopp satsing på ny fornybar el produksjon, fornying av eksisterande kraftverk + innfasing av ny atomkraft i Finnland er det beregna eit nordisk kraftoverskudd på vel 20 TWh i 2020.

Utfordringa er at også våre naboer i vest og sør også ønsker seg denne krafta.

Resultatet med nye eksportkabler er at strømmen vert eksportert og høg strømpris vert importert( + at sentraldelen av nettleie går opp)

Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

hgs

Sitat fra: Torz på onsdag 26. november 2014, klokken 21:43
Mitt innlegg var basert på at jeg så utfordringen som global.  Norge er netto eksportør av elkraft, men tipper dét vil variere etter fyllingsgrad i magasinene. Min formulering om at vi ikke har overskudd på kraft var ment i betydningen at vi har ikke mer kraft å tilby markedet enn det vi gjør, inkludert eksport. Når da noen hevder at deres elbil går på ren norsk elkraft, så er jeg enig i det, men samtidig så reduserer man vår eksport av ren norsk elkraft med samme mengde. I et globalt perspektiv har man da ikke vunnet noe før erstatningen også er fornybar energi. Dette er bakgrunn for mitt resonnement at elbiler må følges av produksjon av fornybar energi, slik artikkelen jeg viste til hevder.

Den strømmen vi evt kunne eksportert uten elbiler ville uansett ikke senket utslippene pga utslippstaket i EU's  kvotesystem. Andre veien sørger utslippstaket for at økt energiproduksjon i EU må være fornybar. Uansett er det utelukkende positivt med mer fornybar energi i markedet. Enkelt og godt forklart her, om en litt gammel artikkel:
http://www.cicero.uio.no/sporsmal/detail.aspx?faqid=198
 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Rio

Sitat fra: olesb på onsdag 26. november 2014, klokken 22:30
De har helt klart gjort en vurdering av at det ikke er verdt det. Det er den vurderingen jeg mener er feil. Tror det er mange som ønsker seg en elbil med noe lengre rekkevidde som gjerne kan koste litt mer en dagens små elbiler. Dessverre velger nok mange av disse potensielle elbilistene bort elbilen til fordel for bensin/dieselbiler.

Jeg er ikke uenig i det.

De har gjort vurderinger, lagt strategier, og jeg påstår overhodet ikke at jeg er enig med alt de gjør.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sn0le

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 21:08
2) Strømmengden som brukes til å produsere nok drivstoff til at en eksosbil kjører 10 km er omtrent den samme (avhengig av regnemåte) som strømmen man trenger for å kjøre en mindre elbil de samme 10 km. Ergo, bensinen kommer "i tillegg".
Nå bruker vel raffineriene ikke utelukkende strøm fra grid'en til produksjon av fossile drivstoffer. De bruker også gasskraft og andre energikilder.
Så mengden med spart strøm fra grid'en og som kunne vært eksportert er vel ikke fullt så mye som du indikerer.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

NegativeElectrode

Sitat fra: sn0le på torsdag 27. november 2014, klokken 01:19
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 21:08
2) Strømmengden som brukes til å produsere nok drivstoff til at en eksosbil kjører 10 km er omtrent den samme (avhengig av regnemåte) som strømmen man trenger for å kjøre en mindre elbil de samme 10 km. Ergo, bensinen kommer "i tillegg".
Nå bruker vel raffineriene ikke utelukkende strøm fra grid'en til produksjon av fossile drivstoffer. De bruker også gasskraft og andre energikilder.
Så mengden med spart strøm fra grid'en og som kunne vært eksportert er vel ikke fullt så mye som du indikerer.

Hadde vært interessant å vite mer om energimiksen som benyttes for å produsere drivstoff, både i Norge og andre land. Den videoen som har satt fokus på dette er laget i UK, hvor det brukes mye kullkraft til å produsere strøm for raffineringsanlegg. Gasskraften benyttes vel heller ikke direkte som varmeenergi ved raffinering men strøm som energibærer?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. november 2014, klokken 22:03
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 21:17
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. november 2014, klokken 20:50
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 20:28
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. november 2014, klokken 20:07
Hadde jeg kjøpt Leaf måtte jeg enten:
1. Kjøpt en bil til
2. Brukt store summer på leiebil

Hjelper jo ikke at eGolf er rimeligere når den ikke er i nærheten av å dekke behovet mitt (normal barnefamilie). Det flotte med Model S er at har du råd til en fossilbil til 350-400.000,- så kan du unne deg en Model S med største batteri. Og i den klassen er det ganske mange kjøpere her i Norge.

Så hva hadde du gjort hvis du nå engang var i en situasjon hvor du ikke hadde så mange penger?

Vi hadde nok beholdt Touranen inntil en brukt Model S var innenfor økonomisk rekkevidde.

Har/hadde ikke du en Leaf, som du brukte som hovedbil?

Vi har en Leaf jo, men den kan ikke fylle rollen som hovedbil. Vi kunne bruke den på hytta en stund, men slik som hurtigladesituasjonen har blitt etterhvert er det blitt håpløst både økonomisk, tidsmessig og sikkerhetsmessig (mhp. defektue hurtigladere). Så om vi fortsatt hadde Leaf og Touran tipper jeg Touranen hadde stått for ca. 60-65% av kjørelengden vår og altså vært hovedbilen.
Dere ser i signaturen min hvordan vi har løst dette. To elbiler tar unna alt av småkjøring fordi vi er to som pendler. Leafen kan brukes på hytta vår/sommer/høst. Den gamle fossilen er beholdt, forbruket har i snitt gått ned fra 0,9 l/mil til 0,7 l/mil fordi den kun brukes på langturene. Vi kan ikke kjøpe Tesla S, både pga. pris og fordi den ikke kan trekke henger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Oreo

#2230
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 14:45
Sitat fra: B_Tesla på onsdag 26. november 2014, klokken 09:44
Det er slik jeg ser det en fundamental ting som mangler på samtlige konkurenter, og det er noe tilsvarende av Super Chargers. Har ikke sett at noen konkurenter har snakket om noe liknende, og da er det egentlig ikke noe alternaltiv. Når jeg har kjørt langtur med Tesla, ser jeg at det ville ikke være aktuelt med en annen bil med 500-600 km range (rated), dersom man ikke har tilgang til ladere med hastigheter som Tesla. Da blir ikke turen i nærheten av å konkurere med Tesla. Så inn til jeg ser antydninger til 100kw ladere i planene (mulig det er det), så sover konkurrentene ganske godt.

Jeg er rimelig sikker på at hvis VW solgte e-Golf til 700 000 kr så ville de nok satt opp noen hurtigladere også. ;)

Så hva hadde du valgt av e-Golf og TMS,  sett at de kunne lade på de samme hurtigladerne?
Eller om TMS hadde kostet det samme som en e-Golf (~300k) uten SuperCharger tilgang (f.eks. 40kWh om den hadde blitt en realitet)?

Tydlig at du bruker mye energi på denne tråden Rio.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

19quiz76

#2231
Er vel en del barnefamilier som vegrer seg for å dra på langtur i en 10K-Golf eller -01 Spacewagon, og derfor hevder TMS er eneste elbil-alternativ. Jeg tilhører i hvert fall nevnte kategori, og byttet ut en ca 400K-Skoda (nypris) med en TMS.
Men for all del; hadde nok gått for en El-Passat priset midt mellom e-Golf og TMS dersom den fantes. I mellomtiden er det lite å velge i for meg som ønsker å være "helelektrisk".
Golf og Leaf er flotte biler, men dekker ikke mine krav til en familiebil. Jeg ser naturligvis at de kan gjøre det for andre, kunne vært morsomt med en poll på dette.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

turfsurf

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 27. november 2014, klokken 09:39
Er vel en del barnefamilier som vegrer seg for å dra på langtur i en 10K-Golf eller -01 Spacewagon, og derfor hevder TMS er eneste elbil-alternativ. Jeg tilhører i hvert fall nevnte kategori, og byttet ut en ca 400K-Skoda (nypris) med en TMS.
Men for all del; hadde nok gått for en El-Passat priset midt mellom e-Golf og TMS dersom den fantes. I mellomtiden er det lite å velge i for meg som ønsker å være "helelektrisk".
Golf og Leaf er flotte biler, men dekker ikke mine behov.

Samme her, på langtur med hele familien i en gammel og usikker dieselbil er ikke aktuellt. Stor nok dieselbil for oss ville enten vært stor MPV (type Sharan), eller stor SUV, ala ML. Alene eller kombinert med en lite el-bil blir begge variantene dyrere enn en Model S.

Økonomisk for oss så sparte vi lett 50kkr i året på å gå fra en 2012 Touareg. På 18mnd var verditapet på den like mye som en halv Model S85 (velutstyrt sådan).
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

F_P

#2233
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 18:52
2) Jeg er klar over at Norge er "verdens rikeste" osv., og at mange her aldri har opplevd fattigdom, så det kommer kanskje som et sjokk for deg at mange faktisk ikke har råd til 300 000,- for en bil, heller.

Skal vi se... Hva koster nå disse fantastiske eGolfene, Leafene igjen?

Skal si du er som et seil som skifter etter vinden. Model S er svindyr, jada den er forholdsvis kostbar, og biler med 15-20 mils rekkevidde er mer enn nok for folk flest. Sistnevnte er tydeligvis godt innafor prismessig, eller hvordan var det nå igjen? Biler til 300.000,- er plutselig dyre når det passer argumentasjonsrekken din?

Det er nevnt her tidligere. Model S konkurrerer ikke med biler i Golf-segmentet. Løft blikket litt utover Norges grenser så ser du at dine favoritt elbiler koster skjorta og vel så det i forhold til sine fossile brødre og søstre, som også er behørig dokumentert her tidligere.

Når du argumenterer med at man har hundretusenvis av kroner til overs ved å velge en eGolf kontra en Model S i Norge så må det samme argumentet gjelde i andre markeder der elbiler ikke er like gunstig priset som i Norge.

Nevnte eGolf koster altså fra € 34.900 i Tyskland. En standard Golf bensin Highline fra € 23.725. I følge dine egne fortreffelige tankerekker ville da bare en idiot kjøpe en eGolf i Tyskland. Hvor mye annen moro kan man tross alt ikke ha for € 11.175?

Men du skal ha for standhaftigheten din. Dog bør du kanskje se deg litt i speilet når det kommer til argumentasjonsteknikk, sutring om personangrep og en hel del annet. Fra deg skal vi tydeligvis akseptere alt, men du aksepterer knapt noe før det blir sårt og leit. Har noen et vettugt argument kan du jo bare angripe at det skrives på dialekt. Alternativt feie det under teppet med at noen kommenterer, som jeg gjør nå, din måte å argumentere på, eller hva annet du måte finne på å vri ut av kluten.

Så får du bare tippe, tro, regne med osv. (se gjennom dine innlegg så ser du hvor ofte du skriver nettopp det, og ber andre samtidig om å ta det som god fisk) at VW, Nissan, BMW med flere gjør sine vurderinger og derfor har kommet frem til at elbil med 15-20mil rekkevidde er toppen for alle selv om prisene i størsteparten av verden er 50-60-70% over tilsvarende fossildrevet bil. Det ble vel nevnt her at Model S ligger 10-15% over sine reelle konkurrenter i pris, men det er sikkert irrelevant.

Du skal få «vinne» diskusjonen for min del. Det eneste jeg ønsker meg fra deg er litt færre innlegg. Det blir så slitsomt å lese det samme om og om igjen i annet-/tredjehvert innlegg i tråder som denne. La meg slippe en forklaring på hvorfor du mener det er nødvendig med hakk i plata. Det har du også skrevet sikkert 30-40x i tråden fra før allerede.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

toppi

+1
Bra formulert F_P

Og:
Det er ikke avsenderen som avgjør om han opptrer som et nettroll.
Det er hvordan mottakerne oppfatter det som er av betydning.

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA