Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

RonnyØ

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 19:51
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. november 2014, klokken 19:48
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 16:13
Øyvind.h:

Det foresvever deg ikke at for store deler av befolkningen så er idéen om å bruke 700 000 kr på en bil langt mer for de "speselt interesserte"?
1. Du får 85kWh med vinterdekk for rundt 540.000,-
2. For min egen del sparer jeg 10-15.000,- i året på drivstoff, samme på bom og 2500,- i årsavgift. Sum rundt 30.000,- sammenlignet med likt priset fossilbil. Dermed kan NY-prisen på Model S ligge høyere enn om jeg skulle kjøpt fossilbil. I praksis fossilbil til rundt 350-400K kontra Model S (min) til ca 600K.
3. Å legge litt mer penger enn vanlig på bordet for sin nye bil kontra det å kjøpe en bil som dekker en for liten del av behovet? Jeg må i hvert fall dekke bilbehovet, så får det heller være at jeg betalte mer for denne enn jeg kunne tenke meg å gjøre for en fossilbil.

Joda, jeg har kjørt elbil i over 7 år, så jeg er godt vant med matematikken, men det er fremdeles over det dobbelte av hva man får en e-Golf eller en Leaf for, og da har man over 300 000 kr til noe annet. Og da har man samme innsparinger både på bensin og bompenger.
Regnestykket blir "bedre" for oss som har gått rett fra en sprek/tørst drivstoffbil til Model S.. :D
Husqvarna Automower 320

Car-El

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 21:12
Hvis du ikke har noe positivt å tilføre diskusjonen, kan du sikkert gjøre det på VGs eller Nettavisens sine sider.

Det er vist flere (og æ) som mener at du har ikke tilført noe i denne tråden. Så kan du ta ditt eget råd til følge!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Rio

Sitat fra: Car-El på onsdag 26. november 2014, klokken 21:00
@Rio

Du skal ikke skrive om personlig uthenging.

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 18:04
Fint hvis du skriver voksent skriftspråk (nynorsk eller bokmål), fremfor fjortis-dialekt, for øvrig. De fleste her er jo voksne.

Og om æ digge Tesla, så hjelpe du mæ bare til å innse at det eneste rette svaret er...   (gjett)  ....    Tesla.  Det eneste bilselvskapet som bare produserer 0-utslipps bila.     

No lille Rio. Forklar hvordan Nissan og folkevogna skal slå den.

Det er en kritikk av det til tider uleselige og begredelige skriftspråket ditt, ikke av deg.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: RonnyØ på onsdag 26. november 2014, klokken 21:20
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 19:51
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. november 2014, klokken 19:48
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 16:13
Øyvind.h:

Det foresvever deg ikke at for store deler av befolkningen så er idéen om å bruke 700 000 kr på en bil langt mer for de "speselt interesserte"?
1. Du får 85kWh med vinterdekk for rundt 540.000,-
2. For min egen del sparer jeg 10-15.000,- i året på drivstoff, samme på bom og 2500,- i årsavgift. Sum rundt 30.000,- sammenlignet med likt priset fossilbil. Dermed kan NY-prisen på Model S ligge høyere enn om jeg skulle kjøpt fossilbil. I praksis fossilbil til rundt 350-400K kontra Model S (min) til ca 600K.
3. Å legge litt mer penger enn vanlig på bordet for sin nye bil kontra det å kjøpe en bil som dekker en for liten del av behovet? Jeg må i hvert fall dekke bilbehovet, så får det heller være at jeg betalte mer for denne enn jeg kunne tenke meg å gjøre for en fossilbil.

Joda, jeg har kjørt elbil i over 7 år, så jeg er godt vant med matematikken, men det er fremdeles over det dobbelte av hva man får en e-Golf eller en Leaf for, og da har man over 300 000 kr til noe annet. Og da har man samme innsparinger både på bensin og bompenger.
Regnestykket blir "bedre" for oss som har gått rett fra en sprek/tørst drivstoffbil til Model S.. :D

Og enda bedre hvis man kjørte et vogntog tidligere! :D

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Muffinman

Rio, du er virkelig noe for deg selv. Når du får et velfortjent slevspark fra noen sutrer du i vei om personangrep, men når du gjør det samme selv klarer du å vri det til at du ikke kritiserer personen. Jeg har ikke opplevd maken til forumtroll siden Gilmour herjet i på VG og Avforum. Den siste kommentaren du retter til Car-El er ikke bare ekstremt ufin, men vitner også om at du har fullstendig mangel på selvinnsikt.

Rio

Sitat fra: Muffinman på onsdag 26. november 2014, klokken 21:29
Rio, du er virkelig noe for deg selv. Når du får et velfortjent slevspark fra noen sutrer du i vei om personangrep, men når du gjør det samme selv klarer du å vri det til at du ikke kritiserer personen. Jeg har ikke opplevd maken til forumtroll siden Gilmour herjet i på VG og Avforum. Den siste kommentaren du retter til Car-El er ikke bare ekstremt ufin, men vitner også om at du har fullstendig mangel på selvinnsikt.

Hvis du ønsker å diskutere emnet foreslår jeg du finner et annet sted. Dette stedet er for å diskutere elbiler. Svaret mitt ovenfor er som svar på en direkte henvendelse fra vedkommende.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Muffinman

Ta med mangel på ydmykhet også. For øvrig kan jeg anbefale å bruke litt av natta til søvn, forumet er her i morgen også.

Rio

Sitat fra: Muffinman på onsdag 26. november 2014, klokken 21:37
Ta med mangel på ydmykhet også. For øvrig kan jeg anbefale å bruke litt av natta til søvn, forumet er her i morgen også.

Som nevnt, dette er for å diskutere elbiler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Torz

Mitt innlegg var basert på at jeg så utfordringen som global.  Norge er netto eksportør av elkraft, men tipper dét vil variere etter fyllingsgrad i magasinene. Min formulering om at vi ikke har overskudd på kraft var ment i betydningen at vi har ikke mer kraft å tilby markedet enn det vi gjør, inkludert eksport. Når da noen hevder at deres elbil går på ren norsk elkraft, så er jeg enig i det, men samtidig så reduserer man vår eksport av ren norsk elkraft med samme mengde. I et globalt perspektiv har man da ikke vunnet noe før erstatningen også er fornybar energi. Dette er bakgrunn for mitt resonnement at elbiler må følges av produksjon av fornybar energi, slik artikkelen jeg viste til hevder.

Havebigfun

Her har vi byttet argumenter i det uendelige, de har blitt gjentatt ørten ganger og det har ikke medført en større grad av enighet.
Det er til tider bedre å være taus enn å slite på tålmodigheten til de andre forumdeltakere som vet meget godt hva man mener. Ikke alle ytringer må besvares og det er viktig å holde en ren linje når det gjelder språk.
Jeg har blitt beskylt for å kaste dritt andre for pisspreik- etter min mening er slikt hverken rimelig eller nødvendig.

Det er ikke nødvendig å dominere enkelte tråder så til de grader, Rio. Det er ikke noe poeng å slite ut folk så de ikke gidder å være med lenger. Det skal være rom for ulike meninger. De fleste har oppfattet hva du mener. ;)

Rio

Sitat fra: Torz på onsdag 26. november 2014, klokken 21:43
Mitt innlegg var basert på at jeg så utfordringen som global.  Norge er netto eksportør av elkraft, men tipper dét vil variere etter fyllingsgrad i magasinene. Min formulering om at vi ikke har overskudd på kraft var ment i betydningen at vi har ikke mer kraft å tilby markedet enn det vi gjør, inkludert eksport. Når da noen hevder at deres elbil går på ren norsk elkraft, så er jeg enig i det, men samtidig så reduserer man vår eksport av ren norsk elkraft med samme mengde. I et globalt perspektiv har man da ikke vunnet noe før erstatningen også er fornybar energi. Dette er bakgrunn for mitt resonnement at elbiler må følges av produksjon av fornybar energi, slik artikkelen jeg viste til hevder.

Men da må man jo produsere bensin, og det bruker jo like mye strøm (rundt regnet)...

Samt at strømmiksen blir mer og mer fornybar i resten av Europa, og elbiler kan lades om natten på overskuddsstrøm.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 26. november 2014, klokken 21:46
Her har vi byttet argumenter i det uendelige, de har blitt gjentatt ørten ganger og det har ikke medført en større grad av enighet.
Det er til tider bedre å være taus enn å slite på tålmodigheten til de andre forumdeltakere som vet meget godt hva man mener. Ikke alle ytringer må besvares og det er viktig å holde en ren linje når det gjelder språk.
Jeg har blitt beskylt for å kaste dritt andre for pisspreik- etter min mening er slikt hverken rimelig eller nødvendig.

Det er ikke nødvendig å dominere enkelte tråder så til de grader, Rio. Det er ikke noe poeng å slite ut folk så de ikke gidder å være med lenger. Det skal være rom for ulike meninger. De fleste har oppfattet hva du mener. ;)

http://elbilforum.no/forum/index.php/board,35.0.html

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pagal

@Car-El

Eg sedde pris på dialekten din, håbe du forsedde å brug'an. Å det e ikkje bare fjortissar så skrive dialekt.
Viss "reserve Svenskane" ikkje forstår kjende Norske dialekter så e jo det synd.
Early CHAdeMO adapter Jæren

jkirkebo

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 21:17
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. november 2014, klokken 20:50
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 20:28
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. november 2014, klokken 20:07
Hadde jeg kjøpt Leaf måtte jeg enten:
1. Kjøpt en bil til
2. Brukt store summer på leiebil

Hjelper jo ikke at eGolf er rimeligere når den ikke er i nærheten av å dekke behovet mitt (normal barnefamilie). Det flotte med Model S er at har du råd til en fossilbil til 350-400.000,- så kan du unne deg en Model S med største batteri. Og i den klassen er det ganske mange kjøpere her i Norge.

Så hva hadde du gjort hvis du nå engang var i en situasjon hvor du ikke hadde så mange penger?

Vi hadde nok beholdt Touranen inntil en brukt Model S var innenfor økonomisk rekkevidde.

Har/hadde ikke du en Leaf, som du brukte som hovedbil?

Vi har en Leaf jo, men den kan ikke fylle rollen som hovedbil. Vi kunne bruke den på hytta en stund, men slik som hurtigladesituasjonen har blitt etterhvert er det blitt håpløst både økonomisk, tidsmessig og sikkerhetsmessig (mhp. defektue hurtigladere). Så om vi fortsatt hadde Leaf og Touran tipper jeg Touranen hadde stått for ca. 60-65% av kjørelengden vår og altså vært hovedbilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olesb

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 20:27
Sitat fra: olesb på onsdag 26. november 2014, klokken 20:00
Lurer på hvorfor ingen av de andre produsentene tilbyr ekstra batteri (mer rekkevidde) for et tillegg i prisen (ser bort i fra B-klasse som ikke kan hurtiglades..)?

Fordi da måtte de ha bygget en bil som tok den ekstra vekten, som gir en tyngre bil, osv osv. og en dyrere bil.

Selvfølgelig blir bilen noe tyngre og dyrere. Nå er vektforskjellen mellom Model S (85kwh) og Leaf (24kwh) ca. 500 kg.  Er ikke så sikker på om småbilene hadde blitt veldig mye tyngre med litt større batteri. At ingen tilbyr det som ekstrautstyr fremstår for meg merkelig. Tror mange er villig til å betale mer for litt ekstra rekkevidde, spesielt de som bare trenger en bil, da det vil føre til at bilens bruksområde utvides.
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA